Jump to content
Sign in to follow this  
Maria Rodén

SKuDs julspelhelg 2010

Recommended Posts

Då är det återigen dags att utlysa Den Bästa Julspelhelgen™. tomten.gif

Datum: 10-12:e december

Plats: Göransborg, utanför Höör (där de två senaste julspelhelgerna varit). Karta

Praktisk info

Liksom tidigare är julspelhelgen gratis och Distriktet bjuder på mat hela helgen från fredag kväll till söndag lunch. Det enda du behöver göra är att ta dig till Höör eller Göransborg.

Det finns runt 50 sängplatser och det är först till kvarn som gäller. Sängarna är fördelade över flera mindre rum. Göransborg är i 3,5 våningsplan och det finns också dusch.

Föreningen Solvarg kommer liksom förra året ha en kiosk på plats om sötsuget skulle sätta in. Önskar du se något särskilt i kiosken går det bra att hinta om det så är det inte omöjligt att det går att uppfylla.

Nytt för i år Tux-smiley.png

Vi tänkte dela in helgen i pass för att det ska vara lättare att arrangera och även planera vilka arrangemang man vill och kan gå på.

Vi kommer ordna så att det går att få annat än julmust och vatten till julbordet på lördagkvällen. Troligtvis blir det i samarbete med Solvargs kiosk. Vi kommer också se till att serveringen blir lite smidigare än förra året.

Tanken är att det ska komma ett utskick i slutet av november med praktisk info till alla som anmält sig. I detta utskick kommer bland annat vägbeskrivning, hämttider, packlista, schema och förhoppningsvis en matsedel finnas. Alla som anmäler sig kommer också få svarsmail inom en vecka.

Kommer säkerligen fylla på här lite mer efterhand. Om ni har några tankar kring saker vi kanske tänkt eller inte tänkt på, tveka inte inför att dela med er av dem.

Arrangemang och arrangörer

SKuD tillhandahåller liksom förra året en drös spel, främst bräd- och kortspel. Utöver detta hoppas vi på er deltagare. Förra året fick vi många bra och roliga arrangemang och vi hoppas på samma sak i år. Det mesta går att arrangera, om det är så är en Fia med knuff-turnering, ett dödligt zombielajv eller ett spännande rollspelsscenario. Tveka inte heller att tänka ett steg utanför eller be om hjälp och tips.

Vill du arrangera något eller har frågor gällande detta? Maila till: spelhelg@skud.sverok.se

Det vi vill ha in för arrangemangen är namn på arrangemanget, en beskrivning på åtminstone några meningar, vem/vilka som arrangerar och kontaktuppgifter till denne/dessa. Skriv också om det är någon särskild tid som du vill eller för den delen inte vill hålla arrangemanget så kan vi sätta ihop ett schema.

De lokaler som finns att tillgå är främst rum i olika storlekar, varav det största ligger i källaren och är hyfsat stort. Det går också utmärkt att vara utomhus, men det är ju lite mer väderberoende.

Lista på arrangemang

Brädspelsbar

Ett antal olika brädspel finns på plats med varierande tidsåtgång, svårighetsgrad och deltagarantal. En ungefärlig lista kommer. Drakborgen skall icke förglömmas...

Arrangör: SKuD

Tid: Tillgängligt hela helgen

Pärlplattebygge

Odla din konstnärliga ådra och tillåt dig att kanske bli lite dagisnostalgisk. Förhoppningsvis med lite mallar på plats om fantasin tryter.

Arrangör: SKuD

Tid: Tillgängligt hela helgen

Figurspel: Warhammer 40K

Föreningen tar med ett par bräden, terräng och lånearméer för möjlighet att spela Warhammer 40K. Har du en egen armé, tveka inte att ta med den om du vill spela lite.

Arrangör: Solvarg

Figurspel: Flames of War

Sugen på att ändra historiens gång? Passa på att uppleva andra världskriget via 15 mm-figurer i Flames of War. Har du en egen armé, ta gärna med den, annars kommer det finns ett par lånéarméer på plats.

Arrangör: Hedrok och Solvarg

Rollspel: Julbord i Korkberga

Varmt välkommen på julbord på Ralles Krog i Korkberga! Nu var det jul igen, och på Ralles Krog är stämningen på topp, folk från det lilla småländska samhället Korkberga strömmar till denna årets höjdpunkt. Under denna helg sprudlar samhället med liv och invånare som inte sätter en fot utanför sina dörrar under hela året vågar sig ut för att ta del av den enorma ät-så-mycket-du-orkar-sillbuffén och Ralles legendariska julskinka.

Ingenting kan möjligen gå fel en kväll som denna... eller?

Spelledare: Johan Nilsson

Tid: Någon gång under lördag

SARZ kommer också vara på plats i någon form.

Anmälan

För att anmäla dig ska du maila in följande till: spelhelg@skud.sverok.se

- Namn

- Personnummer

- Adress

- Telefonnummer

- Mail

- Matpreferenser/allergier

Skulle du få förhinder är det viktigt att du avanmäler dig. Detta för att undvika att du tar platsen för någon annan och för att underlätta vår planering.

Sista dagen för anmälan är den 1:a december. Detta är dels för vår egen planering och dels för att vi måste meddela Räddningstjänsten en vecka innan om hur många vi blir. Det är viktigt att du anmäler dig även om vi "vet" att du tänkt komma.

Passa på att uppleva en helg du sent kommer glömma med glädje, spel och gamman!

4183564556_4bc2c3cec5.jpg

(För lite bilder från förra årets julspelhelg, kika här.)

12 anmälda, vilket innebär runt en fjärdedel av sängplatserna. Det ser med andra ord ut som att vi även i år kommer få en full spelhelg. Vänta därför inte med in i det sista med att anmäla dig, då kanske du går miste om årets mysigaste spelhelg.

Nu har ungefär hälften av sängplatserna gått åt, så jag gissar att vi kommer få fullt hus. :) Det ryktas också om att det kommer finnas både luciatåg och rollspel på plats. Vi håller för övrigt på att kolla på passläggningen. Troligtvis kommer helgen blir uppdelad i 3-timmarspass, iaf de tider då det kan vara relevant (fre kväll, lör dag och kväll och sön förm). Har man ett arr som är längre än 3 timmar (eller vad det nu blir för längd på passen) kan man lägga det på två pass.

Kulturkommissariatet tackar för inbjudan och om inte himlen faller ner dyker vi gärna upp i år igen. Vem vill väl missa julbordet... Vi siktar på att vara med hela lördagen så vi behöver inte ta upp några sängplatser.

I år får vi kanske ta med oss två uppsättningar Incursion, för vem kan väl motstå gulliga små nazi-zombies? Om det är stort intresse kanske rent av en liten turnering?

Så om det är någon som vill att vi tar med oss något speciellt, hojta bara till! Om det är något du vet att du vill ha kan det ju vara ett bra tillfälle att slippa frakten.

KP

Det låter trevligt. :) Vi får se till att ha med info om det i vårt utskick.

För övrigt är det 35 anmälda nu, så intresset är gott. Tveka därför inte att anmäla dig nu till årets mysigaste spelhelg.

Kan en trött handläggare få lägga upp benen också och bara njuta av att nästan vara ledig? I så fall kan ni definitivt skriva upp mig också:)

Sådär, nu har julspelhelgen 50+ anmälda, vilket innebär att den är full. Jättekul med intresset och vi är övertygade om att det kommer bli vår bästa julspelhelg hittills. :)

I november dyker det upp ett praktiskt utskick som innehåller vägbeskrivning, med mera. Har man frågor innan dess går det bra att ställa dem här så besvarar vi efter bästa förmåga.

Väl mött i december! :D

Guest

Om man bara vill vara med över dagen, dvs. inte behöver sovplats går det bra att dyka upp?

Om man bara vill vara med över dagen, dvs. inte behöver sovplats går det bra att dyka upp?

Det får nog matansvarig bestämma om, jag ska peta på honom så att han läser den här tråden och svarar :)

Jag är inte matansvarig, men jag ska vidarbefodra det här till honom, för jag tror att han missat det här.

Dock vet jag att han sagt att det är jobbigt att laga mat till 50 personer som det är, och det är dessutom svårt att få plats med fler än det i matsalen (Det är knögfullt som det är). Om folk bara dessutom bara tror att det är sovplatsen som är problem så är det inte så. Det är både jobbigare och kostar mer att laga mat till 60 än 50 personer.

Men som sagt, jag är inte matansvarig, så jag ska lämna över till honom.

Det som är problemet nu är inte antalet sovplatser, utan det är som nämnts maten. I dagsläget har vi cirka 50 som anmält sig till hela helgen och jag räknar med att det dyker upp cirka 60 personer. Att komma över dagen om man inte räknar med mat eller sängplats borde inte var något problem, men skulle gärna vilja prata lite med övriga ansvariga innan vi lämnar ett definitivt besked. Vill ni komma över dagen, skicka gärna ett mail om det till spelhelg@skud.sverok.se så vet vi hur många det rör sig om. Några extra gör troligtvis inte något, men behöver kolla över hur mycket utrymme vi har med tanke på kiosk, butik och annat. Det är iaf jättekul med det stora intresset och vi ska försöka lösa allt på bästa sätt.

För övrigt jobbar vi på utskicket, så det borde dyka upp inom en vecka. Kommer posta upp det här också i samband med att vi skickar ut det.

Matansvarig här, som det nämns tidigare så finns det begränsningar i hur mycket mat vi kan laga samt i hur många platser det finns för folk att sitta. Jag och Maria ska gå genom anmälningarna i morgon i samband med utskicksarbetet. Vi bör kunna ge ett svar då. Värt att poängtera, ingen fullständig anmälan ingen garanterad mat. Detta då vi inte vill ha folk som dyker upp och förväntar sig mat utan att ha anmält sig.

Vi har fått lite transportproblem, så det är möjligt att vi kanske inte kan komma :cry:

Så rollspelet Julbord i Korkberga som jag skulle spelleda kanske inte blir av heller...

Jag återkommer med mer info när vi vet lite mer.

Utskicket nyss utskickat, så förhoppningsvis ska det ha landat hos alla anmälda. Lägger upp det här också ifall om någon skulle ha missat det. I övrigt tänkte jag uppdatera arrangemangslistan under morgondagen.

Om du inte har fått utskicket, meddela mig och glöm inte din emailadress så kollar jag på vad som kan ha gått snett.

Inte så många dagar kvar nu... :D

Guest
JAg kan erbjuda mig att köra ett litet rollspelsäventyr. Fyra pers, tar nog en två-tre timmar typ.
Så rollspelet Julbord i Korkberga som jag skulle spelleda kanske inte blir av heller...

Jag återkommer med mer info när vi vet lite mer.

Kan ni inte precisera när ni tänkte hålla det lite mer genom att ange passnummer enligt Marias utmärkta indelning i utskicket (i Korkbergas fall förutsatt att blir av då). Jag tänkte inte vara med hela tiden och då är det bra att veta om det är någon speciell tid man ska sikta på att komma om man vill vara med på saker.

Prinzessin, kan du inte berätta vad det är för rollspel.

Det är jättebra om ni anger när ni vill hålla saker. :) För att underlätta slänger jag in passchemat här också:

Fredag

19-22: Pass 1

22 och framåt: Nattpass

Lördag

10-13: Pass 2

13-16: Pass 3

16-19: Pass 4

19-22: Julbord

22-01: Pass 5 01 och framåt: Nattpass

Söndag

10-13: Pass 6

13.00 Slut för i år

Har man något som tar längre tid än ett pass lägger man det över två. Det är dumt att konkurrera med julbordet.

Finns det någon lista på brädspel som kommer tas med så att man slipper släpa en massa i onödan. Jag har begränsat med utrymme att ta saker så det blir inga monsterspel från min sida. Jag kommer nog ta med mig 7 Wonders och något eller några mindre spel (t.ex. The stars are right och Roll through the ages).

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...