Jump to content
Sign in to follow this  
TheMetalWeirdo

[WHFB] Tips för en Armé

Recommended Posts

Jag är en kille på 17 år som vill börja med Warhammer Fantasy och undrar vilken armé är "bäst" att starta med.

Jag fick höra om Warhammer av min bror för 7 år sen då han höll på med WH 40k. Jag är intresserad av arméerna Tomb Kings, Wood Elves, Bretonnia, Warriors of Chaos och Vampire Counts och undrar vilken armé är bäst att starta med.

Antar att Island of blood är en bra början. Du ha två arméer att välja emellan sen, eller varför inte båda.

Annars köper du nåt annat efter när du målat dom och då har du ändå regelsetet och andra bra grejer.

Så skulle jag gjort,

Nu har jag inte spelat Fantasy, men när jag valde armé till 40K kollade jag in figurerna rätt mycket. Man tillbringar ändå en del tid med dem, inte minst när man målar dem, och då är det bra om man faktiskt gillar dem och kan tänka sig att måla upp ett gäng av dem. Det andra som kändes relevant är spelstilen. Arméerna spelas på lite olika sätt, beroende på vilka styrkor och svagheter de har. En del är exempelvis närstridsarméer medan andra lever på skytte, etcetera.

Så, vilken armé som är bäst är mycket upp till dig själv. Det kan vara värt att fråga runt lite om respektive armés styrka och svagheter och det bästa är förstås om man har möjlighet att testa spela med dem innan man gör sitt val.

Rent ekonomiskt skulle jag säga att VC eller WoC är billigast då det går att sätta ihop ganska "små" enheter med dessa.

I turneringssammanhang är det nog VC det gått bäst för av de fem arméer du väljer mellan. Även fast i nya 8:e edition är det helt klart Dark elves och Demoner som visat framfötterna än så länge.

Om man letar efter snygga modeller att måla tycker jag WoC erbjuder den största variationen.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...