Gå till innehåll
Djingis

Chronopia som PDF, var finns det?

Recommended Posts

Har letat i timmar nu utan att hitta Drakar och Demoner 5.0, Chronopia, som PDF. Finns det någon vänlig själ som har några tips? Har du själv det och skulle kunna tänka dig att bränna ut det och skicka på brev kanske?

Tack på förhand,

Edvard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har letat i timmar nu utan att hitta Drakar och Demoner 5.0, Chronopia, som PDF. Finns det någon vänlig själ som har några tips? Har du själv det och skulle kunna tänka dig att bränna ut det och skicka på brev kanske?

Det finns inte att få tag som PDF på laglig väg, så det är inte konstigt att du inte hittar det. För du hade väl inte tänkt vara olaglig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också vilja veta. Har böckerna redan men de börjar gå sönder och jag vågar inte låta spelarna använda böckerna längre. :cry: Vill jättegärna fortsätta spela utan att kompromissa min riktiga bok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu D&D Cr är ur print. Kontakta ansvarig utgivare i ett mail där du poängterar ditt problem.

I samma brev frågar du efter ett Okej att skapa EN privat säkerhetskopia av originalet.

På det sättet kan du få skapa en Kopia av det material du redan har och riskerar inte böter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Problemet med att ladda ner Drakar och Demoner: Chronopia, är att det mer eller mindre är omöjligt, för det finns väl inte att få tag på?

Nja... omöjligt är det då inte. Jag såg för inte så länge sedan det mesta av materialet till Chronopia i PDF-format på en DC-hub. Jag laddade inte hem det och tänker inte göra det heller om nu någon skulle få för sig att jag skulle skicka dem en kopia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om nu D&D Cr är ur print. Kontakta ansvarig utgivare i ett mail där du poängterar ditt problem.

I samma brev frågar du efter ett Okej att skapa EN privat säkerhetskopia av originalet.

På det sättet kan du få skapa en Kopia av det material du redan har och riskerar inte böter.

Var har du läst att man måste göra så? För enligt lagboken så får man kopiera sina egna verk eller åtminstone delar av sitt verk.

Källa

Annars rekommenderar jag att göra egna häften av spelet, med de viktigaste reglerna. Typ hur man gör rollpersonen och något sammanfattande häfte över magi och färdigheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet att det fins ett mycket lätt (olagligt) sätt att få tag på alla Äventyrs spels rollspel, Tidningar, figurspel m.m.. men mer än så tänker jag inte säga här pga forumregler... men det är bara att söka på, tillslut hittar du nog nånting =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För du hade väl inte tänkt vara olaglig?

Om du är vuxen: Har du någon gång kört för snabbt?

Om du är barn: Har du någon gång cyklat i mörkret utan cykellyse eller pallat äpplen?

Då har du med brutit mot lagen.

Polisen prioriterar verkligen folk som laddar ner Chronopia högt upp på arbetsordningen. Det ligger precis under att skälla på folk som går mot röd gubbe.

Alla här som kör med "åh det är förbjudet att ladda ner" när det handlar om Chronopia men som sedan har datorn full med mp3:or är hycklare. Kan ni ärligt säga att ni inte laddar ner?

Ladda ner det bara, ingen kommer bry sig det minste lilla. Jag tror inte jag har det liggande på en hårddisk någonstans själv, mest för att jag aldrig gillade Chronopia. Jag kommer ihåg ett äventyr till det spelet, Cirkus Kad. Hu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
massa saker som inte hör hemma på ett publikt forum...

Oberoende av dina åsikter för eller emot hyckleri och nerladdning är det fortfarande inte ok att uppmuntra till lagbrott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om du är vuxen: Har du någon gång kört för snabbt?

Nej, jag har aldrig kört för fort. Det är svårt att göra då man inte har körkort (för nej, jag kör inte bil utan körkort...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Oberoende av dina åsikter för eller emot hyckleri och nerladdning är det fortfarande inte ok att uppmuntra till lagbrott.

jag får akta mig så han inte laddar ner Chronopia nu och blir dömd till döden böter för det, för jag kan ju också bli dömd till döden böter för anstiftan då... Jobbigt.

Det jag tycker är jobbigt är att alla plötsligt blir inkarnationer av Jungfru Maria och tar sig för bröstet medans de utbrister "Men du ska väl inte ladda ner olagligt?!". Jag undrar hur många av er som verkligen köpt era operativsystem och alla era mp3:or.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Armitage här, faktiskt.

När någon säger "anstiftan till brott" så tänker jag mig att man försöker övertala någon att råna en närlivsbutik, inte att man i ett forum säger "äh, sträckan mellan övik och umeå tar du väl på en halvtimme? Det är ju bara att stå på lite..."

Och ja, jag sätter nedladdning av Chronopia strax lägre på brottstegen än fortkörning.

Är det någon som vet vem som innehar rättigheterna för allt som gavs ut av Äventyrsspel fram till och med Chronopia? I så fall kan man ju faktiskt fråga vad rättighetsinnehavaren tycker om det. Tvivlar starkt på att det skulle finnas en marknad för nytryck, så chansen finns ju att man får svaret "Det är bara och tanka, det skiter jag i."

Ledsen att det blev så OT

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att TSR (som gjorde Dungeons & Dragons från början, innan Wizards of the Coast köpte upp företaget och gjorde ett nytt regelsystem) släppte sina böcker som ESD (Electronic Software Document) först av alla företag, och dessutom gav tillåtelse (till en början) att dela dessa böcker vidare så länge dokumenten var oförändrade. Detta hände 2000 eller 2001 och vi hade tillåtelse att dela allt deras material över en IRC-kanal (#rpgbookz på DALnet) enligt vissa förutbestämda regler. Detta gjorde att vi då fick "viss" mersmak och ordnade tillstånd från ett flertal företag att scanna deras böcker (naturligtvis inte böcker som fortfarande fanns i tryck och till salu) och dela legalt, och jag var själv med och startade upp hela "scenen". Att det sedan finns folk som gör detta med olagliga böcker också är en annan femma, och det hade jag aldrig personligen del i.

Skulle någon här kunna få tag i ansvarig utgivare eller rättighetsinnehavare för Äventyrsspels/Target Games produkter och fråga dessa, tror jag att det mycket väl skulle kunna gå att ordna så att dessa kan spridas helt legalt, då t ex Drakar och Demoner (de äldre utgåvorna som kom då folk faktist spelade rollspel istället för WoW o dyl) och Mutant är en vital och stor del av vårat kulturarv som spelare.

Visst är det olagligt att sprida materialet utan direkt samtycke, men jag har svårt att se att t ex Gunilla Johansson eller Anders Blixt skulle bli speciellt förgrymmade över detta. Om någon i Sverok eller på detta forum har lust att ta reda på mer ingående fakta angående vem som har rättigheter osv, så kanske vi rent av kan få tillåtelse att sprida materialet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle någon här kunna få tag i ansvarig utgivare eller rättighetsinnehavare för Äventyrsspels/Target Games produkter och fråga dessa, tror jag att det mycket väl skulle kunna gå att ordna så att dessa kan spridas helt legalt, då t ex Drakar och Demoner (de äldre utgåvorna som kom då folk faktist spelade rollspel istället för WoW o dyl) och Mutant är en vital och stor del av vårat kulturarv som spelare.

Visst är det olagligt att sprida materialet utan direkt samtycke, men jag har svårt att se att t ex Gunilla Johansson eller Anders Blixt skulle bli speciellt förgrymmade över detta. Om någon i Sverok eller på detta forum har lust att ta reda på mer ingående fakta angående vem som har rättigheter osv, så kanske vi rent av kan få tillåtelse att sprida materialet.

Fast hela kulturarvet sprids ju redan (i imponerande högkvalitativa scans) och finns lättillgängligt på ett ställe där alla som letar hittar det. Skulle väl vara roligt om man fick "rätt" att sprida böckerna av, typ, Paradox eller whoever, men ärligt talat, vad spelar det för roll när vi redan har tillgång till det? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
en del material (bland annat mutant ua) finns på e-biblotek att ladda ner och skriva ut, helt lagligt. :mrgreen:

Vart då om man får fråga =)

Förövrigt börja detta lite OT nu.. Kanske nån admin kunde dela på tråden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite googlande skadar aldrig

Rättigheterna till Targets produkter överfördes till dotterbolaget Target Interactive som bytte namn till Paradox Entertainment (med bl.a. några av Targets grundare). Paradox licensierar i sin tur ut rättigheterna till de olika varumärkena till bl.a. Järnringen (Mutant), Riotminds (Drakar och Demoner) Kult och Chronopia (div. företag i USA).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu