Gå till innehåll
Kirala

Lajv mat?

Recommended Posts

Detta är en fråga jag har suttit och funderat på ett tag och aldrig riktigt sett något svar på så jag tänkte fråga här och se vad folk har att säga

Vad brukar ni ha för mat med er när ni åker på lajv? Bröd och ost, Lite frukt och torkat kött eller något annat? Dela med er av vad ni har med er för slags mat!^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på lajvet, för det mesta har jag inte tid, lust eller ork att laga mat. Brukar därför ha med mig en massa nötter och ost. Står man sig bra på och lätta att ha i bältesväskan. annars är bröd som man plockar ur mitten på och fyller med ett ägg, fläsk, salt och peppar under stekningen en klar favorit. Det och hällstensstekt kött

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På lajv äter man inte konstigare saker än hemma, men man måste ju tänka på förvaring och hur man ska tillaga maten. Oftast så ska det ju tillagas över öppen eld så det begränsar lite, men långt ifrån allt. Jag har lagat 5-rättersmiddagar över öppen eld på lajv och levt lyxliv. Detta utan att behöva fuska med halvfabrikat eller sånt tråkigt. Med rätt förberedelser så kan du i princip äta vad som helst ute på lajv.

Förvaring och kylhållning är sen också viktigt att ha koll på. Kött är ju något som fort blir dåligt om det inte hålls kallt, likaså mjölk och smör tex.

Normalt när jag är ute på lajv sommartid så brukar jag ta med mig, bröd, gärna grovt och sånt som inte torkar lika fort. Rotsaker, lök, potatis och sånt håller sig väldigt länge och går att göra mycket av. Mjölk kan man ersätta med torrmjölk som man sen blandar med vatten. Ägg och ost är också schysst att ha med såklart. Russin är bra energigivare som Lloyd skriver

Kött är bökigare då, men antingen tar man med något färdiglagat eller rökt eller så tar man med en fryst köttbit och ser till att den är väl inpackad i något som gör att den tinar mycket långsamt. Då kan den hållas kall ett par dagar i en enkel kylgrop och vara fullt ok att tillaga sen.

Det du ska undvika är framför allt sånt som är modernt förpackat, konserver, vacumförpackningar eller plastpåsar över huvudtaget. Försök att packa om det innan du ger dig av, använd vaxat tyg, eller linnepåsar av olika slag, det kommer man rätt långt med, men tyvärr så måste man ha plast kring vissa saker av hygienskäl, men ta då och stoppa det i en tygpåse med så slipper folk se plasten.

Det är i slutänden upp till din egen fantasi vad du kan äta på lajv. Pannkakor, grytor, stek med potatis och sås, gröt eller varför inte en paj? Det mesta går att laga till. :)

Vill du veta ännu mer och kanske vill ha recept så hör av dig, jag har mycket sånt och lång erfarenhet av att laga mat i skogen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog bara fantasy lajv. Har aldrig lajvat förut men jag ska börja försöka sy lite kläder snart. Har fått tag på ett par meter linne tyg så jag tänkte försöka sy en under tröja eller särk först. Men när det kommer till maten så har jag mest undrat vad folk brukar ha med och sådant. Själv kom jag i princip bara på frukt och bröd och ost och torkat kött om jag hittar något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torkat kött, korv etc. är praktiskt att ha, liksom bröd, ost och frukt som du nämner. Det kan vara smidigt att, om möjligt, slå sig samman med några andra (som man kan förväntas spendera stora delar av lajvet med) och anordna viss matlagning gemensamt, t.ex. koka soppor, grytor etc.

Sedan vill jag även nämna ett "fusktips" som jag själv begagnat mig av när jag spelat stridande roller som rört sig i patruller över stora områden: försvarets överlevnadskex. Tar man bort förpackningen ser de tämligen "inlajv" ut och de är sprängfyllda med protein, fett och kolhydrater, en förpackning på 200 g räcker för att hålla sig igång en hel dag om man vill. Är man ute i skogen och inte hunnit få någon mat på ett tag, är det bara att äta ett eller två kex för att man ska hålla sig mätt. En nackdel är dock att det beroende på var man bor kan vara svårt att få tag på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har blivit så bortskämd att jag åker på lajv i grupper som lagar mat tillsammans på elden. Jag är alltså van vid att äta varm mat på lajv. Oftast blir det då grötfrukost, baserad på havregrynsgröt som man sedan kan pimpa lite med typ äpplen, torkade aprikoser eller russin för att den ska bli godare. Ibland har vi i linfrö också - det är bra för magen om man håller på och serverar bönor och ärtor till resten av dagens måltider.

Lunch äter vi nästan aldrig varm på lajv, utan det blir blandat kallt plock. Mörkt bröd, ost skuren i bitar, äpplen, morötter. Ibland tar jag med mig en bit brieost eller en kaka choklad - man måste få äta lite roligt på lajv. Råa champinjoner är också förvånansvärt bra att äta ihop med bröd. Rostade salta sojabönor är bra snacks om man vill ha i sig lite proteiner. Nötter. Snacks och godis är viktigt om man vill hålla energinnivån någorlunda hög. Kaffe är viktigt också.

När vi lagar middag till många blir det nästan alltid något slags rotsaksgryta som bas. Någon variant med kålrötter, vitkål, potatis, ibland rödbetor, morötter, svamp. På senare tid har jag blivit bortskämd och tycker att grädde, lättöl eller matlagningsvin är nästan självklarheter att koka i, men det funkar med vatten. Se till att ha med er buljongtärningar och ordentligt med kryddor också - det blir rätt tråkigt annars. Olja är bra för mättnadskänslan. Eftersom vi nästan alltid är flera vegetarianer brukar vi servera korv eller typ rökt skinka för dem som vill ha det vid sidan av, istället för i grytan.

Men typ så, någon variant på det där är vad jag brukar äta på lajv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla där ute. Jag behöver hjälp med en sak det är vad jag behöver med mig på lajvet nu den 8 till 12 sep i Västerås. :cry: :?:

inom mat väg. :?:

Sätt gärna upp en lista över vad som behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej swartech!

Står du för din egen mat eller är ni flera som går ihop? Har ni tillgång till eld och utrustning för att laga mat på den, eller tänker du äta kall mat hela lajvet? Äter du något slags specialkost eller är allergisk?

Jag hjälper dig gärna att sätta ihop en lista på mat som är bra att ta med sig på lajv, men det där är grundinfo som vore bra att få veta först då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tål allt inom mat väg. det är inga problem men jag vill helst försöka att få ihop en billig mat lista till lajvet men du gör så att du tar min mail adress så kan vi snacka mer om det på msn

dinocars_stoffe@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder tyvärr inte msn, på riktigt ^^

Men tja, billig och hyfsat varierad mat i allmänhet. Fem dagar.

Om du har tillgång till eld och en gryta är faktiskt havregrynsgröt standardfrukost av en anledning. Skitbilligt, skitlätt, och man står sig ett tag på det. De flesta lajvare tycker inte om det i början men lär sig gilla smaken. Innan dess kan man slänga i ett halvt tärnat äpple eller en näve torkade aprikoser när man lagar maten. Så satsa på det om du kan! Havregryn alltså.

Annars verkar det som att det smidigaste är att käka taffel - alltså kallskuret. Ta med dig mycket, bra fullkornsbröd, det ser bra ut och mättar bra. Proteiner är bra och nödvändigt för att du ska känna dig mätt. Koka ett par ägg innan du åker till lajvet och ät dem kalla. Ta med salt i ett papper eller liten burk. Om du känner att du har råd är det rätt nice att köpa en bit ost som du sedan skär i stavar eller tärningar och äter. Ost är lite dyrt och går att använda för att byta till sig annan mat mot. Kött som håller sig bra är typ rökt skinka eller korv.

På detta behöver du lite blandad bukfylla. Jag rekommenderar typ kålrot, morötter och äpplen om du ska käka det kallt. Möjligheterna blir lite större om du kan laga varm mat, då kan det vara rätt schysst att bara koka färskpotatis och ha något kallt kött till det. Eller typ ost. En rätt bra fusklösning annars är färdig ärtsoppa på plastkorv, bara att värma och väldigt mättande. Men göm plasten ordentligt.

Och så är det faktiskt skitviktigt med godiset om du ska hålla igång i fem dagar. Bra godis är torkad frukt: aprikoser och äppelringar. Såhär års kan det vara schysst att ta med typ jordgubbar (alla kommer att älska dig) eller annan god frukt. Chokladen är viktig också. Köp en kaka eller rulle som det inte står "M" på varje bit på, bryt i bitar och ha i en liten tygpåse eller pung. Eller ta med lite nötter. Det viktigaste med godiset är att du ska få snabb energi och bli lite gladare när det är misär på lajvet.

Drick ordentligt! Mycket vatten! Är det kallt på kvällarna kan det vara riktigt nice att ta med sig te att laga till framför elden. Om du gillar det är rooibos bäst, eftersom det inte blir beskt av att få ligga för länge i vattnet. Själv lajvar jag bättre på koffein och brukar ha med mig en liten burk snabbkaffe. Annan dryck som är bra är faktiskt alkoholfri glögg. Det är sjukt gott på lajv!

Tänk efter redan när du handlar vad du ska äta varje dag. Det där är nog en hyfsad bas-lista med tips, men om du planerar vad du ska äta i förväg blir det lättare att hålla dig mätt hela lajvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra sammanfattning Anneli. :)

Sen är det ju så att det är svårt att göra en inhandlingslista åt någon man inte känner, då man trots allt har lite olika tycke och smak. Kort sagt, swartech, du får allt anstränga dig och tänka lite själv. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Anneli gjort en ypperlig lista och hon har säkert lagt ner en del tid på den. Det går inte att rangordna åt någon annan utan att veta hur dessa har tänkt laga mat, om de gillar gröt, om de har allergier, etcetera.

Men, eftersom vi troligtvis kommer åka på Förföljelsen tillsammans, swartech, så uppmanar jag till att ta det lugnt ett tag till. Vi tänkte kolla på matfrågan lite längre fram och troligtvis försöker vi ordna mat tillsammans. Det du kan spana efter för egen del är torkat kött och bra lajvgodis, som nötter, torkad frukt, lakritsrot (om du gillar det, brukar finnas i hälsokostaffärer) och dylikt + inte minst, ordna förvaring åt detta. Själv kör jag på att ha det i någob skinnpung, med en lös innerpåse i bomull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en funering angående tilllagnings kärl, kan man tex ha en stekpanna som ser väldigt grov och gammal ut eller är det "off"?

Hur filtrerar man tebladen på lavj? Får man ha en tekula eller skulle det vara väldigt "off"?

Alla som läser detta hoppas jag har/haft en bra dag :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gällande te-sil så kan man lätt sy en liten påse av tunt ofärgat linne eller bomull som man bara knyter om lite med ett snöre så vips så har du en återanvändningsbar tepåse. Glöm bara inte att tömma ur teet och skölja av påsen och torka den så den inte möglar.

Det finns också tesilar av flätat bambu (?) eller något sånt material att köpa på välsorterade tebutiker eller andra butiker. De är mycket bra att ha med och jag har kör själv med en sån sedan många år tillbaka.

Gällande kok och stekprylar så går det bra med en gammal stekpanna sålänge den ser bra ut å inte har plasthandtag eller något sånt. Men annars är mitt bästa tips att snoka på loppisar och Second Hand-marknader efter koppargrytor (med lock) i storlek som passar. Man kan få tag i sådana för mycket bra pris ibland om man har tur. Jag har själv ett litet gryt-set nu med en stor 3-litersgryta och två lite mindre som passar i denna. TIll detta en wokpanna som faktiskt ser bra ut och passar. En trefot att ställa i elden har jag också hittat på en loppis. Det här klarar jag mig (och ett par till) ypperligt med på lajv.

VIKTIGT! Se till att koppargrytorna är förtennade på insidan och att förtenningen är hel. Koppar är giftigt och man vill inte koka mat i rena koppargrytor. De utan förtenning är oftast endast till som prydnader.

Har du tur så kan du hitta en bra koppargryta för mellan 20-100 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter: Åh vad bra att du skrev det där om förtenningen längst ner. Jag tänkte just anmärka på att kopparkärl är farliga grejer. Jag har varit med om på lajv att en kompis värmde glögg till oss i en kopparkanna som inte var ordentligt förtennad. Lyckligtvis var det bara jag som blev sjuk av den, men jag låg bakom tältet och spydde som en räv en bra stund. Det var alltså på ett par koppar glögg, så att käka en portion koppargryte-soppa är ingenting jag skulle våga mig på.

Swartech: Det är som resten säger. Eftersom jag inte vet hur din grupp ser ut eller hur ni kommer att kunna laga mat kan jag inte komma med en veckomeny åt dig. Det är jättestor skillnad på vilken mat man kan laga i ett fullt utrustat kök, ett lajvkök med många grytor och grillmöjligheter, och på en liten eld med en enda liten gryta. Så man måste nog veta förutsättningarna först.

Torvik: Gjutjärnsstekpannor är bra grejer. De flesta grytor, kastruller osv. är helt okej om det inte är plastdetaljer på dem eller annat som känns väldigt modernt. Tänk på att plast kan smälta och trä svedas om du har det över en eld.

Bästa sättet att hitta kokkärl är som Peter säger, på second hand. Ofta är det lite med grytor som med skor - bara de är i någorlunda rätt material (metall) och hyfsat diskreta, är det bra. Extra in och snyggt blir det när man hittar gamla våffeljärn (som man använder till vedspis) eller kaffepannor i koppar. Brukar inte vara dyrt heller :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På mitt första lajv åt jag bränd havregrynsgröt med klumpar i, gjord bara på vatten och havregryn och möjligtvis lite salt i. Effekten blev att jag inte kunde äta havregrynsgröt de nästföljande fem åren.. Men det fanns botmedel, och det var när jag åt _god_ havregrynsgröt.

God havregrynsgröt får man om man inte bara använder vatten i den utan istället mjölk. Man lägger i fett (typ olja), samt äpplen. Men det här är inte nog.. Man lägger även ner lite nötter (jag brukar köra med min vanliga nötblandning med hasselnätter, mandel, solrosfrön och cashewnötter). När man sedan äter det så tillsätter man mer mjölk, samt en klick sylt eller lite honung. Den gröt som inte slinker ner då finns inte... Den är riktigt mumsig.

Vad gäller annan lajvmat så funkar taffelmat som folk redan nämnt. När man ska laga något varmt så finns det dock en sak som folk sällan tänker på, och det är matvete, bulgor osv. Det tar inte heller lika lång tid att laga som en rotfruktsgryta, om man lider av tidsbrist. Lider man av tidsbrist så tänk även på att det kan vara smart att hacka grönsakerna i grytan i små bitar, så att de blir färdiga fortare. Till detta behöver man helst en skärbräda och en bra kniv. Många glömmer detta. Om man vill ha en god gryta kan det även vara bra att reda den i slutet. Med grädde blir det riktigt bra, men det fungerar naturligtvis på med magrare metoder också.

Kom att tänka på att min pojkvän har till lärt mig en mycket god måltid som består av bacon, matvete och purjolök. Inget annat. Inga kryddor. Det blir riktigt gott, går fort att laga, och mättar mycket bra. Det här är något som många skulle prova. Snåla dock inte med baconet och purjo. Det är det här som sätter smak.

Annars så gör de flesta felet att inte krydda sin mat. Ta med kryddor, salt, peppar, buljong (gärna på pulver), men även örtkryddor kan vara bra. På ett lajv köpte vi till och med en liten kruka basilika och planterade utanför vårt tält. Sedan kunde vi ta färska kryddor där hela lajvet. Om inget annat ser det fint inlajvigt ut. Dock överlevde inte plantan till året efter (vi kollade).

Kylgropar är underskattade, och själv brukar jag försöka använda det ganska mycket. Detta, eller om det finns en å eller sjö i närheten, där man kan sänka ner lite mat i vattnet så att det håller kylan. Dock finns det en risk att man i det sistnämnda fallet använder sig av lite offiga förpackningar, men om man har gjort det på ett bra ställe där folk inte ser det, så brukar man ändå kunna hämta kall mjölk och kött, utan att någon stör sig av det. (I skåne säljs mjölk dessutom på plastdunkar. Det är bra vid sånna här tillfällen).

((Till sist.. ta alltid med dig tillräckligt med mat själv, men glöm inte heller möjligheten att snylta som fungerar utmärkt med en del roller (dock lagar många inte så god mat, så då vill man inte snylta). Många lagar för mycket mat, och istället för att slänga ut resterna ger de bort den till hungriga medlajvare. Dock kan det hända att de kräver diskning av grytan som gentjänst.))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu