Jump to content
Sign in to follow this  
nilcox

Internationel online förening?

Recommended Posts

Hej, jag undrar om vad reglerna säger om internationella online föreningar? Jag och ett antal online kompisar har under dom senaste 4 åren spelat olika spel halv professionellt och har många online of offline vinster till vårt namn. Jag är den ända medlemmen som bor i Sverige och undrar därför om det är möjligt att ens starta en förening? Jag antar att det inte är möjligt pga att sverok är svenskt och att det skulle bli stora problem med dom olika styrelse posterna. Ett sätt runt det är ju att starta föreningen med familje medlemmar (tillåtet?) och sen registrera dom internationella spelarna som vanliga medlemmar och ha sin årsstämma via IRC.

Funkar det? Vad säger reglerna? Anledningen till att jag vill starta föreningen är för att kunna skicka fler spelare på LAN t.ex. dreamhack. Jag kan ta mig ditt helt själv utan problem men dom andra tvingas betala flyg och allt själva, och med en förening och bidrag så skulle man kunna besöka fler lan.

Mvh

Nilco

Verksamhetsbidrag betalas bara ut till Svenska medborgare i en ansluten förening. En Sverokförening skall sedmera heller inte vara en konstruktion med personer på pappret som inte är delaktiga i verksamheten bara för att folk vill få sitt lanande subventionerat, så kort svar på situationen du beskriver som jag tolkat den; Nej det är inte möjligt.

Det finns däremot inget som förhindrar att en sverokförening har en internationell agenda eller använder sina pengar för att verka internationellt. Sålänge verksamheten inte bryter mot lagen eller går direkt emot Sveroks syfte så brukar vi inte lägga oss i vad föreningarna gör med sina pengar.

Jag tycker det är intressant frågeställning - mest för att jag finner det främmande hur man som medlem i en förening kan godkänna att föreningens pengar gynnar några enstaka få snarare än hela föreningen - det här är ju en ganska vanlig konstruktion bland esportsföreningar och i mitt tycke ett problem i förbundet. Mycket för att de flesta föreningar "kommer undan" med att göra så här då endast ett fåtal procent av föreningens medlemmar beslutar om föreningens medel - även på årsmötet..

Tanken var ju att föreningen skall funka mer som ett traditionellt sponsrat lag, dvs spelarna som gynnas är spelarna i styrelsen. Men nu har det framkommit att det bara går att få pengar utbetalt till personer i Sverige och att alla måste vara härifrån. Men sen finns det säkert kryp håll i att jag kan få 4 av mina polare som är gamers att starta föreningen med mig och sen ha stadgar där en viss del av bidraget går till att skicka spelare på lan.

Anledningen till att detta kom upp överhuvud taget var för att vi är ganska framgångsrika i spelen vi spelar och har under 4år fått 24.000 euro i prispengar sammanlagt, och som det är nu så går det mesta av dom pengarna till att folk i laget betalar sina flygbiljetter/hotell etc.

Det går ju bra att ha medlemmar från andra länder, bara det att ni inte får något bidrag för dem. Vet inte heller hur 60%-spärren påverkas av utländska medlemmar.

Tanken var ju att föreningen skall funka mer som ett traditionellt sponsrat lag, dvs spelarna som gynnas är spelarna i styrelsen. Men nu har det framkommit att det bara går att få pengar utbetalt till personer i Sverige och att alla måste vara härifrån. Men sen finns det säkert kryp håll i att jag kan få 4 av mina polare som är gamers att starta föreningen med mig och sen ha stadgar där en viss del av bidraget går till att skicka spelare på lan.

Anledningen till att detta kom upp överhuvud taget var för att vi är ganska framgångsrika i spelen vi spelar och har under 4år fått 24.000 euro i prispengar sammanlagt, och som det är nu så går det mesta av dom pengarna till att folk i laget betalar sina flygbiljetter/hotell etc.

Sverok är ett ideellt ungdomsförbund som får stadsbidrag för att bedriva verksamhet som bidrar till demokratisk fostran och en meningsfull fritid för ungdomar (svepande sammanfattat) Vi finns INTE till för att sponsra vare sig professionella, amatör eller semiproffersionella tävlandes på något sätt. Våra pengar ska användas för att stödja en ideell föreningsverksamhet inom spelhobbyn, inte era hotelnätter. Hur du än vill vrida och vända på det och även om det finns tekniska kryphål i reglementet så kommer vi inte att godkänna en medlemskapsansökan från en förening med ett sådant syfte.

Med den tolkningen lloyd får ni väl kasta ut varje förening som är en klan direkt. Tycker väl själv också att det hela låter lite tveksamt, men om sverok godkänner andra klan föreningar så måste ni nog komma på en bättre anledning en den du just gav.

Tycker Melin med sin post slår huvudet på spiken, vet dock själv inte någon lösning. Men känns konstigt att säga att man ska vägra en förening bara för att de frågar innan de skapar en förening där en majoritet av bidragen går till vissa spelare.

Man kan ju vägra dem om de verkligen skriver in spelar avlöning i stadgarna. Förstår inte varför de skulle skriva in spelaravlöning i stadgarna.

Det är inga spelar löner som skulle inskrivas i stadgarna utan mer kostnader till att komma och till lan etc. Vi är en grupp kontraktslösa spelare som gillar att tävla och målet är inte att någon ska få lön för då hade vi vänt oss till sponsorer. Och jag har inte direkt funderat på att försöka starta en förening här utan postade för jag undrade om just den dörren var öppen och vad som var möjligt. Men med Lloyds svar så ser jag att detta då är fel organisation för ändamålet.

För min egen skull så får jag ta och fråga, vad exakt är det Sverok ger bidrag till? Som jag förstår det så är det lite flummigt bara det, ingen i en förening ska tjäna pengar på att vara en sverok förening vilket jag förstår och instämmer med, men vad exakt brukar föreningar lägga pengar på? Många hostar turneringar med pengar etc, men utöver det, vad är det föreningarnas pengar går till?

Är knappast något man behöver ha i stadgar heller.

sverok föreningar får helt enkelt pengar för verksamhet som främjar spel. Finns otroligt många olika sorters verksamheter. I många fall så går helt enkelt till att finansiera medlemmarnas spelande.

Det som lloyd har mest emot i ditt förslag är att ni skulle ta in andra medlemmar bara för att bildas. Alla medlemmar ska ju egentligen gå med för att de vill främja spel och spela, men så länge ni har aktiviteter tillsammans med alla medlemmar så tror jag inte sverok kommer bry sig om var ni sedan spenderar en majoritet av era pengar på (min gissning).

Dock är inte sverok bidraget heller så stort så att ni skulle kunna finansiera särskilt mycket resor på det.

En förening är en fantastisk form att samla sina resurser och kontrakt i som grupp.

Om den bör anslutas till Sverok går att diskutera men som förening kan ni ingå avtal som förening istället för som personer vilket kan vara en fördel.

Ni kan även samla delar av era vinster i föreningen, för att betala sådana saker som resor, hotell och inträden.

Sverok erbjuder sådana små summor att om ni lägger tiden på att få någon sponsor till föreningen så kommer Sverokpengarna snabbt att se små ut. (har runt 10 medlemmar som räknas enligt årets system i Sverok så handlar det om under 5000kr totalt för i år)

Sen kan jag tycka att man kan gå med i Sverok ändå, tex för man vill vara med och inverka i e-sporten!

Ja det har blivit något missförstånd mellan lloyd och mig, för att nu beskriva situationen så går jag in detaljerat nu.

Vi har 12 medlemmar i vårt lag just nu, bas gruppen dvs huvud spelarna är 4 st, jag + 3 andra som bor utomlands. Med basgruppen menar jag att det är vi som brukar åka ut och tävla. Dom andra 8 är IRL kompisar till mig som spelar i laget på en mer casual nivå och spelar för det är kul.

Om jag skulle starta sverok föreningen så skulle det då bli jag och 4 av min IRL kompisar som är med i laget. Ingen har löner och turnerings vinster delas ut till hela laget, och 1v1 vinster delas 60% till spelaren resten delas upp. Ett vanligt dilemma vi har är hur vi ska finansiera att skicka ut spelare. Vad vi brukar göra är att alla chippa in och skicka vår/våra bästa spelare till turneringarna.

Var kommer sverok in i bilden? Jo det skulle då bli så att vi har en styrelse eller "management" som bestämmer vem vi ska skicka ut och till var och finansierar det genom att dela upp bidraget. Skulle då hela bidraget gå till att skicka 1 eller flera spelare? Nej, det skulle va en viss procent av det total bidraget som går enbart till just sådant, resten delas ut till medlemmarna. Vinsterna från turneringar går sedan direkt in i föreningen och delas ut till medlemmarna.

Detta är vad jag skulle postat i mitt orginal post men förväntade mig inte "the spanish inquisition"

Skulle detta vara tillåtet av sverok och alla regler, ingen tjänar pengar på bidragen utan det går till att göra spelandet möjligt.

Det du beskriver är för mig helt fantastisk verksamhet som helt klart fungerar i en Sverokförening.

Vill du veta exakt hur det fungerar så är ett hett tips att ringa kansliet, 013-14 06 00 och få svaren där, det går även att maila info@sverok.se och förklara vad ni tänkt, hur ni tänkt.

Jag tycker helt klart ni borde vara en Sverokförening! Men, det är inte jag som bestämmer det där.

Nej, det skulle va en viss procent av det total bidraget som går enbart till just sådant, resten delas ut till medlemmarna. Vinsterna från turneringar går sedan direkt in i föreningen och delas ut till medlemmarna.

det du beskriver är en ekonomisk förening..

Ja det har blivit något missförstånd mellan lloyd och mig, för att nu beskriva situationen så går jag in detaljerat nu.

Vi har 12 medlemmar i vårt lag just nu, bas gruppen dvs huvud spelarna är 4 st, jag + 3 andra som bor utomlands. Med basgruppen menar jag att det är vi som brukar åka ut och tävla. Dom andra 8 är IRL kompisar till mig som spelar i laget på en mer casual nivå och spelar för det är kul.

Om jag skulle starta sverok föreningen så skulle det då bli jag och 4 av min IRL kompisar som är med i laget. Ingen har löner och turnerings vinster delas ut till hela laget, och 1v1 vinster delas 60% till spelaren resten delas upp. Ett vanligt dilemma vi har är hur vi ska finansiera att skicka ut spelare. Vad vi brukar göra är att alla chippa in och skicka vår/våra bästa spelare till turneringarna.

Var kommer sverok in i bilden? Jo det skulle då bli så att vi har en styrelse eller "management" som bestämmer vem vi ska skicka ut och till var och finansierar det genom att dela upp bidraget. Skulle då hela bidraget gå till att skicka 1 eller flera spelare? Nej, det skulle va en viss procent av det total bidraget som går enbart till just sådant, resten delas ut till medlemmarna. Vinsterna från turneringar går sedan direkt in i föreningen och delas ut till medlemmarna.

Detta är vad jag skulle postat i mitt orginal post men förväntade mig inte "the spanish inquisition"

Skulle detta vara tillåtet av sverok och alla regler, ingen tjänar pengar på bidragen utan det går till att göra spelandet möjligt.

Grejen är att pengar som går direkt ut till medlemmarna som pengar inte är helt okej. Om pengarna används till att skapa verksamhet för föreningens medlemmar är det en helt annan sak. Jag föreslår att du försöker ringa till eller maila Emma Ström på kansliet under morgondagen, så kan ni prata om det här, och hon kan förklara precis hur det ligger till och vilka krav vi ställer på våra medlemsföreningar.

Ni verkar inte förstå vad jag menar.

Pengarna som sverok ger ut går ju inte till spelare i handen eller liknande utan det skulle gå till flygbiljetter. Och som jag förstår det så skulle det vara helt inom regelverket då det gör det möjligt att spela, dvs skapar möjlighet att spela.

Potential vinst i form av turneringar osv har ju inget att göra med sverok förutom att det är medlemmar i föreningen som vinner det. Och det är på så sätt som en helt vanlig inkomst, och den inkomsten kan ju delas ut till medlemmar i laget (vilket vi gör just nu) utan att det berör sverok.

Som jag förstår så får föreningarna lägga sitt bidrag på vad dom vill vilket stödjer föreningens intressen, dvs man kan köpa en server för pengarna eller ha en turnering, men är det så att det inte är okej att använda det till kostnader så som flygbiljetter? Det är ju ingen semester som betalas utan transport för spelare till lan där dom kan främja föreningens intressen genom att vinna turneringar.

verkar mer och mer som om jag hamnat lite fel här och missförstått vad sverok faktiskt handlar om. Ska ta och ringa in imorgon men mer svar här hade inte varit fel!

Tvivlar på att det där skulle betraktas som en ekonomisk förening melin. I en ekonomisk förening ska ändå huvudsyftet vara att tjäna pengar. Det verkar det knappast vara här.

Jag förstår inte på något sätt hur upplägget inte skulle vara ok för sverok. Om sverok tillåter lön till personer i föreningar måste det även vara ok att betala ut prispengar till medlemmar, ser inte riktigt skillnaden.

Ni verkar inte förstå vad jag menar.

Pengarna som sverok ger ut går ju inte till spelare i handen eller liknande utan det skulle gå till flygbiljetter. Och som jag förstår det så skulle det vara helt inom regelverket då det gör det möjligt att spela, dvs skapar möjlighet att spela.

Potential vinst i form av turneringar osv har ju inget att göra med sverok förutom att det är medlemmar i föreningen som vinner det. Och det är på så sätt som en helt vanlig inkomst, och den inkomsten kan ju delas ut till medlemmar i laget (vilket vi gör just nu) utan att det berör sverok.

Som jag förstår så får föreningarna lägga sitt bidrag på vad dom vill vilket stödjer föreningens intressen, dvs man kan köpa en server för pengarna eller ha en turnering, men är det så att det inte är okej att använda det till kostnader så som flygbiljetter? Det är ju ingen semester som betalas utan transport för spelare till lan där dom kan främja föreningens intressen genom att vinna turneringar.

verkar mer och mer som om jag hamnat lite fel här och missförstått vad sverok faktiskt handlar om. Ska ta och ringa in imorgon men mer svar här hade inte varit fel!

Då missförstod jag dig. Du pratade om att pengar skulle tillbaka in till föreningen och sen ut till medlemmarna. Men det är alltid svårt att dra sånt här över forum, särskilt när det är lite "ovanliga" fall. Prata med Emma imorgon, som sagt, så ska du se att saker och ting reder ut sig!

Ni kan skapa en förening som skickar lag på LAN för att tävla och föreningen betalar resor, mat osv osv men bara att ni tar kvitto på allt så ni kan redovisa att detta har våran förening betalat.

Det finns ingenting som säger att alla i klanen måste vara med i föreningen heller så utländska spelare är inga problem egentligen men ni kan inte få några 20-50kr i bidrag för dom.

Jag svarar gärna på mer frågor över irc/forum eller på email om du vill prata privat.

alexander.hjelm@playstar.se

Guest
Verksamhetsbidrag betalas bara ut till Svenska medborgare i en ansluten förening.

Ska man vara riktigt petig så får man räkna alla som är bosatta/skrivna i Sverige, även icke-svenska medborgare, samt svenska medborgare bosatta varsomhelst i världen.

För övrigt har Lloyd helt rätt

8-)

Jag vill framföra följande: Sverok finns till för att göra det möjligt för medlemmarna att spela spel. Sverok stödjer föreingarna på många olika sätt varav bidrag är ett. En förening har stor frihet att bestämma om sina utgifter. Det kan mycket väl gå till servers, resor, hotell nya spel, löner (som då naturligtvis måste betalas ut på rätt sätt och med beaktande av alla skatteregler) etc.

Jag håller med Tommy om att den verksamhet som nilcox beskriver mycket väl skulle kunna passa i en Sverok-förening. Jag rekommenderar nilcox att göra precis det som Syra säger: prata med Emma och skicka in en anmälan om det känns bra. Sverok granskar alla ansökningar på samma sätt och utifrån tydliga kriterier i en etablerad process. Om nilcox förening uppfyller de krav vi ställer på varje ny förening så är det klart att den blir godkänd.

Jag tycker att det är olyckligt att tonläget blivit så anspänt här och att nilcox känner sig inkvisitionerad (kan man säga så). Jag beklagar detta. Om du har mer allmänna frågor eller vill veta mer om vad Sverok kan göra för er som e-sportare så är du välkommen att kontakta mig på johan.groth@sverok.se eller 0708-23 57 11.

Jag hoppas ni vill inkomma med en ansökan!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...