Jump to content
Sign in to follow this  
Altires

ScoutLajv - Vill du hjälpa till?

Recommended Posts

Hej SKuD!

Mitt namn är Björn Sanders och för 3-4 år sedan så var jag medlem i en lajvförening här i Skåne ett år och åkte på ett mindre Lajv tillsammans med dem. Dessvärre var lajvande lite för stor hobby för mig och jag hade inte tid eller pengar att satsa på det, så därför gled jag ur föreningen.

Scouting har istället blivit där jag har satsat min tid och försökt göra en skillnad. Både genom att sitta i diverse styrelser och planera olika typer av arrangemang.

Men för några månader sedan slog det mig. Kan jag inte kombinera dessa två saker, lajv och scouting? Borde man inte kunna göra ett läger för scouter med scouternas målspår, men göra om allt till ett lajv? Några kompisar hoppade direkt på idéen och vi är numera en liten lägerkommitté på 5 personer som har börjat spåna.

Nu till anledningen till att jag skriver allt detta här! Vi behöver hjälp. Ingen av oss har någonsin planerat ett lajv innan och det är bara jag som överhuvudtaget har lajvat. Så vi undrar om det finns någon lajvare där ute som är sugen på att starta ett samarbete med oss och hjälpa till i planeringen eller/och utförandet av lajvet/lägret?

Vår vision (och mål) med lägret är att det ska ha 100 deltagare i åldern 8-15 och runt 40 funktionärer i åldern 15 år och uppåt. Det kommer gå av stapeln den 8-10 oktober nu i höst (2010) på och runt någon scoutgård här i Skåne (stuga ej bokad än).

Vi söker alltså duktiga lajvare som kan hjälpa oss med allt möjligt som har med lajv att göra:

- Skriva story.

- Sy kläder.

- Dela med sig av erfarenheter.

- Låna ut rekvisita.

- Vara funktionärer (dvs lajva) på lägret.

För att vara lite sneaky kan ju detta vara ett strålande tillfälle för er att göra reklam för er hobby. Alla ungar som har varit på ett urfräckt lajv-läger vill väl någon gång i livet testa på riktigt lajvande också. Dessutom kanske ni har möjlighet att fånga in några av de äldre funktionärerna också!

Vad vi har tänk änsålänge:

- Scouterna delas upp i patruller (runt 10 personer) och varje patrull får en karaktär, tex hästfolket eller dvärgarna, och en liten intrig. Patrullerna kommer vara åldersindelade, men ha gemensamt program.

- Alla patruller ska ha någon form av individuell intrig som mer och mer spinns samman med de andra patrullerna och tillslut måste alla samarbeta för att stå emot den slutliga ondskan.

- De äldsta scouterna (12-15) börjar redan på fredagen och den yngre (8-12) kommer ut på lördagmorgon. Allt ska vara nivåanpassat för de olika åldersgrupperna, men ändå gå att spinna ihop tillsist. Så att alla får ut maximalt av upplevelsen.

- Allt ska kretsa kring något form av base-camp där alla patruller har sitt lilla camp, där tex mat lagas och saker som regnkläder mm kan dumpas.

Vi har tänkt mer men inte fått ner det på papper.

Har ni några frågor så kommer jag finnas kvar i denna tråden och jag diskuterar gärna med er här om allt som har med detta scoutlajv att göra.

Annars så finns jag att nå på

Mail: masterbiin[bulle]hotmail[punkt]com

Telefon: 0708 - 40 59 59.

Mvh

Björn Sanders

PS. För övrigt är jag också president i Basement LAN, en LAN-förening i Lund, därav min signatur. DS.

Låter som en jätterolig idé!

Ert största problem kommer dock att vara tid. Jag håller just nu på att arrangera ett lajv för 80 personer som går av stapeln i September och arbetet med det påbörjades för snart 2 år sedan (även om det första året inte riktigt kan räknas då det mest var visionerande) och vi har sjukt mycket att göra fortfarande. Självklart behöver man inte lägga ner så mycket tid på lajvet, men det tar nästan alltid 4-5 gånger mer tid än man tror.

Det man kan göra är att hålla ett mindre lajv för att prova på hur det är att arrangera och samtidigt kolla hur intresset ser ut. Ett annat tips är att försöka hitta ett lajv där de andra kan prova på lajvandet innan de sätter igång med planeringen :)

Jag tror inte vi tänker göra det så seriöst, inte som ett lajv utan snarare som ett läger med lajv-inslag. Klart vi vet att det kommer kräva mycket jobb, men vi har med 8-15-åringar att göra så kraven är inte så höga. Vi hoppas/tror på en 10-20 timmars förarbete på själva aktiviteterna på lägret.

Vad vi främst behöver just nu är om det finns någon som kan tänka sig att sitta med i lägerkommittén och hjälpa oss att planera storyn med mera. Den logistiska biten fixar vi ganska enkelt själv, då vi har stor lägerplaneringsvana inom scouterna.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this