Gå till innehåll
Melin

Till Styrelsen i Svealand

Recommended Posts

Vi har lämnat in en ansökan om att skaffa in böcker till lokalen i form av ett projekt att över tid erbjuda studiematerial till våra medlemmar som hänger i lokalen.

Jag vet att ansökan har fått en del kritik men också att den legat inne för behandling sedan den 12e AUGUSTI.

Kritiken har rört saker som att projektbidragen inte skulle användas för investeringar i inventarier - och nu råkar det ju vara så att jag var med och skapade reglerna för de här bidragen och att det inte är fullt så enkelt..

Det är HELT OK att söka för inköp av inventarier om inventarierna är en del av projektet - detta beslutades av (nästan) alla distrikt under det möte som reglerna skapades.

Att det sedan ska ta 2 MÅNADER för er att komma till beslut är ju rent löjeväckande, att ni sedan inte är insatta i saker och ting är skrämmande. Vad gör ni egentligen i styrelsen? Är det bara en rolig post ni tycker om att ha på ert CV? Jag är medveten om att Karl har väldigt mycket för händerna då han är lärare och han ska ha kudos för att han orkat så här länge (då jag kallt antar att han fortfarande gör mesta jobbet..) - men faktum kvarstår - TVÅ MÅNADER är ett rent SKÄMT när det gäller hanterandet av en ansökan.

Jag tycker ni samtliga ska fråga er frågan "varför kandiderade jag till distriktsstyrelsen?" och rannsaka er själva sen om ni levt upp till era egna privata mål.

Jag kandiderade inte för att jag gjort de misstag jag gjort i livet, men hade jag kandiderat så hade jag lagt ner min själ i distriktet - precis som jag gjorde när jag satt i distriktet och precis som jag gör med Playstar nu. Sitta i en styrelse är inget man gör för att det bara är roligt och man ska kunna ta en lunch på någon annans bekostnad, man gör det för att man vill göra något bättre (oavsett om det var bra eller dåligt innan) och för att man vill göra saker för alla medlemmar som hade förtroende och röstade.

Vi vill ha ett beslut, vi godtar INTE att det här tar sån tid - om det tar längre tid så kommer jag kräva att FS tvångsförvaltar bidragen som Svealand har hand om.

kritiken är riktad från mig som person, inte mig som ledamot i Playstar och skall inte upplevas/läsas som att styrelsen står bakom det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver jag enbart från min synvinkel osv, jag står inte för hela Svealands styrelse.

Jag känner att sedan Augusti så har Svealands styrelse stått helt stilla. Inge tal om verksamhet sånär på några projektbidragsansökningar såväl som jag som alla andra i styrelsen ej har kommenterat eller lagt större vikt på att få fram ett beslut. Personligen vill jag helst att allt skall göras på möten för att få protokoll på det hela, jag har aldrig tyckt beslut på forum känts okej, men är ifos det enda man kan göra i vissa situationer.

Att det tagit så lång tid innan en diskussion kommit igång inom styrelsen är helt enkelt inte acceptabelt. Förvisso har man antagligen större prioriteringar i livet, men sitter man i en styrelse så måste man vara medveten om att det finns arbete att göra. Just inom mina områden (kansliansvarig verksamhet samt inventarieansvarig) så har det inte krävts mycket arbetsprestation. Men tex ansvariga för olika uppdelningar inom distrikten har känts stillastående. Att vi har knapphändig kontakt inom styrelsen gör inte saken bättre.

Problemet ligger tyvärr till stor del när det är 1-2 personer som är så mer insatta i distriktet och vad som gäller än övriga styrelsemedlemmar. Visst vi kan alltid fråga men jag tror att mycket har tagits för givet och man har väntat på att person A eller B skall säga något innan man själv agerar.

Jag tänker inte ursäkta styrelsen på något vis för det som har hänt (eller snarare inte hänt), jag skriver från min egen synvinkel hur jag tycker att vi varit inaktiva och hur man nu ser det har påverkat distriktet. Vi skall ha ett styrelsemöte den 20:e och jag hoppas vi kan sparka igång verksamheten igen fram tills årsmötet där alla är 100% medvetna om vad som måste göras och kan visa engagemang i Svealand, för det verkar inte finnas i nuläget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har alltså placerat ett styrelsemöte den 20e november? mitt i Sveroks årsmöte.. var det en smart sak med tanke på att t.ex Tommy är ett av ombuden till RM och säkerligen flera av er.. Eller avser ni ha styrelsemötet i Nässjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att inte ens hålla löpande kontakt genom forum, så att möten ska kunna hållas och beslut fattas, är under all kritik. Styrelseledamöter borde i alla fall kolla sina forum och ha en löpande kontakt.

Dessutom finner jag det skrattretande att man tar upp ansökningarna som något som gjorts, det är ett tydligtt tecken på att inget görs alls att ansökningar blir liggande i månader utan återkoppling eller beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar att justeraren skulle hävda att besluten är annorlunda än vad som skrivits? Oklarheter i vilket beslut som fattades?

Månader av väntan på att det ens ska hållas ett möte och sedan veckor innan man får veta vad som sas. Patetiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut hävdar jag inget sådant. Men jag hävdar att det skulle kunna vara så att justeraren inte fått tillgång till protokollet för underskrift än. Tagga ner lite, halken. Visst, vi vill ha ett aktivt och arbetande distrikt, men vi måste också inse att det är ideella krafter som driver distriktet, och då kan det ta lite tid. Fler månader = inte okej, 4-6 veckor = mer okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag minns i dagsläget var:

- Genomgång av verksamhetsplanen och vad som gjorts hittills.

- Inventeringsgenomgång

- Bidragsansökningar

- Ändring av årsmötet till den 12/2 då majoriteten av styrelsen ej kunde närvara under tidigare satta datum 5/12. Staffan Eriksson kontaktades och godkände ändringen.

- Medlemsträff i Januari

Jag ville få igång en diskussion om ansvarsfördelning och engagemang pga Karls brist på tid, att försöka dela ut mer arbete. Att vi hade längsta möjliga deltagarantal och inget direkt bevis på intresse från de flesta parter mynnade ut i ett rätt stelt möte utan mycket substans kring de frågorna. Det blev inte alls det mötet jag ville ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I sista sekund kan man plötsligt shanghaia ett styrelsemöte till ett krismöte om en enskild förening i en del av distriktet som under flera år bara leechat resurser från delen som faktiskt uppbär bidrag men att justera ett protokoll eller ens meddela vilka beslut som fattades inom några veckor går inte?

Alltså, ideella krafter i all ära, men tar man på sig ett jobb och inte genomför det så är det dåligt. Om det nu är så att Karl har tagit på sig mycket mer än han klarar av ska han inte få någon jävla hjältestämpel. Då ska han få en utskällning för att han inte säger "jag har tagit på mig mer än jag klarar av". Om styrelsen inte har tid så får de avgå.

Om ni inte tänker faktiskt göra någonting alls för att driva disktriktet så lägg ner det, så kan mer folkrörelsepengar gå till dövförbunden.

Och jag tänker inte tagga ner, att vara så anal att man vägrar komma med ett inofficiellt uttalande om bifall eller inte innan protokollet justerats är byråkrati i sin sämsta form. Försöker Svealands styrelse få jobb på Migrationsverket? Till och med det alltid så hatade CSN vågar säga att det förmodligen kommer bli på ett visst vis innan beslutet är fattats. Nu har beslutet fattats, men inte trätt i kraft än. Är det meningen att vi ska få veta om vi får några pengar när utbetalningen dyker upp?

SKÄRPNING. TA UT PINNEN UR RÖVEN OCH BERÄTTA OM NI SA JA ELLER NEJ! DET ÄR INTE FUCKING HJÄRNKIRURGI ATT SÄGA "VI AVSLOG ERAN ANSÖKAN"

Nu har ni dessutom dragit ut på tiden så OTROLIGT mycket att det inte finns tid kvar för att göra en kompletterande ansökan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En rättelse Halken, Svarta Galten som är föreninngen du prata om har sitt sätte och sin verksamhet i Karlskoga och där med tillhör dom Örebrolän och inte värmlandslän. Sen var styrelsmötet du kallar för krismöte, ett ordinarie styrelsmöte som råkade ligga bra i tid för bjuda in berörda föreningar (där majoriteten har sitt sätte i Örebrolän) för stt diskutera deras problem och vilken hjälp vi kunde ge dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SÅ NÅGON DETALJ BLEV FEL! SKRIV DET JÄVLA PROTOKOLLET SÅ VI KAN FÅ SVAR PÅ VAD NI SA!

FYRA MÅNADER ATT FÅ SVAR PÅ EN ANSÖKAN ÄR FAN PATETISKT ERA JÄVLA KLÅPARE!

Skärpning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
SÅ NÅGON DETALJ BLEV FEL! SKRIV DET JÄVLA PROTOKOLLET SÅ VI KAN FÅ SVAR PÅ VAD NI SA!

FYRA MÅNADER ATT FÅ SVAR PÅ EN ANSÖKAN ÄR FAN PATETISKT ERA JÄVLA KLÅPARE!

Skärpning!

Kanske läge att tagga ner, Halken. Föreningen du företräder är inte direkt känd för att vara obyråkratisk. "Bli medlem med ett klick...SKICKA IN KOPIOR PÅ DINA IDHANDLINAR TILL OSS FÖR ATT GÅ UR". Sten, glashus, ja du vet vad jag menar. Och för att citera en vis person, "om du inte tycker det fungerar, dyk upp på årsmötet och ställ upp i styrelsevalet"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnad på att vara byråkratisk i ett byråkratiskt läge, jag kan förstå om vi inte får pengar utbetalda, eller exakta summor för att protokollet inte är justerat. Men att inte få veta JA eller NEJ, vilket betyder inte veta om vi kan gå vidare med andra källor, vilket vi nu inte kan göra i år...

Pappersgången är viktig i officiella sammanhang, men att få veta vad som sas på mötet, som jag hade kunnat åkt på om det inte schemalagts samtida med RM, är min rätt som medlem enligt mig. Att protkollet inte är justerat hindrar bara besluten från att ta effekt, men att behöva vänta så här mycket DÖDAR mitt engagemang i projekten. Att ÖUSF inte vet om de får pengar till inventarier gör att de har tillfälliga lånehyllor i väntan. De har genomfört en handfull spelkvällar, plus en aktivitet varje dag under spelveckan och då menar vi sjudagarsvecka. Medlemsrekryteringen hade nog tjänat en hel del på ett större utbud av lånespel under 2010, om man vetat att det inte kommer komma pengar så kan man räkna med att reryteringen kommer betala sig och låna de pengarna. Men får man inget beslut så vet man inte och kan inte gå vidare med det alternativet.

Att inte veta om vi får böcker till Playstar gör att vi inte vet om vi ska gå vidare och fråga SFR om böcker för att kunna göra detta, som redan när ansökan kommit in började ta delvis vind i att folk visade intresse för Python. Men inte ens att diskutera via forum var enkelt nog för styrelsen.

Nu har revisorerna krävt ett visst datum för årsmöte samt meddelat det och styrelsen bestämmer sig för att ändra detta. Nu tror jag inte att det kommer bli något problem på riktigt, men vi hade redan börjat fria upp kalendern för att komma och visa vårt missnöje. Det senare datumet kommer nog också fungera, men det är två föreningar som har stora planer som blir totalt blockerade för att man INTE ENS KAN SÄGA OFF THE RECORD VAD SOM BESLUTADES.

Och att jämföra med Playstar som har ett årsmöte man inte behöver åka till, har sina protokoll tydligt på hemsidan och kontaktuppgifter som är aktuella... vill man lämna föreningen så är pappersgången inkl. post ungefär en vecka, det finns ett otal platser att läsa exakt hur man gör. Att jag över huvud taget kunde få in ansökningar påskrivna till en styrelsemedlem hängde på att jag känner en, eftersom kontaktuppgifterna för Svealand hänvisar till tidigare styrelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu