Gå till innehåll
Ellanion

Enkät

Recommended Posts

Jag skulle behöva hjälp med ett skolarbete och skulle vilja be er svara på en snabb enkät. Ni kan svara i tråden, eller skicka mig ett pm. Vissa av frågorna kanske kan kännas lite personliga, och i sådana fall kan ni skippa dem, eller logga ut och svara som gäst, eller maila svaren till mig. Era namn kommer inte vara med.

1. Hur ofta lajvar du?

2. När började du lajva?

3. Vilka lajvgenrer föredrar du?

4. Har du någon speciell arketyp av roll du brukar spela, och i så fall vad?

5. Vilka teman är viktiga på lajv du åker på? Spänning, romans, intriger, misär, etc.

6. Ser du någon likhet eller kontrast mellan hur saker och ting ser ut i ditt eget liv, eller hur du skulle vilja att saker och ting såg ut och typen av lajv du åker på? Utveckla gärna.

7. När började du lajva? Ålder och nuvarande ålder.

8a. Hur mådde du psykologiskt då?

8b. Påverkade lajvandet?

8c. Om ja, på vilket sätt?

9a. Känner du att du har stor kontroll över hur du har det i ditt liv, i vad som händer dig?

9b. Hur påverkar det dig?

9c. Känner du att du har större, eller mindre, kontroll på lajv?

9d. Hur känns det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behöva hjälp med ett skolarbete och skulle vilja be er svara på en snabb enkät. Ni kan svara i tråden, eller skicka mig ett pm. Vissa av frågorna kanske kan kännas lite personliga, och i sådana fall kan ni skippa dem, eller logga ut och svara som gäst, eller maila svaren till mig. Era namn kommer inte vara med.

1. Hur ofta lajvar du?

5-8 ggr per år.

2. När började du lajva?

December 2004

Medeltida low-fantasy samt ångfantasy

Ja, är något oftare mänskliga militära roller, men det sker rätt ofta undantag.

5. Vilka teman är viktiga på lajv du åker på? Spänning, romans, intriger, misär, etc.

Engagemang, både från deltagare och från arrangörer.

Rent tema mässigt föredrar jag lite spänning, kombinerat med en lagom portion misär.

6. Ser du någon likhet eller kontrast mellan hur saker och ting ser ut i ditt eget liv, eller hur du skulle vilja att saker och ting såg ut och typen av lajv du åker på? Utveckla gärna.

Nej. Jag åker på extremt varierade lajv, med mycket varierade roller och gruppkoncept.

Dec 2004, då var jag 18. Nu är jag 25.

Började återfå något av en självkänsla fefter ett par års frihet från mobbing.

8b. Påverkade lajvandet?

Ja, på sätt och vis

Det gav nya vänner, som hade samma intressen. Det gav nya intressen att aktivera sig med.

Det gav en möjlighet att visa vad man kunde. Det gav viktiga erfarenheter i såväl hantverk, psykologi och logistik som i ledarskap, planering och gruppdynamik.

9a. Känner du att du har stor kontroll över hur du har det i ditt liv, i vad som händer dig?

Ja.

Det påverkar mig genom att jag kan bli stressad eller nervös när jag tappar kontrollen, men samtidigt kan det vara skönt att ibland släppa den och flyta med.

Jag brukar känna att jag har god kontroll på lajv. Dock är det upp till lajvet.

Lajvar man krigsfånge eller högadel är det viss kontrollskillnad. =P

9d. Hur känns det?

Jag tycker båda kan kännas bra. Det viktigaste är att man känner sig trygg med kontrollnivån man har för tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Hur ofta lajvar du?

En 6 gånger om året

2. När började du lajva?

2006

Fantasy, spänning, postapp, socialrealism

4. Har du någon speciell arketyp av roll du brukar spela, och i så fall vad

Fantasy undviker jag alltid soldater eller beväpnade roller. Överlag så kör jag ofta på roller som har potential men hålls tillbaka utav en massa olika anledningar, oftast dem själva. Fega men godhjärtade roller är också grymt roliga.

5. Vilka teman är viktiga på lajv du åker på? Spänning, romans, intriger, misär, etc.Spänning, intriger, misär

6. Ser du någon likhet eller kontrast mellan hur saker och ting ser ut i ditt eget liv, eller hur du skulle vilja att saker och ting såg ut och typen av lajv du åker på? Utveckla gärna. Alltid en intressant fråga, jag brukar lajva roller som är väldigt långt borta från mig själv, det förändras en del över tiden med att jag förändras, vilket är en intressant reflektion

27 år nu, 22 när det begav sig.

Nydumpad och hjärtekrossad men jag hade planerat att fara på mitt första lajv sen innan dess så jag tror inte det påverkade.

8b. Påverkade lajvandet?

Svårt att säga

Ens mentala tillstånd påverkar alltid ens agerande men rollen jag spelade var ganska kass och helt utan djup så kanske var det ett nybörjarmisstag, kanske ett uttryck för annat...

Inte speciellt.

Trivs bra med det.´, livet vore tråkigt annars.

Tyvärr större.

9d. Hur känns det?

Jag tycker inte om att ha stor kontroll över mina rollers liv, jag vill att de ska utvecklas fritt och jag vill bli överraskad och förvånad. All spänning försvinner som om man har full kontroll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för ett skolarbete du gör enkäten till? Ämne, syfte?

1. Hur ofta lajvar du?

Svår fråga, någonstans mellan 5 och 10 gånger om året.

2. När började du lajva?

I juli 2004.

Relationsbaserade, intrigtäta lajv, gärna kortare. Börjar luta mer åt tejplajv och sådant, men är fortfarande svag för low fantasy (ju mindre sminkroller och elände desto bättre, dock).

Antingen spelar jag Muminmamman. De rollerna är hemkära, snälla, tar hand om alla andra och brukar visa sig ha någon skruv lös långt in som jag inte förutsett. Eller så är de brinnande idealister.

Känslor och relationer överlag. Moraliska dilemman, personkonflikter och sådant.

Jag tror att jag ofta får lite samma roll i mina lajvgrupper OFF som jag får i dem IN. Jag gillar att styra upp, fixa och ta hand om folk och saker.

Juli 2004. Då var jag 14, idag är jag 21.

Oj. Jag gick på högstadiet, var inte särskilt trasig men däremot lätt obstinat, arg överlag, och törstade efter intellektuell och social stimulans. Så började jag hänga med rollspelare på internet. Det var bra.

8b. Påverkade lajvandet?

Nja, jag vet inte.

Jag började lajva för att jag blev medsläpad av en rollspelsvän jag träffat på internet. Då började vi umgås mer IRL istället. Det var nog bra. Men det var liksom ingen "wow, lajv!"-upplevelse. Det tog ett år innan jag lajvade igen, typ.

Ja.

Att jag har koll? Tja, det får mig att känna mig rätt säker på mina beslut.

Beror helt på lajvet. Men ofta mindre, eftersom det är ett överblickligt maskineri med folk och intriger där jag vet att jag inte kontrollerar. Samtidigt är det lättare att ta t.ex. personkonflikter rätt ut på lajv, eftersom det ändå tar slut så snabbt.

9d. Hur känns det?

Oftast rätt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Hur ofta lajvar du?

Ca 5 gånger om året.

2. När började du lajva?

2006 var mitt första lajv, tror jag. Det var inget bra lajv för mig dock vilket ledde till att det tog mig en stund att komma tillbaka till formatet.

Vampire, urban fantasy och socialrealism.

Spelar oftast olika maktspelare. Blir inte sällan typecastad som ond. Får jag välja vill jag spela en karaktär som personifierar någon del av lajvets tema.

Intrigspel och moral intresserar mig mest men jag spelar gärna på alla lajv som visar upp tydliga och genomtänka teman i fiktionen.

Jag får möjlighet att spela på att ljuga och manipulera vilket är mig väldigt främmande verkliga livet. Maktstrukturer och hur man kan påverka andra med olika medel intresserar mig väldigt mycket.

2006. 17 och 22.

På gränsen till depression. Hade kommit ur en destruktiv tid på högstadiet och inte kunnat ta mig ur mina skyddsmekanismer därifrån. Den ilska jag byggt upp under den tiden ersattes med en djup känsla av tomhet.

8b. Påverkade lajvandet?

Inte direkt. Däremot har bordsrollspelande påverkat mig på ett sätt som lajv kanske lika gärna skulle kunna ha gjort.

Om bordsrollspel: Genom att jag fick diskutera mina dåliga sidor och se vart de skulle leda mig tagna till en extrem.

Senare har dock lajv i någon mån gett mig en större umgängeskrets vilket måste ses som positivt.

Nej. Främst på grund av att jag saknar sysselsättning.

Känslor av att sakna värde och sammanhang.

På ett bra lajv där jag har ett grepp om vad lajvet handlar om och vad mina medspelare vill har jag kontroll i den betydelsen att jag vet vad jag förväntas göra och kan genomföra det på ett för mig tillfredställande sätt. Lajv som inte ger mig den riktning jag behöver känns mest som dötid. Rollens kontroll över sin situation är inte särskilt avgörande.

9d. Hur känns det?

Lajv som jag greppar: Positivt. Jag känner mig delaktig och respekterad. Jag har skapat något.

Lajv som jag inte greppar: Det motsatta. Det känns inte negativt direkt men dock intetsägande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu