Jump to content
Sign in to follow this  
yavanna

Lär dig hantverk på medeltida hantverksläger vid Markaryd

Recommended Posts

I sommar kommer det att arrangeras ett medeltida/vikingatida hantverksläger i närheten av Markaryd. Lägret arrangeras av förening Hantverkslägret som har tolv sådanna arrangemang bakom sig, bland annat hölls ett läger vid Markaryd 2009.

Under lägret har man möjlighet att lära sig flera olika historiska hantverk, eller fördjupa sig i ett hantverk man själv redan håller på med. Om du är lajvare med intresse för reenactment och hantverk så passar lägret väldigt bra för dig. Lägret består av två delar, först en intern del där det finns möjlighet att lära sig något nytt genom kurser och föreläsningar eller att arbeta på egna projekt. Sedan kommer en publik del där hantverkarna visar upp sin verkstad för dagsbesökare. Om man inte själv kan ett hantverk kan man under de dagarna vara lärling i en verkstad. Lägret brukar locka 50-100 hantverkare, flest från Sverige men även från hela norra Europa.

Om man inte vill vara med som deltagare i lägret kan man besöka det över dan.

Datum: lägret är öppet för hantverkare och lärlingar den 23 juli-1 augusti och för dagsbesökare 28 juli-31 juli.

Pris: 200 kr för att delta i lägret + 500 kr om man vill äta i det gemensamma lägerköket. Om man besöker lägret under de publika dagarna kostar det 60 kr inträde.

Sista anmälningsdag: 30 juni

Om man vill delta och ha mer information kan man hitta det här, fråga i den här tråden eller kontakta mig på annah@hantverkslagret.org . Jag är själv rollspelar och lajvare och har haft mycket nytta av det jag lärt mig på det här lägret.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...