Gå till innehåll
zac

BBC 11-12/2 2012 WH40k Warfare Turnering i Gästrikland

Recommended Posts

32738508.jpg?0

11-12 februari 2012 hålls BBC Vinter WH40k turnering. I år kommer blir det dock bli nytt upplägg då vi slopar det klassiska systemet.

Det som gäller nu är "Warhammer 40 000 - Warfare", här ska du ha tre armélistor, från samma Codex. En 400pts, en 1500pts och en 2250pts lista.

Warhammer 40 000 Warfare

För att delta ska du anmäla dig och din armé senast söndag den 5e Februari 2012. Kostnaden för att delta är 100kr som betalas i förväg med föranmäld lista. (senast 5/2-2012)

Det går bra (Om det finns platser kvar) att anmäla sig senare, men då måste du betala på plats och medföra 3 utskriva exemplar av din armélista, dessa lämnas då till arrangören. Anmäler du dig på plats måste du ha i åtanke att alla platserna kan vara upptagna, så hjälp gärna arrangören med att föranmäla dig och komma till BBC Vinter 2012 i god tid! :D Du måste självklart använda samma Codex till dina tre listor, det finns inga krav på att ha med samma enheter i varje lista. Du får inte ändra lista från och med 00:00 Torsdag den 9e. (Undantag för dig som anmäler dig på plats.)

Warfare Armélistan

Du behöver gör tre arméelistor, en 400pts, en 1500pts och en 2250pts lista. Följ anvisningar i din Codex för dessa. Skriv dessa listor tydligt och mejla de till arrangören efter att du anmält dig till turneringen, se längst ner. Du behöver även författa en kort bakgrund till din armé. Du kan berätta om varför armén målats eller byggts på sitt särskilda sätt. Denna text kan komma att användas för att skriva ihop bakgrund till denna Warfare turnering. Detta ska göras för att ge Warfare turnering ett särskilt djup och för att du som spelare ska få en "djupare insikt" om din armé. För övrigt får du inte hade med Super Heavys men du har tillgång att ha med Forge World enheter.

Till din 400pts lista gäller följande:

Din PB 400pts armé lista får inte innehålla mer än 400 poäng. Du måste ha minst en Troop. Du får inte ha mer än en HQ. Du får inte ha med Unique enheter. Ingen enhet får ha mer än 2 Wounds*. Ingen enhet får ha bättre Save än 3+, gäller även Invulnerable Save. Inget fordon med mer än 33 i Armour Value får användas**. Inga Ordnance vapen får användas. För övrigt så får du spendera samtliga poäng utifrån din armés Codex.

* Tyranids får medföra upp till 4 enheter (ur samma "Slot/Box") med fler än 2 wounds om listan saknar Synapse enheter, detta skall dock först godkännas av arrangör. Kontakta arrangören och du som Tyranidsspelare vill ha med någon enhet med fler än 2 wounds.

** Armour Value räknas fram genom att addera Front + Side + Rear Amour = Armour Value. Här följer ett par exempel 1; Leman Russ Battle Tank 14+13+10=37AV. 2; Chimera 12+10+10=32AV. Du får alltå maximalt ha 33AV, 34AV och mer får inte vara del av din Patrol Battle lista.

Vinst Poäng

När du spelar matcherna samlar du ihop poäng som räknas ihop när matchen är färdig. Du får 1 Vinst Poäng (VP) för varje Objective du kontrollerar efter slaget, max 3 vid PB, max 5 vid SM och max 7 vid CQB. Skulle du slå ut din motståndares hela armé så får du dessa automatiskt.* Du får ett VP för var 10e% Victory Points** du lyckas få, dock bara var 20e % vid 400pts PB, se mer nedan.

Victory Points och Vinst Poäng

400pts: 80+, 1VP, 160+, 2VP, 240+, 3VP, 320+ 4VP, 400 pts, 5VP.

1500pts: 150+ 1VP, 300+, 2VP, 450+, 3VP, 600+, 4VP, 750+, 5VP, 900+, 6VP, 1050+, 7VP, 1200+, 8VP, 1350+, 9 VP, 1500, 10 VP.

2250pts: 225+ 1VP, 450+, 2VP, 675+, 3VP, 900+, 4VP, 1125+, 5VP, 1350+, 6VP, 1575+, 7VP, 1800+, 8VP, 2025+, 9 VP, 2250, 10 VP.

Warfare Vinst Poäng:

Du kommer även belönas 1 VP om du vid varje match spelar med egna medtagna Tärningar (tillräckligt många T6 (D6) samt Scatter Dice) och måttband. 1 VP för medtagna minst 3 Objectives som kan användas för dina matcher. Matcherna längd är enligt med Ending The Game, sida 90 i WH40k 5th Edition Rulebook.***

Målar poäng: 1 VP för att ha målat din fulla armé med mer än 3 synliga färger. 1 (2) VP för att målat din armé enligt med ditt tema och målat detaljerat. Innehåller din armé för specialbyggda enheter, poserar/minidiorama/specialdelar ditsatta, och är för övrigt mycket väl målad får du ytterligare 1 (3) poäng.

Objective Markers kan vara basade på en 25mm till max 60mm Round Base. Det går även bra med "arrows" eller liknande. Se några exempel.

Skulle du alltså har en grymt målad och "pimpad" armée, medtar Objectives, tärningar, måttband och vinna samtliga strider utan någon som helst egen förlust kan du få 101 poäng.

Om några placeringar blir oavgjorda efter sista matchen kommer final ske i form av en "Sudden Death" där ena HQ:n ifrån din CQB lista duellerar mot rivaliserande spelares. SD vinns genom att slå ut motståndarens enheter. Har din HQ någon form av regenerering (den återuppstår med x-Wounds nästa tur) så räknas denna som utslagen i slutet av turen. Det vill säga att har du ingen levande enhet kvar på banan under Sudden Death i slutet av din, eller motspelarens, tur vinner motspelaren.

*Din motspelare räknas utslagen när alla hans trupper är försatta ur stridbart skick när matchen avslutats.

** För att räkna ihop Victory Points subtrahera du den mängd poäng du förlorat under strider ifrån den mängd poäng av fienden du slagit ut. Till exempel; du har förlorat 1000pts under 2250pts matchen (CQB) och din motspelare 1500pts, 1500 - 1000 = +500 Victory Points, det motsvarar 2VP. För Victory Points Vinst Poäng se listan ovan.

*** Slå i slutet av tur 5 en t6, vi slag av 3+ slutar inte matchen denna runda. Slå i slutet av runda 6 4+ så slutar matchen runda 7. Slår du 1-2 runda 5 eller 1-3 runda 6 avslutas matchen. Spelaren som inte fick första turen slår detta slag.

Warfare

Arrangören kommer att slumpa fram vilka spelare som kommer möta varandra varje match, du kan komma att möta samma spelare flera gånger. Spelarna designeras en bana med färdigplacerad terräng. (I PB, se nedan, kommer även du ges en markör för att "skära" ner på banans storlek.) Spelarna slår 1t6 och jämför slag. (Slår spelarna lika så slå om) Spelaren som slår lägst slår igen för att avgöra Uppställning. Spelaren som slog högst förklarar ett hörn eller ena långsidan som sin. Spelarna turas om om att placera ut Objectives på banan, spelaren som slog lägst börjar. Objectives får inte placeras inom 12" ifrån varandra. Spelaren som slog Högst ställer nu upp sin hela armé med undantag för Deep Strike, Reserves osv och åtföljs på samma vis av spelaren som slog lägst. När båda arméerna är uppställda slår spelaren som slog lägst en tredje t6a. Slår denne en 6a så tar denna initiativet och får första turen. Vid slag av 1-5 så får spelaren som slog högst första turen. Matchen spelas och avslutas, poäng räknas av båda spelarna och lämnas till arrangören.

Lämna era Vinst Poäng efter varje match enligt följande; "Spelarens-Namn", Objective VP (OPV), Victory Point VP (PVP), Vinst Poäng Total (VP), se exempel nedan.

32759705.jpg?0

Det kommer att spelas två stycken Close Quarter Battle (2250), två Fire and Movement (1500) och mellan två och fyra Patrol Battle. (400) Tidsmässigt kommer CQB och FM matcherna ges 3,5 timmar vardera och PB matcherna får 1 timme och 15 minuter, dessa tider är rimliga men förutsätter att du kommer i tid och inte tar för lång tid på dig under matcherna och uppställning. Total speltid blir cirka 19 timmar. Då förutsätts att vi alla ställer upp att spela från kl 9 lördag morgon tills cirka kl 23 samma kväll, samt fortsätta på söndagen kl 9 till 15. Posta gärna här på forumet vad ni tycker om tiderna då vi kan ändra på detta. Jag som arrangör ser gärna att vi spelar på för fullt hela helgen och överlåter avslappningen till mellan matcher, lördag-söndag natten och slutligen efter finalen på söndag.

Patrol Battle PB 400pts, Fire and Movement FM 1500pts, Close Quarter Battle CQB 2250pts

Area: Spelplanens storlek.

Uppställning: Spearhead, ställ upp din armée 11/12"* ifrån din kant. Spearhead, välj ett hörn, ställ upp max 24" längst kortsidan och max 36" längst långsidan och inte närmare än 12" ifrån spelbrädets mittpunkt.**

Objectives: Antal Objectives som ska placeras ut på banan.

Tid: Uppskattad längd på spel och uppställningsperiod. Denna bör inte överskridas.

Restriktioner: I PB 400pts gäller vissa restriktioner för hur din lista får se ut. I de andra gäller även att du inte får ha med några Super Heavy:s.

*11/12 Tum syftar åt de faktum att de flesta av våra spelskivor är 120cm(47.2") så din uppställningszon blir tekniskt sätt 11,5"

** 90cm ifrån kortsida och 60cm ifrån långsidan = X

Fältorientering:

400pts - Patrol Battle (PB)

400 poängmatcherna, PB, representerar de minsta skärmytslingarna där din armés OP-grupper, patruller eller specialstyrkor får kontakt med fienden och det finns inte tid att kalla på förstärkningar. Du ska därför ha ett tema rörande din PB-lista och förklara upplägget i din armélista. I dessa strider kommer det finnas tre stycken Objectives (Anfalls- och Försvarsmål) på banan, en i din uppställningzon, en i fiendens, och en i ingenmansland. Dessa ger värdefulla poäng, men ha i åtanke att i dessa strider kan man snabbt hinna slå fiendens full styrka och kamma hem en stor vinst utan att koncentrera sig på Objectives:en. Spelytan kommer dock begränsas till 48"x48", cirka 120x120cm. För att balansera dessa strider kommer följande restriktioner gälla på vad du får ha med i PB-listan. (Dessa kanske du känner igen ifrån "40k in 40 minutes"/Patrol Clash)

Area: 120x120cm

Uppställning: Piched Battle 1-4, Spearhead 5-6

Objectives: 3 - Spelaren ställer upp sin första Objective i sin uppställningszon. Den sista placeras på banans mittpunkt och "skattrar" 2d6 + Scatter. Hit innebär att de står kvar i mitten.

Tid: 75 minuter, 1h15m

Restriktioner: Din armé lista får inte innehålla mer än 400 poäng. Du måste ha minst en Troop. Du får inte ha mer än en HQ. Du får inte ha med Unique enheter. Ingen enhet får ha mer än 2 Wounds*. Ingen enhet får ha bättre Save än 3+, gäller även Invulnerable Save. Inget fordon med mer än 33 i Armour Value får användas**. Inga Ordnance vapen får användas. För övrigt så får du spendera samtliga poäng utifrån din armés Codex.

1500pts - Fire and Movement (FM)

I 1500 poängs matcherna kommer du styra en medelstor styrka begränsad med kanske lite färre poäng än vanligt. Du måste noggrant uppskatta vad de viktigaste elementen är i din styrka, under dessa strider. Här, liksom i de större slagen, kommer du inte ha några andra begränsningar än att ha max 1500 poäng i din armélista. Forge-World enheter får användas, dock inte Super Heavy:s. I dessa strider kommer det finnas 5 Objectives på banan. Får du tunga förluster kan dessa kompenseras med intagna Objectives. Spelytan blir här som vanligt 72"x48".

Area: 120x180cm

Uppställning: Piched Battle 1-3, Spearhead 4-6

Objectives: 5

Tid: 210 minuter, 3h30m

Restriktioner: Inga Super Heavy:s

2250pts - Close Quarter Battle (CQB)

När dina befäl ger dig order att ta fäste om en position får du tillgång till extra trupper och fullskaligt understöd, nu har du en 2250 poäng styrka att styra för att inta dessa slagfält. Nu kommer det även finnas så mycket som 7 Objectives på banan, så vill du får högsta möjliga vinst poäng gäller det att inte bara slå fienden ur stridbart skick utan även snabb ta kontroll över samtliga anfallsmål. Spelytan är även här som vanligt 72"x48".

Area: 120x180cm

Uppställning: Piched Battle 1-5, Spearhead 6

Objectives: 7

Tid: 210 minuter, 3h30m

Restriktioner: Inga Super Heavy:s

We Want You To Fight!

För att anmäla dig till Warfare så måste du registrera dig på det här forumet och skicka mig, Arrangör, ett PM med ditt intresse och eventuella frågor. Du får sedan en epostadress skickad till dig dit du får skicka dina fulla armélistor samt en kortfattad bakgrundshistoria till dina arméer. Kom ihåg då att PB listan ska ha ett särskilt tema som du även bifogar. Vi börjar med att släppa 12 platser till Warfare.

Har du frågor så försök noggrant läsa igenom denna text och posta därefter din fråga, åsikt eller synpunkt här på forumet eller skicka mig ett PM. Du kan även få telefon nummer/MSN/Ansiktsbok då. Reglerna kan komma att uppdateras men de vi testa än så länge verkar lovande så vi siktar på det, men du kan ha kunskap eller perspektiv vi saknar, så skriv gärna!

Loot And Fame... Jo, de blir Priser och Ära!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För alla er som är insatta i Wh40k så uppskattar jag gärna "feedback" på denna turneringstyp. Vad som direkt är bra eller dåligt. Uppdaterar texten ovan enligt med hur det uppdaterats på hemforumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det verkar helt underbart coolt om man går in för det med rätt spelsinne. Jag skulle gärna delta om jag hade haft en tillräckligt samling för att vara med i de stora slagen - mest för att pröva upplägget.

Enda jag skulle vara orolig för skulle vara att få ihop ett någorlunda hållbart schema med tanke på att speltiden varierar ganska kraftigt. Men annars ser det väldigt kul ut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu känns det här som mer än fluffig historia än en regelrätt turnering, men då du kallar det en turnering så kommer jag utgå från att det kommer vara en sån också.

för det första så är det alldeles för fluffigt skrivet. Om man skall kunna läsa ut vad som gäller så är det bättre att rada upp det enkelt o snyggt, än o försöka linda in det i massor konstig text.

Om du med forgeworld-enheter menar att man kan spela med vad som helst som forgeworld har släppt (så länge det passar in i poängen) så gör du nog ett stort misstag. Det må va ganska fränt, men om det är turnering så skall det vara på jämnare villkor än att använda det som är mest brutet. Forgeworld-enheter (läs Apocalypse) är och kommer nog aldrig vara balanserade.

om min motståndare spelar med t.ex IG, och jag skjuter bort hela hans footsloggers, och endast immobiliserar alla hans bilar, men inte spränger dom (dvs dom kan fortfarande skjuta) vinner jag då?

Om min motståndare spelar marines, och jag får alla hans enheter att fly i min runda, vinner jag då, även om han skulle regroupa direkt i början på sin runda, eftersom han regroupar automatiskt (typ iaf)?

Hur håller man objektiv?

enligt flufftexten i CQB så skall man "snabbt ta kontrollen över samtliga anfallsmål", får man nåt speciellt om man tar alla objektiv innan motståndaren kan ta dom eller vad? och det är ju inte ens alla armeer som kan ta alla...

Vilka scenarios spelar man?

and the list goes on and on, det finns otroligt mycket som man kan fråga om, jag tror att du skall göra om och göra rätt om du skall få ihop det här till nån vettig turnering, men som fluffspel funkar det nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er båda för svaren, och ett särskilt extra tack till dig xdanskx som ger massor av konstruktiv kritik, precis vad jag sökte. \o/ Återkommer med uppdatera text senare. Jag kan ju säga att målet är att ha en fluff-riktad turnering och de jag frågat i övrigt hade inte mycket ondo alls att säga om FG, vilket jag tvekat mer över. Men som sagt tack, så återkommer jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur brutna listor än folk som absolut måste vinna kan tänkas ta med sig, hur tight det än blir med schemat och hur hur kallt det än är så kommer jag definitivt. Kalashäftigt upplägg på en "turnering". Speaking of wich, jag har ett litet förslag: Kalla det istället "2-dagars eskalerande kampanjspel i turneringsstil" så inte folk som är vana vid att en turnering ska fungera på ett sätt blir upprörda av att denna inte gör det ;)

För att spinna vidare på vad dansk skrev, men samtidigt inte tappa känslan av att story och avslappnat skoj snarare än kamp på blodigt allvar, skriva varje del i två sektioner. En "wall of text" med just den inlevelsen som nu finns, men avslutandes med en sammanfattande punktlista (eller liknande) med de väsentliga fakta som är minimalt för att folk ska förstå vad som behöver göras.

Jag har också lite frågor:

1. Du nämner att patrullerna ska vara temade, menar du då att de måste utgå från restriktionerna för "Combat patrol" eller är det något extra utöver det att vi spelare ska skapa och följa en röd tråd i våra armélistor och isf vad (exempel)?

2. De poäng som tilldelas av att ha med egen kringutrustning samt för hur väl målad armé man har, är det en engångsgrej eller som bonus i varje match?

3. Det står specifikt ur de 3 objektiven i första fasen ska placeras men hur är det i de andra 2? Speciellt funderar jag på 2250pts nivån där det är 7, och med den mängden blir det oerhört svårt (kanske omöjligt, har inte koll på det) att placera dem enligt regelboken (alltså 12" från varandra och kanterna).

4. Det är alltså en massa objectives och döda varandra? Men hur är det med deployment? Kommer det också vara samma rakt igenom, kommer det randomiseras före varje match eller kommer det vara fastsatt av arrangör vilka matcher som kommer spelas med vilken deployment?

Det var nog allt jag kunde komma på såhär på tidiga morgonen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag kan ju svara på dessa frågor direkt här:

Om min motståndare spelar med t.ex IG, och jag skjuter bort hela hans footsloggers, och endast immobiliserar alla hans bilar, men inte spränger dom (dvs dom kan fortfarande skjuta) vinner jag då?

Nej, det blev en blandning av poängräknings faktorer i texten, my bad.

Om min motståndare spelar marines, och jag får alla hans enheter att fly i min runda, vinner jag då, även om han skulle regroupa direkt i början på sin runda, eftersom han regroupar automatiskt (typ iaf)?

Nej, samma fel som ovan.

Hur håller man objektiv?

Enligt flufftexten i CQB så skall man "snabbt ta kontrollen över samtliga anfallsmål", får man nåt speciellt om man tar alla objektiv innan motståndaren kan ta dom eller vad? Och det är ju inte ens alla armeer som kan ta alla...

Det var ju intressanta invändningar, men jag tror vi låter det vara som det är.

Vilka scenarios spelar man?

De som nämnts ovan? Jag uppfattar nog inte precis vad du menar, bakgrunds/uppdrags scenario?

1. Du nämner att patrullerna ska vara temade, menar du då att de måste utgå från restriktionerna för "Combat patrol" eller är det något extra utöver det att vi spelare ska skapa och följa en röd tråd i våra armélistor och isf vad (exempel)?

Patrullen ska ha ett tema, den kan vara en "patrull styrka", alltså en "normal" trupp mest begränsade i antal (Kanske bara en infantry plt till IG), den kan vara en snabb trupp, (Typ Bikes eller Walkers) den kan vara en special styrka (Scouter till Marines, Bersäkar till Chaos, Genestealers...), den kan vara en rek grupp. (Pathfinder till Tau kansk?) Tanken är bara att spelaren ska ge en bakgrund till sin 400pts lista för att bli mer taggad över 40k och är mest något vi fann intressant för att bryta ner diverse OP/BS/what-ever-trök som kan uppstå. Att till exempel återge - gruppen kommer bära med sig två plasma gevär för eventuell kontakt av tungt bepansrade fiender... skapar en mysigare stämning än de sedvanliga - behövs några AP2 bössor för 2/3+ saves. Just en sak vi tycker ger 40k stor tyngd är den historia vi spelare för med oss och vi vill därför trycka på detta sålunda.

2. De poäng som tilldelas av att ha med egen kringutrustning samt för hur väl målad armé man har, är det en engångsgrej eller som bonus i varje match?

Det är en engångsgrej som utdelas under andra dagen. Om en spelare inte medför alla sina tillbehör under någon match mister denna sina poäng.

3. Det står specifikt hur de 3 objektiven i första fasen ska placeras men hur är det i de andra 2? Speciellt funderar jag på 2250pts nivån där det är 7, och med den mängden blir det oerhört svårt (kanske omöjligt, har inte koll på det) att placera dem enligt regelboken (alltså 12" från varandra och kanterna).

Det var en sak jag missade men har på listan att åtgärda. Kort och gott kommer spelarna turas om att sätta ut dessa (spelar som inte ställer upp först börjar) och då gäller endast att Objectives inte får vara närmare än 12" ifrån varandra.

4. Det är alltså en massa objectives och döda varandra? Men hur är det med deployment? Kommer det också vara samma rakt igenom, kommer det randomiseras före varje match eller kommer det vara fastsatt av arrangör vilka matcher som kommer spelas med vilken deployment?

Det är inte bestämt än, men antagligen blir det "random" mellan Pitched Battle & Spearhead. Ett alternativ jag kan ta upp här är, rulla 1t6, 1-4 Pitched Battle, 5-6 Spearhead, som är för tillfället övervägande. Kanske Pitched Battle only?

Hoppas ni får ut en del av dessa svar forsätt gärna ställa frågor. Jag siktar på att författa om Warfare texten under veckan.

Kalla det istället "2-dagars eskalerande kampanjspel i turneringsstil" så inte folk som är vana vid att en turnering ska fungera på ett sätt blir upprörda av att denna inte gör det.

Its a Warfare Turnering :P Men jag ändrar topic:ens namn och lägger till 11-12e Februari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Damned gäst funtion ibland/ toppen ibland också)

En "wall of text" med just den inlevelsen som nu finns, men avslutandes med en sammanfattande punktlista (eller liknande) med de väsentliga fakta som är minimalt för att folk ska förstå vad som behöver göras.

Jo, det är också en sak som kommer tas med i uppdateringen. Kursiv text för "text-väggen" och punktat innehåll under så det blir mer begripligt. Jag skyller på studieskada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog mig tiden att göra om texten nu på kvällen, alltså blev de en hel mer text ditlagt men hoppas att de hela nu är tydligare och man inte skräms av denna textvägg, upplägget är inte så svårt egentligen. :D Kul att ni uppskattar denna nya "tävlingsform"!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BBC vinter ställs tyvärr in av vår HQ pga för få anmälda till WHFB turneringen med mera. BBC kommer som vanligt hållas i sommar, om det blir Warfare eller "vanlig" 40k turnering återstår att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu


×