Jump to content
Sign in to follow this  
Aicasse

Hjälp med mognads graden på alver i Drakar och demoner

Recommended Posts

Hej

Jag ska precis till att spela en kampanj Chornopia med några vänner och ska spela alv, och är lite osäker på hur mognadstillväxten för dessa är rent... mentalt. Jag menar de kan inte dö och tja.. min alv är ganska ung. Jag hade läst boken. Om jag fått tag på den. Men nu får jag inte det så då frågar jag er kära sverokare om hjälp istället :D

Kan någon typ.. dela in alvens olika stadium i någon enkel tabell för mig typ.. Barn, tonåring, ung vuxen, vuxen, medelålders, gammal och bitter? :P

Är det år för varje kategori eller beteende i varje kategori?

I svarta lådan/expert/gigant var det typ barn 0-50, ung 51+ men det är inte till någon hjälp här.

Ärligt talat så mognar nog inte alver i Chronopia särskilt mycket alls. De kan dö av ålder men de tar oftare livet av sig i De Parfymerade Salarna när deras dekadenta och perversa leverne tömt ut dem på all livsglädje (finns inget mer "kul" de inte testat). Alver som "mognat" är nog sådana som är mäktiga, machiavelliska och högt upp i näringskedjan i alvhusen och tar större ansvar för husen och deras angelägenheter.

Chronopias stadsalver lutar mer åt dekadent vampyr-maffia än klassiska alver. Det finns ju även iof dimalver("högalver") och ljusalver("skogsalver") men förstnämnda är helt världsfrånvända, och sistnämnda sadistiska mobbare snarare än några ädla naturbarn(i alla fall de som lever inom Chronopia i Stora Parken).

Alver i Chronopia, dvs stadsalver har ju faktiskt åldersförändringar, till skillnad från dimalverna i Chronopia och alverna i Dod 4 (där ju alver inte åldras över just "mogen" ålder). Så det står ju där i grundreglerna exakt vilken ålder de går från barn till ung, från ung till vuxen och från vuxen till medelålders och så vidare... Bara följa grundreglerna.

Edit: Och nu såg jag att jag inte hade läst hela inlägget. Haha. Jag ska se om jag kan hitta grundreglerna. Har inte spelat chronopia på många många år. o.o

Jo jag vet att de går efter ålderstabellen. Nu har jag inte grundboken tillgänglig men jag vill minnas att det att det finns inga tabeller för åldersgrupp per ras såsom i DoD91 utan alla går efter samma. Fast det innebär ju inte att de åldras rent fysiskt i samma takt så det är nog upp efter egen tolkning.

Found it!!

Lol, så dåligt det är. Men ok. Stadsalver går efter följande lista: Ung 16-150. Vuxen 151-750. Medelålders 751-2500. Gammal 2500-5000. Uråldrig 5000+.

Sen finns en ålderslista (and this is where it gets stupid) som avgör hur mycket extra bp och pengar du får pga ålder.

-20 = +0 bp. x0,5 startkapital

21-45 = +0 bp. x1 startkapital

46-60 = +5 bp. x2

61-80 +10 bp. x3

81-200 +15. x4

200-1000 +20. x5

1000-5000 +30. x6

5000+. +50. x7

Det töntiga är ju att den bästa rasen av alla i chronopia, Dimalv som får bonusar i alla grundegenskaper, dessutom inte åldras och får därför inga åldersminusar, så de kan alla vara 5000+ år och få +50 bp. Rasen kostar normalt 65 bp men den kostar ju då 15 bp och får bäst stats av alla. Så jäkla dumt...

Jo jag vet att de går efter ålderstabellen. Nu har jag inte grundboken tillgänglig men jag vill minnas att det att det finns inga tabeller för åldersgrupp per ras såsom i DoD91 utan alla går efter samma. Fast det innebär ju inte att de åldras rent fysiskt i samma takt så det är nog upp efter egen tolkning.

Ditt minne är inte som det borde vara. ;)

Touché :roll: ...

Hehe jo dimalverna var riktigt jävliga. Tror det har varit förbud att spela en sådan varje gång jag spelade Chronopia. Fast jag tror det stod någonstans i kampanjdelen att de inte var särskilt lämpade som rp. Kommer till staden, sitter i ett torn och kollar på stjärnorna och läser böcker och studerar staden i ett par hundra år som en excentrisk zoolog studerar en exotisk myrstack, och försvinner sedan tillbaka till sina mystiska riken. Inte mycket till äventyrarmaterial.

Touché :roll: ...

Hehe jo dimalverna var riktigt jävliga. Tror det har varit förbud att spela en sådan varje gång jag spelade Chronopia. Fast jag tror det stod någonstans i kampanjdelen att de inte var särskilt lämpade som rp. Kommer till staden, sitter i ett torn och kollar på stjärnorna och läser böcker och studerar staden i ett par hundra år som en excentrisk zoolog studerar en exotisk myrstack, och försvinner sedan tillbaka till sina mystiska riken. Inte mycket till äventyrarmaterial.

Det där hittade nog er SL på för att ni inte skulle få spela dem. xD

Vet inte ens varför de finns med i boken som valbar ras... Ungefär lika misslyckade som ljusalverna som ju inte heller finns med senare, medan stadsalverna fick egen bok.

Chronopia generellt är så galet over-the-top, men själva staden är lite häftig om det bara gick att gestalta på ett bra sätt... Det är lite för mycket av allting... Men så här nu för tiden skulle jag kunna tänka mig att spela i världen bara för att spelarna har mognat så mycket sen spelet kom ut. Fast jag skulle inte vilja vara SL då...

Vill dock bara påpeka att ljusalver finns beskrivna i Alver i Chronopia. Alltså de som lev er i Stora Parken och blivit präglade av staden. De vanliga ljusalver nämns det dock väldigt lite om.

Vill dock bara påpeka att ljusalver finns beskrivna i Alver i Chronopia. Alltså de som lev er i Stora Parken och blivit präglade av staden. De vanliga ljusalver nämns det dock väldigt lite om.

Där ser man... Det kanske stod nåt om dimalver i alver-boken oxo då?

Jag har egenteligen inte så mycket att tillägga angående din fråga då jag tyvärr aldrig fördjupat mig i alver i chronopia som renodlad människo spelare, men jag måste säga att det är underbart att se folk som fortfarande spelar Chronopia!:D

Dimalver tas väldigt kortfattat upp i alvboken om jag inte minns fel och det görs referenser till att de är de ursprungliga varelserna som tillsammans med urdrakarna knatade runt med gudarna innan de andra raserna fanns.

Det står dessutom lite utspritt i böckerna att många dimalver kommer till chronopia men de flesta vänder om och går en minut in i stadslivet. Några alver nämns i böckerna om de onda för deras synsätt är så pass udda att de anses onda.

Ljusalver, dimalver och de övriga alvsorterna kan inte dö av ålder, men stadsalver drabbas av sjukdommar och liknande. Minns inte om de faktiskt kan dö av ålder men de parfymerade salarna är the way to go för dem.

Dimalverna åldras inte heller. Deras grundegenskaper påverkas inte av hög ålder medan stadsalvernas grundegenskaper påverkas normalt.

Tack för alla svaren, gör mig glad att folk bryr sig om att svara :")

Jag spelar en invandrad ljusalv, så det är ljusalvsreglerna som gäller för mig :) Era insikter o kunskaper har hjälpt mycker för mitt spel så jag är väldigt tacksam, kom på att jag kanske skulle skriva det här så ni visste att jag faktiskt sett svaren o uppskattade hjälpen :)

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...