Jump to content
Sign in to follow this  
Maria Rodén

Den Bästa Julspelhelgen™...

Recommended Posts

... arrangeras som vanligt av Sverok SKuD. tomten.gif

Datum: 16-18:e december

Plats: Göransborg, utanför Höör (där de tre senaste julspelhelgerna varit). Karta

4183564556_4bc2c3cec5.jpg

Praktisk info

Liksom tidigare är julspelhelgen gratis och Distriktet bjuder på mat hela helgen från fredag kväll till söndag lunch. Det enda du behöver göra är att ta dig till Höör eller Göransborg.

Vi har plats för runt 60 pers och det är först till kvarn som gäller. Sängarna är fördelade över flera mindre rum och två lite större. Göransborg är i 3,5 våningsplan och det finns också dusch och bastu.

Föreningen Solvarg kommer liksom förr ha en kiosk på plats om sötsuget skulle sätta in. Önskar du se något särskilt i kiosken går det bra att hinta om det så är det inte omöjligt att det går att uppfylla.

Liksom förra året tänkte vi försöka dela in helgen i pass för att det ska vara lättare att arrangera och även planera vilka arrangemang man vill och kan gå på.

Vi kommer ordna så att det går att få annat än julmust och vatten till julbordet på lördagkvällen. Troligtvis blir det i samarbete med Solvargs kiosk.

Även i år tänkte vi köra med julklappsutbyte så vi får något att lägga under granen och det är frivilligt att vara med. Det enda du behöver göra om du vill vara med är att ta med en inslagen julklapp med ett värde av minst en 50-lapp. Undvik ätbara produkter och undvik att ta med något random junk bara för att få vara med; tänk snarare över om det du ger bort är något du själv hade kunnat tänka dig att få så blir alla gladare. :)

De som har anmält sig kommer senast i början av december få ett utskick med mer praktisk info. I detta utskick kommer bland annat vägbeskrivning, hämttider, packlista, schema och förhoppningsvis en matsedel finnas. Alla som anmäler sig kommer också normalt få svarsmail inom en vecka.

Som vanligt, dela med er av synpunkter och förslag. We aim to please och är inte mer än människor (faktiskt!) så det finns alltid utrymme för förbättring.

Arrangemang och arrangörer

SKuD tillhandahåller liksom förra året en drös spel, främst bräd- och kortspel. Utöver detta hoppas vi på er deltagare och er förmåga att komma på tuffa, bra eller för den delen, traditionella arrangemang. Vi är öppna för det mesta och fjolåret innehöll allt från klassiska rollspel till boffer i snön.

Vill du arrangera något eller har frågor gällande detta? Maila till: spelhelg@skud.sverok.se

Det vi vill ha in för arrangemangen är namn på arrangemanget, en beskrivning på åtminstone några meningar, vem/vilka som arrangerar och kontaktuppgifter till denne/dessa. Skriv också om det är någon särskild tid som du vill eller för den delen inte vill hålla arrangemanget så kan vi sätta ihop ett schema.

De lokaler som finns att tillgå är främst rum i olika storlekar, varav det största ligger i källaren och är hyfsat stort. Det går också utmärkt att vara utomhus, men det är ju lite mer väderberoende. Utomhus finns det lite skog och en stor, öppen plats.

Lista på arrangemang

Brädspelsbar

Ett antal olika brädspel finns på plats med varierande tidsåtgång, svårighetsgrad och deltagarantal. En ungefärlig lista kommer. Drakborgen skall ej heller i år förglömmas...

Arrangör: SKuD

Tid: Tillgängligt hela helgen

Pärlplattebygge

Odla din konstnärliga ådra och tillåt dig att kanske bli lite dagisnostalgisk. Förhoppningsvis med lite mallar på plats om fantasin tryter.

Arrangör: SKuD

Figurspel: Warhammer 40K

Föreningen tar med ett par bräden, terräng och lånearméer för möjlighet att spela Warhammer 40K. Har du en egen armé, tveka inte att ta med den om du vill spela lite.

Arrangör: Solvarg

Figurspel: DBA

Sugen på att navigera mer eller mindre historiska arméer i 15 mm-skala? Har du en egen armé, ta gärna med den, annars kommer det finns ett par lånéarméer på plats, däribland de så kallade Krigshjärtaarméerna.

Arrangör: Solvarg

Boffer

Vinter är inte ett hinder för att vifta med gummisvärd. Föreningen tar med ett gäng lånevapen och kanske några sköldar. Har du ett eget vapen eller sköld, ta gärna med. Om vädret tillåter är vi utomhus, annars blir det nere i källarlokalen. Aldrig testat? Passa på nu; inga förkunskaper krävs.

Arrangör: A.L.I.A.S.

Tid: Någon gång under lördagen, möjlighet kommer dock finnas hela helgen

Anmälan

För att anmäla dig ska du maila in följande till: spelhelg@skud.sverok.se

- Namn

- Personnummer

- Adress

- Telefonnummer

- Mail

- Matpreferenser/allergier

Skulle du få förhinder är det viktigt att du avanmäler dig. Detta för att undvika att du tar platsen för någon annan och för att underlätta vår planering.

Sista dagen för anmälan är den 1:a december. Detta är dels för vår egen planering och dels för att vi måste meddela Räddningstjänsten senast en vecka innan om hur många vi blir. Det är viktigt att du anmäler dig även om vi "vet" att du tänkt komma.

Passa på att uppleva en helg du sent kommer glömma med glädje, spel och gamman!

(För lite bilder från förrförra årets julspelhelg, kika här.)

Kulturkommissariatets fältbutik med tillhörande demospel kommer som vanligt på lördagen.

Om ni vet vad ni vill ha redan nu kan ni lägga en beställning i butiken och bara göra en kommentar om att ni vill hämta ut den på Julspelhelgen så tar vi bort frakt och räknar om till mängdrabattpris på allt som finns i lager.

Vi har inte möjlighet att ta kortbetalning så om du tänkt spontanproviantera ta med lite (eller mycket) kosing då det tyvärr inte finns någon bankomat vid stugan. :wink:

I år tänkte vi förutom Incursion (favorit i repris, dock uppgraderat med 3D-bord och nya S.N.A.F.U.-boken) variera oss och ha ett Strange aeons demobord vilket tyvärr gör att ni får klara er utan SoTR denna gång.

Vi kommer som vanligt ha med oss lite av varje i fältbutiken men om du vill att vi tar med oss något speciellt säg gärna till innan så vi får en vink vad vi ska packa.

Vi ses i vinterskogen!

Kulturkommissarierna

Jag har räknat antalet anmälda och fick det till 63 stycken. Har precis mailat ut det praktiska utskicket för helgen, men om någon inte skulle ha fått det postar jag det här också:

Nu är det snart dags…

… för en helg i spelens och julens tecken. Förhoppningsvis är ni alla taggade och här kommer lite sista praktisk information. Värt att nämna är att vi kommit upp i strax över 60 anmälningar med många nya ansikten vilket såklart är väldigt trevligt.

Sovande sker i rum varav de flesta har 4-6 bäddar, samt två större rum. Det finns sängar, madrasser, täcken och kuddar, det ni behöver ta med är sängkläder. Det är hyfsat lyhört på sina ställen så om du är känslig för ljud, ta med öronproppar. Madrasserna är inte tjockast i världen, men de funkar.

När det kommer till mat kommer vi på fredagen servera något enkelt i stil med varma mackor eller dylikt. På lördagen är planen frukost, följt av lätt lunch och slutligen då julbord cirka klockan 19.00. På söndagen blir det frukost + möjlighet att äta rester från julbordet till lunch.

Det finns en bastu och duschar med gemensamt omklädningsrum. Glöm inte ta med handduk om du vill nyttja något av detta.

Liksom tidigare år kommer Kulturkommissariatet att finnas på plats med sin fältbutik, samt dema Incursion och Strange Aeons. Om ni vet redan nu vad ni vill köpa kan ni lägga en beställning i butiken och göra en kommentar om att ni vill hämta ut det på plats så slipper ni frakt. Om ni har några speciella önskemål om vad de ska ta med, passa på att meddela dem innan. Här finns mer information om Kulturkommissariatet: http://kulturkommissariatet.se/catalog/

Solvarg kommer ha en kiosk på plats med lite av varje. Önskar ni se något särskilt i kiosken, hör av er till: maria@skud.sverok.se

Gällande lokaler för arrangemang finns det både större och mindre rum där man kan spela spel, samt goda möjligheter att vara utomhus om vädret tillåter. Det finns också två kök varav det lilla köket kan användas fritt och där finns det ett kylskåp bland annat.

Det kommer finnas minst ett Warhammerbräde på plats med lånearméer (40K) samt ett bräde till DBA. Har ni en armé hemma ni vill lufta, ta gärna med den. Givetvis går det att spela annat än Warhammer på brädet.

Föreningen A.L.I.A.S. kommer ta med lite lånevapen för den som vill prova på att boffra. Om du har ett eget vapen och eventuell sköld är det bara att ta med.

Om det finns några önskemål gällande vilka spel du vill spela, skriv gärna i den här tråden så ser både vi som arrangerar och andra som ska dit det: viewtopic.php?f=21&t=40142

Listan på arrangemang kommer att uppdateras i ovanstående tråd. Bland annat är det rollspel på g och något mer brädspelsarrangemang. Har du något du vill arrangera, tveka inte. Vi kommer köra samma passuppdelning som förra året och det är helt OK att arrangera något som sträcker sig över flera pass; det handlar främst om att få en överblick så att inte alla arrangemang hamnar samtidigt. Det är dumt att konkurrera med julbordet… Från klockan 18.00 på lördag kommer vi att stänga matsalen också för att preppa.

Fredag

19-22: Pass 1

22 och framåt: Nattpass

Lördag

10-13: Pass 2

13-16: Pass 3

16-19: Pass 4

19-22: Julbord och juligheter

22-01: Pass 5

01 och framåt: Nattpass

Söndag

10-13: Pass 6

13.00 Slut för i år, tack för i år :)

Gällande upphämtning kommer vi att hämta alla som inte kan ta sig ut till Göransborg själva inne på Höörs station, på baksidan (samma sida som Combatzone). Om du vill bli upplockad, meddela senast på torsdag när du kommer och försäkra dig om att du har minst ett mobilnummer till oss som arrangerar. Bra tider att sikta på är cirka 18.30, 19.30 och 20.30, men kommer du tidigare eller senare är det troligtvis lösbart och vi ska försöka meddela när vi plockar upp dig. Viss väntetid kan bli aktuellt, men vi kommer jobba för att minimera den. Om du passerar Höör, har plats över i bilen och kan tänka dig att plocka upp någon, meddela gärna. Mobilnummer till Maria: 0731-514567

För er som kommer med bil finns det en parkering + det går att stå på baksidan av huset. Har man mycket saker går det bra att köra upp till huvudingången och lasta av, men sedan vill vi att ni parkerar nedanför på parkeringen eller baksidan så att arrangörsbilarna får plats däruppe. Vi kommer försöka sätta upp ledljus, framförallt vid kritiska svängar som är lätta att missa. Vägbeskrivning kommer att dyka upp på SKuDs forum i julspelhelgstråden senast på torsdag (samma tråd som refereras till ovan).

Liksom tidigare år kommer vi ha en julklappsutdelning. Vill du vara med på denna, ta med en julklapp för ett värde av cirka 50 kronor och lägg under granen så får du en random julklapp tillbaka. Undvik ätbara julklappar och slå inte heller in random junk; mottagaren ska kunna uppskatta klappen (även om det såklart är svårt att hitta något som passar till precis alla). Har du tur kanske du får sitta i tomtens knä. :)

Slutligen, vi vet att storleken har betydelse (eller åtminstone längden). Den som har längst tomteluva på sig i helgen kommer sålunda få en bonusjulklapp av tomten.

Packlista:

- Sängkläder (lakan, påslakan, örngott)

- Tofflor (golvet kan vara kallt)

- Pengar (om du vill handla i kiosken eller butiken)

- Handduk och schampo (för dusch och bastu)

- Spel/vapen/arméer (och allt annat som kan behövas för en rolig helg)

- Övrigt (som kläder på kroppen, glatt humör och annat mer eller mindre nödvändigt)

- Tomteluva (frivilligt, men det blir juligt och roligt)

Mvh

Sverok SKuD genom Maria Rodén

maria@skud.sverok.se / 0731-514567

Uppdaterad arrangemangslista är på g.

Guest

Snart dags :D

Jag tänkte rollspela lite. Någon som vill vara med?

På lördag efter lunch, kanske kl 14? tänkte jag spela

antingen

Tangonätter, från årets Gothcon.

eller

Sundown, skrivet för att fira 30-års jubileet för Call of Cthulhu.

Tangonätterna har nackdelen (?) att man måste vara PRECIS fem spelare. Sundown kan hantera tre till åtta, eventuellt fler.

Efter julbordet (start 20?) tänkte jag spela något annat. Tre alternativ finns.

Antingen

Machine Traktor Station Kharkow -37, en MULA från Chaosium som tidigare har spelats bland annat på SydCon 2010, samt på Sveroks julspelhelg (2008? 2009?)

eller

Snövit tomhet, från GothCon 29 (var det verkligen så länge sedan..)

eller

Vägen hem, även det från GothCon 29 (måste ha varit ett bra år ;))

..Traktor.. är väldigt flexibelt i spelarantal, fyra till femton är ok. Å andra sidan har nog många på plats redan spelat det.. Snövit tomhet kan spelas på fyra till fem spelare, eventuellt tre till sex, medan Vägen hem KRÄVER exakt fyra spelare.

Min plan är att vi röstar på plats vad folk vill spela.

Alla utom Sundown har jag spelat/spellett tidigare och alla tillhör mina favoriter, så se till att inte svika, utan dyk upp och lek med mig.

Andra råd:

1. glöm inte inneskor. Golvets temperatur är -4grader Kelvin.

2. Tag med handduk, för att hjälpa mig testa bastun.

Vi ses där.

/ Fredrik

Tjena tjena allihopa!

Vi från S.A.R.Z. kommer också besöka Den Bästa Julspelhelgen och vi vill också bidra med något:

/ Jocke

Ryska Spelhörna

Det ryska spelföretag RightGames har översatt flera av deras bästa spel och hos oss i S.A.R.Z. kan du prova dessa spel, som "Potion Making Practice" och "The Enigma of Leonardo: Quintis Fontis".

Vi kommer även anordna en turnering där du kan vinna ett av dessa spel. RightGames ( http://www.rightgames.ru) sponsrar med fina priser till turneringen.

Arrangör: S.A.R.Z., sarzspelbar at gmail dot com

Typ: Miniturnering

Anmälan och kostnad: Drop-in

Antal spelare per tillfälle: Ju fler desto bättre

Antal speltillfällen: Pass 4

Förkunskap: Nej

Kortspel

Spank the Monkey

En apa har klättrat högt upp i en skrothög och irriterar högljutt omgivningen. Din chef är inte glad över det, så därför kommer han att ge en belöning till den person som först kommer upp i höjd och kan smiska till apan, så den håller tyst. Nu gäller det för dig att stapla ett torn av all skrot du hittar på tippen så snabbt som möjligt. Du skall även förstöra dina kollegors torn så att du är den första som når upp till apan, smiskar till den och får din belöning!

"Spank the Monkey" är ett otroligt kul och roligt kortspel, som är enkelt att lära sig, men svårt att bemästra. Det kommer att ordnas en turnering, där du kan vinna spelet. Gigantoskop ( http://www.gigantoskop.se) sponsrar fina priser till turneringen.

Arrangör: S.A.R.Z., sarzspelbar at gmail dot com

Typ: Miniturnering

Anmälan och kostnad: Drop-in, gratis

Antal spelare per tillfälle: Ju fler desto bättre

Antal speltillfällen: Pass 3

Förkunskap: Nej

Different Games

-----------------------

Det kommer bli en spännande helg, för Different Games kommer på besök till Den Bästa Spelhelg för första gången.

Vi kommer ta med sig utvalda produkter ur vårt sortiment. Ni få gärna lägga beställning innan, så kan vi ta med oss spelen till er.

Hemsida: www.differentgames.se

Tur att våra arrangörer är bättre på att uppdatera info än vad jag är. :)

Hur som, här kommer en vägbeskrivning söderifrån, i viss mån ur minnet (jag ska se om jag kan uppdatera den med namn på vägarna). Jag har aldrig kört från norr så jag vågar mig inte på att ge en beskrivning därifrån. Det jag vet är att det från norr kommer en väg som är skyltad mot Göransborg på höger sida. Fortsätter man förbi den kommer man till samma väg jag brukar ta om jag kör söderifrån, så det går att haka på vägbeskrivningen därifrån om man vill.

Söderifrån:

Kör till Höör på lämpligt sätt. Jag brukar ta väg 23 och följa den. Följer man väg 23 kommer man bland annat köra förbi CityGross på höger sida när man befinner sig i Höör. Fortsätt längs väg 23, ut ur Höör. Ta sedan den första vägen till vänster efter att du lämnat Höör. Följ den en bit; du ska bland annat köra över en bro över järnvägen. Sedan har jag för mig att det är andra vägen på höger sida efter järnvägsbron; det är skyltat med Vildmarkshotellet. Följ den vägen; den är relativt liten. Du kommer passera flera hus och gårdar innan det är dags att svänga till vänster in på en liten väg. Jag har för mig att vägen heter något med Göransborg och oavsett vad har vi tänkt att märka ut den på lämpligt sätt. Följ den vägen tills dess att Göransborg uppenbarar sig framför dig. Du kommer troligtvis passera någon form av scoutmonument innan dess och då vet du att du är på rätt väg. En gång i tiden fanns det en träbåge man körde igenom, men den finns inte kvar.

Här kan man se var det ligger på karta: http://goransborg.se/karta.aspx

2 IKEA-påsar och 1 pappkasse med brädspel senare tror vi att vi fått med brädspel som ska tilltala de flesta från SKuDs, Solvargs och våra privata gömmor. 1-2 Warhammerbräden åker också med, liksom DBA, boffervapen och lite annat som kan skapa en minnesvärd helg.

Ni utan bil som inte meddelat när ni kommer ännu, gör det om ni vill bli upphämtade i Höör.

Jag kommer ta med mig Quarriors, Ascending Empires och Dixit (1&2). Kanske något annat också... Spelar gärna andra brädspel också (även längre spel).

Tack allihop för en fantastiskt trevlig helg! Trots lite för lite sömn och alldeles för lång resväg (6 timmar enkel resa >.<) var det lätt värt det och Skåne har stigit lite grann i graderna hos mig. Iaf SKuD! :P

Guest

Vill även jag lägga in ett hjärtligt tack för en underbar helg. trevliga människor, god mat, roliga spel. vad mer kan man önska i decembermörkret :)

/david molander

Vill lägga in ett arrangörstack till alla som dök upp och bidrog till en mycket trevlig helg. Extra tack till alla som villigt hjälpte till att städa, handla, hämta/lämna folk, bära bord, duka, matgruntade och dylikt; er hjälp är ovärderlig och något som verkligen uppskattas. Ett extra tack till Christian "Långe" Svensson för matfixandet. :D

Kvarglömt/upphittat:

- Ett kamerastativ

- Ett par skor

- Ett Spank the Monkey (SARZ?)

Kontakta mig om ni tror att något av ovanstående kan vara ert.

Jag, "den andre Ola" (en av de äldre deltagarna) och Tyr (yngre) vill tacka alla för en superhelg.

Vi vill särskilt tacka

-Kocken

-Fredrik som spelledde oss i Traktorstationen (Cthulhu), och alla som spelade med oss. F.ö. Tyrs rollspelsdebut.

-Per på kulturkommissariatet som guidade oss i Incursion

-Alla som spelade bräd-, åsne- och kortspel med oss (Mikael, Fabian, Irene, Miriam, Jessica, Carina mfl mfl)

Vi kände oss välkomnade och synnerligen väl omhändertagna.

Alla de förhoppningar och förväntningar jag hade på Julspelhelgen infriades med råge!

För 2012 är målsättningen att få igång en förening vid Stenshuvud och komma med en större styrka i december. Tyr och jag kommer garanterat tillbaka.

P.S. Julklappen, Batt'l Kh'aos är provspelad och väl godkänd.D.S.

TACK TACK TACK för en superhelg!!

Äntligen fick jag chansen att åka på denne berömda spelhelg och redan resan tillbaka hem längtar man till nästa!!!

Träffade en massa trevliga och goa människor!

Det blev många matcher av "The Resistance"....underbart!

Vi från S.A.R.Z. och Different Games kommer gärna tillbaka!

Maria: Ja, Spank the Monkey är SARZs!

=)

Guest

En fråga bara. alla bilderna som togs under helgen, kommer de att finnas tillgängliga för tittande nånstans?

/David

Stort tack till Maria, "Långeman" och alla andra som hjälpte till att fixa Julspelhelgen i smått och stort! Riktigt trevligt i år igen. Tack också till alla trevliga spelare som tittade förbi butiken och demoborden. Ni som testade Incursion och/eller Strange aeons, eller bara fick reda på Svenska Brainwürsts existens när vi snackade figurer eller regler, glöm nu inte att hänga med på någon spelning, kanske redan nu i mellandagarna (30/12, här i Lund)...

För att parafrasera Allan Preussen från en himla många program - Nu är fältbutiksturnén slut för i år. Vi hoppas vi förgyllde mörkret här i det dystra december så att ni har blivit varma och glada till sinnes. Men vi säger som den gamle australiensaren sa till oss en gång, vi kommer tillbaka med ännu mera himla många fina spel och figurer nästa år, jodå det gör vi om vi får. God afton, god afton, god afton. :wink:

Fältkommissarierna Ann-Louise och Pär

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...