Jump to content
Sign in to follow this  
Cain

Associationsleken

Recommended Posts

Vi pular på ett litet projekt och jag skulle uppskatta lite hjälp om ni vill ge den :)

Jag vill nämligen ha era associationer på tre definerande fraser.

Conan av Cimmeria

Sword & Sorcery

High Adventure

Alla associationer uppskattas och kommer antagligen användas.

Vill ni ha något för det så säg till, om jag kommer på ett sätt att transportera sakerna genom bredbanden så kanske ni får dem :D

Conan av Cimmeria

Butig barbar med höftskynke. Arnold.

Sword & Sorcery

Torftig medeltida miljö där magi är farligt och ovanligt.

High Adventure

Magi och magiska prylar är en del av vardagen.

Arnold-filmerna.

Trollkarlshatten som är bilden för sorcery i Heroes of might and magic 3, och vad den liksom representerar. Ljust, magiker i långa kåpor med stjärnor på och skumma hattar, hjältar svingandes i takkronor.

Indiana Jones-stil. Rullande stenar, högt tempo, vattenfall, exotiska miljöer, fällor. Gärna mycket episkt, men hjältarna hålls vid sidan av att rädda världen, det handlar mer om äventyret, än något ideal.

Conan av Cimmeria: solbränd surkart med mörk pannlugg, övermänskliga muskler och svärd.

Sword & Sorcery: Svärd och yxor. Obekvämt väder. Platt terräng. Estetisk smuts. Estetiska sår. Antiken + klädallergiska vildar. Väldigt lite Sorcery jämfört med Sword.

High Adventure: Påklädda äventyrare. Rent. Bekvämt väder. Höga berg och djupa dalar. En hel del magi, särskilt i vapnen. Antiken + renässansen. Men också introt till Conanfilmerna.

Lite väl ordrikt för att vara rena associationer, men håll till godo;

Conan av Cimmeria

Muskelknutten från norr, som bara är ute efter guld till pensionen men alltid råkar slåss mot onda makter. Och alltid vinner.

Sword & Sorcery

Sorglig fantasyekonomi där arbetslösa unga män byter allt utom höftskynket mot ett svärd och ger sig ut i världen för att frilansa. En värld med spridda småsamhällen med gott om guldsamlande monster emellan. Och ett och annat tempel med ondingar.

High Adventure

Blomstrande feodal fantasyekonomi med välutvecklade nationer där bönderna skattas så effektivt att fantastiska städer och palats kan byggas, kungar kan hålla hov och magiker kan ha både akademier och trollkarlstorn. Monster ruvar inte ända in på knuten, däremot kan nationer med folk med främmande utseende (företrädesvis rödögda) bygga snarlika (men mörka) samhällen som dessvärre är genomonda och trots deras korrupta innehåll så välorganiserade at väldiga arméer av ondingar marscherar ut bara för att stoppas av de goda, de goda måste vinna genom att endera förgöra de ondas super-monster/-artefakt/-infiltratör i de godas ledande kärna eller genom att själva genom ett av goda makter välsignat supervapen krossa de ondas kärna/onda populära ledare/kraftcentrum.

Mantlar, löst sittande kläder som lämnar händer och huvud fria (män), enbart bikini är inte en acceptabel kvinnoutstyrsel, klänningar är minimum.

Att leta guld i vildmarken är möjligen något för nybörjare, men civiliserade människor (som möjligen kan ha en lustig barbar i sällskap) förhandlar med etablerade makthavare, såsom furstar, köpmän med större handelshus och magiker med poltiska ambitioner.

Conan of Cinmeria

En av de två stora stereotyperna inom rollspelsfantasy och fantasy i allmänhet. Detta till trots en synnerligen fantasilös berättelse.

Sword and Sorcery

Kan bäst framstälals som en klassiker och stilbildare som känkt hundratusentals rollspelare många roliga kvällar. Sämst framställas som ett fantasilöst och enformigt skitspel proppfullt i föråldrade stereotyper och klyschor med en uppsjö spaltbooks av riktigt låg kvalitee.

High Adventure

High adventure är episka äventyr av Parsifal kalibern där man slåss mot drakar, räddar kungadömen och rör sig på ett allmänt episkt plan.

Conan av Cimmeria

Första filmen är jättebra faktiskt. :)

Sword and sorcery: Fantasy.

High Adventure: Episka strider och berättelser med ofta världsomvälvande konsekvenser.

Conan av Cimmeria

Lite o-puristiskt, men jag tänker nog främst på honom som en seriefigur.

John Buscema och fett med svart tusch, typ.

conanqa.th.jpg

Sword & Sorcery

Conan/Kull/Sonja, Elric, John Carter...

High Adventure

Får mig alltid att börja tänka på pirater.

Conan av Cimmeria - Arnold och James Earl Jones. James Earl Jones är så obehaglig i den filmen.. o.o'

Sword & Sorcery - Svärd o trollkonster.. Det låter mysigt.

High Adventure - Epic stuff... jag får faktiskt lite olustkänslor över det, trots att senaste rollspelet jag spelledde var väldigt high magic och det blev sjukt lyckat dessutom. Men jag tänker mig att det också väldigt lätt kan bli för high magic och sånt som händer i den världen förlorar sin charm lite för att det alltid är nån mäktig demon som vill erövra världen som måste nedkämpas, och hjältarna får vingar av gudar och ges ubermäktiga magiska föremål i en handvändning... Bra high adventure kan va underbart, men dålig sådan kan vara värdelöst.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...