Gå till innehåll
Animas

Gemensamt sverok-förråd

Recommended Posts

Hej Sthlm Sveroks styrelse (antar att ni läser det här).

Under alla de åren vi har haft igång vår lilla förening Animecka har vi behövt krascha våra drömmar om att köpa in billiga saker och istället behövt hyra in dom för samma pris bara för att man inte har någon plats att ha dom mellan våra verksamheter. Att hyra förråd på t.ex. shugard har aldrig direkt kunnat vara ett val med tanke på priserna per år. Det sorgligaste är att vi kanske till och med kunde ha fler verksamheter per år ifall vi haft materiall vi kunde återanvända :'(

Nu har ni haft en tid att sätta er till rätta och jag skulle gärna vilja be er att kolla upp möjligheten att fixa ett gemensamt förråd för sverokföreningar i Stockholm (eller kanske andra närbelagda sverokföreningar) som då föreningar kan betala en viss summa för per år för att få använda.

Det vore verkligen en riktigt skön förmån att ha från sverok. Verkar det som något värt att kolla upp om det ens är genomförbart eller är det direkt nej på det hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bra idee faktiskt, sådana lösningar brukar vara ganska krångliga att genomföra rent praktiskt men det borde gå att lösa här i Stockholm i alla fall =) Vilka volymer/grejer är det som det rör sig om?

Ska ta med det till arbetsmötet nu på måndag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att säga då behovet alltid ändras men om vi till nuläget säger ett vanligt lägenhetsförrådutrymme. Vet inte på hur många kvaderatmeter dom ligger på, men det är ju knappast mycket. Vet inte hur stora behov andra föreningar med andra grenar har så känner man att det här vore något najs för ens egen förening och vill föreslå något större utrymme borde man ta och skriva i tråden *hint hint*.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer jag som en våt filt och tycker att detta inte ligger i Sverok Stockholms kärnverksamhet. Bättre då att föreningarna själva fixar en lokal som de kanske kan få lokalbidrag för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Här kommer jag som en våt filt och tycker att detta inte ligger i Sverok Stockholms kärnverksamhet. Bättre då att föreningarna själva fixar en lokal som de kanske kan få lokalbidrag för.

Då kommer ju fråga; vad är distriktets kärnverksamhet? Vore det inte trevligt att ibland ha en annan roll än "Hej kom och tigg pengar"? Och distriktet har ju även en bättre kontakt med alla Stockholms föreningar än tex min förening.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är distriktets kärnverksamhet beslutas i slutändan av föreningarna, oavsett om det är direkta bidrag eller lokaler förråd det handlar om. Men som Anima säger så har vi en möjlighet till samordning som skulle vara svår för många andra föreningar vilket vi borde bli bättre på och utnyttja mer. Som ett kort svar så finns det inte budgetutrymme för detta i dagsläget men det är inte alltför länge kvar innan det är dags för årsmöte och en ny budget ska sättas. (datum kommer)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Som ett kort svar så finns det inte budgetutrymme för detta i dagsläget men det är inte alltför länge kvar innan det är dags för årsmöte och en ny budget ska sättas.

Förstår självfallet att sånt här tar tid och kostar pengar, ingen större brådska på del hela. Åtminstone inte från vår front :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken är tyvärr att det blir som det gamla förrådet på Kungsholmen; det fungerar fint till en början, men så snart de ursprungliga entusiasterna tappar intresset slammar allt snabbt igen med det material som ingen är intresserad av, samtidigt som det verkligt intressanta får fötter.

Jag tror att det är mycket bättre att en förening som har intresse för det söker bidrag av distriktet och själva har hand om förrådet. Hittar vi ingen ute bland föreningarna som är intresserad av att sköta det så kommer vi garanterat inte hitta någon som gör det för distriktets räkning heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Risken är tyvärr att det blir som det gamla förrådet på Kungsholmen; det fungerar fint till en början, men så snart de ursprungliga entusiasterna tappar intresset slammar allt snabbt igen med det material som ingen är intresserad av, samtidigt som det verkligt intressanta får fötter.

Jag tror att det är mycket bättre att en förening som har intresse för det söker bidrag av distriktet och själva har hand om förrådet. Hittar vi ingen ute bland föreningarna som är intresserad av att sköta det så kommer vi garanterat inte hitta någon som gör det för distriktets räkning heller.

Jag förstår inte riktigt, hur mycket entusiasm krävs för det hela. Skulle göra en obildad gissning på att det krävs en hundradels arbete av vad det krävs att hålla kansliet igång.

Om någon förening hyr ett förråd och sen bestämmer sig för att sluta eller avsluta föreningen är det bara att skicka ut någon avgift ifall de inte kommer och tömmer förrådet. Försvinner saker så försvinner saker, ansvaret ligger på föreningarna, inte distriktet.

Är det helt gratis är det klart att man använder ett förråd till någon allmän dumpningsplats istället för ett riktigt förråd. Hyr ut det och ha kontrakt. De enda gånger jag kan tänka mig att man behöver åka förbi förrådet själv är A) om en ny förening vill hyra ut, B) om en förening vill dra sig ur eller C) om förrådet brinner ner.

Förstår inte riktigt hur ni gjorde innan egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon yta på kansliet som man kan trolla lite med och ställa in ett antal låsbara skåp, modell garderober, som föreningar skulle kunna hyra? Då får man inte åbäket med ett stökigt gemensamt förråd, det är hyfsat säker förvaring och det kan täcka lite av kanslikostnaderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det låter som en bra idé: för många föreningar är hjälp att lösa problem minst lika mycket värt som "rena pengar". Det borde i vilket fall som helst gå att göra en förstudie av modell mindre? Om man kan hitta en "hörna" på kansliet så tror jag, precis som Nina, att föreningsskåp (eller hyllor där man ställa låsta kistor) är en bra idé. Då blir det tydligare vem som vad :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att förrådsmöjlighet låter som ett bra sätt för Sverok Stockholm att erbjuda föreningarna resurser som är jobbiga att fixa själv, men som är värt mer än bidrag. Konceptet med låsbara skåp/kistor på kansliet borde egentligen inte heller vara alltför svårlöst. Jag kommer inte på just nu var på kansliet man skulle kunna inreda en sådan hörna, men ett gäng nischer för skåp och liknande finns ju.

Dessutom förvarar många föreningar saker på kansliet ändå, och jag har hört ett par incidenter där folk blivit förbannade på att grejer som förvaras på kansliet försvinner eller blir stulna. I nuläget anser jag definitivt att allt som förvaras där förvaras på egen risk, eftersom vi inte har minsta möjlighet att kontrollera vilka som går in och ut och gör vad - men möjligheten att låsa in sina föreningsprojekt och inventarier vore nog väldigt värdefull för många föreningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, kistor eller packlårar som man även kan ha som sittbänkar skulle kunna vara en lösning som man kan slänga in lite här och där längs väggarna \o/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att iden kan funka om man kör stenhårt på att folk ska betala en symbolisk summa för det. Annars blir det som förut att saker ligger och dräller en massa år trots att ingen använder det. Vet inte hur mycket gammalt skit vi hittade på diverse ställen när vi flyttade kansliet.

Men som vanligt kommer det när till frågan vem ska göra det? Tyvärr är det så att det här nog skulle hamna på styrelsen förr eller senare vilket gör att det blir ännu mer saker att administrera. Skitbra ide men bättre att först få en fungerade kansligrupp, bokningssystem etc. En sak som behöver tänkas på mera är vad årsmötet och medlemmarna lämnar över till styrelsen. Personligen var det något som jag tröttade på rätt rejält i perioder, administration tar mer tid än vad man tror och det fanns(och finns troligen) en massa gammalt skit att ta om hand också.

Angående vad som är distriktet syfte etc så är det som vanligt en helt annan diskussion och är ju som vanligt det som medlemmarna säger att distriktet ska göra. Men man kan inte heller göra allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu