Gå till innehåll
Lloyd

Airsoft och Studiecirklar

Recommended Posts

Som folkbildningsansvarig i Förbundsstyrelsen skulle jag gärna vilja veta vilka erfarenheter det finns av Studiefrämjandet inom Airsofthobbyn, de intrycken jag fått hittills är ganska negativa men också för få för att skapa mig en bild av hur det ser ut. Hur enkelt är det att starta en studiecirkel inom Airsofthobbyn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sandvikens kommun har studiefrämjandet kommit fram att det inte finns några riktiga knutpunkter mellan ärsoft och studier. Det vore just om man skapar ett studieförbund för att "återskapa" någon militär enhet, med hjälp av litteratur, so därefter kan bli en syjunta och en vapenverkstad. Om man ser till helgspel är det svårt att hitta någon egentlig kontakt, det vore nån form av övning av militär taktik, och studiefrämjandet skulle stå för ammunition i bästa fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare gick det inte alls i Varberg/Falkenberg, men nu är det fullt möjligt sedan de nya reglerna/riktlinjerna blev klara. Dock så har Studiefrämjandet alltid varit otroligt tillmötesgående och lånat ut lokaler och skrivare utan att vi haft en studiecirkel. De är Awesome!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har nu två Airsoft kulturprogram

Vilka är Workshoppar som även tillåter att man kommer förbi och tittar på/tar en kopp kaffe.

Det har varit en del airsoft relaterade skriverier så vi passar på att visa hobbyn från dess rätta sida.

Airsoft Varberg: Basics of Mechanics

2011-06-04 och 2011-06-05

viewtopic.php?f=1&t=38639

http://airsoftvarberg.se/index.php?opti ... 1&Itemid=9

https://www.facebook.com/event.php?eid=166138213446393

Utan de nya riktlinerna de varit omöjliga, eller iaf svåra, studiefrämjandet litar ganska väl på mig då vi gör mängder av saker med dem i ett antal olika föreningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har i Borlänge Spelklubb (http://www.spelklubb.net) tillsammans med våran broderförening Whiskey Bravo testat att ha kurser (dock inte genom Studiefrämjandet, även om det finns planer i mitt huvud på ett flertal olika airsoft-relaterade cirklar, samt några som handlar om överlevnad i fält som även de kan anses ha anknytning till airsoft) i t ex radiokommunikation och akut fältsjukvård, detta borde absolut gå helt problemfritt att få igenom hos Studiefrämjandet.

Du utvecklar dock inte riktigt vad du menar med "studiecirklar inom airsofthobbyn", så mitt svar på frågan kanske inte är vad du tänkte dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar väl i princip allt, alla erfarenheter är av intresse. Jag försöker skapa mig en bild av hur det ser ut i Sverige med Airsoft och studiecirklar, detta för att jag har fått in en hel del klagomål och begäran om hjälp från airsoftare runt om i Sverige som har problem med att få sin folkbildning godkänd p.g.a. fördomar bland annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hå. Fick tips om denna tråd. Tyckte det kunde vara bra att kolla över om jag kan hjälpa till lite.

lite info om mig och runt om mig.

Jag är en av grundarna för Norrbottens Airsoft Förening som har sitt säte i Luleå och Ordförande i föreningen. Våran tanke med våran förening är att samla airsoftare i norrbotten och i framtiden skapa ett förbund för just airsoft om vi får samlat alla airsoftare. Har varit aktiv med airsoft sen 2007 och samma år beslutade många av oss att vi skulle skapa en förening sagt och gjort. Sen har vi börjat inse att airsoften behöver lite hjälp på traven och några eld själar som kanske kan hjälpa till. Jobbar förfullt nu i denna stund med att lära mig Studiefrämjandet och få jobb inom dom.

Nåja slut på det. Till trådens ämne.

Min erfarenhet om vilka studiecirklar som är möjliga att göra för att få dom godkända genom SF (Studiefrämjandet).

man kan lätt och slätt säga att allt som inte innefattar spel eller tävlingar är Studiecirklar.

Exempelvis Mec kvällar, Evenemangs planeringar, Airsoft Säkerhets, Utrustnings byggen m.m.

Så för att få cirklar från SF godkända så försök att tänka på allt runt om spelen och gör Cirklar av dom i stället.

Vill dock ge varningens ord lite med dom som aktivt försöker göra cirklar som innefattar cirklar om strid. Visst dom blir godkända om ni tagar dom rätt. Men om man ska vara petig så går man på en mycket small gråzoon till att vara stämplad som förberedande till Terrorism/frihetskämpe. Ja det förekommer i hela landet inom airsoft. Men jag personligen tycker man ska tänka efter på vilka man ger denna information. Ett fel steg och en incident så lär airsoft bli väldigt stämplad för att utbilda terrorister/frihetskämpar och med det så är airsoft dött och förstört på på bara ett par dagar om regeringen forcerar igenom en ny lag. Nu säger jag inte att dom kanske gör så men det är en möjlighet. Som ni alla vet så är denna värld väldigt konstig om inte annat lite fumlig. Så tänk till en gång till så blir det nog bra.

Sen ja detta är en bump som ni nu kanske märkte, men tyckte det kan vara bra att ta upp lite av dessa saker så alla får en chans att tänka om lite.

Frågor till mig direkt ? PMa mig namn nummer förening/förbund etc så ringer jag upp så fort jag får tid.

Sista ordet då :) jag är inte någon bra roman skrivare. Jag skriver så som jag tänker så tag hänsyn till det :)

MVH / Ordförande - OviDiuS - Norrbottens Airsoft Förening

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu