Jump to content
Sign in to follow this  
Berjiz

Kallelse årsmöte 2011 5/2

Recommended Posts

Årsmöte 2011 5/2

Välkommen till Sverok Stockholms årsmöte den 5 februari i Bagarmossens Folkets hus.

Vi börjar klockan 10.00.

Folkets hus ligger på Lillåvägen 44 i närheten av Bagarmossens tunnelbanestation.

Motionsstop är den 9 januari.

Hur många får komma?

Föreningar med upp till 25 medlemmar får skicka 2 ombud.

Föreningar med 26 till 50 medlemmar får skicka 3 ombud.

Föreningar med 51 till 100 medlemmar får skicka 4 ombud.

Föreningar med 101 eller flera medlemmar får skicka 5 ombud.

Antalet medlemmar som gäller är de som rapporterats in till förbundet senast 4 veckor innan mötet.

Ändring av paragraf 70

Nuvarande lydelse

§ 70 Stadgeändring kan ske i de ärenden som uttryckligen angivits i kallelsen till distriktsårsmötet, eller distriktsårsmötet enhälligt beslutar uppta.

Föreslagen ändring

§ 70 Stadgeändring kan ske om så föreslagits genom giltigt inkommen motion eller om distriktsårsmötet enhälligt beslutar att uppta frågan.

Den här punkten måste tas på 2 ordinarie årsmöten efter varandra, så det är är första läsningen.

Sverok Stockholm bjuder på mat

Sverok Stockholm bjuder alla ombud på mat under mötet. Anmäl eventuella allergier och annan specialmat till info@sthlm.sverok.se så snart som möjligt.

Välkomna!

Ändring av paragraf 70

Nuvarande lydelse

§ 70 Stadgeändring kan ske i de ärenden som uttryckligen angivits i kallelsen till distriktsårsmötet, eller distriktsårsmötet enhälligt beslutar uppta.

Föreslagen ändring

§ 70 Stadgeändring kan ske om så föreslagits genom giltigt inkommen motion eller om distriktsårsmötet enhälligt beslutar att uppta frågan.

Den här punkten måste tas på 2 ordinarie årsmöten efter varandra, så det är är första läsningen.

Jag föreslår att "giltigt inkommen" tas bort, eftersom det inte finns några ogiltiga motioner. Då är de antingen inte inkomna alls eller så är de övriga frågor. Men bra ändring tycker jag :) Det kommer göra förfarandet mycket tydligare.

Snubblade in på årsmötet idag, och jag har en fråga: nån nämnde "arrportalen.se", men den går inte att hitta. Har testat med och utan www, med och utan http://, till och med kört whois-sökning, men så vitt jag kan hitta finns inte arrportalen.se. Hade för mig hon sa att den redan var uppe i viss utsträckning. Nån som vet nåt mer?

Efter att ha vilat ut och tagit mig en lång promenad i solen så har jag till slut kommit tillbaka till livet efter gårdagens årsmöte. För er som inte var där så måste jag påpeka att ni verkligen missade ett riktigt grymt möte som verkligen visade att de som röstade hade möjlighet att påverka distriktet. Många frågor avgjordes med bara några rösters marginal. De frågor som avgjordes på mötet handlade inte om vad som helst utan påverkar distriktets framtida inriktning och hur mycket projektbidrag som disktriktet ska dela ut. Mer om det kommer ni att kunna läsa i protokollet.

För er som var där vill jag berömma för ett mycket väl genomfört möte. Det var rena argumentationer och inte smutskastning. Diskussionerna hölls mer än någonsin till ämnet. Helt enkelt det bästa årsmöte i Sveroks historia som jag deltagit i.

Med detta vill jag rikta ett stort tack till alla er som ordnade med mötet och som deltog!

-------------

David Karlsson

Mötesordförande för årsmötet

Då protokoll brukar ha en tendens att dröja så vore det toppen om någon kunde samamnfatta vad som beslutades och kanske lite om hur diskutionerna gick.

ps hur många ombud var på plats?

Då protokoll brukar ha en tendens att dröja så vore det toppen om någon kunde samamnfatta vad som beslutades och kanske lite om hur diskutionerna gick.

ps hur många ombud var på plats?

Om jag inte missminner mig var det ett femotiotal ombud på plats, och ungefär tio gäster/funktionärer utöver det.

Det var bra och konstruktiva diskussioner om bland annat verksamhetsplanen (att undersöka möjligheten för distriktet att tillhandahålla verkstad för medlemmarna genom att inventera vilka resurser som finns, att arbeta med jämlikhet och jämställdhet och att jobba på arbets- och diskussionsklimat var några av tilläggen som gjordes), budgeten (det blev en del förändringar och det är budgeterat ett underskott på cirka 140k om jag inte missminner mig) och den föreslagna stadgeändringen togs i första läsningen.

Även personval eller inte personval diskuterades ordentligt i samband med mötesordningen, och slutligen blev det personval som genomfördes. I samband med valen blev det också många informativa och bra pläderingar för de nominerade kandidaterna till styrelsen och dess olika poster. Styrelsen som valdes är inte det förslag som valberedningen hade lagt, Joakim Andersson blev ordförande och Olle Melander kassör, övriga ledamöter har jag inte full koll på nu eftersom jag inte hittar mina anteckningar.

Överlag ett mycket bra och trevligt årsmöte med många nya ombud och engagerade personer!

Budgeten hamnade på kring -180 till -190k. Ca 6-8 reservationer mot den
fy satan.....

Det är aldelses för mycket med tanke på alla trenden om nedskärningar i all ungdomsverksamhet samt att fler kommer dela på SLL pengarna i framtiden. Sen att så många som 1/6 känner att dom inte kan stå bakom beslutet skickar vissa signaler.

Sen beror det hela lite på hur den nya sterelsen ser på budgeten. Som hygget i sten eller som en guide för ekonomi året.

Ser fram emot att läsa protokollet....

Jag saknade dig på mötet Mårten, speciellt i budgetfrågan. Som du säger är 190 000 kr på tok för mycket att gå back i år, men diskussionen (såsom jag upplevde det) handlade mer om att vi inte kunde sänka projektbidragen för mycket detta år, trots att ursprungsförslaget var en höjning på 20 000. Nu höjdes nivån med 70 000, men så mycket som 140 000kr i höjda nivåer från förra året var uppe för diskussion.

Som jag uppfattar det ligger stora delar av problematiken i att projektbidragspengarna givit föreningar såväl som distrikt illusionen av att bidragsnivåerna ska ligga runt 200 000, vilket det aldrig gjort förr, snarare hälften av det. När nu riks inte kan fortsätta med projektbidragen skapar detta ett hål, och i Sverok Stockholms fall fylls det med ett stort budgetunderskott. Jag trodde aldrig att mötet skulle dra iväg så pass mycket som man gjorde, och jag hoppas verkligen att du som revisor kan stötta styrelsen och försöka att inte gå fullt lika mycket back som årsmötet budgeterat. Ska puscha för att man utvärderar projektbidragen ordentligt också, eftersom det förändrat många distrikts förutsättningar under det gångna året, en förändring som får sina verkliga eftergifter först i år.

Alltså, i praktiken var det ju inte en höjning av projektbidraget som var föreslaget - eftersom distriktet delat ut 100k å Riks vägnar förra året som inte finns i år. Alltså var förslaget en sänkning på 80 000kr, sett ur föreningarnas synvinkel.

Jag hade gärna sett att diskussionen om hur mycket det är bra att ligga back fått ta längre tid, om så många var uppenbart missnöjda. Att först inte presentera några bra argument för sin sak och sedan reservera sig är inte en mötesteknik jag är särskilt förtjust i. På mötet framstod det som att distriktet har väldigt mycket pengar på sitt konto (jag minns inte om det ligger runt 700- eller runt 900k, men endera är mycket).

Sverok Stockholm har successivt höjt projektbidragsfonden under de år jag varit med i distriktet. Från ca 100k i början till 150 något år och sedan rikspengarna på det, så 200. Det är väl lite en ideologisk grej också, att mötet mycket drog åt hållet "verksamhet är bra, pengar till föreningarna". Och det känns rätt bra, faktiskt.

6-8 pers är inte en sjättedel av 60 pers, det är en tiondel. Förslaget röstades igenom med mer än 70% majoritet.

Vi som sitter i styrelsen iår ska försöka få in mer pengar ifrån andra bidragsgivare, med fokus på EU. Men jag tycker det är bra att ni ställt in er på ett underskott på runt 180k - det är ett realistiskt scenario som årsmötet röstade igenom medveten om konsekvenserna.

Distriktet kommer inte gå under för att vi har ett budget underskott. Vi har som haft tur med att ha ganska bra med pengar. Men om vi går mycket back varje år så kommer det ta slut väldigt fort. Och när den dagen är här så kommer vi behöva göra drastiska ändringar i de kostnader som inte är fasta. Dvs bidrag och verksamheten.

Ett problem jag ser är att årsmötet ofta tänker kortsiktigt och ser inte trender som kommer åren efter. Jag hoppas att årekts styrelse tänker på distriktet i 3 nivåer.

*Var är vi om 1 år, 5 år och 10 år?

Jag hoppas även att alternativa inkomstkällor får stor fokus då detta är något som kommer bli otroligt viktigt innom de kommande 5 åren om trenderna går som det går. Även påverkans arbetet om detta är viktigt.

*Hur kan vi påverka SLL att dela ut mer pengar till ungdomsverksamhet?

Hoppar protokollet kommer "snart" (fri tolkning) så jag kan se vilka förutsättningar som finns för att stötta distriket under året

------------------------

6-8 pers är inte en sjättedel av 60 pers, det är en tiondel.
Då det jag gick på var uttalandet om 50 ombud och om man räknar så är 8 av 50 en 1/6. Det beror på hur man vänder siffrorna. Vi avvaktar protokoll för att se var vi hamnar.

Vi får se det från den ljusa sidan - det kommer bli väldigt mycket rolig verksamhet iår! Kanske så mycket att det blir väldigt enkelt att motivera andra bidragsgivare att ge mer nästa år.

Vi får se det från den ljusa sidan - det kommer bli väldigt mycket rolig verksamhet iår! Kanske så mycket att det blir väldigt enkelt att motivera andra bidragsgivare att ge mer nästa år.
+1

Men se till att den är rolig annars..... :evil:

Protokollet är färdigt men en av justerarna har inte läst det ännu, och jag vill inte publicerade den preliminiärjusterade versionen innan dess. Men det kommer snart hoppas jag :)

Protokollet är färdigt men en av justerarna har inte läst det ännu, och jag vill inte publicerade den preliminiärjusterade versionen innan dess. Men det kommer snart hoppas jag :)
Perfekt! Så ska det vara

Guest

Jag hade gärna sett att diskussionen om hur mycket det är bra att ligga back fått ta längre tid, om så många var uppenbart missnöjda. Att först inte presentera några bra argument för sin sak och sedan reservera sig är inte en mötesteknik jag är särskilt förtjust i. På mötet framstod det som att distriktet har väldigt mycket pengar på sitt konto (jag minns inte om det ligger runt 700- eller runt 900k, men endera är mycket).

Ser man till rena pengar är det mycket, ja. Men som bland annat revisorsersättaren Dennis tog upp så har också Sverok Stockholm stora fasta utgifter, och att vi bör ha 750-800k i kassan för att kunna klara av två års kallhyra om det är så att bidragen uteblir. Ingen motargumenterade det, vilket jag tolkade det som att folk förstod vad det innebar. Tydligen hade jag fel.

Alltså, i praktiken var det ju inte en höjning av projektbidraget som var föreslaget - eftersom distriktet delat ut 100k å Riks vägnar förra året som inte finns i år. Alltså var förslaget en sänkning på 80 000kr, sett ur föreningarnas synvinkel.

Men som du själv säger så var 100 000kr från riks, så dom fanns inte i våran budget och inget vi kan påverka. Så jo i praktiken var det en höjning med 20 000kr i projektbidrag från distriktet. Jag hade gärna sett att distriktet även i år hade fått pengar av riks att dela ut.

Sverok Stockholm har successivt höjt projektbidragsfonden under de år jag varit med i distriktet. Från ca 100k i början till 150 något år och sedan rikspengarna på det, så 200. Det är väl lite en ideologisk grej också, att mötet mycket drog åt hållet "verksamhet är bra, pengar till föreningarna". Och det känns rätt bra, faktiskt.

Så klart det är bra att så mycket pengar som möjligt går till föreningarna i antingen rena pengar eller resurser. Men inte på bekostnad av distriktets stabilitet.

Jag tycker att ni överdriver post-effekterna av den nya budgeten och fokuserar för mycket på nackdelarna. Se istället till de stora fördelarna all spelverksamhet kommer att ta av detta under året. Syftet med distriktet är ändå att pengarna ska ut till verksamheten och gynna hobbyn. Desto mer hobbyn gynnas desto mer kommer den växa och desto mer pengar kan vi söka i bidrag. Innan vi kan utöka våra bidragskrav måste vi utöka våran verksamhet, och för det behövs mer resurser. Det, om något, är att planera för framtiden.

Vad gäller EU-bidrag så kommer vi söka det till distriktets verksamhet som helhet, men huvudsakligen till flera av de integrationsprojekt som vi planerar att dra ihop. Det handlar alltså om spelverksamhet med syfte att locka samhällets utsatta grupper, och med dessa grupper menar vi framförallt spelare från en etnisk minoritet, tjejer och homo/bisexuella.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...