Gå till innehåll
Gäst Roguelike

Vill göra mitt eget brädspel, vart får jag tag i alla saker?

Recommended Posts

Gäst

Hej, har en sjukt bra ide på ett riktigt roligt brädspel, men jag har ingen verkstad hemma precis, jag är inte händig och jag kan inte rita :)

Vart får jag då tag i

1: spelplan

2: pjäser

3: spelkort

4: speciella brickor

5: ännu mer speciella brickor fast större

Jag vill alltså göra det här spelet till mig själv, detta är inte en tråd om hur jag vill sälja en massa spel.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

uhm...?

Du menar alltså vart du kan hitta en spelplan till ditt egna brädspel som ingen vet något om? hur ska någon kunna ha gjort en spelplan till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Melin säger är det nog rätt svårt för någon här att berätta var du kan få tag i din spelplan. Gör den i papp är mitt förslag eller kartong om du vill ha något grövre. Detsamma för brickor och spelkort. Som pjäser kan du ju använda i princip vad som helst. Tycker du inte att du ritar tillräckligt bra själv får du väl försöka hitta någon kompis eller så som kan hjälpa till. Blir spelet bra kan du ju sedan fundera på om det är värt att lägga ner pengar på ordentligt tryckta kort och tryckt spelplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har scannat en ritad spelplan, men vet inte hur jag förstorar pdf:en.

Den är nu i A4-format och jag vill dela den till två A4 (dvs dubbelt så stor = A3, men skrivaren klarar ju bara A4).

Om någon datorkunnig kan hjälpa till blir jag glad.

Tänker skriva ut på självhäftande papper, fästa på papp och eventuellt sätta på självhäftande, genomskinlig plast som skydd.

(Hoppas det är okej att jag använder danna tråd, ämnet är ju detsamma)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du klistrar in bilden i tex Excel (som är ett av programmen som klarar detta) kan du förstora bilden så att den täcker två sidor. Skriv sedan ut med din vanliga skrivare och klipp bort marginalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En första prototyp behöver inte vara snygg, faktum är att om den är snygg så har du slösat din tid. Rita lite på en bit kartong, klipp ut kartongbitar eller pappersbitar som brickor och sno pjäser från från fia med knuff (eller vad du nu har). Kort fixas enklast med hjälp av plastfickor för kort med kort i för att de ska håla formen och en liten papperslapp med den nödvändiga informationen. Sen är det bara att testa och testa och testa och testa... etc tills det blir bra eller tills du ger upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu