Gå till innehåll
Nozkurrauz

Kallelse till årsmöte i Sverok Svealand 2011-02-12

Recommended Posts

Kallelse till Sverok Svealands årsmöte 2011

Hej alla glada sverokare! Nu börjar det än en gång att dra ihop sig till årsmöte för distriktet Sverok Svealand. Vi hoppas på att få se så många av er som möjligt där, då distriktet under året har delats och det här mötet lär ha mycket stor betydelse för dess framtida inriktning.

Tid: lördagen den 12:e februari, klockan 14:00-17:30

Plats: Studiefrämjandets lokaler i Karlstad. Mer info och vägbeskrivning kommer i möteshandlingarna

Vid frågor kan ni maila karl.victorin@svealand.sverok.se eller ringa på 070-660 16 45.

Till årsmötet har samtliga föreningar rätt att skicka olika många ombud, beroende på antalet inrapporterade medlemmar till förbundet för år 2010. (Inrapporteringen ska ha varit gjord senast den 13:e januari.)

2 ombud för 2-50 medlemmar

3 ombud för 51-100 medlemmar

4 ombud för 101-150 medlemmar

5 ombud för 151 eller fler medlemmar

Samtliga föranmälda mötesombud får resan till mötet betald av distriktet. I samband med mötet kommer även lättare förfriskningar att finnas tillgängliga för deltagarna. Vi är tacksamma för så tidiga anmälningar som möjligt då de underlättar vår planering, och för att anmäla sig så mailar man Karl Victorin (karl.victorin@svealand.sverok.se). Det är även han som beställer era ev. tåg/bussbiljetter alternativt ordnar med milersättning för bilresa.

Med vänliga hälsningar och varma förhoppningar om stor uppslutning

Sverok Svealands Styrelse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlingarna rent stadgemässigt är uppe iom att dagordningen ligger där och att det inte finns några inskickade motioner. Sedan har det varit praxis att verksamhets- och ekonomisk berättelse brukar ingå där, men det förekommer även ofta i andra föreningar att sådana redovisas på själva årsmötet. Tyvärr har jag pga mitt arbete inte hunnit skriva klart dem ännu men jag räknar med att bokslutet(som bara skall formellt avslutas och redovisningen av det renskrivas) kommer upp idag och verksamhetsberättelsen antingen idag eller imorgon, beroende på hur fort jag kan få den godkänd av styrelsen.

Sedan vill jag också passa på att meddela att min mail strular en del, så om ni har något akut ärende är det bättre att ringa på 070-660 16 45.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nu är det ju inte bara i egenskap av kul kuriosa man postar sådant som valberedningsförslag, budgetförslag, verksamhetsplan osv i möteshandlingarna som vanligtvis skickas ut i god tid före ett årsmöte. Det är ju för att medlemmarna/ombuden ska ha en chans att läsa och sätta sig in i dem och förbereda sig inför diskussionen och ha möjlighet att förbereda förslag till förändringar etc. Att hävda att endast just specifikt dagordningen är "möteshandlingar" och att allt det andra är valfritt fluff tycker jag är att förutsätta lite väl mycket. Jag vet inte om medlemmarna håller med om den tolkningen. Jag gör det iaf inte, men kan inte säga att ett är rätt och det andra fel. Bara att det här känns lite beiget.

Att allt detta inte skulle finnas tillgängligt förrän på mötet är knappast bra för demokratin inom distriktet, ett distrikt som fått ta nog med skit och umbäranden på sistone.

Jag hoppas du hinner få ordning på saker och skriva dokumenten så snart som möjligt och beklagar ifall det är så att du står helt ensam i detta. När jobb och annat kommer ivägen brukar det vara skönt att man är en hel styrelse och inte måste göra allt helt själv.

Lycka till!

Mvh

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att det är djupt beklagligt, helt klart. Men i nuläget ser jag inte så mycket till andra alternativ. Jag hinner inte med så mycket annat än jobb, jobb och några enstaka timmars sömn nuförtiden och den fritid jag har just nu går uteslutande till att försöka få ordning på mötet och någon sorts överlämning.

Dokumenten kommer att finnas tillgängliga innan mötet iaf, så mycket kan jag lova. Egentligen skulle de ha varit färdiga mycket tidigare, men det kom tyvärr en hel del världsliga hinder ivägen (och när jag måste måste prioritera mellan mina elever och mitt föreningsengagemang så är det enligt mig inte några som helst frågetecken kring vad som måste gå först, sedan får folk tycka vad de vill om den saken).

Nåja. Jag räknar som sagt var med att de kan vara färdiga idag samt klubbade av styrelsen och uppe på hemsidan senast imorgon kväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nej, alltså... det som är illa är inte att du har ett liv. Det som är illa är att ingen annan i styrelsen kan hjälpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag tillhör en av representanterna som kommer närvara på årsmötet.

Som nybliven medlem i Sverok Svealand har jag försökt sätta mig in i distriktets verksamhet men det har varit lite svårt.

Ifall man inte känner någon som sitter i styrelsen eller har varit med i distriktet länge är det svårt att hitta information, t.ex. stadgar, verksamhetsplan, tidigare verksamhetsberättelser eller styrelsemötesprotokoll.

Ifall målet är att distriktet ska vara öppet och demokratiskt är det en fördel ifall de medlemmar som är intresserade av att engagera sig kan söka information.

Det är lite svårt att skicka in motioner när man inte vet hur distriktet styrts tidigare och vad som står i stadgan.

Jag hoppas att handlingarna kommer upp så snart som möjligt så att jag, och de andra medlemmarna som kommer på årsmötet, har en chans att sätta oss in i dem och komma med relevanta inlägg på lördag.

Saga Hedberg, ÖUSF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela från revisorerna att vi nu mottagit underlag för revision. Vi ska försöka genomföra en fullständig revision på torsdag afton men kan inte garantera att en korrekt och fullständig revision kan genomföras inför årsmötet.

.staffan, revisor Sverok Svealand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu