Gå till innehåll
Gäst Anonym

Ang Distriktets vice ordf.

Recommended Posts

Anonym; Jag tycker det är finfint att du engagerat delger din ståndpunkt när du tycker att ett viktigt fel begåtts.

Det är helt i linje med den erfarenhet jag gjort, (efter att själv haft ett år i en distriktsstyrelse och även pratat med ett antal inblandade) att de flesta väljer att engagera sig för de har något de brinner för, precis som du tycker att det inte ska gå till på det här viset så tycker andra att det är perfekt.

Det viktigaste för mig är egentligen inte vilka frågor man brinner för, utan att man när det väl kommer till kritan ser till att leverera det man lovat och tillsammans ser till att ta organisationen framåt. Det absolut farligaste är en organisation som står och faller med en person som inte kunnat delegera och/eller inte gjort en vettig överlämning när denne kliver av.

Personligen hade jag tyckt det var perfekt om föreningarna i större mängd engagerade sig i verksamheten, kom med förslag och valde att utöva den makt de har i egenskap av Sverok föreningar. Fram tills det sker, så kan olika relativt små grupperingar med en klar agenda vända på organisationen i rasande takt, på gott och ont.

Förändringen är oftast bra, den leder bort från stagnation och rutiner som man är bekväm med och tvingar alla att tänka ur nya perspektiv, även om den givetvis kan skada.

Tex är varken roll eller konfliktspelen majoritet i Sverok längre, fast det var så det en gång började, personligen tycker jag det är ett lysande exempel på bra förändring.

Olika åsikter behöver ges utrymme och tas i akt så att vi tillsammans bättre kan skapa förutsättningarna för en bättre organisation.

Mitt råd till dig är att tänka över hur du skriver, om du väljer att skriva något i anklagande eller negativ form så får du oftare ett negativt och otrevligt bemötande, där motparten försöker försvara sig snarare än att man får till en diskussion i det ämne man ville ta upp. Min erfarenhet är att diskussionsklimatet på det här forumet kan bli minst sagt otrevligt.

Jag har några frågor, som jag finner intressanta i diskussionen.

Hur vet vi att det bara var en person som gjorde på detta viset?

(Det är inte särskilt ovanligt att de intresserade ber sina vänner och de med samma intressen att närvara.)

Är det då bättre eller sämre att gå ut och tydligt säja det här vill jag, rösta på mig, publikt?

(Brukar vara ungefär så politiska kampanjer fungerar)

Vill vi ha ett Sverok där ingen talar om vad de vill driva, utan håller det dolt?

(nu kastar jag kanske sten i glashuset Sverok, då jag anser att organisationen traditionellt inte har särskilt många starka ledare)

Jag har ytterst lite med Sverok Stockholm att göra, jag är kanske med i en eller annan förening som är ansluten (via konvent eller för att förening som täcker större område har valt det som säte), men jag har ingen som helst insikt i hur det arbetas eller med vad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit aktiv i distriktsstyrelsen i ett par år och sitter i styrelsen i en lajvförening i Stockholm. Innan årsmötet fick jag också det där meddelandet av Hampus, och ett mail med "Hampus valmanifest - det här tänker jag få igenom om jag blir invald i styrelsen". Det var alltså en konkret agenda på ett par a4, med ett gäng konkreta och realistiska planer för hur man skulle kunna använda distriktets resurser för att underlätta och förbättra för lajv i Stockholm.

Jag har aldrig sett någon kandidera så seriöst till Sverok Stockholm, och ärligt talat, även om jag inte höll med om alla punkterna på Hampus lista, röstade jag med gott samvete in honom i styrelsen. För sådant engagemang ser man inte så ofta.

Självklart ska en styrelse som helhet behandla alla verksamhetsgrenar rättvist, men styrelsemedlemmar har i regel alltid sin tonvikt åt något håll. Jag har suttit i styrelser där nästan alla varit bräd-/figurspelare, och då har fokuset och aktiviteterna viktat ganska tungt åt det hållet. På så sätt att styrelsen fokuserat på att åka och hälsa på brädspelsföreningar, inte så mycket mer. Däremot var det aldrig någon som nekade lajvare som sökte projektbidrag det, på samma sätt som jag tar för givet att styrelsen inte nekar airsoftare bidrag bara för att det inte är den mest representerade grenen de pysslar med :). Jag tror att det är bra att ha en styrelse där folk har olika erfarenheter och olika fokus, folk som inte lajvar förstår sällan alla förutsättningar, på samma sätt som jag fortfarande inte förstår hur kortspelsturneringar och alla märkliga grejer de söker bidrag för, riktigt går till. Lyckligtvis gör i regel någon annan det.

Så tja, jag som lajvare är glad att ha en styrelse som förstår och fokuserar på lajv och våra specifika förutsättningar. Jag som förbundsaktiv är glad att ha en varierad och engagerad styrelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Ni som kan det här bättre än jag, rätta mig om jag har fel)

Tips till anonym: Det du kan göra för att motarbeta Hampus på demokratisk väg är att samla tillräckligt många engagerade och försöka få igenom ett extrainkallat årsmöte där den här frågan diskuteras. Alternativt vänta till nästa årsmöte och ta upp frågan då, yrka på att Hampus (och övriga styrelsens) arbete under året granskas extra noga.

Jag ser gärna att du, anonymt eller med namn, skickar in de åsikter du har till oss i styrelsen så vi kan ta upp och diskutera det på ett kommande möte. Sedan kan vi rapportera vad vi diskuterat som vanligt i våra protokoll. Hur låter det?

Kuppa bort Hampus, så han eller någon annan kan kuppa tillbaka för att få en aktivt styrelsecirkulation. Mer folk, fä och åsikter på årsmötena och under hela året!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dock ta extra årsmöten massa tid och osäkerhet och bör bara kallas till vid kris av något slag. Annars bör man "nöja" sig med att ta upp frågan med styrelsen eller revisorn eller vänta till nästa årsmöte.

Sen känns det dåligt med en tråd som skapats för att komma med personpåhopp. Ta oro med revisorerna eller ta en diskussion om vikten av att styrelsen hjälper alla verksamhetsgrenar. Speciellt på så lösa grunder som det kommit fram i tråden.

Det har många gånger varit styrelser som haft fler representanter från en gren. Det har ibland lett till lite vinklin åt det hållet, men det som mest bestämmer vilka som mest får stöd är de som söker pengarna, alltså föreningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.