Jump to content
Sign in to follow this  
Aicasse

Torsburg på Gotland,någon som vet om man Får ordna lajv där?

Recommended Posts

Jag var på Torsburg, en gigantisk fornborg på Östergarn på Gotland igår. Platsen är typ perfekt för ett riktigt episkt Stort lajv. Det är dock både naturreservat och fornlämning så jag är osäker på om länsstyrelsen skulle tillåta ett lajv där. Någon här som vet om det gjorts tidigare?

Jag har ingen aning om det har arrangerats lajv där tidigare, men jag har varit där och delar din åsikt. Det skulle vara sjukt grymt att få till ett medeltida lajv där! :)

Testa med att fråga Gotlands komun/landsting och se vad de säger :)

Visst vore det? Man får ju lätt plats med sjukt mycket folk där med.

jag har viss kunskap om kulturminneslagen och jag tror, rent lagligt att om man inte reser några permanenta byggnader bör man kunna vara där ett tag. Så det borde vara pavilloner som gäller där uppe för boende. Det är förslitningsrisken som är en fråga för länsstyrelsen och min kunskap om naturreservat är nada. Men jag ska kontakta dem och fråga, det känns som de borde fått förfrågningen någon gång tidigare för...Ett medeltida lajv där vore episkt.Riktigt episkt.

Vet du hur det är med naturligt vatten där? Jag såg ingen naturlig vattentillförsel där uppe när jag var där men vi gick bara mellan Andre Luka, Slottet,Tjävgblabla luka och Linnés grotta. Ala luka delen skippade vi p g a skoskav xD

Att tillbringa tid i naturreservat eller att tälta i sådana brukar inte vara något problem, men frågan är hur slitaget blir om vi säger 100 glada lajvare knatar omkring där ett par dagar.

Nu var det ett par år sedan jag var där så jag kommer inte ihåg om jag såg något vattendrag xD, men borde det inte finnas utmärkt på grönområdes kartorna över området?

Bor du på Gotland så kan du väl ta dig in till Visbys statsbibliotek där alla sådana kartor över regionen finns tillgängliga :)

skulle göra det själv, men det är lite långt att åka ifrån Dalarna xD

haha tyvärr bor jag i Göteborg vanligtvis, är bara på Gotland p g a en sommarkurs just nu men jag har ju tillgång till biblioteket här en vecka till så några kartor ska jag hitta. Den tvivelaktiga vägkarta jag har haft till hands hitills visar på vattendrag nedanför Torsburgen men inte ovanpå så det kan vara något man får transportera upp då uttorkade lajvare inte är glada lajvare.

Jo det är ju just det att så många skulle kunna vara där som får mig att oroa mig för länsstyrelsen, men man får väl fråga så man vet och inte bara spekulerar antar jag :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...