Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Kalle Filter

Vad tycker du om nördkulturen?

Recommended Posts

Guest

Hej!

Jag heter Kalle och arbetar för tidningen Filter. I och med att nördkulturen får alltmer uppmärksamhet i medier och att offentliga beundrade personer som Johanna Koljonen fungerar som maskotar, blir nördkulturen mer accepterad. Det betyder att det är mer socialt accepterat att vara nörd och töntighets/utanförsstämpeln försvinner lite. Tänker att det borde uppfattas både som bra och dåligt.

Jag är intresserad av att prata med någon som tycker att den ökade hajpen kring nördar (nörd i en mycket bred bemärkelse - allehanda intressen) är dålig. Om du har något emot "kommersialiseringen" av nördkultur får du gärna ringa mig på 031-137982. Tack!

Kalle Laxgård

Personligen tycker jag att utanförstämpeln försvann någongång under mitten/slutet av 90-talet, när Magic exploderade över skolorna.

Numera sitter alla och spelar datorspel och tv-spel och pratar vitt och brett om det. Det är fullt normalt att diskutera vilken cool gear ens WoW karraktär har i alla sammanhang.

Rollspel har en plats på arbetsplatsernas teambuilding arrangemang, under konfirmationer och i ett antal andra sammanhang.

Lajv exponeras på tv i bland annat Barda.

Bill Gates, Steve Jobs, Paul Allen, nördarna sätter reglerna, de toppar inkomstlistor och de syns, nationellt och globalt, vem vill inte vara en nörd i dagens samhälle? Att arbeta med IT är coolt, det är en väg till framgång.

Utanförstämpeln som existerade när jag började med rollspel vilket var ganska sent, runt 1990 gick ut på att rollspel var något man hade i garderoben, det var något man inte pratade om på skolorna, för man ville inte hamna utanför (datorspelen var lite coola, för datorer kostade pengar och folk bråkade om PC vs Amiga). Under lång tid spelade jag och en klasskompis till mig rollspel på var sitt håll fast vi umgicks kring annat, bland annat datorspelande, tills ett ögonblick då han glömt stänga sin garderob där det låg en inkastad påse med rollspel.

Sverok har gjort det jobbet bra, tillsammans med ett antal framgångsrika företag som skapat produkter en majoritet vill använda.

Nördkultur? Det är fortfarande nördkultur men myten att nördarna är udda/utanför lever vidare som en relik från en svunnen tid. Det var 20 år sen, mycket har hänt sen dess, ordet nörd är inte något jag förknippar med något som är negativt längre. Om något så förknippar jag det med en smart person som har pengar på banken.

Idag vill alla vara nörden som uppfinner nästa Facebook, nästa Windows, nästa iPhone, nästa stora teknikrevolution som förändrar världen och som gör att man kan leva det goda livet.

enligt ordlistan betyder nörd, enkelspårig och löjeväckande person. Känner inte rollpelare, lajvare och dataspelare som enkelspåriga i större utsträckning än hockyspelare, dansare eller boxare. Känns som ett samlingsuttryck som är förenklande och fördummande samt saknar en konsensus om vad man diskuterar.

Jag tycker ni rusar iväg nu. Han har inte sagt vad folk ska tycka, utan han söker efter folk som kan tycka det är dåligt att nördkulturen blir alltmer kommersiell och accepterad. Det finns ju trots allt folk som av olika skäl gillar att vara del av en subkultur, precis som det finns folk som vägrar musik som är mainstream, etcetera. Jag tolkar för övrigt inte begreppet nörd som något direkt negativt, utan oavsett vad ordlistan säger brukar nörd snarare användas om folk som har ett stort intresse för något, exempelvis datornörd, spelnörd eller dylikt. :)

Hej!

Jag heter Kalle och arbetar för tidningen Filter. I och med att nördkulturen får alltmer uppmärksamhet i medier och att offentliga beundrade personer som Johanna Koljonen fungerar som maskotar, blir nördkulturen mer accepterad. Det betyder att det är mer socialt accepterat att vara nörd och töntighets/utanförsstämpeln försvinner lite. Tänker att det borde uppfattas både som bra och dåligt.

Jag är intresserad av att prata med någon som tycker att den ökade hajpen kring nördar (nörd i en mycket bred bemärkelse - allehanda intressen) är dålig. Om du har något emot "kommersialiseringen" av nördkultur får du gärna ringa mig på 031-137982. Tack!

Kalle Laxgård

Jag ställer mig tveksam till flera formuleringar.. naturligtvis :)

Jag vill dels säga att Johanna Koljonen knappast är en maskot, utan snarare en person som gjort bra saker för vår hobby - vi frontar inte massvis med henne eller har med henne i förbundsutskick, marknadsföring osv - därför knappast en maskot. En maskot är något som man använder, mycket och ofta.

Uppmärksamheten i media är mångt mer negativ än positiv, så hur det kan leda till acceptans av hobbyn förstår jag inte riktigt..

Hela sättet som inlägget är formulerat på visar däremot lite på hur och varför samhället ser på vår hobby som det ibland gör.. med förutfattade meningar och fördomar, men det är ok - vi är vana.

Varför inte prata med någon annan - så att vi kan få bort fördomarna och få den acceptans i samhället som vi "förtjänar" istället.. :)

Uppmärksamheten i media är mångt mer negativ än positiv, så hur det kan leda till acceptans av hobbyn förstår jag inte riktigt..

Angående media. Självklart kan media skriva både bra och dåliga saker, det är liksom medias roll ....

Förutsatt att du har rätt: media skriver mer dåliga saker än bra saker om hobbyn. Är då lösningen att ignorera media och istället garantera 100% negativ publicitet?

Jag har varit inblandad då min förening vid 3 tillfällen uppmärksammats i artiklar. Och min erfarenhet är tvärtom att media är ett utmärkt verktyg att nå den breda allmänhet och att journalister är genuint nyfikna på vår hobby. Självklart leder det på lång sikt till en större acceptans av hobbyn.

Jag tolkar inte riktigt trådskaparens inlägg som att han har en fördomsfull och negativ bild av nördkultur (som börjar bättra sig när vi lyfts upp i media) utan just som att han vill höra många röster för att göra ett reportage. Och visst, är frågeställningen "vad ser du som negativt med kommersialiseringen av nördkulturen" så är det ganska lätt att svara.

Kommersialisering innebär generellt sett att ett ämne blir mer populärt, mer socialt gångbart, fler känner till det. Mycket nördkultur är väl väldigt kommersiellt gångbar idag, som science-fiction och fantasy. Mycket av spelhobbyn bygger också på en viss kommersialisering, eftersom många grenar bygger på att man konsumerar hobbyn. Jämför rollspel som framförallt bygger på att skapa en egen historia och spela den, med brädspel som framförallt handlar om att köpa någon annans färdigbyggda story och spela den. Kommersialisering kan leda till att fler bra spel når en större mängd människor, att utbudet blir större och att spelen blir bättre. Det är bra grejer.

Å andra sidan kan man ju se kommersialisering och allmän acceptans som någonting negativt också. Jämför med bokindustrin som genomgått en ganska stor kommersialisering de senaste åren - idag kan man köpa böcker på bensinmacken om man så vill, men det är samma topplista som erbjuds överallt och bokhandlarna och förlagen har allt mindre utrymme för snävare litteratur.

Lajvhobbyn håller väl på att genomgå en sakta men stadig kommersialisering och har gjort det de senaste tio åren. 1997 pratade man om att förbjuda rollspel och vi var psykiskt sjuka utsatta ungdomar hela bunten. Sen kom Sagan om Ringen-vågen i början av 2000-talet och nu på senare år ännu mera fantasy, barnprogram som Barda och plötsligt går det att köpa latexvapen på BR leksaker.

Fördelen, åter igen: En mer kommersiell hobby ger fler utövare, gör det lättare att komma in och börja, och det blir populärare och mer socialt accepterat att hålla på med lajv. Å andra sidan gör en mer kommersialiserad hobby att arrangörer förmodligen måste börja se till vad som är ekonomiskt gångbart, för att kunna möta efterfrågan på lajv. Det finns knappt några lajvare i Sverige idag som kan försörja sig på att vara just lajvare. Det kanske det kommer att finnas.

Men därmed finns ju också risken att lajv går från att bli genuina skapelser, där ideella krafter ofta lägger ner liv och själ under lång tid, till att bli mer och mer massproducerade konsumtionsprodukter, där deltagarna blir mer kunder och mindre medskapare. Jag ser också risken att bilden av lajv som prånglas ut i media (det är klart att stora svärd till barnfamiljer med god ekonomi säljer bättre än postmoderna ångestlajv för en liten skara införstådda säljer bättre!) är grund och kommer att leda till att vår hobby missuppfattas, urvattnas och helt enkelt blir tråkig.

Jag hör ganska ofta folk prata om en viss stor lajvförening med nybörjarinriktning för lajvbranchens McDonalds. Stabilt, populärt och man vet vad man får för pengarna. Men särskilt kreativt, utmanande eller nyskapande blir det inte.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...