Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Johnny_77

Battleworld - för hårt för lajv?

Recommended Posts

Guest

Var nere på Toys R us här nyss i Västerås å såg att de säljer ut sina 90 cm latexsvärd från Battleworld. Jag gav 100 kr styck, köpte 2 svärd. (Ordinarie pris var ca 250 kr st). Nu är frågan om dessa vapen är för hårda för lajv?? 100 spänn styck är ju ett superfynd för 90 cm latexsvärd, även om de bara duger till att träna boffer med "offlajv".

De sålde även ut sina orch-yxor, kostar nu 150 kr. Personligen tyckte jag att yxorna såg aningen fula ut, men det kanske är enligt orch-standard.. =)

Det är väldigt svårt att säga om de går igenom på lajv utan att ha sett dem, men som sagt, är ju bra pris för träningssvärd om inte annat. Generella krav brukar vara att det ska vara ~5 cm utan stomme i spetsen, stommen ska vara fast och sedan ska ju inte vapnen vara för hårda när man slåss så att det gör för ont att bli träffad av dem. Vad för hårt är kan ju dock variera lite. Om du har någon erfaren lajvare i din närhet kanske de kan kika på dem.

Köpeyxor brukar tyvärr ha en tendens att vara fula, oavsett standard. ;)

Guest

Då jag själv lajvade (för 100 år sedan känns det som) så kom jag ihåg då latexvapnen gjorde sitt intrång. Då gick i stort sett allt igenom vapenkontrollen bara för att "de var så snygga" de där vapnen de hade köpt från England via postorder. Minns inte riktigt vad det var för märke, tror att de hette "Grendel" eller nått sånt. Hur som helst är Battleword vapnen inte lika hårda som dessa vapnen var, minns ganska tydligt att träffarna satte sina spår i form av blåmärken.. =)

Såg då jag sökte på internet att även att BR leksaker säljer Batteworld. Testade att googla Battleword med bildsökning. Där kan ni se exempel på hur vapnen ser ut. Mycket snygga (förutom orchyxorna..).

Då det gäller Enhörningen så släpper väl de bara genom de vapnen deras egen butik sålt? He he.. Nu var jag elak. Skojar bara! Nä självklart är måste säkerhet sättas i första rummet så att ingen blir skadad på riktigt i bofferstridens hetta..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...