Gå till innehåll
Caligula

Monografer

Recommended Posts

En intressant produkt som Chaosium erbjuder till sitt världsberömda spel Call of Cthulhu är de så kallade "monograferna". (se länk: http://catalog.chaosium.com/product_inf ... ts_id=5106)

Det är ett längre arbete av en eller flera författare av signifikativ betydelse för Call of Cthulhu, oftast äventyrsmoduler men även olika tillbehör. Författaren är inte knuten till Chaosium utan kan liknas vid en frilansskribent och har gjort hela arbetet själv inklusive illustrationer. Dessa produkter kan laddas ner elektroniskt för en mindre summa och de produkter som får bäst resultat kan sedan lanseras i full skala för grossist distribution.

Detta är inte bara ett smart sätt att marknadstesta en produkt utan också ett effektivt och billigt sätt att skapa dynamik och utveckling för ett spelsystem. Jag tror att monografer vore ett väldigt bra sätt att få liv i svenska rollspel också. Inte minst då vi har så mycket duktiga skribenter till rollspel i landet, men också för att varje insparad krona stärker vår hobby som bransch.

Ett spel jag tänker på direkt är förstås Mutant som somnat in tyvärr.

Vad tror ni andra, kan monografer vara något för svenska spelkonstruktörer, och är det någon som har erfarenhet och förslag på hur man skulle kunna lägga upp detta?

Tacksam för synpunkter och konkreta förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt varit kåt på de där monograferna en längre tid, hade tänkt ta och beställa några i sommarn, dollarn är ju ganska svag på bröstet nu. Vad jag förstått av de där monografierna så är de väldigt välskrivna och gedigna arbeten som tar spelvärlden till nya höjder och förmodligen tagit en väldigt lång tid att få ihop. De är inte heller skrivna av gänget bakom Chaosium utan verkar vara hobbyprojekt. Just nu så skulle du nog kunna sälja vad som helst med Mutantloggan på, problemet är bara att Paradox håller hårt och gnidet i licensen. Jag tror däremot inte att det är nåt man bör satsa på som rollspelskonstruktör då tid/pengar förhållandet verkar vara väldigt dåligt, som ett hobbyprojekt med sin spelgrupp så visst. Kör hårt.

Angående PDF publicering så är jag lite skeptisk, de som redan köpt det som PDF kommer inte alla att betala för boken också, som marknadstest tror jag det vore smartare att släppa första äventyret i monografin gratis som PDF och titta på feedbacken från spelarna. Gratis är gott och har de kul bygger det automatiskt upp ett behov efter mer. Speciellt då många av elementen i spelvärlden i monografierna ska vara unika för dem, då måste man alltså gå dit om man vill ha mer. Sen om de nu lägger ut den där gratisdelen för nedladdning är det ju bara vinst med bättre marknadsföring.

Disribueringen med böckerna kan man ju också lösa genom att lägga upp den färdiga produkten på Lulu eller lägga upp en förbeställning på t.ex. Leisuregames där man vid ett x antal ex går till tryck för att kolla efterfrågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det verkar vara en cool idé. Kostnaden för Chaosium är ju minimal, och vinsten för hobbyn stor.

Angående betala för pdf för att sedan sälja tror jag Lloyd kan ha rätt vad gäller svenska marknaden iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu