Apocalypse - Kommer någon ihåg?
0

5 inlägg i detta ämne

Hey,

Har många gånger tänkt leta upp det gamla figurspelet "Apocalypse" som skapades och spreds av ett gäng svenskar på mitten/slutet av 90-talet om jag inte minns helt fel.

Hela problemet ligger i den otroligt enkla titeln och brist på information jag har om bolaget, människorna osv.

Så jag ber helt enkelt om hjälp! All information kan hjälpa. Det enda jag kommer ihåg är att det var ett skirmishspel, regelboken var nog svart med ett rött anarkist-A på framsidan.

När Apoca-packet (som de var mer kända som) arrangerade spelet på konvent var det åtminstone en kille och en tjej som arrangerade. Skulle vara skoj att komma i kontakt med någon i det gänget, för gamla minnens skull om inte annat. Terrängen var arketypiskt post-apoc med statsmiljö i ruiner osv.

Hoppas någon har lite info! Tack på förhand.

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kopia här hemma så jag ska kolla vad som står i den. Spelet släpptes 1996 av företaget Hardcore Media, namnen som står som skapare är Carl Johan Håkansson, Malin Rydén och Ola Holmdahl.

Vad jag kommer ihåg av spelet är självklart hur explicit det var och att det, om jag nu minns rätt, hade en del innovativa aspekter.

Är det något mer om boken du vill veta så kan jag kolla i genom den efter mer info.

Edit: Apokalypse, Man agains machine är fulla namnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Infelix: du räddade min dag. Tackar så hemskt mycket. Det var Håkansson och Malin som faktiskt lärde mig måla tennfigurer, så det var skönt att se deras namn överrenstämma med vad jag trodde de hette, hehe.

Jag fick kontakt med en gammal vän som tror han har kvar sitt ex och gärna säljer den till mig, så jag behöver nog inte mer information just nu. Så åter igen tack. Och känner du för att lira det någon gång har du stående inbjudan om du är i Götet.

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag ville bara tacka för den här tråden, vilken är det enda omnämnande Apoka har på hela internet (jag sökte ett tag) och för att det i den namnges utvecklarna på denna gamla premieprodukt! Jag är högst tveksam på att det hade gått att hitta dem utan denna information! :D

Jag kunde hur som helst få köpa en av de handfull böcker Malin Rydén hade kvar i sin källare, och med upphovslegendarernas goda minne har jag sammanställt en pdf av spelet, som i många år varit helt förlorat för alla utom den lilla handfull som har ett exemplar kvar långt bak i bokhyllan, eller nerpackat bland gamla nörd-böcker...

Apokalypse finns numera fritt tillgängligt för var och att läsa och njuta/förskräckas av, men framförallt att spela! https://mega.nz/#!r8FkGIJD!djWKyN3us5-flomz0qaEVJf_3BT__-t9DZfNN3GbWLU

Tyvärr meddelade CJ Håkansson att allt extramaterial, som inte fanns med i grundreglerna, makulerades vid Hardcore Medias upplösning, så Tech Cultists, robot-psykoser, ytterligare landmate-modeller och Wormcarriers etc. är saker som vi aldrig kommer få se. :( Men jag är ändå väldigt nöjd över att detta helt unika och framstående spel nu går att läsa!

Hoppas ni får glädje utav Apokalypse, det är ändå ett spel som ligger i tiden! ^^

MvH.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte tacka nog för uppdateringen på denna gamla tråd. 

Otroligt nice att få se spelet och höra lite från skaparna. 

Tusen tack för pdf-filen! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

0