Gå till innehåll
Gäst Fiktiv

US 60%-are och SKV 75%-are

Recommended Posts

Är det någon som känner sig manad att sammanställa frågeställningarna i den här tråden och skicka till berörd myndighet? Skulle gjort det själv men det finns ingen tid över just nu :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Som folk redan besvarat i tråden så är kiosker på event och serveringar i klubblokaler skattebefriad om föreningen är att ses som allmänyttigt. Serveringen ses som naturlig anknyten service.

OBS: Om moms: En sverok förening kan inte redovisa moms, för att kunna bli momspliktigt måste den verksamhet man lyfter moms för vara skattepliktig.

Jag kollar sveroks forum med jämna mellanrum för att se om det dyker upp någon ovanlig fråga, men hittills har egentligen alltid någon svarat innan.

//Andreas Hellberg

Skattehandläggare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Försäljning i anslutning till föreningens verksamhet kan till vissa delar även ske till icke medlemmar. Men man kan inte öppna upp någon typ av daglig servering till vem som helst i anslutning till sin lokal etc.

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hellberg: Vet du vad som gäller för deltagaravgifter, blir de moms på dem om man blir skattepliktig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
...

Jag har personligen lite svårt för att kontakta dem, de känns farliga.

Däremot så är jag väldigt intresserad av frågan och framför allt vilka delar av föreningens ekonomi som plötsligt blir skattepliktig och vilka delar som även får momskrav på sig.

Dreamhack betalar moms på deltagaravgifter, samma antar jag skulle gälla en Sverokförening som blir skattepliktig?

Jag tror på att sprida inkomstkällorna, men i vissa fall ger det konsekvenser. Då är det bra att veta före.

Exemplet är som sagt helt fiktivt, däremot så kommer vi att ha blandade inkomster och vara i behov av att bolla siffror rätt för att lyckas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
...

Jag har personligen lite svårt för att kontakta dem, de känns farliga.

Däremot så är jag väldigt intresserad av frågan och framför allt vilka delar av föreningens ekonomi som plötsligt blir skattepliktig och vilka delar som även får momskrav på sig.

Dreamhack betalar moms på deltagaravgifter, samma antar jag skulle gälla en Sverokförening som blir skattepliktig?

Jag tror på att sprida inkomstkällorna, men i vissa fall ger det konsekvenser. Då är det bra att veta före.

Exemplet är som sagt helt fiktivt, däremot så kommer vi att ha blandade inkomster och vara i behov av att bolla siffror rätt för att lyckas.

Om en sverok förening av någon anledning inte skulle klara 75% regeln så blir all rörelseverksamhet föreningen bedriver skatte- och momspliktig. Så alla intäkter från försäljning av varor och tjänster.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste skilja på att betalat moms och att betala (vinst)skatt. Det är två helt olika skatteformer. Man kan tänka sig ett bolag som som säljer IT-konsulttjänster men inte går med vinst. De betalar moms men ingen skatt eftersom IT-konsulttjänster är en momspliktig verksamhet och de inte gör någon vinst. Man kan tänka sig en bolag som driver grundskola och gör vinst. De betalar ingen moms för utbildning på grundskolenivå är ej momspliktig (se http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 05374.html). Däremot betalar det skatt eftersom de gör vinst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skatt kommer i den här situationen med den otrevliga konsekvensen att bli momspliktig.

Vilket i sig är en faktor som påverkar resultatet otroligt negativt troligen till den grad att skatten blir noll för momsen äter upp vinsten.

Att tex betala 25% moms på deltagaravgifter som inte är planerat skulle innebära ett rejält inkomsttapp, som exemplet visar. Ligger man precis på gränsen så kan inkomsttappet bli stort nog att äventyra hela organisationen.

Det innebär även att man får krav på sig att bokföra enligt en korrekt metod, något som i sig skapar merarbete.

Vi behöver helt enkelt bygga en större organisation för att ge utrymme för större inkomster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Blir man skattepliktig blir man som jag läser det samtidigt skyldig att göra bokföringen på ett korrekt sätt och man blir även momspliktig. Dvs att passera 75% gränsen ger en otrolig kedjeeffekt.

Efter att man gått från momsbefriad till momspliktig så är chansen stor att skatten som ska betalas blir noll då vinsten plötsligt minskat med momsbeloppet. (man kommer att betala mer moms till skattemyndigheten än man själv betalar vid inköp och därför sjunker den beskattningsbara inkomsten)

Det är inte ens säkert att det fanns en vinst från första början, då det är ett %belopp av en total och inte en % på marginalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blir man skattepliktig blir man som jag läser det samtidigt skyldig att göra bokföringen på ett korrekt sätt

Man har väl alltid som förening skyldighet att bokföra. Är väl till och med lag på det, om jag minns rätt. Eller menar du att man dubbelbokför och all sån krångel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Blir man skattepliktig blir man som jag läser det samtidigt skyldig att göra bokföringen på ett korrekt sätt

Man har väl alltid som förening skyldighet att bokföra. Är väl till och med lag på det, om jag minns rätt. Eller menar du att man dubbelbokför och all sån krångel?

Ja, man får krav på sig att använda ett godkänt program för dubbelbokföring och att följa de regler som gäller för bokföring dvs att bland annat välja mellan kontant eller faktura metoden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du glömmer att den som ska betala moms också kan lyfta moms. Visst får man lägre intäkter eftersom en del av intäkten ska skickas vidare till Skatteverket men man får också lägre kostnader eftersom man kan lyfta momsen på det man köper. Moms är en skatt som löper innan man beräknar vinsten ...

Dessutom stämmer det inte att om man blir skattskyldig så blir man momspliktig. Det är olika skatter. Jag lade upp en länk som visar vad som är momspliktigt. Dessutom kan man vara momspliktig men slippa betala moms, t.ex. om man gör affärer utomlands eftersom man då betalar en sorts fiktiv moms (men det är överkurs).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
...

Det jag utgår ifrån är pdf:en för föreningar och ideella sådana som finns länkad i första posten.

Den är basen för hela diskussionen.

Om man blir skatteskyldig pga SKV 75% så blir man från vad jag förstår samtidigt momsskyldig och skyldig att bokföra enligt konstens alla regler.

För en förening skulle det innebära att eventuell kioskverksamhet, deltagaravgifter osv får moms på sig. Då man inte räknat med att hantera moms så kan det slå otroligt hårt.

Sverok wikin och pdf:en från skattemyndigheten ger ganska lite vägledning i vad man har att vänta sig och hur det fungerar i de här lägena.

Tex, när är det 6% och när är det 25% moms på deltagaravgifter?

Att hålla lan är tydligen 25% moms från vad jag förstår, Dreamhack klarade sig med 6% moms för de kunde hävda att det var kultur (genom att det fanns uppträdanden, musik och annat och det var en helhet de erbjöd). De har resurserna att anlita experter som hjälper dem med de här frågeställningarna. Som förening har vi Sverok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

En av de sakerna som är intressanta är vilka saker som det blir moms på och vilka momssatser det blir på dem. Så det går att kalkylera fram en what-if prognos. Och hur man då bokför dem korrekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om vi varit ett företag så hade vi ringt vår revisionsbyrå och frågat och fått betala en stilig summa pengar för svaret så att vi förebyggande tänker och gör rätt.

Och vi hade betalat för att få hela bokföringen gjord.

Det handlar om allt från att välja rätt kontoplan, till hur man ska bokföra olika saker så att det blir rätt och hur reglerna fungerar.

Därför ställer jag frågorna här, där det finns en otrolig kompetens, och där Svaren kan bli wikitexter och hjälpa fler som i framtiden är nyfikna kring samma frågor.

Att lära sig att göra rätt när man inte ens vet vad det är man ska göra eller förstår förutsättningarna är för mig ett för stort område. Vi hade behövt en peka klicka.

Det är en så pass viktig del för oss att det är i vår kategori "måste bli rätt", samtidigt som vi inser att vi inte förstår eller kan. Eller ens klarar att få ett grepp om det. Vi har en uppfattning, men en sådan är i den här situationen potentiellt organisationsfarlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men alltså, skatteverket är dom enda som kan ge dig 100% svar på vilka regler som gäller. Andreas tittar ju då och då in på forumet och svarar men det kan ju dröja som han själv skrev.

Sen hur man bokför på rätt sätt kräver ju antingen att man läser på själv eller går kurser.

Och om just en wikitext ska bli rätt så måste ju båda de två punkterna ovan uppfyllas.

Så mitt tips är att ringa skatteverket och fråga och skriv sedan en text om det. Det skulle ju bara en jätte bra bidrag till wikin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Problemet med skatteverket är att de besvarar direkta frågor, för någon som mig som knappt ens vet vad frågan är, så skulle ett telefonsamtal kunna ge mig illusionen av att jag förstår vilket i situationen kan göra enorm skada.

Området är för stort.

Vi kommer därför släppa hela bokföringen på tredje part som kan det där.

Men, det gör dem inte till experter på skatter och deklarationer för ideella föreningar, de guiderna hade vi behövt av Sverok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan ge allmän rådgivning som redan skett i denna tråd. I dagsläget har Sverok inte resurser att ge specifik rådgivning. Återigen tycker jag att du delvis rör samman saker och ting. Moms är en sak och skatt en annan. Jag tycker också att Skatteverkets broshyrer förklarar dessa frågor på ett bra sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Förklara så jag förstår?

Om det är som så att jag missförstår saker så är jag inte behjälpt av att få veta att jag rör ihop saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fiktiv

Om du ringer skatteverket och förklarar hur din förening ser ut och vad den gör så kan skatteverket sen berätta för dig vad som gäller.

Sen återigen om moms. För sverok föreningar så hänger skatteplikten och momsplikten i det närmaste alltid ihop. Om en förening har en skattepliktig rörelse så är den även momspliktig. Det finns några få undatag men tror inte något av dem skulle vara aktuella för en sverok förening. Någon annan koppling mellan de båda finns dock inte.

Men som sagt, ring hellre skatteverket om ni är osäkra, du behöver inte ha en exakt fråga. Förklara bara att du vill veta vad som gäller för er förening och beskriv den verksamhet ni har och vad för typer av inkomster och kostnader ni har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Dock måste omsättningen för att en förening ska vara tvungen att redovisa moms också vara 30 000 kr i rörelsen ifråga. Vilket också borde innebära att få sverok föreningar blir aktuella.

Men som sagt ring :)

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns regler för om och när en verksamhet ska vara momsregisterard på Skatteverkets hemsida. I grunden är det ju så att en momsregistrering innebär mer jobb för föreningen. Momsregistrering bygger ju också på att du har både inkommande och utgående moms.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att förbundet skulle kosta på sig enskild juridisk/ekonomisk hjälp till föreningar som satsar på vinst i föreningen är lite skumt. Inte ens de föreningar jag varit inom som omsätter över miljoner kronor har det här problemet. Går man med vinst torde sig föreningen kunna kosta på sig egen juridisk hjälp. Det verkar enligt det jag läst och själv upplevt inte finnas de här problemen. Är det ett så pass stort problem borde det väl ha dykt upp under något RM?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.