Gå till innehåll
Gäst

Syftet med gästpostning

Recommended Posts

Gästpostning har vi på forumet för att göra det enkelt för de vilka är förstagångsbesökare och som har enstaka frågor. Det kan vara en tämligen hög tröskel att ta sig över för Rickard 12 att registrera sig på forumet för att denne vill säga "Jag är gärna med på rollspel, min adress är rickard12@dettaärminmail.topdomän".

På vissa delar av forumet så har vi stängt av gästpostningen eftersom detta orsakat problem så som spam.

Är det så att du tycker vi ska ändra den nuvarande förhållande till tillåtande av gästpostning? Som det är nu så är det till stor del för att göra det lätt att ställa enstaka frågor utan att behöva registrera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Innebär det att längre konversationer som görs utan att vara inloggad kommer att raderas efter en viss tid eller liknande eller vad är konsekvensen av att inte logga in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Så, de går effektivt att användas för att posta saker man inte vill ska kunna spåras, av olika anledningar? (kombinerat med nån vpn-tjänst så blir man helt anonym)

Är det då, att missbruka öppenheten om man väljer att göra så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man känner att man behöver posta något som absolut inte får spåras (och vi är rätt bra på det) så kommer det antagligen att bryta mot forumets regler och därför tas bort. Normala gästinlägg som följer forumets regler brukar vi inte bry oss om att kolla närmare på.

Är det något konkret exempel du tänker på? Det är lättare att ge svar i konkreta frågor än att gissa sig till vad som avses.

Mvh

Maria - här i egenskap av forumboss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan passa på att svara, eftersom jag var en av de två herrarna som satt och diskuterade gästpostningens vara eller inte vara en sen kväll i Göteborg för en väldans massa år sedan, innan forumet ens blev publikt.

Resonemanget vi förde handlade om att tröskeln för att kommunicera bör vara låg. Merparten av de som gästpostat genom åren har gjort det för att posta något enstaka inlägg, vilket jag kan förstå (det är drygt att registrera sig för att posta ett stackars inlägg).

Andra har använt funktionen för att säga något de inte vill stå för publikt, av en eller annan anledning. Jag kan tycka att det är bra att möjligheten finns. Hurtillvida man vill kalla det missbruk eller inte är nog mycket upp till alla och envar. Forumadministrationen har (vad jag vet/minns) aldrig tagit ställning i den frågan annat än i renodlade abusefall.

Så summa summarum repeterar jag vad Oliver skrev innan. Det började med en tanke på öppenhet och även om det diskuterats för- och nackdelar genom åren har den tanken alltjämt funnits kvar.

Angående anonymitet är det i sig en diskussion som ligger utanför ramarna för gästpostandets vara eller inte vara. Nätet är fullt av tjänster som låter vem som helst skapa en engångsepostadress. Att forumet vill ha en e-postadress vid registrering handlar mer om smidighet och användarservice - man får mail om PM, kan få lösenordspåminnelser, etc - än att e-post skulle vara ett lysande sätt att med säkerhet koppla en fysisk identitet till en post.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det något konkret exempel du tänker på? Det är lättare att ge svar i konkreta frågor än att gissa sig till vad som avses.

Se första inlägget i tråden.

Jag väljer att posta anonymt för det är ett val jag har, ett konto här, är för mig, egalt.

Om det är som så att jag begår ett fel så radera posterna.

Jag är intresserad av att veta, så att jag kommunicerar på rätt sätt.

Att få höra att jag genom att posta utan konto bryter mot öppenheten eller någon annan regel vill jag slippa. Det handlar inte om att bryta mot regler utan om att vara anonym.

Om det är på det viset så slutar jag helt enkelt att posta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Angående anonymitet är det i sig en diskussion som ligger utanför ramarna för gästpostandets vara eller inte vara. Nätet är fullt av tjänster som låter vem som helst skapa en engångsepostadress. Att forumet vill ha en e-postadress vid registrering handlar mer om smidighet och användarservice - man får mail om PM, kan få lösenordspåminnelser, etc - än att e-post skulle vara ett lysande sätt att med säkerhet koppla en fysisk identitet till en post.

Bör jag för att göra rätt skapa ett temporärt konto som jag använder 24H eller liknande, eller vilken konstruktion är mest önskvärd? Ett permanent konto är inte av intresse då det knyter samman mina poster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror de flesta som irriterar sig skulle nöja sig med att du undertecknade din gästpostningar med något konsekvent. Och då in nödvändigtvis ditt riktiga namn utan kan mycket väl vara ett alias.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bör jag för att göra rätt skapa ett temporärt konto som jag använder 24H eller liknande, eller vilken konstruktion är mest önskvärd? Ett permanent konto är inte av intresse då det knyter samman mina poster.

Önskvärt? Helt ärligt? Lägg av med tramset, skaffa ett riktigt konto igen och diskutera som folk, då inklusive att försöka läsa in något annat än det jävligaste möjliga i andras inlägg. Det är min personliga åsikt.

Det jag tror folk stör sig på är inte formen kring gästpostande, snarare innehållet. Du är, vad mig anbelagar, varmt välkommen att fortsätta gästposta om du så vill - att skapa konto varje dygn känns väl mest som en onödig procedur i sammanhanget - men jag tror det mest konstruktiva skulle vara det jag skrev ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak som jag finner ganska störande med när folk har konversationer som gäst är att namnet oftast är "gäst" vilket gör det svårt att följa om det är samma gäst som pratar eller ny.

Vad jag vet så finns möjligheten att posta som gäst men ange ett egen nick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ett permanent konto är inte av intresse då det knyter samman mina poster.

Av samma anledning kan gäst inte använda ett nick som underskrift. Att just denna gäst är lika anonym som påven är oväsentligt.

I min mening som inte är officiell på något som helst vis så är gästkonton till för tillfälliga besökare som vill göra en eller två poster. När någon väljer att använda gästkontot till längre diskussioner över flera trådar missbrukar   den personen gästkontot.

Genom att använda gästkontot på ett så destruktivt sätt som gäst gjort sen han avslutade sitt konto riskerar han att folk börjar ignorera gästposter och då förstör man för riktiga gäster. Vilket i min mening är fegt, infantilt och oansvarigt.

//Andreas

Som står för sina åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tolkar svaret som om att organisationen vill kunna knyta en åsikt till en person och det är inte av intresse för mig.

Jag är intresserad av åsikter, idéer och innehåll, personer är för mig egala för diskussionen.

Eftersom det nu är klargjort att jag bryter mot organisationens regler genom att posta som gäst så är det här min sista post.

Tack för klargörandet av begreppet öppenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För andra som har tankar och frågor om gästpostning går det utmärkt att fortsätta diskussionen. Även om vi tagit ett beslut en gång (eller flera) hindrar det inte att beslutet omprövas med jämna mellanrum. Tiderna förändras, men själv är jag ännu väldigt positiv till gästpostning av tidigare nämnda skäl.

Om du läser det här och vill posta som gäst, tänk på att om du skulle råka hamna i en diskussion i en tråd kan det vara bra att du använder ett tillfälligt nick (ska gå att uppge när man postar) eller skriver under med något. Inte för att det spelar roll vem du är, utan för att det har skett att folk blivit förvirrade i trådar när de trott att det varit samma gäst som postat flera inlägg när det i själva verket varit ett par olika. Om du tar dig tiden att registrera en användare för det fördelar med sig som att du enkelt kan se alla dina inlägg, se vilka trådar som det kommit nya inlägg i, kan editera dina poster, kan få och skicka PM, etcetera. Du kan vara lika anonym med en registrerad användare som genom att använda gästkontot, men det är lite mer personligt att diskutera med användare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste denna tråd och skrattade så jag höll på och kikna. Väldigt länge sedan jag postade på sveroks forum men det var det värt. Du fick:

"Som det är nu så är det till stor del för att göra det lätt att ställa enstaka frågor utan att behöva registrera sig."

till:

"Jag tolkar svaret som om att organisationen vill kunna knyta en åsikt till en person och det är inte av intresse för mig."

Jag tycker det är jättekul att du kände dig tvingad att tolka en sådan mening och sedan dessutom fick det till att organisationen som tillåter gästinlägg anonymt gör det för att man skall knyta en åsikt till en en person. \o/

Edit: Jag ber om ursäkt till moderatorer och administratörer för att jag säkerligen spär på en totalt onödig eld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tycker att vi har jätteduktiga administratörer på forumet som gör ett bra jobb med att hålla ordning på trådarna. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ett permanent konto är inte av intresse då det knyter samman mina poster.

Sådant beteende brukar generellt kallas för trollning.

Snälla, kan ni sluta använda ordet troll som något slags samlingsbegrepp för folk som beter sig konstigt på Internet? "Gäst" är inte ett troll bara för att hen vill att man ska knyta samman personens inlägg.

Sen blir jag mörkrädd av att ni anser att en anonyms åsikter och inlägg är mindre värd endast för att den vill hålla en diskussion under ett anonymt gästpass. Det finns väldans massa sidor på Internet där man kan vara både anonym, ha seriösa diskussioner och i en viss mån skilja på om det är anonym person a eller b som skrivit inlägget. Det är väldigt enkelt i Sveroks forum då personerna som skriver i en diskussion som gäst är enstaka personer.

Vilket som bör inte postarens identitet vara av någon större vikt i en diskussion, eller användas som någon slags argument för att personen ifråga inte har rätt att kritisera något för att den är just anonym, som vissa har gjort. Det finns vettigare argument man kan föra, håller er till dem istället för att flänga ordbajs på varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte vilka du anser med "ni" eftersom det är ett väldigt svepande ord som skulle kunna täcka in alla som postat i tråden, men förtydligar återigen att vi som sköter forumet inte lägger någon värdering i om man postar anonymt eller med ett konto (som även det går att anonymisera rätt bra). Däremot är det praktiskt om man vet ifall det är samma person eller ej som man argumenterar mot. I vissa fall går det att tydligt se det ändå iom att personen skriver på ett visst sätt, i andra fall inte.

Sedan finns det alltid specialfall, men generellt för gäster gäller det jag skrev ovan. Kan också förtydliga att vi mycket väl vet vem personen som startade tråden är i det här fallet, inte för att vi försökt kolla upp IP eller annat, utan baserat på annat som exempelvis sättet att formulera sig på. Skälet till att vi vill komma tillrätta med det beror i grund och botten inte på att någon försöker vara anonym, utan för att det sprider en dålig stämning i ett par av de andra forumen vilket kan leda till att vi av det skälet måste strypa gästpostning där, vilket vore olyckligt för de som vill använda gästpostningen såsom det var tänkt och inte för att försöka visa en poäng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu vet jag inte vilka du anser med "ni" eftersom det är ett väldigt svepande ord som skulle kunna täcka in alla som postat i tråden

Jag menar i det här fallet folk som gjort sig "skyldig" av att kalla någon troll utan att använda ordets definition som bakgrund utan mest som något bättre sätt att avfärda någon för att man känner att personen beter sig som en idiot än att bara skriva att personen är en idiot, ignorera inlägget eller argumentera för/emot saken ifråga.

Känner man att man inte gjort det här bör man självklart inte känna sig träffad. Jag tycker bara att det inte tillför något till diskussionen att skrika troll, ser mest ut som en dålig häxjakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu vet jag inte vilka du anser med "ni" eftersom det är ett väldigt svepande ord som skulle kunna täcka in alla som postat i tråden

Jag menar i det här fallet folk som gjort sig "skyldig" av att kalla någon troll utan att använda ordets definition som bakgrund utan mest som något bättre sätt att avfärda någon för att man känner att personen beter sig som en idiot än att bara skriva att personen är en idiot, ignorera inlägget eller argumentera för/emot saken ifråga.

Känner man att man inte gjort det här bör man självklart inte känna sig träffad. Jag tycker bara att det inte tillför något till diskussionen att skrika troll, ser mest ut som en dålig häxjakt.

Du får gärna skilja på att kalla ett beteende trollning och att kalla någon ett troll. Det är stor skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får gärna skilja på att kalla ett beteende trollning och att kalla någon ett troll. Det är stor skillnad.

Jag känner inte riktigt att gäst faller in på vare sig att vara ett troll eller bete sig som ett troll. Om nån uppför sig på ett icke önskvärt sätt eller känner du att TS har uppsåt till att bråka istället för att föra en vettig diskussion känner jag personligen att det är mer givande att anmäla inlägget än att skrika troll.

Men nu har jag dragit bort tråden allt för mycket från ursprungsämnet, ska inte skriva mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäst:

Du hänvisas av förbundets ordförande till att fråga admins för forumet om vad som gäller. Admins svar kan sammanfattas: "den finns för att göra det enkelt att göra poster på forumet även för engångsbesökare, och som bonus möjliggör det för personer att ta upp ärenden som de själva upplever så pass känsliga att de vill vara anonyma." Det finns faktiskt inget mer du behöver lyssna på i den här tråden vad gäller att få svar på din fråga. Ovan sagda är vad som gäller, det är förbundets linje.

Vad andra säger, som du väljer att lyssna på istället för att lyssna på vad admins säger, är totalt irrelevant. Och att du sedan väljer att tolka det som andra säger på ett så omöjligt sätt du bara kan, skulle kunna få folk att tänka att du snarare har ett annat mål än att få ett svar på den fråga du faktiskt ställer. Men för enkelhets skull: din fråga är besvarad. Svaret är i kursiverad text högre upp i denna post.

Samtliga:

Övrig diskussion, om anonymitiet eller vad troll är eller whatnot, ber jag skribenterna ta i annan tråd.

// Wille - forumadministratör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Wille: Du verkar vara en av de som ska svara, men hur vet Jag vilka som ska svara och vilka svar som jag ska ta hänsyn till?

Jag har valt att posta i tråden för att få svar av rätt personer.

Därmed förutsätter jag att de som svarar är rätt personer.

Har jag postat på fel ställe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.