Jump to content
Sign in to follow this  
DeBracy

Nor Bannog, en medeltidig blogg

Recommended Posts

Jag har aldrig testat Saga, eller ens bläddrat i en grundbok. kan någon guida mig igenom vad spelet handlar om, ge systemet en liten genomgång och slänga in några inspirerande ord?

Jag kan inte påstå att spelet handlar om något särskilt, men det passar bra för culture gaming. Det är inte riktigt den vanliga medeltidsfantasyn, för det är mer medeltid och mindre fantasy än det brukar vara i de flesta blandningar. En värld som liknar våran egen på 1100-talet är grundplåten.

Systemet är släkt med det man hittar i det brittiska spelet Dragon Warriors. Man lägger ihop en grundegenskap med den nivån man har i en färdighet, och eventuellt nån övrig modifikation (t.ex. från ett vapen om det råkar vara tal om att klå upp varandra) och sen slår man en t20 under det.

Jag brukar sammanfatta det som att man får ut precis samma saker ur det som ur Drakar och Demoner (-91) fast utan allt krångel, då värdena man slår mot är ungefär de samma i slutändan.

Tjo igen!

Jag har inget nytt äventyr om jättar att bjuda på (de tog slut redan första gången), men jag kan erbjuda några expanderade namnlistor i alla fall.

Just nu namn från Marksland och Alberan (tyskklingande) samt namn från Talmont, Arlac och Cadon (franskigt) uppe på bloggen, och under de kommande veckorna dyker det upp namn från Belagros och Castoria samt Tarroc och Ondaria också.

Hoppas nån mer än jag kan få lite nytta för dem!

Ni har väl inte missat att en grymt bra artikelserie börjat flytta in på Nor Bannog? ”Stället som SL glömde” handlar om olika platser som var självklara för medeltidsmänniskorna men som ofta glöms bort av oss rollspelare. Det är Mika ”Faehrengaust” Keskitalo som skrivit och än så länge har de tre första delarna hunnit komma upp: brunnen, bron och kvarnen.

Idag fyller Nor Bannog tre år!

Har du aldrig läst Nor Bannog? Där finns slumptabeller, spelledarpersoner, husregler, länkar, tips på medeltidsmusik och en hel massa annat som du inte behöver vara intresserad av Saga för att ha något nöje av.

Jag har traditionsenligt skrivit en liten årsrapport på bloggen. Det viktiga med den i år är inte att jag länkar till lite inlägg från det gångna året, utan att jag vill att du ska använda Nor Bannog som plattform för att lägga ut material till Saga och världen Arcaria, eller inspirationsmaterial till medeltidsspelande. Läs mer i inlägget!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...