Jump to content
Sign in to follow this  
Alexander Hallberg

UppCon lägger ned

Recommended Posts

Att ställa retoriska frågor som anklagar arrangörerna av ett konvent för att ha dolda motiv med sina handlingar samtidigt som man har ett troll som profilbild... Vad är man då ute efter!?

Skärpning nu! Ingen konspirationsteori som anklagar UppCon för hemliga planer med dolda agendor. Okej om du sitter och förpestar förbundstrådarna, det får vi väl ta, men verksamhetstrådarna ska fan få vara fredade från sånt!

Nu är detta ju äldre än mig, men UppCon var väl inte det första UppCon? När UppCon (japankonvent) skapades så tog de samma namn som UppCon (rollspelskonvent) använde en gång i tiden (har jag hört legender om). Det fanns helt enkelt inte plats i Uppsala för ett rollspelskonvent. Sen fanns det plats för ett japankonvent. Så då kom UppCon (japankonvent). Nästa sak kanske är ett transhumanismkonvent, eller ett för hemgjorda youtubeklipp. Vem vet vad som kommer vara det som har engagemang nog att finnas i Uppsala härnäst?

Jag tycker om tanken att gå ut på topp, sen lämna plats. Det är sådant som bygger legender.

Låter lite som en långsökt koppling kanske. Suffixet Con i konventsnamn är ju rätt vanligt och funnits hur länge som helst, lär ju inte vara helt konstigt om de kom på Uppsala + Konvent = UppCon av sig själva. Men skulle varit kul om det fanns någon obskyr koppling :D

Jag tror det var UppCon som var inblandade i en tvist om rätten till namnet. De gamla UppCon ville inte att några nya skulle kunna använda det, men de nya fick rätt och på den vägen är det. Det här är ju dock några år sedan; torde varit vid tiden för första nya UppCon, så minns inte alla detaljer och kan mkt väl minnas fel.

Och att arrangörerna går ut och säger att det är det sista UppCon betyder antagligen helt enkelt att det är det sista och att man är ute efter att informera sina deltagare, vilket är respektfullt mot dessa. Om det är PR skulle det vara ett dåligt PR-trick, att något är det sista får iaf inte mig att vilja åka på det eftersom jag hellre åker på återkommande saker. Det är samma sak som att det i sommar är det sista lajvet i en lajvkampanj som pågått länge, något arrangörerna varit väldigt tydliga med. Öppenhet ftw.

Jag tror det var UppCon som var inblandade i en tvist om rätten till namnet. De gamla UppCon ville inte att några nya skulle kunna använda det, men de nya fick rätt och på den vägen är det. Det här är ju dock några år sedan; torde varit vid tiden för första nya UppCon, så minns inte alla detaljer och kan mkt väl minnas fel.

Och att arrangörerna går ut och säger att det är det sista UppCon betyder antagligen helt enkelt att det är det sista och att man är ute efter att informera sina deltagare, vilket är respektfullt mot dessa. Om det är PR skulle det vara ett dåligt PR-trick, att något är det sista får iaf inte mig att vilja åka på det eftersom jag hellre åker på återkommande saker. Det är samma sak som att det i sommar är det sista lajvet i en lajvkampanj som pågått länge, något arrangörerna varit väldigt tydliga med. Öppenhet ftw.

Jag skulle bli rätt besviken ifall man inte informerade om det innan. Då har man ju missat sin chans att kunna gå på det absolut sista konventet.

Ja, medhåll på det också. Är det något man åkt tidigare på och haft nöje av (eller är något man velat besöka, men det aldrig blivit av) vill man troligtvis besöka det sista om möjlighet finns.

Och det ger folk möjligheten till lite closure. Skulle inte förvåna mig om det blir mycket mer tack till arrangörerna, blir någon spontan "kommer ni ihåg"-grupp lite titt som tätt osv.

Nu är detta ju äldre än mig, men UppCon var väl inte det första UppCon? När UppCon (japankonvent) skapades så tog de samma namn som UppCon (rollspelskonvent) använde en gång i tiden (har jag hört legender om). Det fanns helt enkelt inte plats i Uppsala för ett rollspelskonvent. Sen fanns det plats för ett japankonvent. Så då kom UppCon (japankonvent). Nästa sak kanske är ett transhumanismkonvent, eller ett för hemgjorda youtubeklipp. Vem vet vad som kommer vara det som har engagemang nog att finnas i Uppsala härnäst?

Jag tycker om tanken att gå ut på topp, sen lämna plats. Det är sådant som bygger legender.

En snabb googling resulterade i det här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Uppcon_(spelkonvent)

Det finns flera scenarion:

1. Arrangörerna hoppas skapa nog synlighet för att ingen vill ta över och på så sätt få fram nytt blod.

2. Man vill arrangera en enorm avslutsfest.

3. Man tycker det är bra att tala om så att folk ställer sina frågor före och minns allt kul på sista konventet istället för att sista minnet är att det försvann.

4. UppCon har konstant överraskat och utvecklats, så jag kan endast gissa.

Därför frågar jag.

Min värld är full av folk som älskar att engagera sig och gör det för de tycker det är kul.

Vi uppmuntrar att folk är nyfikna och ställer frågor, kanske är det annorlunda i det här forumet?

Jag glömde bort att fortsätta den här diskussionen men vill bara nämna att det fick ett fint och värdigt slut.

Ska bli kul och smärtsamt att se UC's aftermovie.

Jag glömde bort att fortsätta den här diskussionen men vill bara nämna att det fick ett fint och värdigt slut.

Ska bli kul och smärtsamt att se UC's aftermovie.

Härligt, verkar ha varit ett fantastiskt konvent.

Dock, på samma ämne så såg jag en bild som cirkulerade på FB idag där någon som hette Alice verkar vilja arrangera UppCon 13, är det något som du känner till?

Dock, på samma ämne så såg jag en bild som cirkulerade på FB idag där någon som hette Alice verkar vilja arrangera UppCon 13, är det något som du känner till?

Ganska säker på att det är ett skämt med tanke på att det är mailat till en bloggare i stil med kissie.

Ganska säker på att det är ett skämt med tanke på att det är mailat till en bloggare i stil med kissie.

Har sett konstigare saker i mina dar... :roll:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...