Gå till innehåll
Gäst Fiktiv

US 60%-are och SKV 75%-are

Recommended Posts

Andreas: Är det inte så att man kan frivilligt ta på sig extraarbetet med moms för en del av verksamheten, utan att den är skattepliktig? T.ex. skulle det väl vara aktuellt med en konventskiosk. Men det är väl merarbete och inte någon ekonomisk vinst, om man inte behöver det för att få kvitta moms vid import kanske...

Och de där 25% är väl mer för sådant som när simföreningen driver badhusets kiosk, en helt vanlig kiosk i ett helt vanligt badhus som de sköter för att få sina träningsbanor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
...

Det handlar inte om vinst här, utan om % från vad jag läser så blir en förening som omsätter 10 000kr momsskyldig om man passerar fel sida om 75% strecket. Det handlar om var inkomsten kommer från.

Låt säja att en liten förening som tidigare omsatte 7000kr erbjuds 3000kr för att klippa gräs och fixa lite trädgårdsjobb där de hyr sin lokal under sommaren, den inkomsten skulle göra att de blir skattepliktiga, måste redovisa moms och måste bokföra enligt en godkänd metod. Som jag förstår reglerna. Att de sen planerat att använda alla pengarna och köpa spel och betala sin lokalhyra inverkar inte.

Den har ingen relation till kostnaderna organisationen har och därmed ingen relation till den eventuella vinsten eller förlusten som organisationen gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Dock måste omsättningen för att en förening ska vara tvungen att redovisa moms också vara 30 000 kr i rörelsen ifråga. Vilket också borde innebära att få sverok föreningar blir aktuella.

Men som sagt ring :)

//Andreas

Skulle man kunna hyra dig för en rimlig slant för rådgivning i ämnet?

Random person över telefon är det här på tok för viktigt för och vi har inte riktigt de mängderna pengar det skulle kosta att gå till ett revisionsbolag eller liknande som har kompetensen. (1000+moms/timman är långt över vår prisbild)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ju lätt löst genom att istället ge hyresrabatter. Dessutom skulle det nog kunna komma undan på att det har anknytning till deras föreningslokal, deras medlemmar gör X och därför får föreningen pengar.

Tror inte till exempel scoutföreningar som är med och plockar upp efter festivaler tar det som en vinstdrivande verksamhet, att föreningars medlemmar gör olika dagsverken för att föreningen ska få pengar är inte ovanligt. Det går att se som en donation från medlemmen, i timmar som föreningen omsätter till pengar på banken.

Nu har jag inte läst förarbeten och sånt, för jag är inte skattejurist - den enda som närmar sig det här är väl Andreas (som är ekonom?) - men gränsvärdena är till för ideella föreningar som har en affärsrörelse som växt så att den borde bli ett dotterbolag.

(Fiktiv, om du vill prata med Andreas så kan du ringa Skatteverket.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Andreas: Är det inte så att man kan frivilligt ta på sig extraarbetet med moms för en del av verksamheten, utan att den är skattepliktig? T.ex. skulle det väl vara aktuellt med en konventskiosk. Men det är väl merarbete och inte någon ekonomisk vinst, om man inte behöver det för att få kvitta moms vid import kanske...

Och de där 25% är väl mer för sådant som när simföreningen driver badhusets kiosk, en helt vanlig kiosk i ett helt vanligt badhus som de sköter för att få sina träningsbanor...

Nej halken, det är av någon anledning ett rykte som går runt . För att en rörelse ska bli momspliktig krävs det också att den är skattepliktig. Finns några undantag som om man hyr ut en fastighet till en momsredovisande kund etc. Sen kan som sagt en del i föreningens verksamhet bli moms och skattepliktig medan rester ande delar inte är det.

Det finns undantag där genom direkt effekt en föreningen kan redovisa moms för sin allmännyttiga verksamhet, då blir dock hela föreningens verksamhet momspliktig.

Men sådant är det bäst att ta över telefon då det för lätt kan bli misstolkningar i text. Särskilt om man försöker förenkla lite.

De 25% har bara att göra med om intäkterna från rörelsen har en naturlig anknytning till det allmänyttiga ändamålet eller ej. Detta är en bedömning från fall till fall.

Dock måste omsättningen för att en förening ska vara tvungen att redovisa moms också vara 30 000 kr i rörelsen ifråga. Vilket också borde innebära att få sverok föreningar blir aktuella.

Men som sagt ring :)

//Andreas

Skulle man kunna hyra dig för en rimlig slant för rådgivning i ämnet?

Random person över telefon är det här på tok för viktigt för och vi har inte riktigt de mängderna pengar det skulle kosta att gå till ett revisionsbolag eller liknande som har kompetensen. (1000+moms/timman är långt över vår prisbild)

Nej det kan du inte, skulle inte passa med min roll på skatteverket. Men de du kopplas till på kontoren för föreningsbeskattning är inte random folk, utan de som besvarar de ingående samtalen är alla väldigt duktiga på området. Sverok föreningar har också ett så tydligt ändamål så det oftast är väldigt lätt att göra bedömningarna. Ta namn på den du pratar med så kan du tjäna dig lugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nej halken, det är av någon anledning ett rykte som går runt . För att en rörelse ska bli momspliktig krävs det också att den är skattepliktig. Finns några undantag som om man hyr ut en fastighet till en momsredovisande kund etc. Sen kan som sagt en del i föreningens verksamhet bli moms och skattepliktig medan rester ande delar inte är det.

Det finns undantag där genom direkt effekt där en föreningen kan bli moms pliktig för sin allmännyttiga verksamhet, då blir dock hela föreningens verksamhet allmännyttig.

Men sådant är det bäst att ta över telefon då det för lätt kan bli misstolkningar i text. Särskilt om man försöker förenkla lite.

De 25% har bara att göra med om intäkterna från rörelsen har en naturlig anknytning till det allmänyttiga ändamålet eller ej. Detta är en bedömning från fall till fall.

Ah, då är det väl moms+skattepliktig som en del kan vara. Men den delen kan man besluta om själv? Eller är det Skatteverket som gör den bedömningen i alla lägen? Och sen är det den delen (kiosken i badhuset t.ex.) som inte får vara mer än 25%?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns undantag där genom direkt effekt där en föreningen kan bli moms pliktig för sin allmännyttiga verksamhet, då blir dock hela föreningens verksamhet allmännyttig.

Ah, då är det väl moms+skattepliktig som en del kan vara. Men den delen kan man besluta om själv? Eller är det Skatteverket som gör den bedömningen i alla lägen? Och sen är det den delen (kiosken i badhuset t.ex.) som inte får vara mer än 25%?

Man kan om man vill alltid ansöka om att få en del av sin verksamhet momspliktig. Om skatteverket accepterar ansökan är det dock att bedömningen gjorts att verksamheten är skatte- och momspliktig inte för att föreningen vill att den ska vara det.

Om kiosken skulle bedömas inte ha en naturlig anknytning och intäkterna från den vore mer en 25% av de totala intäkterna rörelseintäkterna skulle föreningens hela rörelseverksamhet bli skattepliktig ja. Samt i de flesta fall även moms pliktig. Om det inte rör sig om väldigt små belopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Allt det här är en enda stor grymkäfts fällor.

För oss handlar det om alternativa inkomster för att kunna göra mer häftiga saker, vi driver ideell förening och är otroligt stolta över att vara just ideella och att allt sker på frivillig basis. Vi har inget vinstintresse, mer än att vi behöver få in nog med pengar så att vi kan utveckla verksamheten. Inte en käft får betalt en krona för sitt arbete i föreningen och inte heller kommer en käft att någonsin få det. Däremot har vi ett enormt intresse av att våra engagerade och våra medlemmar kan och får göra det de tycker är kul. I det så ingår att vi ibland tvingas betala externa experter för vi inte har någon som kan och tycker en viktig fråga är kul.

Att säja att det här inte intresserar Sverok? Det här borde vara högprioriterat i arbetet med att minska föreningarnas beroende av ekonomiska stöd från Sverok.

Vår ekonomi är ett organiskt levande monster som vi lyckas vinna över lagom till det är dags att ta ut årsredovisningar, de flesta i föreningen går inte i närheten av den, inte ens i styrelsen. I år har den vuxit och blivit en stor drake så vi försöker febrilt hitta en håv som är stor nog och som är eldsäker så vi kan fånga in den i lagom tid till årsredovisningen nästa gång.

Och då vill det till att drakinspektörerna tycker den är en reglementsenlig drake, så den inte blir avlivad. För det skall hända behöver vi veta vad vi kan mata den med och hur.

Jag valde att börja med 75%:aren för den såg ut att vara den vassaste drakdödaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det ur skatteverkets synpunkt dock inte kommer bli en svår fråga även om den kanske känns komplex, så bästa rådet från förbundet är nog återigen att ringa. Om något är oklart efter det kan du ju posta igen. Men ska helt ärligt säga att med tanke på den verksamhet som sverok och dess föreningar bedriver samt den kompetens de anställda samt styrelsen har så tror jag de frågor som blir över kan besvaras via telefonsamtal till skatteverket eller sveroks redovisningsbyrå istället för att hyra in konsulter.

PS: fråga dock inte efter mig i växeln, jag har inget emot att komma tillbaka och ge tips och svar på allmänna frågor men vill inte lägga mig i specifika frågor från sverok föreningar då jag tidigare har arbetat på förbundet och fortfarande håller mig uppdaterad och är intresserad i hur det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kontaktar ofta Skatteverkts kundtjänst via mail eller telefon och får, precis som Andreas, säger alltid prata med kompetenta handläggare. Och igen: läs Skatteverkets broschyrer om moms och näringsverksamhet. Där finns mycket att hämta.

Vet inte om jag har fel fokus men jag tycker frågan snarare handlar om det man gör ligger nära föreningens syfte och då bör det inte finnas problem vare sig av moms eller skatteskäl eller om man börjar glida mot att bedriva mer allmän näringsverksamhet.

Flera andra har ju redan påtalat att det finns massor av föreningar som har stora kiosker och säljer till fotbollsföräldrar och som omsätter flera 100.000-tals kronor och som så gjort i flera år utan att betala moms eller skatt och utan att få Skatteverket som knackar på dörren ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och skule man ha en bra idé på hur föreningen kan tjäna pengar som inte är så nära som man tror att det ska vara, så finns alltid dotterbolag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste bara hijacka tråden och fråga någon som inte är TS;

Det är väl så att man inte behöver betala skatt även om föreningen omsätter rejäla pengar så länge föreningen inte tar ut vinst (eller gör något annat som inte är normalt för ideella föreningar)?

Blir lite förvirrad av den här tråden :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tipsa om att kontakta ansvarig myndighet är nog det mest kostnadseffektiva och också mest korrekta vi kan göra i det här läget, istället för att skaffa egen expertkompetens på området utöver den som Andreas så vänligt delar med sig av. Jättetack till dig Andreas!

Eftersom jag anar att det verkliga scenariot i föreningen ser ut på ett annat sätt än de exempel som lyfts och besvarats i tråden, råder jag dig att antingen berätta lite mer om dina egentliga funderingar, eller skicka dessa i ett mail till skatteverket. Det kan ju vara så att du inte vill prata om det på telefon, då går det lika bra att skriva till dem och få svar. Om det sedan skulle visa sig att du blivit felinformerad kommer din förening mycket lättare kunna reda upp frågorna med Skatteverket om det är så att ni följt myndighetens rekommendationer, än Sverokfolk på ett forum.

Vill du inte kontakta skatteverket alls, eller berätta mer om situationen för de som försöker hjälpa dig här, eller känner att du hittar svaren på skatteverkets webbplats, kan du absolut vända dig till en revisionsbyrå där du bor. Där borde du också kunna få stöd och hänvisningar till tolkningar.

Jag tror att förvirringen här helt enkelt handlar om en mycket bokstavlig tolkning av vilken slags kringaktivitet som är ok, vilket kan handla om att olika människor har olika förförståelse för föreningslivet. Att föreningar säljer bingolotter, underkläder, delikatesskorv eller kakor gör dem inte till företag, om vinsten från försäljningen går till att finansiera den allmännyttiga verksamheten. Den absolut största delen av föreningslivet bygger på just den typen av försäljning, och sverokföreningar är ganska unika i att inte behöva jobba på ett liknande sätt med alternativfinansiering. Men! Lyssna på det Andreas säger, här handlar det inte om gräsklippning för 3000:-, utan det handlar om summor över 30 000:- som ett riktmärke. Och har man svårt att avgöra om det man vill göra är "yrkesmässig näringsverksamhet", vilket kan vara svårt, är det tyvärr skatteverket som bäst kan bistå i den bedömningen. Jag skulle kunna tänka mig att ett vägledande tankeexperiment (något jag kommit på, inte en officiell uppgift) skulle kunna vara "skulle den här verksamheten egentligen gå att hitta på branchsidorna i telefonkatalogen?", för den som minns när det fanns sådana. Är svaret Ja ligger man nog väldigt nära den sortens verksamhet, som om man har öppnat en spelbutik eller ett café.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag måste bara hijacka tråden och fråga någon som inte är TS;

Det är väl så att man inte behöver betala skatt även om föreningen omsätter rejäla pengar så länge föreningen inte tar ut vinst (eller gör något annat som inte är normalt för ideella föreningar)?

Blir lite förvirrad av den här tråden :(

Typ så :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Typ så :-)

Tack gode gud, började nästan tro att min förening omedvetet skattefifflat. Tack för ett snabbt svar.

Med den informationen håller jag 100% med Rebecka och ber TS att antingen nyansera sitt exempel, ta emot de svar/råd hen fått eller helt enkelt bara lägga ner.

Känns som att den bara går runt runt runt i cirklar och jag gillar inte karuseller :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vi utvärderar löpande nya alternativa inkomstkällor, det kan handla om precis vad som helst, i det så behöver vi veta vad det är vi kan göra och inte kan göra så att vi gör rätt.

Från vad jag läser av Andreas så framgår nu att vi t ex inte kan hyra ut vår lokal till företag, för då får vi hantera moms. Däremot kan vi hyra ut den till organisationer som inte hanterar moms. Hur tar man betalt istället?

Följdfrågan är även, vad händer när ett konvent tar betalt av en Spelbutik för att ha ett rum, eller kallar man det för reklam eller annat för att slippa hantera momsen? Vad är det bästa för båda parter?

Det finns ett antal kedjefrågor på varje fråga, jag kan inte ens överblicka området eller ens längre sätta ihop en kontoplan som är bestående längre än några veckor då det rör sig.

Kan man bokföra momsen utan att vara momspliktig, för att ha kontroll på beloppen?

Vilken momssats har deltagaravgifter i vilka sammanhang, vad kan man göra för att få räknas som kultur och därmed endast 6% moms?

Kan man göra som halken föreslår och sätta hyresrabatter, när man har ett kontrakt som säjer att vi ska betala X antal kronor för att slippa tänka på 75% regeln för t ex trädgårdsarbete?

Vilka saker kan vi av hävd påstå är relaterade till vår verksamhet?

Får vi sälja tärningar, rollformulär och annat?

Har rollspel moms som böcker eller som tidningar, eller är de något helt annat med egen momssats?

Vad gäller för certifierade kassasystem och föreningar?

Ett konvent kan t ex enkelt nå över 4 basbelopp i omsättning som är kravet för att man ska ha ett certifierat system. Eller finns det andra undantag? När behöver föreningskiosken ha ett certifierat system? Hur slipper man ha ett dyrt certifierat system? (det dödar lönsamheten i att ha en kiosk)

För oss är bokföringen och redovisningen ett rent helvete och har varit hela tiden, periodvis har vi haft tur och hittat personer med tillräcklig kompetens. Nu är organisationen så pass komplex och har så pass stora kapitalbehov och omsättningen så hög att ett sifferfel åt fel håll kan innebära total katastrof och konkurs. Att råka göra fel och bli moms och skattepliktig är en sån sak. Vet vi vad som är rätt kan vi bevaka våra inkomstkällor och se till så att vi håller dem inom en godkänd intervall så kan vi göra ett bra jobb. Där behöver vi hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring, eller maila, Skatteverket med dina specifika frågor för din förening. Det tar inte lång tid och de bits inte.

Vill du lära dig mer om Skatterätt finns t.ex. http://www.kth.se/student/kurser/kurs/HS1711

Ingen här är skattejurist och om vi var det skulle våra svar ändå inte duga som försvar om det blir fel. Skatteverkets svar däremot håller, blir det fel pga deras fel så är det deras fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Följdfrågan är även, vad händer när ett konvent tar betalt av en Spelbutik för att ha ett rum, eller kallar man det för reklam eller annat för att slippa hantera momsen? Vad är det bästa för båda parter?

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle konventcon behöva göra x eller y för att slippa moms när de tar betalat för att ha en spelbutik säljande på plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nu förstår jag inte riktigt, varför skulle konventcon behöva göra x eller y för att slippa moms när de tar betalat för att ha en spelbutik säljande på plats?

... Finns några undantag som om man hyr ut en fastighet till en momsredovisande kund etc....

Ju mer jag läser, ju fler blir frågorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det jag verkligen vill ha är en Lathund från Sverok.

[*]Dvs ska ni göra det här så gäller detta.

[*]Gör ni detta så gör så här.

[*]Så här hanterar ni X och så här görs Y så det blir rätt.

[*]Dessa är undantagen godkända att använda som hävd.

Det skulle göra att jag iaf vet vilka mina frågor är. Just nu är jag enbart förvirrad och vet att vi måste ha koll eller så är vi döda.

Jag kan läsa så vänligen undgå att upprepa samma svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

http://wiki.sverok.se/wiki/Skatt

Där står en del skrivet om begreppet av hävd, och det finns räkneexempel. Vilka delar saknar du?

Kolla in sidan 15 i broschyren du länkade till i första inlägget:

Beskattning av allmännyttiga ideella föreningar

Skattefria kapitalinkomster

Allmännyttiga föreningar är inte skattskyldiga för löpande kapitalavkastning (t.ex. räntor och aktieutdelning) eller för kapitalvinster.

Skattefria fastighetsinkomster

En allmännyttig ideell förening är inte skattskyldig för inkomst av fastighet om

• fastighetsinkomsten till ca 75 % kommer från verk- samhet som har naturlig anknytning till föreningens allmännyttiga ändamål eller av hävd utnyttjats som finansieringskälla för det ideella arbetet

• fastigheten ägs av föreningen och till övervägande del, mer än 50 %, används i den allmännyttiga verksamheten.

Skattefria rörelseinkomster

Allmännyttiga ideella föreningar är undantagna från skattskyldighet för följande rörelseinkomster:

• Rörelseinkomster, som har ett naturligt samband med den allmännyttiga verksamheten, t.ex. entréavgifter vid idrotts- och kulturevenemang och inkomst av försäljning av t.ex. märken, affischer, böcker som syftar till att öka intresset för föreningens verksamhet.

• Rörelseinkomster från verksamhet av servicekaraktär där huvudsyftet med försäljningsverksamheten är att ge service till dem som deltar i föreningens allmännyttiga verksamhet. T.ex. när en musikförening erbjuder noter eller böcker till medlemmarna eller enklare servering till med- lemmarna vid föreningens sammankomster.

• Rörelseinkomster från verksamhet som av hävd har utnyttjats som finansieringskälla för ideellt arbete, t.ex. anordnande av bingo, lotterier, basarer, fester eller insamlings- och försäljningskampanjer.

Både skattefria och skattepliktiga rörelseinkomster

Har en förening både skattefria och skattepliktiga rörelseinkomster måste den skattefria delen uppgå till cirka 75 % för att beskattning inte ska ske. Är kravet uppfyllt blir hela rörelsen skattefri. Om den skattefria delen är lägre än ca 75 % blir hela rörelsen skattepliktig. Detta brukar kallas att man gör en huvudsaklighets- bedömning, se exemplet nedan. Bedriver föreningen flera rörelseverksamheter bedöms varje rörelse för sig. Om rörelseverksamheterna bedrivs med hjälp av medlemmarnas oavlönade arbetsinsatser anses dock de olika rörelseverksamheterna ha ett sådant inre sammanhang att de ingår i samma rörelse.

Exempel på både skattefria och skatte- pliktiga rörelseinkomster

Delbeloppen, som är markerade med färg i tabellen, avser verksamheter som skattemässigt utgör rörelse. Bidragen avser den ideella föreningsverksamheten som inte utgör rörelse och ska därför inte ingå i huvud- saklighetsbedömningen. Samtliga rörelseverksam- heter har utförts med ideella arbetsinsatser och utgör därför tillsammans en självständig rörelse.

• Exempel 1
    Statligt Bidrag 25 000
    Kommunala bidrag 10000
    Medlemsavgifter 41000
    Bingo 30 000
    Basarer 11 000
    Lotterier 20 000
    Reklam 20 000
    Snöskottning 19 000
    Summa 176 000

• Exempel 2
    Statligt Bidrag 25 000
    Kommunala bidrag 10000
    Medlemsavgifter 41000
    Bingo 30 000
    Basarer 11 000
    Lotterier 20 000
    Reklam 20 000
    Snöskottning 55 000
    Summa 212 000

Exempel: Huvudsaklighetsbedömning

En förening har inkomster från rörelse med sam- manlagt 136 000 kr, se exempel 1 i tabellen ovan. Inkomster som av hävd räknas in i den allmän nyttiga verksamheten utgör ca 60 % av inkomsterna (81 000 av 136 000). Snöskottningens andel uppgår till ca 40 %, dvs. mer än 25 % av samtliga inkomster. Snöskottningen har inte naturlig anknytning eller karaktär av hävd och har utförts med ideella arbetsinsatser.

Hela rörelsen beskattas, dvs. samtliga inkomster i exemplet utom bidrag och medlemsavgifter.

Om inkomsterna för snöskottningen däremot bara uppgår till 19 000 kr (enligt exempel 2 i tabellen ovan), så kommer den skattefria delen att överstiga 75 % (81 000/100 000). Samtliga inkomster, även för snöskottningen, blir då skattefria.

Grundavdrag

En allmännyttig förening, som är skattskyldig för inkomst får ett grundavdrag. Grundavdraget är 15 000 kr och görs av Skatteverket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... Finns några undantag som om man hyr ut en fastighet till en momsredovisande kund etc....

Ju mer jag läser, ju fler blir frågorna.

KonventCon (asbra konvent) hyr inte ut någon fastighet. De hyr inte någon fastighet, de hyr inte ut någon fastighet. De har ett avtal att få nyttja Skolskolans lokaler under helgen v48 (som snart tagit slut... - bob hund) och Butiksbutiken betalar en rak tusenlapp för att i sin tur få sälja på KonventCon och får då smälla upp hyllor i S111.

Fastighet har en mycket mer komplicerad defintion som talar om fast egendom (mark) och de byggnader som byggs därpå. Dvs har föreningen fått ett gammalt hus i gåva och hyr ut de delar de inte gjort om till spellokal som kontor, då kan de behöva krångla.

Men jag är som sagt inte en skattejurist, så: "Ring skatteverket, de bits inte."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
http://wiki.sverok.se/wiki/Skatt

Där står en del skrivet om begreppet av hävd, och det finns räkneexempel. Vilka delar saknar du?

Delarna som talar om vad vi kan använda som hävd, överallt är det exempel men ingen komplett lista.

och, hur man får sin verksamhet att bli klassad som kultur snarare än något annat så man får rätt momssats på deltagaravgifter, om ifall man gör fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag ringde och frågade skatteverket efter en komplett lista över vad som av hävd är att betrakta som skattefria rörelseinkomster, och de berättade att de inte har en sådan lista, utan att det är en bedömning man gör när föreningen lämnar in sina uppgifter. Så tyvärr kommer vi inte att kunna tillgodose behovet av en mer komplett lista än de exempel som tas upp i tråden hur vi än vänder och vrider på det.

Såhär fungerar samhället och framför allt bestämmelser för civila samhället ganska ofta. Eftersom vi har ett starkt arv från 1900-talets folkrörelser och man i Sverige har en väldigt god syn på just ideella föreningar så har man också mer lyddiga regelverk med formuleringar som "av hävd". Det är för att tanter och farbröder i alla tider har anordnat julmarknad för att tjäna pengar till byggandet av ett folkets hus, eller liknande. Ingen politiker skulle någonsin våga ta bort de här sakerna som av hävd tillhör föreningslivet och som är grunden för det starka civilsamhälle vi har i Sverige.

Ang. kulturmoms på spel är det en fråga vi absolut är för, och man kan titta på målet med Dreamhack för inspiration. Där fick man så vitt jag minns kulturmoms på delar av entrépriset, för att man kunde visa på att det fanns musikarrangemang på eventet. Beroende på vad det är ni säljer är momssatserna olika, 25%, 12% eller 6%

Mer om detta här: http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 05156.html

Är man fortfarande väldigt osäker på hur man ska göra så måste mitt svar bli att tyvärr kan inte Sverok hjälpa så speciellt mycket mer än så här. Jag hoppas att du är nöjd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.