Gå till innehåll
pöniz

Vad ska jag spela härnäst?

Recommended Posts

Nu är det dags att starta en kampanj igen. Den här gången blir det inte Eon. Gruppen jag spelar med har dessutom spelat sig less på DnD. Sist vi spelade var det Vampire: the Masquerade, så det känner vi inte riktigt för heller. De andra har fastnat lite för Call of Cthulu, men personligen tycker jag inte alls om känslan av maktlöshet som dominerar det spelet. En av spelarna har också uttryckt att han absolut inte vill spela medeltidsfantasy alls på ett tag.

Så.

Vad ska vi spela? Motivera gärna ditt svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evolutionens barn eller Coriolis rekommenderas. I Coriolis saknas väldigt mycket information som du måste fylla i själv dock, och boken är lite svårläst med en del stavfel och skumma formuleringar, men det är ett kul spel, när/om du får det att funka.

Scion är också rätt kul, men det gäller att man gillar typen av spel. Stargate och Star Wars (personligen är old republic-perioden en favorit) spelen är ganska väldesignade, och kul, om man gillar universumen. Båda bygger på D20 så det är ingen för stor anpassning, men kanske för likt, beroende på vilken del ni är trötta på.

Cyberpunk 2020 är underbart, men det gäller att man gillar genren.

Annars kommer jag inte på något på rak arm. Det hjälper om man vet vad ni har tillgång till, alla mina förslag kostar ju en del, förutom Evolutionens barn som är billigt och dessutom tillgängligt gratis på hemsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shadowrun ÄR en underbar blandning av cyberpunk och klassiska fantasyelement som bara måste spelas!

Sätter +1 på Coriolis och Evolutionens barn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Werewolf: the Apocalypse.

För att det lik som Call of Cthulhu är ett spel om kosmisk ondska men betydligt större möjligheter att försöka bekämpa den. Det är spel med massvis av intressanta fraktioner och konflikter där det finns något för alla; skräck, action och intrigspel balanseras mot vänskapen till flocken, kärleken till familjen och ens andlighet.

Deadlands (orginalet)

En vansinnig high concept-värld som blandar spagettivästern med zombier, galna vetenskapsmän, korthajsmagiker och kinesiska kung fu-pirater. Glimten-i-ögat-skräck, där färgglada spelarkaraktärer försöker hanka sig fram i en värld som är på väg rakt åt helvete. Plus i kanten för det klockrena systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Shadowrun ÄR en underbar blandning av cyberpunk och klassiska fantasyelement som bara måste spelas!

+1. Shadowrun har DET i särklass bästa systemet för att skapa karaktär imo. Och världen är fenomenal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Evolutionens Barn tar en plats på min »Bäst just nu«-lista över rollspel. Rekommenderas varmt. Vill man ha nåt vanligare rollspel så tycker även jag att Coriolis är rätt trevligt. Perfekt setting för att köra nån slags TV-serieupplägg i. Sopranos på en pseudoarabisk rymdstation någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill spela "rollspel som bygger på TV-serier" är ju Supernatural det givna valet. Bra system, lätt att komma in i, lätt att skriva äventyr till. Och passar både till kampanjer och "monster of the week".

...personligen gillar jag Firefly också i den genren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buffy the vampire slayer har dock förmodligen de bäst skrivna och stämningsrikaste böcker av alla jag läst, och jag har fått det konfirmerat av en kille som avskyr serien med en passion som får solen att blekna.

Jag har rätt svårt att komma på bra äventyr till det, men det finns ett i varje bok, och några extra i spelledarboken. Och det går riktigt snabbt att börja, för de färdiga karaktärerna i böckerna är så bra och mysiga att man verkligen vill spela någon av dem, iallafall för att prova, så kan man göra egna sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, nu är jag ju lite jävig eftersom jag var inblandad i Buffy, men det är det bästa licensrollspelet (och ett riktigt bra rollspel överlag). Jag köpte de första grundreglerna som ett fan av serien och rollspelare. Möjligheter till många olika sorters berättelser finns där, särskilt om man centrerardet till en high school-kampanj. I så fall blir TV-serien ett perfekt ställe att hämta inspiration ifrån: vad sägs om en maktgalen wicca, en cyborg eller ett spöke med mordlust? Det är bara några få exempel som man kan spinna vidare på. Det är lite av en "everything goes"-stuk på vad för hot som kan användas i rollspelet. Det är definitivt ett av spelens styrkor. Buffy handlar inte bara om vampyrer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buffy är jättebra, men Supernatural är bättre.

Enligt min smak då, jag har båda spelen. Supernatural har en otroligt bra skriven och inspirerande grundbok, och känns väldigt modernt. Med "lagom lite" indie-influenser.

Och spelet finns fortfarande i butik, material släpps till det, så det är lättare att få tag i. Buffy (och Angel) lades ju tyvärr ner 2006, så man är hänvisad till begagnatmarknaden.

Robert, hur var du inblandad i Buffy förresten? Hade jag ingen aning om!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tyvärr har du rätt i att det är utgånget så det är ju en klar poäng för Supernatural. Fördelen med Buffy och Angel (om man får tag i det) är att man enkelt kan föra in de andra Eden Studios-spelen senare och på så sätt expandera och göra crossovers om du vill. Men Supernatural är säkerligen inget dåligt val - jag har bara hört det.

Min inblandning var liten, men för mig är den nog för att få min subjektivitet att bli rubbad. Jag började som speltestare och skrev sedan en del mindre texter till den reviderade regelboken till Buffy (karaktärsporträtt) och till grundreglerna för Angel (besvärjelser). Det var i alla fall tillräckligt för att få "Additional Writer"-kredd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommendera att söka rätt på grundregelboken till Mutant:Undergångens Arvtagare och sedan börja leta reda på de mängder av kvalitativa äventyr och extramaterial som finns å nätet(vilket är massor).

Annars kanske Götterdämerung? 1700-tal, hemliga sällskap och konspirationer, ockultism monsterjakt och regelsystem i stil med DoD och Call of Cthulhu(slipper sanity dock). Finns även till detta flera rätt intressanta gratisäventyr på nätet. (glöm inte Sub Rosa dock)

Eller kanske skaffa Basic Roleplaying huvudregelboken från Chaosium. Verktygslåda för allt för att lira sci-fi, fantasy, historiskt, skräck, superhjältar, mutanter m.m men mycket jobb är upp till en själv. Sedan vet jag inte om man kan säga att det är det bästa universalsystemet men det är i alla fall händigt.

Annars så kanske spåra upp ett exemplar av Mutant Chronicles? Rymd-noir-fantasy-cyberpunk med helt klart bland de grymmaste spelvärldar som getts ut på svenska.

Barbarians of Lemuria är the shit om man vill spela snabbt, regeltunt och heroiskt sword&sorcery eller pulp-fantasy i stil med Conan, Thongar, Fafrd, Kull osv. Särskilt om man är trött på regelkolosser med standardfantasy, medeltidsfantasy, highfantasy osv, såsom Eon och D&D så är BoL värt att kolla upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Buffy the Vampire slayer är kanske kul för de som har några fjun på dasen, men för oss grova karlar duger inte sån skit.

Ett spel som jag tycker omnämns alldeles för sällan är det magnifika svenska rollspelet Western. Jag tror inte jag sett en enda diskussion här på forumet, och ändå är det ett av de svenska spel som har flest utgivna produkter och fortfarande produceras, ja kanske till och med det spel som har flest utgivna produkter. Jag köpte mega-boxen och fick en fin lunta med kampanj-material och tillbehör. Det klagas ju en del här på forumet om t.ex. Götterdämmerung som har för lite kampanjmaterial. Ja, tycker man så ska man springa ner på stan och tjacka Western.

Dessutom har Western en massa kul nya inslag. Ta t.ex. träff-cirkeln som du lägger över ditt mål och som visar var exakt kulorna träffar! Lite som en piltavla i miniatyr. Enkelt och alldeles förträffligt!

Arizona-boxen är ett mästerverk och arbetar verkligen igenom kampanjvärlden på ett strukturerat och lättintagligt sätt. Samtidigt är det komplext och nyanserat.

Äventyren är välskrivna och persongallerierna oerhört intressanta.

Jag menar att Western är ett av de allra bästa svenska rollspelen och det görs av samma duktiga gäng som ligger bakom rollspelstidningen Fenix. Tidningen som jag hoppas alla här prenumererar på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Buffy the Vampire slayer är kanske kul för de som har några fjun på dasen, men för oss grova karlar duger inte sån skit.

Jag tycker inte du ser speciellt grov ut. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han menar grov i käften. Det är så han visar att han är manligare än alla vänsterbögar på forumet.

Western har jag hört lite goda saker om, och en del dåligt. Det är ju en annorlunda, och rätt intressant genre om inte annat, speciellt om man gör det lite djupare, och kör på indianer som mer än krigslystna rödskinn. De var fett coola.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon särskild anledning till att du så gott som undantagslöst inleder med att förolämpa och/eller nedvärdera de som råkar vara av en annan åsikt än du själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker Buffy är ett särdeles dåligt spel så jag ville markera mitt ogillande i starka, men rättvisa ordalag.

Sen när det gäller min grovhet kan jag meddela att flertalet dambekanta uttryckt vällust men även vissa smärtor i samband med könsumgänge med undertecknad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker Buffy är ett särdeles dåligt spel så jag ville markera mitt ogillande i starka, men rättvisa ordalag.

Varför är det dåligt tycker du? Du är den första någonsin som jag har hört säga det är ett dåligt rollspel. Även de som ogillar TV-serien brukar säga att det har ett helt okej system?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att spelvärlden är lika rik som en Guide Michelin konnässör skulle beskriva en måltid på Dånken. Utan extra pommes och stor cola. Jag kan säga att jag överlag känner ett missnöje med de ytliga och onyanserade spelvärldarna som amerikanska rollspel erbjuder. Det är i princip "good guy" och "bad guy". Nu är ju jag ett D&D freak, men det beror på min stora kärlek till fantasy och att jag som liten grabb började lira just D&D. Se det som undantaget som bekräftar regeln. Regeln att amerikanska rollspel ofta är, precis som samhället, ytliga och oengagerade.

Buffy, enligt min mening, är ett tonårs-fenomen som inte lämnar någon substans att åtnjuta av oss hardcore-lirare. Jag tycker de flesta svenska spel håller exceptionellt hög klass och därför rekomenderar jag alltid de i första hand. Det finns bra amerikanska rollspel, D&D är ett. CoC ett annat, men procentuellt sett håller svenska rollspel alltid högre klass och kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu