Jump to content
Sign in to follow this  
Alexander Hallberg

UppCon lägger ned

Recommended Posts

Åh gud nej, jag hoppas verkligen att detta inte är sant. ;_;

Uppcon10 var mitt första 'riktiga' konvent någonsin och första gången jag cosplayade, så Uppcon står mig nära hjärtat...

Sorry men det verkar tyvärr inte bättre. Då UppCon inte har kunnat hitta personer som är villiga att ta över efter dem så väljer de att lägga ner hela konventet istället. Men såklart, eftersom du har gått på konventet så är det automatiskt medlem i föreningen bakom UppCon, du kan ju alltid sticka till årsmötet och tvinga dem att arrangera UppCon 13 :wink:

Å andra sidan finns det många andra fina animékonvent att gå på som ConFusion, NärCon och Constigt.

du kan ju alltid sticka till årsmötet och tvinga dem att arrangera UppCon 13 :wink:

Nja, man kan ju inte i en demokratisk förening tvinga någon att arrangera ett evenemang. Däremot kan man ju motionera om att det ska bli ett nytt UppCon, men då tycker jag att man har på sig ansvaret att hitta personer som är villiga att arbeta med projektet.

Annars är man hjärtligt välkommen till något annat konvent eller om man vill börja lite smått kan man ju arrangera sitt egna konvent. Bara att skriva en tråd i forumet eller ta kontakt med mig personligen om man vill ha tips och råd. :)

Här måste finnas något Sverok kan göra?

Att börja om istället för att bygga vidare på etablerade varumärken som är kända är både destruktivt och en förlust för den organiserade spelhobbyn.

Egentligen kan det vara lite svårt!

För om jag inte minns fel, så är UppCon inte en sverokansluten förening.

Det är ju upp till de som anordnar UppCon att vilja ha hjälp från Sverok, det är då kan vi inverka.

Egentligen kan det vara lite svårt!

För om jag inte minns fel, så är UppCon inte en sverokansluten förening.

Uppsalakai (som anordnar UppCon) är en Sverokförening.

Här måste finnas något Sverok kan göra?

Att börja om istället för att bygga vidare på etablerade varumärken som är kända är både destruktivt och en förlust för den organiserade spelhobbyn.

Jag håller med om att det är synd att UppCon läggs ner men jag tror att det du uttrycker just nu är lite naivt och utanför vad Sverok bör göra.

Om det fanns människor eller om det finns människor som vill ta över UppCon så kommer de uppenbarligen att ha möjlighet att göra det vid Uppsalakais nästa årsmöte. Bara för att de annonserar att UppCon läggs ner så betyder det inte att Uppsalakai inte fortsätter äga varumärket och att en möjlighet för medlemmarna att ändra beslutet på nästa årsmöte inte finns. Att för Sverok selektivt bestämma vilka verksamheter som är för bra för att få avslutas är ganska farligt territorium för ett förbund att gå in på och passar inte hur Sverok fungerar.

Sen måste vi också inse att det här är inte helt negativt. En möjlighet att se är att nu när UC inte finns längre så finns det mer plats för nya, mindre konvent att komma fram och växa. Men det hela är spekulationer, jag vill bara säga att det är inte rakt av destruktivt och en förlust. En av de mer intressanta sakerna bör vara att se om inte mindre konvent med lägre lokalkostnader (som jag förstod det var detta ett av UCs problem) kan komma fram och växa hållbart. För om vi inte vill ha dessa konvent som UC med 700kr/biljett (har inte kollat priset) så behöver andra konvent som kanske ligger lite mer på vischan få växa sig stora. Den möjligheten finns nu, tidigare var det oerhört svårt (antar jag) då UC tog upp en stor del av den skarans tid och pengar. Finns inget skäl att vi i framtiden inte kan ha tre stora konvent som tillsammans kostar lika mycket att gå på som UC men som ligger lite mer avsides. Men så länge UC fanns så fanns inte möjligheten för det att skapas.

Så att säga ett annat perspektiv, framtiden blir intressant.

Jag håller med Zappater. Det hela är inte nödvändigtvis dåligt och jag skulle bli väldigt oroad om förbundet la sig i föreningars beslut för att gynna sina egna särintressen.

Då förstår inte jag varför inte Sverok la sig i när andra "starka varumärken" höll på att försvinna som till exempel Stockholms Spelkonvent och MeuwCon? Rätt ska vara rätt, tycker jag. Låt årsmötets deltagare bestämma vad som ska göras.

+1

Sverok gick in en gång och räddade Enhörningen. Det var troligtvis ett av de sämsta beslutan som tagits under de senaste åren med en drös bortkastade pengar som följd och massa sura miner. Zappater gör en grymt bra sammanfattning av varför en nerläggning inte alltid är negativ (även om det såklart är kul när saker funkar och fortsätter). Finns det inga som är engagerade är det riskabelt att ägna sig åt konstgjord andning; har man inte folk som brinner för ett såpass stort arrangemang kommer det inte bli (lika) bra.

Hur som, kul att läsa deras historia och hur de vuxit. All cred för jobbet hittills.

Att de försvinner som ett delresultat av att det saknas engagemang är en svaghet vilken borde ligga i Sveroks intresse att komma till bukt med.

Om vi vill bli tagna seriöst så bör vi tillsammans arbeta för att få fram stabila organisationer som finns kvar och som fortsätter leverera fantastiskt.

Från vad jag förstår så är det fungerande verksamhet, med ett fantastiskt rykte. Risken är att kommersiella intressen tar över i stället då föreningen nu gjort hela jobbet.

Att de försvinner som ett delresultat av att det saknas engagemang är en svaghet vilken borde ligga i Sveroks intresse att komma till bukt med.

Om vi vill bli tagna seriöst så bör vi tillsammans arbeta för att få fram stabila organisationer som finns kvar och som fortsätter leverera fantastiskt.

Från vad jag förstår så är det fungerande verksamhet, med ett fantastiskt rykte. Risken är att kommersiella intressen tar över i stället då föreningen nu gjort hela jobbet.

Enkelt svarat: "Nej".

Utförligt svarat: "Om vi ska uppfattas som seriösa så ska vi inte hålla vissa föreningar/arrangemang under armarna, men inte andra. För det läggs ner ett gäng föreningar varje år för att det saknas engagemang. Dessutom så är det föreningsmedlemmarna som ska stå för engagemang, inte förbundet (enligt undertecknad). Om det saknas engagemang för att driva ett arrangemang så kanske det inte bör hållas?"

Jag tror att förbundet/distrikten kan spela en betydligt större och bättre roll än de gjort tidigare men jag tror att det är försent vid det här skedet. Varningstecken dyker upp med jämna mellanrum, de här måste man bli bättre på att lägga märke till och agera på. Att tjuta när konventet väl kommit ut med pressmeddelandet och bestämt sig är enligt mig försent. "Skadan" är redan gjord.

Jag tycker inte det bör gälla vissa, utan alla. Det är ett återkommande problem som saknar lösning.

Sverok behöver arbeta proaktivt med arbetsmetoder för att bygga föreningar vilka klarar generationsskiften.

Det händer lite för ofta att Sverokföreningar går upp i rök för de engagerade går vidare. Det bevisar tydligt att det finns en brist att arbeta med.

Det behöver en lösning.

Jag håller med om att det är för sent i fallet UppCon och jag noterar när jag besöker hemsidan för arrangemanget att Sverok inte syns nämnvärt. 100 000-tals kronor i bidragspengar, och helt osynliga.

Jag tycker inte det bör gälla vissa, utan alla. Det är ett återkommande problem som saknar lösning.

Sverok behöver arbeta proaktivt med arbetsmetoder för att bygga föreningar vilka klarar generationsskiften.

Det händer lite för ofta att Sverokföreningar går upp i rök för de engagerade går vidare. Det bevisar tydligt att det finns en brist att arbeta med.

Men är det Sverok som bygger föreningar eller är det föreningarna som bygger Sverok? Känns som att starta i lite fel ände.

Finns många naturliga orsaker till att verksamheter/föreningar läggs ner. Inte sällan startar de engagerade nya föreningar och initierar nya verksamheter. Jag har själv hunnit passera ett par föreningar ex.vis, men är mer engagerad i verksamhet än någonsin tidigare. Jag tycker det är positivt att det finns ett ganska osentimentalt sätt att se på saken i Sverok. Sedan kan man förstås arbeta med att skapa verktyg för överlämningar och generationsskiften (det är tokbra att hjälpa föreningarna med), men det finns ingen poäng i att driva vidare en verksamhet bara för att.

Jag tycker faktiskt att det är starkt av UppCon att ta beslutet att inte fortsätta, snarare än att några eldsjälar känner sig tvingade att driva det vidare. Ja, det är tråkigt, men samtidigt kommer annat att uppstå.

Så, i korthet, det behöver inte alltid vara dåligt att verksamhet läggs ner, men det är bra om det är föreningarnas egna val och inte ett resultat av okunskap eller dåliga generationsskiften/överlämningar. I UppCons fall känns det som att det tagits ett noga övervägt beslut och då kan jag själv inte annat än respektera det.

Fallet UppCon är så pass unikt och måste vara en enorm organisation att ta tag i och kräva ohyggliga mängder tid från de inblandade. Att de valt att göra det ideellt är rent ut enastående. Det de skapat är fantastiskt.

Jag har full respekt för att de som engagerar sig gör det under en period de tycker det är kul, vilket är varför det är så viktigt att Sverok arbetar proaktivt med kunskap och annan hjälp för att göra generationsskiften och överlämningar.

Det som sker här är som att en idrottsförening skulle lägga ner när den vunnit högsta serien.

I Sverok sker det ett antal gånger varje år. Framgångsrika föreningar läggs ner, inte för det saknas medlemmar utan för det saknas engagerade som vill driva. På årsmötet när det är dags att lägga ner finns det inget att diskutera, det är i den situationen bara att lägga ner, kunskapen och erfarenheten, kompetensen är viktigare än rena pengar på kontot.

För att förebygga att det sker så behöver Sverok leda vägen.

Som det är just nu är det ett enormt problem med generationsskiften och överlämningar. I Sverok är det ofta vad som kallas generationsskiften snarare än en vanlig enkel överlämning, då det handlar om att under en period byta alla engagerade.

Finns det verkligen någon som vill se det man varit med och byggt och lagt 100-tals om inte 1000-tals timmar på gå upp i rök för det saknas engagerade?

Det är dags att ta problemet på allvar, och göra något för att hjälpa de engagerade, så att ingen behöver besluta sig för att lägga ner för det saknas engagemang.

Jag håller med Zappater. Det hela är inte nödvändigtvis dåligt och jag skulle bli väldigt oroad om förbundet la sig i föreningars beslut för att gynna sina egna särintressen.

Då förstår inte jag varför inte Sverok la sig i när andra "starka varumärken" höll på att försvinna som till exempel Stockholms Spelkonvent och MeuwCon? Rätt ska vara rätt, tycker jag. Låt årsmötets deltagare bestämma vad som ska göras.

Jag håller med alla ovanstående, det är starkt att de vågar ta det beslutet, själv skulle jag dragit mig läänge, läänge innan jag vågat yttra de orden tror jag. Tycker inte att Sverok ska lägga sig föreningens vara eller icke vara heller, det är det sista du säger som är den springande punkten här Amina. Låt årsmötets deltagare bestämma. Det verkar inte Uppsalakai ha gjort.

De flesta här förknippar årsmöten med något som är tråkigt, långdraget och en massa tjöt för att fortsätta göra vad vi gör.

Vi drar klart mer folk i andra sammanhang än till årsmöten där de gärna är med och pratar framtid, möjligheter och engagemang.

Det är ett enormt problem att få vill leda, där finns mycket att göra för att göra arbetet enklare.

Det finns även mängder som Sverok kan göra för att göra livet enklare för ledare och de engagerade.

Att kasta pengar på föreningar och säja, gör vad ni vill är den enkla delen av Sverok.

Det finns även mängder som Sverok kan göra för att göra livet enklare för ledare och de engagerade.
Då tänker jag spela lite djävulen och fråga vad? Hur uppmuntrar vi varandra och medlemmarna till ideellt engagemang?

Det är lätt att säga att Sverok ska göra det men hur?

Vi tvingades att lägga ner vår basketklubb, inte för att vi saknade medlemmar - utan för att vi saknade ledare/tränare. Problemet var nämligen att alla tränare var i ungefär samma ålder och drog till högskolor/militär typ samtidigt.

En klubb med en enorm summa pengar på kontot lades ner och pengarna skeppades till kommunen med löfte om mer ungdomsverksamhet.

Skulle då Svenska Basketbollsförbundet gått in och fixat tränare åt oss bara för att vi skulle få fortsätta? Eller skulle kommunen gjort det? Eller var det egentligen upp till oss att fixa tränare?

Guest
ycker inte att Sverok ska lägga sig föreningens vara eller icke vara heller, det är det sista du säger som är den springande punkten här Amina. Låt årsmötets deltagare bestämma. Det verkar inte Uppsalakai ha gjort.
Styrelsen för Uppsalakai har lagt ned sitt projekt som de fått i uppdrag att driva av föreningen. Det står medlemmarna fritt att bestämma vad som ska ske inom föreningen i framtiden.

Däremot så tror och hoppas jag att konventet får vila i frid och ge plats för nya evenemang.

Att hålla liv i det med konstgjord andning känns som en ganska dålig idé. Det kommer antingen sluta i pannkaka eller ett helt annat evenemang med ett vilseledande namn inbillar jag mig!

Nu är detta ju äldre än mig, men UppCon var väl inte det första UppCon? När UppCon (japankonvent) skapades så tog de samma namn som UppCon (rollspelskonvent) använde en gång i tiden (har jag hört legender om). Det fanns helt enkelt inte plats i Uppsala för ett rollspelskonvent. Sen fanns det plats för ett japankonvent. Så då kom UppCon (japankonvent). Nästa sak kanske är ett transhumanismkonvent, eller ett för hemgjorda youtubeklipp. Vem vet vad som kommer vara det som har engagemang nog att finnas i Uppsala härnäst?

Jag tycker om tanken att gå ut på topp, sen lämna plats. Det är sådant som bygger legender.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...