Gå till innehåll
Gäst Trickster

Gammal AD&D DM som vill introducera rollspel till barnen

Recommended Posts

Gäst

Hej,

Var för 20-25 år sedan seriös AD&D spelare/DM och hade många fantastiska dagar, kvällar & nätter med detta spel.

Lusten att ta upp detta igen har återkommit och jag vill gärna introducera mina barn till rollspel.

Inser då att det hänt rätt mycket inom D&D konceptet och behöver lite hjälp om vad jag behöver köpa hem, samt plugga på..

Mina förutsättningar är:

* Jag vill att mina barn ska vara med och spela och de kan inte engelska. Spelet måste alltså ha svenska regelböcker eller vara lätt att förklara utan regler. (Jag antar här att man fortfarande har en variant av 'Players's Handbook', 'DM Guide' etc...

* Jag vill rollspela i klassisk AD&D fantasy miljö med liknande klasser, magi, vapen mm.

Jag har förstått att det numera finns flera versioner av D&D? Något jag kan använda? Är det någon skillnad mellan de olika versionerna?

Alla tips och pointers mottas tacksamt för att peka mig på rätt väg..

-T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svenska rollspelet Saga är det som man brukar rekommendera, men spelets skapare (Tomas Arfert) håller på att utveckla rollspelet Fantasy! som jag tror kommer passa ditt syfte utmärkt. Han hade en begränsad beta-tryck släpp som SF-Bokhandeln sålde slut på direkt. Men en ny version ska komma ut i januari om jag förstått det rätt, med korrigeringar från beta-trycket så det är mitt förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oldtimer här på forumet har en hemsida med resurser till de som vill spela Dungeons and Dragons på svenska. Det finns massor med regeltexter, översatta termer, och även en sida som heter "Skillnader från AD&D" vilket jag antar kan vara bra i så fall.

http://www.drakar.nu/

Om du vill ha AD&D så är det nog så nära du kommer med moderna produkter. Själv spelar jag hellre massa indie-spel med mycket mindre stridsregler, och mycket mer karaktärsspelande, så jag vet inte särskilt mycket om produkterna. Men de gånger jag spelat senaste utgåvorna av DnD har jag haft kul, så jag tror nog att kvalitén fortfarande är kvar, om man tycker sådant är kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som redan omnämnts så borde Saga eller kommande Fantasy! vara bra spel att börja med. I alla fall sett till det svenska utbudet av nyare spel.

Annars så kan du även spåra upp exemplar av den svenska översättningen av Frank Mentzers Basic D&D Set och Expert D&D Set från 80-talet som Titan Games gjorde. Som AD&D spelare lär du själv känna igen dig väldigt mycket och röda baslådan är rätt pedagogisk och nybörjarinriktad. Med de två boxarna kan man börja sedan stoppa in saker ur AD&D såsom fler klasser, raser, besvärjelser, föremål och regler efter hand om man vill.

Eller börja med gamla Drakar och Demoner 84-87(svarta boken) plus Monsterbok 1&2. Och bygga på med antingen Expert+Gigant eller DoD91. Dom sakerna är relativt lätta att få tag på på tradera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu