Gå till innehåll
Gäst Fiktiv

US 60%-are och SKV 75%-are

Recommended Posts

Som Rebecka så exemplariskt beskriver så är av hävd inte någon exakt vetenskap. "I know it when I see it" brukar man säga ibland.

Att få sin verksamhet klassad som kultur gör man genom lobbyverksamhet. Det är något som Sverok just nu håller på med. Så där kan Sverok hjälpa till, men man måste förstå att det är ett långsiktigt mål att få in spel bland accepterade kulturformer. Om man har ett multikonvent så kan det visserligen vara intressant att fundera över vilka delar som idag är kultur och inte som ett tankeexperiment, men eftersom man inte i normalfallet hanterar moms (man "betalar" inte moms, man redovisar den och betalar mellanskillnaden - eller får tillbaks i vissa fall) i den verksamheten är det inte relevant för ekonomen att fundera på.

Snarare något att tänka på i termer som "Varför är ett J-rock-band kultur, men inte en dräkttävling? Eller är de det?"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intäkten från spelbutikerna som hyr in sig är troligen skattepliktig. Dock antar jag att de flesta konvent har en klar majoritet av sina intäkter från entré och deltagaravgifter så kostnaden från butikerna bör inte vara något problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
intäkten från spelbutikerna som hyr in sig är troligen skattepliktig. Dock antar jag att de flesta konvent har en klar majoritet av sina intäkter från entré och deltagaravgifter så kostnaden från butikerna bör inte vara något problem.

Om man hyr ut del av fastighet, tex ett rum till ett företag, hur stor del måste det handla om för att man skall tvingas betala moms enligt reglerna för den typen av uthyrning? (Enligt vad jag förstod så blev man momspliktig på uthyrningen om man hyr ut en fastighet till en momspliktig-organisation)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men, om jag förstått det rätt, så gör man sådant för att företaget man hyr till vill kunna redovisa sin moms. Man lägger sig på deras nivå, sas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är också momsfritt att hyra lokaler för allmännyttiga ideella föreningar, dock måste man få det man hyra av att gå med på att man inte behöver betala momsen vilket de flesta företag inte accepterar eftersom de är en förlust för dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förlust och förlust, en kapitalförlust att ligga ute med pengarna kanske. Det kan man säkert förhandla in genom att lägga en förskottshyra så de får en kapitalvinst istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
...

Där är det första problemet, att inte veta att vi kan använda vissa saker av hävd förrens efter vi lämnat in deklarationen gör att vi tar en enorm risk. Om det visar sig att det inte är så kan det innebära total katastrof. I en verksamhet som finansieras till stor del av deltagaravgifter och man blir momspliktig så kan det innebära att man tappar 20% av de intäkterna för man måste betala in dem i moms.

Den otydligheten är ett direkt hot mot möjligheten och incitamentet att leta efter olika sätt att få in extra pengar. Det är en konkret bra sak som Sverok kan arbeta med att kartlägga för Sverokföreningar, vad de olika verksamheterna kan använda som hävd. Genom att det görs centralt kan vi hänvisa till varandra och säja, det där har alltid funkat för Sverokföreningar.

Att få sin verksamhet klassad som kultur gör man genom lobbyverksamhet. Det är något som Sverok just nu håller på med. Så där kan Sverok hjälpa till, men man måste förstå att det är ett långsiktigt mål att få in spel bland accepterade kulturformer. Om man har ett multikonvent så kan det visserligen vara intressant att fundera över vilka delar som idag är kultur och inte som ett tankeexperiment, men eftersom man inte i normalfallet hanterar moms (man "betalar" inte moms, man redovisar den och betalar mellanskillnaden - eller får tillbaks i vissa fall) i den verksamheten är det inte relevant för ekonomen att fundera på.

Snarare något att tänka på i termer som "Varför är ett J-rock-band kultur, men inte en dräkttävling? Eller är de det?"

För oss innebär det en skillnad i moms från 6% till 25% på deltagaravgifterna. Deltagaravgifter är den enskilt största inkomstposten, att den plötsligt tappar 20% skulle få enorma konsekvenser. Om det å andra sidan enbart är 6% så är det inte alls ett lika stort problem, då vi även har en del kostnader som vi kan dra av momsen på.

Låt mig enkelt illustrera:

Lokalkostnad: 20000kr

Deltagaravgifter: 14000kr (momsen varierar mellan 2800kr (25%) och 800kr(6%))

Inkomst som är icke hävd: 6000kr

Här behövs Sverok:s styrka som organisation för ett arbete att det är 6% moms.

Om EU-historien med moms för alla ideella föreningar går igenom så blir det spannet verklighet för samtliga föreningar oavsett om de är skattepliktiga eller ej. Då är det av yttersta vikt att vi redan har 6% moms på vår verksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett tar ju påverkansarbete och kartläggning lite tid, värt att ha i åtanke, så har man bråttom bör man nog inte vänta in den biten utan vända sig till Skatteverket direkt. Vill man inte ringa själv finns det säkert någon annan i föreningen eller ens närhet som kan hjälpa till med den biten.

Hur som, intressanta frågor och tack till Andreas (och andra) som tar sig tid att besvara dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Förs det någon dialog med Skatteverket kring moms och hävd för Sverokföreningar och görs det proaktivt arbete så att vi kan använda de saker som vi anser självklara som hävd och så att det blir 6% moms på deltagaravgifter?

Eller kommer föreningarna stå ensamma mot skatteverket och behöva ha egna experter som tar fajten i en domstol enligt den modell som Dreamhack använde?

Om man tänker sig att det i Sverige är ungefär 30 000 konventsdeltagare varje år, i olika sammanhang, och att de betalar 100kr i snitt, då är det totalt 3 000 000 i deltagaravgifter, dvs ett momsbelopp på mellan 170 000 och 600 000kr årligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är väl ändå inte Skatteverket rätt instans att försöka påverka om man vill ändra momssatsen? Det är väl riksdagen man bör vända sig till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senaste numret av Kollega, Unionens medlemstidning, har ett par artiklar på tema Lobbying. Där finns bland annat ett reportage om hur lobbyingprocessen bakom den nyligen sänkta restaurangmomsen gick till. Kan vara intressant läsning för den som vill bita i den här frågan :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Nu är väl ändå inte Skatteverket rätt instans att försöka påverka om man vill ändra momssatsen? Det är väl riksdagen man bör vända sig till?

Jag vill inte ändra den, det är redan som så idag att deltagaravgift för kultur har 6% och annan verksamhet har 25% moms på deltagaravgift. Det handlar om att få skatteverket att förstå att det vi gör är kultur så vi inte behöver ta fajten i domstol som Dreamhack gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte ändra den, det är redan som så idag att deltagaravgift för kultur har 6% och annan verksamhet har 25% moms på deltagaravgift. Det handlar om att få skatteverket att förstå att det vi gör är kultur så vi inte behöver ta fajten i domstol som Dreamhack gjorde.

Jag tror du missuppfattar mig. Det jag pratar om är att det inte är Skatteverket som bestämmer vad som är kultur - det är Riksdagen som gör det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skatteverket ska uppfatta som kultur/ideell verksamhet osv är väl något som riksdagen/sittande regering styr över. Verkar lite onödigt att lobba hos en myndighet som bara följer reglementet.

Jag tror du också missuppfattat det här med moms. Det är inte föreningar/företag som betalar momsen, det är deltagarna/kunderna. Ekonomiskt sätt är det alltså inte konventen som skulle bli drabbade utan konventsbesökare.

Jag ser heller inte att konventen tekniskt sett "hyr ut fastighet" till företag. Konventet i sig är hyresgäst inom lokalen och ger företagen inträde till en kostnad. Om det är en monetär kostnad eller sponsring av priser skiljer sig från enskilt konvent men att det skulle räknas som fastighetsuthyrning låter märkligt.

Vilket som verkar Sverok redan arbeta på påverkningsfronten så gott det går. Känns onödigt att investera pengar i juridiska representanter som ska försöka gissa sig fram vad skatteverket kan tänka sig besluta i enskilda fall när man lika gärna kan ta kontakt med dom eller läsa de direktiv skatteverket lagt fram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Jag tror du missuppfattar mig. Det jag pratar om är att det inte är Skatteverket som bestämmer vad som är kultur - det är Riksdagen som gör det.

Vad jag förstod så var det Skatteverket som beslöt att Dreamhack inte var kultur. Dreamhack överklagade i domstol och vann och fick därmed betala 6% moms på deltagaravgifterna.

Vad som är korrekt skatt kan i många fall tolkas och där har Sverok ett stort arbete att göra så att vår verksamhet tolkas som kultur och så att våra sidoinkomster kan användas som hävd för skattefrihet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tror du också missuppfattat det här med moms. Det är inte föreningar/företag som betalar momsen, det är deltagarna/kunderna. Ekonomiskt sätt är det alltså inte konventen som skulle bli drabbade utan konventsbesökare.

Så är det år två, men första året när man tror att man gjort allt rätt så har man inte lagt på momsen, utan då får man i efterhand beskedet att, efter deklarationen lämnats in att; ni har gjort fel och skall betala belopp X i skatt och belopp Y i moms. Har man riktig otur så får man även betala otrevliga tilläggsavgifter och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad skatteverket ska uppfatta som kultur/ideell verksamhet osv är väl något som riksdagen/sittande regering styr över. Verkar lite onödigt att lobba hos en myndighet som bara följer reglementet.

Det är det här storföretagen betalar mängder med pengar för till skattejurister och andra med specialkompetenser för att se hur man kan betala så lite som möjligt och samtidigt göra rätt.

Det finns ingen absolut sanning, du kan göra det på flera sätt, ett där du betalar mängder i skatt och moms och ett där du betalar så mycket skatt och moms du måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det år två, men första året när man tror att man gjort allt rätt så har man inte lagt på momsen, utan då får man i efterhand beskedet att, efter deklarationen lämnats in att; ni har gjort fel och skall betala belopp X i skatt och belopp Y i moms. Har man riktig otur så får man även betala otrevliga tilläggsavgifter och annat.

Och just därför kontaktar man Skatteverket på förhand. De är väldigt trevliga; jag ringde dem som föreningsnoob när vi skulle deklarera med vår första förening, skickade in en amatörmässig bokföring och det var inga problem. Skatteverket är ingen drake, de är lika intresserade av att det ska bli rätt som du är.

(Om du gästpostar upprepade gånger i samma tråd, använd gärna samma nick så att det blir tydligt att det är samma person. Underlättar för diskussionen och dialogen.

//Adminnotering)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. vad vi gör för att lobba för kulturmoms på spel var det något jag passade på att nämna för ungdomsminister Nyamko Sabuni på ungdomspolitiska rådet idag, som ett led i att arbeta för en integrerad ungdomsgeneration, istället för en generation i utanförskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det här storföretagen betalar mängder med pengar för till skattejurister och andra med specialkompetenser för att se hur man kan betala så lite som möjligt och samtidigt göra rätt.

Det finns ingen absolut sanning, du kan göra det på flera sätt, ett där du betalar mängder i skatt och moms och ett där du betalar så mycket skatt och moms du måste.

Ursäkta, men här tycker jag Fiktiv pratar i nattmössan. Vad har du för belägg för att "storföretagen" agerar på detta sätt? Jag uppfattar det här som ren desinformation. Moms är inget svårt, inte heller att ta kontakt med Skatteverket. Det som är svårt är att på detta forum presentera svar som gäller för alla alltid. Jag upprepar vad vi alla (utom Fiktiv) sagt flera gånger: ring Skatteverket, de bits inte. Jag tycker att detta misstänkliggöra och förtal av Skatteverket och företagen är obefogat och bara ägnat att skrämma upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
...

Fantastiskt bra!

...

Jag börjar med följande hänvisningar:

viewtopic.php?p=359268#p359268

http://www.dn.se/kultur-noje/dreamhack-far-vara-kultur

Som du ser i den sista länken så är skatteverket inte gud, de både kan ha fel.

För det skall bli rätt så vill det till att man vet att presentera sin verksamhet rätt och skyffla runt pengarna på rätt konton i kontoplanen och skriva avtal på rätt sätt så att inkomsterna kan klassas rätt, sen vill det till att veta vad man pratar om. Jag har inte en aning, för mig hade det lika gärna kunnat varit något alien-språk. Jag håller helst bokföringen på nivån där den är en hög kvitton i en skokartong med ett tillhörande excelark där man löpande kan räkna på hur det går. Men det skall vara kontoplaner och momssatser och gränser för näringsverksamhet och gränser för vinster och gränser för ålder på deltagare och skatter med undantag och saker man kan ha som "hävd" som ingen vet vilka de är.

Att du talar om hur enkelt och självklart du tycker det är gör inte att jag får bättre förståelse för hur det fungerar, istället får det mig att känna mig ännu mer korkad och osäker i de här frågorna.

För företagen kallas det jag talar om skatteplanering, syftet är att behålla så stor del av kakan som möjligt. Alla gör det. I stället för att skatta bort pengar så gör man investeringar, periodiseringar, eller andra saker som gynnar verksamheten. Stora företag kan anlita bra experter. För oss som ideellförening är det av yttersta vikt att vi får behålla en så stor del av kakan som möjligt då alla pengarna går tillbaka för att utföra ännu mer fantastisk verksamhet. Ju mindre vi får behålla ju svårare får vi att utvecklas och dra till oss nya engagerade. Vi kan dock inte betala för bra experter, då vi inte alls når de beloppen. Men tillsammans gör vi, alla vi Sverokföreningar totalt.

Momsfrågan är extra aktuell och av akut karaktär då EU lägger sig i: http://ec.europa.eu/sverige/news/topics ... 894_sv.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och de som kan svara bäst på hur moms fungerar för ideella föreningar är... Skatteverket! Så jag föreslår (liksom de flesta andra i den här tråden) att du kontaktar dem, antingen via telefon, mail eller post. Om du ringer så får du garanterat snabbast svar.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Och de som kan svara bäst på hur moms fungerar för ideella föreningar är... Skatteverket! Så jag föreslår (liksom de flesta andra i den här tråden) att du kontaktar dem, antingen via telefon, mail eller post. Om du ringer så får du garanterat snabbast svar.

Lycka till!

Tack.

Det rådet återkommer, upprepat, jag har tidigare förklarat men jag gör det igen:

Eftersom jag inte har en aning, hur skall jag veta vad jag ska fråga och hur skall jag kunna veta att det jag frågar är det som är viktigt? Det kan mycket väl vara som så att jag missar att ställa en vital fråga och får svar av Skatteverket som övertygar mig och att jag helt enkelt missar den aspekten. Som förening behöver vi ha koll på samtliga aspekter och vi behöver framgångsrikt kunna navigera på rätt sida om alla reglerna. Men ingen av oss har engagerat oss för vi tycker det är så kul att hålla på med bokföring och redovisning.

I den här tråden har det hittills kommit fram ett antal saker som jag inte haft en tanke på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är fantastiskt att föreningarna klarat sig i alla dessa år förut utan att behöva ha koll på detta. Vad är det som ändrats i samhället som gör att vi nu måste ha den här kollen?

Min förening har helt missat detta, riskerar vi konkurs nu när vi inte har den här kollen? Vi hade mest tänkt att plocka in bidrag från kommunen, Sverok och kanske SFR och sen köpa spel för de pengarna.. men kan vi inte det nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.