Kallelse till extra årsmöte 2010-07-12
0

97 inlägg i detta ämne

Tja, valberedningen har som uppgift att ta fram kandidater, vilka nominerats, antingen av dem själva eller av andra och utvärdera vilka som är bäst för att sedan lägga fram ett förslag.

Helt sant. Tycker du därmed att de styrelsekandidater som valberedningen tog fram i vintras allihop var lämpligare kandidater än, låt säga dig själv?

Av distriktet ges de fria resor och ersättning för mat när de är ute och söker, de har det svåraste arbetet av alla, att finna framtidens styrelse bland tusentals medlemmar.

Självklart är valberedningens arbete mycket svårt, jag vill dock inte ge mig in i debatt kring vilket arbete som är svårast. Jag skulle nog mena att såväl styrelsen, revisorerna och även de som inte är valda men arbetar iallafall ofta arbetar mycket hårt.

För övrigt, diskussionen är ovidkommande, ingen försöker hindra någon från att nominera någon, det ÄR helt fritt, vilket även står i kallelsen och vilket påpekats upprepade gånger, vår Ordförande har även påpekat syftet med skrivelsen.

Diskussionen är inte alls ovidkommande. Vad som var ovidkommande var den här meningen, som du skrev i kallelsen: "Det går givetvis bra att nominera sig själv, det finns dock ett talesätt ”den som inte kan bli nominerad av någon annan än sig själv är troligen ett dåligt val”. Det ligger något i det, så övertyga en föreningsmedlem eller kompis att nominera dig redan idag."

Det är också ovidkommande ifall vår ordförande håller med dig eller inte i åsikten- det gör inte att meningen passar bättre i kallelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade missat att kommentaren även gått ut i kallelsen. Det var ju riktigt korkat, för det är väl så att det är svårt att hitta folk som vill engagera sig med styrelsearbete? Då skall man väl inte skrämma bort intresserade med att dom måste hitta någon som nominerar dom. Speciellt eftersom de flesta föreningar i Sverok Väst är så små att dom bara kan skicka ett ombud. Skall folk då behöva övertala en kompis att följa med som gäst bara för att dom skall slippa nominera sig själva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag hade missat att kommentaren även gått ut i kallelsen. Det var ju riktigt korkat, för det är väl så att det är svårt att hitta folk som vill engagera sig med styrelsearbete? Då skall man väl inte skrämma bort intresserade med att dom måste hitta någon som nominerar dom.

Ja, det var min poäng...

Speciellt eftersom de flesta föreningar i Sverok Väst är så små att dom bara kan skicka ett ombud. Skall folk då behöva övertala en kompis att följa med som gäst bara för att dom skall slippa nominera sig själva?

Ingen fara, nomineringarna behöver inte ske under mötet. Tvärtom är det bättre om det görs så tidigt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att höra om Tommy anser att det var dumt gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag författade ihop hela kallelsen, jag erkänner, jag satt en hel kväll och skrev ihop ett dokument värdigt att sätta Sverok Väst namn på, jag är skyldig.

Jag har redan förklarat syftet med skrivelsen, vår ordföranden har förklarat den, och ÄNDÅ så är det inte nog?

Den är INTE klumpig, den är inte fel, den är inte opassande, den är SANN.

För att kunna bli vald så MÅSTE man kunna övertyga om att man är en bra kandidat, om man inte kan övertyga en person man känner, eller en person i en förening man är medlem i, eller någon vem som helst, oavsett vem att nominera just dig till styrelsen så har man rimligtvis inte heller någon som helst chans att övertyga ett helt årsmöte om att man är en bra kandidat.

Valen sker inte via magi, de är rena personval, Sverok är en populistisk organisation snarare än en kunskapsdriven, varpå det är den som kan övertyga ombuden om att den kommer att göra ett bra jobb som blir vald.

Mina kontakuppgifter finns i min signatur och på Sveroks Wiki, i alla mail jag skickar och på vår hemsida, om det är så att man undrar något gällande organisationen eller mig så kan man fråga mig, det är så enkelt.

Ni har helt effektivt fått mig att få nog av sveroks forum, diskussionen är inte konstruktiv på något sätt, om det är som så att ni tycker att jag gör ett dåligt arbete så vänligen KOM PÅ SVEROK VÄST EXTRA ÅRSMÖTE och rösta på någon annan än mig. Här är det PUNKT i debatten för mig. Om någon vill diskutera med mig, så går det bra via andra kanaler än detta forum.

Tack för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min taktik att få Tommy eller någon annan i styrelsen att säga att det inte bara är ok att nominera sig själv utan även bra om folk gör det eftersom det behövs mer folk som aktivt engagerar sig i Sverok Väst fick ju inte önskvärd effekt. Det var absolut inte min mening att jaga bort någon från forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle bara vilja flika in och säga att det inte bara är ok att nominera sig själv utan även bra om folk gör det eftersom det behövs mer folk som aktivt engagerar sig i Sverok Väst... men jag skulle ändå vilja rekommendera argumentationsövningen att övertyga en kompis.

Ge gärna kompisen lite klassiska jobbintervjufrågor att ställa till dig, har man fått formulera den typen av svar så är man ofta lite bättre förberedd på att svara på valberedningens och mötets frågor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va? Har ni kompisar? :oops:

Men mer seriöst, vad är det för skillnad mellan att nominera sig själv och övertala kompisen till det? Kompisen kanske inte alls tycker det är lämpligt. Men du har lyckats klara första insteget ändå... För vem säger att man inte vill?

För övrigt anser jag Göteborg behöver fler nja-sägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Tommy visar mer än väl att han inte klarar av att ta kritik. Jag förstår varför det blivit bråk i styrelsen. :|

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker att Tommy visar mer än väl att han inte klarar av att ta kritik. Jag förstår varför det blivit bråk i styrelsen. :|

Ok, bara för att roa dig Sven så ska jag svara ännu en gång, det finns inget syfte att bemöta kritik som inte är konstruktiv, därav mitt val. Men bara för att roa dig, så ska jag svara, och jag skall ge dig ett svar du kan fundera över, bryta ner, kommentera och vända på till tidens ände.

Det finns inget självsyfte i att bemöta kritik av slaget "DU HAR FEL, JAG HAR RÄTT", det går inte att vinna, det enda den uppnår är att ta värdefull tid, som jag mycket hellre lägger på att utveckla organisationen, om du tycker det är fel, så upprepar jag mig, KOM PÅ VÅRT ÅRSMÖTE och RÖSTA INTE PÅ MIG.

OM Sverok Västs ordinarie årsmöte tidigare i år inte förvandlats till en fars, vilket vissa individer deltog mycket aktivt i att bidra till, så hade jag inte nominerat min kollega och han hade inte nominerat mig. Min intention är att skapa stabilitet och långsiktighet, att bygga framåt, på samma sätt jag gör i alla andra organisationer, Airsoft Varberg, Varberg Konvent (för att nämna de Sverok anslutna) och många flera, jag är en kvalificerad organisationsbyggare och har hållt på sen den glada IT-tiden.

Det låter stundtals som om jag vore gud, som kan styra och ställa, som om hela organisationen består av en enda person, mig.

Så är inte fallet, Sverok Väst är en ytterst kompetent organisation med mycket bra personer i styrelsen, tyvärr fungerar inte den nuvarande konstellationen, varpå det utlysts ett extra årsmöte.

Jag har NOLL acceptans för att organisationen används som slagträ, och den acceptansen kommer att sjunka ytterligare OM jag blir omvald. Sverok är för mig något att slåss för, att arbeta för, att se upp till. De som inte ställer upp på det är välkomna att lämna organisationen eller ta striden med mig.

Jag har ingen fast metodik, utan jag provar mig fram, jag har en agenda, att Sverok Väst utvecklas och blir något alla föreningar i distriktet kämpar för att få vara en del av, där årsmötet är överfyllt med folk och där förtroendeposter är något som det är kamp om, där valen är baserade på ren kompetens och erfarenhet istället för vilka kan vi ringa för att fylla alla poster så mötet kan gå vidare. Att lyckas få en komplett styrelse med sig hela vägen fram till årsmötena är ett steg framåt för Väst, mot föregående år, där hälften hoppade av, jag skulle kunna inflikat någon lustig kommentar här, men jag lämnar all tolkning fri, så att du kan sitta länge och väl och plocka sönder det jag skriver.

Och, Sven, du har mig på WLM, jag har svarat på dina frågor och bemött dig med sakliga svar. Vad är det som gör att du känner att det är berättigat för dig att ta till de metoder du gör, du får gärna förklara DITT agerande, DINA anledningar, på samma sätt du kräver att jag skall vara transparent och redovisa mina.

Jag har redan förklarat att jag bemöter alla frågor, i mail, WLM, personligen, men inte här på forumet, då de flesta inte har NÅGOT med organisationen att göra och endast skadar Sverok Väst som sådant.

När du ändå håller på, så ber jag dig att i detalj förklara hur DU skulle ha gjort MITT arbete bättre än mig.

När du nu är klar med det, så vänligen, förklara, vad är din motivation, i att driva denna fråga på det sätt du gör?

Och, ja, jag skriver fast jag sagt, jag inte ska det, för i landet Sverige har vi friheter, jag kan ändra mig.

Det den här och de övriga stridigheterna givit mig, rent konkret, är att jag varit tvungen att för mig själv definiera vad det är som gör att jag är villig att stå kvar och kämpa, och det är enkelt, mycket enkelt, allt går att härleda till sex små bokstäver, som på intet sätt själva är speciella, men som när de skrivs på just rätt sätt, så betyder de något, så är de något mer, något värt all tid, alla konflikter, all kamp, och oändligt mycket mer. De sex bokstäverna? Sverok, sex tecken, ren magi, som varje dag engagerar, motiverar och utvecklar tusentals individer.

Inför Sverok Västs årsmöte definierade vi nyckelorden för Airsoft Varberg "Kunskap - Gemenskap - Engagemang - Säkerhet".

För Sverok, är dessa de mest relevanta för mig "Acceptans - Gemenskap - Engagemang - Kunskap".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför i hela friden är mötet satt på en måndagskväll under en helt vanlig arbetsvecka?

Det känns vansinnigt att sätta en såpass viktig sak som ett extrainsatt årsmöte på en vardag, då folk som arbetar/jobbar utanför Göteborg kan ha stora svårigheter med att kunna närvara, då det riskerar att stå i direkt konflikt med arbete och liknande.

Varför är inte en helg inbokad istället?

Hade det varit ett långt möte så hade vi absolut lagt det på en helg. En vardagkväll är inte den bästa lösningen, men vi trodde att fler kan tänka sig att offra en vardagkväll för ett par timmars möte, än att missa något konvent, festival, lajv eller annat roligt för några timmars möte. Förhoppningsvis finns det folk i de flesta föreningar som är lediga eller kan komma loss för att vara ombud på mötet.

Det är jättetråkigt att folk som vill dyka upp inte kan, men det inträffar även på helger. Men vi hoppas ändå att så många som möjligt skickar ombud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ok, bara för att roa dig Sven så ska jag svara ännu en gång, det finns inget syfte att bemöta kritik som inte är konstruktiv, därav mitt val. Men bara för att roa dig, så ska jag svara, och jag skall ge dig ett svar du kan fundera över, bryta ner, kommentera och vända på till tidens ände.

Svara? Du har inte svarat. Du har bara lagt in upprörda, bombastiska mothugg där du skrikit att du minsann inte gjort något fel. Ofta har du också petat in långa politiska tal om dina fantastiska visioner.

Det finns inget självsyfte i att bemöta kritik av slaget "DU HAR FEL, JAG HAR RÄTT", det går inte att vinna, det enda den uppnår är att ta värdefull tid, som jag mycket hellre lägger på att utveckla organisationen

Nu är det ju heller inte sådan kritik du fått. Du har fått mycket tydlig kritik av framförallt mig och Crant, där vi bett dig förklara hur du tänkt och varför. Jag har givit dig mycket tydliga argument som du inte besvarat, som tillexempel det faktum att du nominerade din kompis som inte varit på ett enda styrelsemöte utom det grundande, såvitt jag förstått, eller om det var så att du nominerade dig själv, oavsett vilket så tycker jag argumentet passar. Detta har du inte bemött.

om du tycker det är fel, så upprepar jag mig, KOM PÅ VÅRT ÅRSMÖTE och RÖSTA INTE PÅ MIG.

Det är vad jag planerar, ja.

OM Sverok Västs ordinarie årsmöte tidigare i år inte förvandlats till en fars, vilket vissa individer deltog mycket aktivt i att bidra till, så hade jag inte nominerat min kollega och han hade inte nominerat mig.

Intressant. Det vore väldigt spännande att se hur du, Tommy, skulle reagera i en situation som den jag utsattes för under årsmötet. Att försvara sig emot påhopp är inte att bidra till en fars.

Min intention är att skapa stabilitet och långsiktighet, att bygga framåt, på samma sätt jag gör i alla andra organisationer, Airsoft Varberg, Varberg Konvent (för att nämna de Sverok anslutna) och många flera, jag är en kvalificerad organisationsbyggare och har hållt på sen den glada IT-tiden.

"Vägen till Helvetet leds av goda intentioner" heter det ju. Jag menar att du än så länge lyckats med just motsatsen till stabilitet och långsiktighet för Sverok Väst, och jag är uppriktigt orolig för vårt förbund. Det är enbart därför jag ställer upp som kandidat.

Det låter stundtals som om jag vore gud, som kan styra och ställa, som om hela organisationen består av en enda person, mig.

Vet du vad? Där är vi oerhört överens. Vilken insikt!

Så är inte fallet, Sverok Väst är en ytterst kompetent organisation med mycket bra personer i styrelsen, tyvärr fungerar inte den nuvarande konstellationen, varpå det utlysts ett extra årsmöte.

Där är vi inte lika överens, dock håller jag med om att det finns några bra personer i styrelsen och att den nuvarande konstellationen inte fungerar.

Jag har NOLL acceptans för att organisationen används som slagträ, och den acceptansen kommer att sjunka ytterligare OM jag blir omvald.

Intressant. Beskriv på vilket sätt organisationen används som slagträ.

Sverok är för mig något att slåss för, att arbeta för, att se upp till. De som inte ställer upp på det är välkomna att lämna organisationen eller ta striden med mig.

Sverok är även för mig något att slåss för och arbeta för, vilket är enda orsaken till att jag är kvar. Jag ser inte upp till Sverok. Jag kan omöjligt se upp till en organisation där det förekommer så mycket mobbing, trakasserier, lögner, förtal, diskriminering och korruption.

Jag har ingen fast metodik, utan jag provar mig fram, jag har en agenda, att Sverok Väst utvecklas och blir något alla föreningar i distriktet kämpar för att få vara en del av, där årsmötet är överfyllt med folk och där förtroendeposter är något som det är kamp om, där valen är baserade på ren kompetens och erfarenhet istället för vilka kan vi ringa för att fylla alla poster så mötet kan gå vidare.

Det är ju en trevlig dröm du har, varför arbetar du inte för den?

Att lyckas få en komplett styrelse med sig hela vägen fram till årsmötena är ett steg framåt för Väst, mot föregående år, där hälften hoppade av, jag skulle kunna inflikat någon lustig kommentar här, men jag lämnar all tolkning fri, så att du kan sitta länge och väl och plocka sönder det jag skriver.

Du menar alltså att du inte "inflikade någon lustig kommentar? Varför inflikade du istället någonting alls?

Men hördu Tommy, jag tycker du borde inflikat din lustiga kommentar, för jag är inte som du att jag håller för ögonen och ropar BINGOBINGOBINGO eller vänder mig bort och snäser "ovidkommande!" ifall någon bemöter mig med påståenden. Jag svarar hemskt gärna, och inte bara genom att säga "bevisa det!" som du gjorde under styrelsemötet när jag protesterade emot ditt påstående i verksamhetsberättelsen att Sverok Väst varit med och planerat GothCon, utan jag argumenterar istället. Kanske beror det just på att jag kan visa att jag har rätt?

Jag tolkar din lustiga kommentar till att du menar att det var mitt fel att hälften av styrelsen hoppade av, eftersom det var det påståendet jag bemöttes av utav förra årets valberedning.

Ingen av de som hoppade av har anklagat mig personligen, kanske har någon av dem sagt andra saker till andra personer, det vet jag ingenting om. Vad jag vet är att Cecilia Dolk som var en av de första som hoppade av har sagt både till mig och andra att hon hoppade av på grund av ändringar i hennes liv som hon inte räknat med. Anna Beskow som hoppade av ungefär samtidigt gjorde det sannolikt eftersom hon dels fick barn och dels bröt ett förhållande med en annan styrelsemedlem (inte mig). Sabina Braun som hoppade av under hösten har sagt att det berodde på hårda studier. Att hon samtidigt bröt ett förhållande med en annan styrelsemedlem (varken mig eller den som Beskow bröt förhållandet med) tycker jag dessutom verkar som ytterligare en anledning. Anna Malmer är den enda som jag inte har någon gissning över varför hon hoppade av.

Jag kan dock förstå ifall någon av dem gjort det för att styrelsearbetet i sig var jobbigt, krävande och tråkigt. Jag kan förstå ifall styrelsearbete leder till att personer som är vänner förlorar sin vänskap, just eftersom arbetet kan vara så krävande. Man ska sannerligen inte gå med i en styrelse och tro att det går ut på att spela spel.

Men du, förra årets styrelse skrev i ett protokoll om just det du insinuerar:

"14: Styrelsens åsikt om rykten

Det har hörts rykten om att personer inom styrelsen ska ha skrämt iväg andra personer inom styrelsen. Vi går alla igenom vad vi känner och hört men ingen närvarande har kunnat bekräfta dess grunder, vare sig direkt eller indirekt från någon annan inom styrelsen. Om någon har skrämts bort i enlighet med dessa rykten är vi väldigt ledsna och hoppas att det aldrig kommer behöva hända igen."

De deltagande var jag själv, Robert Tiinus, Vargman Bjärsborn och Johan Herrnsdorf.

Jag undrar lite hur du ser på den sista meningen i betraktelse till dina egna påhopp mot Vargman då du kallat honom en pyroman och hotat att stämma honom?

Och, Sven, du har mig på WLM

Jag gissar att det är något program liknande msn, där jag har dig.

jag har svarat på dina frågor och bemött dig med sakliga svar.

Nej, det är just det du inte har.

Vad är det som gör att du känner att det är berättigat för dig att ta till de metoder du gör, du får gärna förklara DITT agerande, DINA anledningar, på samma sätt du kräver att jag skall vara transparent och redovisa mina.

Självklart. Men vad är det för metoder du menar att jag tar till? Syftar du på det faktum att jag hellre tar den här diskussionen med dig här på forumet än via msn eller mail? Mycket enkelt isåfall. Det beror på att jag tycker det är en viktig debatt som alla har rätt att delta i, känna till och betrakta. Jag tycker att det är viktigt att styrelsen och dess medlemmar kan stå för sina åsikter och handlingar och bemöta eventuell kritik.

Jag har redan förklarat att jag bemöter alla frågor, i mail, WLM, personligen, men inte här på forumet, då de flesta inte har NÅGOT med organisationen att göra och endast skadar Sverok Väst som sådant.

Jag menar att det inte är så frågor och kritik gällande Sverok Väst ska bemötas, och jag menar också att det är just för sådant vi har det här forumet.

Du menar alltså att de flesta här inte har med Sverok Väst att göra? Varför ska de annars vilja delta i vårt forum? Och varför menar du att organisationen skadas ifall du inte gjort något fel? Om du lägger fram argument för att förklara vad du gjort och att inget av det är fel, så skadas självklart inte organisationen. Tvärtom framstår den som seriös. Om du dock har gjort något felaktigt så kan du självklart få problem på forumet, men då är det inte debatten som skadar organisationen, utan du.

När du ändå håller på, så ber jag dig att i detalj förklara hur DU skulle ha gjort MITT arbete bättre än mig.

Vilket arbete är det du syftar på? Att mobba ut Vargman ur styrelsen? Att ljuga i verksamhetsberättelsen?

När du nu är klar med det, så vänligen, förklara, vad är din motivation, i att driva denna fråga på det sätt du gör?

Jag förklarade nyss varför jag driver "denna fråga" (vilken av dem, förresten?) på det sätt jag gör. Och jag tycker inte att jag driver den speciellt hårt om man jämför med hur du driver dina frågor.

Min motivation? Även den har jag förklarat. Jag är orolig för organisationen.

Och, ja, jag skriver fast jag sagt, jag inte ska det, för i landet Sverige har vi friheter, jag kan ändra mig.

Que?

Det den här och de övriga stridigheterna givit mig, rent konkret, är att jag varit tvungen att för mig själv definiera vad det är som gör att jag är villig att stå kvar och kämpa, och det är enkelt, mycket enkelt, allt går att härleda till sex små bokstäver, som på intet sätt själva är speciella, men som när de skrivs på just rätt sätt, så betyder de något, så är de något mer, något värt all tid, alla konflikter, all kamp, och oändligt mycket mer. De sex bokstäverna? Sverok, sex tecken, ren magi, som varje dag engagerar, motiverar och utvecklar tusentals individer.

Bla, bla, bla... Nu är du inne på det där med "visionerat tal" igen. Det är inte president du ska bli.

Inför Sverok Västs årsmöte definierade vi nyckelorden för Airsoft Varberg "Kunskap - Gemenskap - Engagemang - Säkerhet".

För Sverok, är dessa de mest relevanta för mig "Acceptans - Gemenskap - Engagemang - Kunskap".

Nyckelord känns för mig inte så viktiga ifall de enbart handlar om att försöka leka Martin Luther King, Hitler eller någon annan talare. Nyckelord ska innebära något också.

Acceptans?

Jag har NOLL acceptans för att organisationen används som slagträ, och den acceptansen kommer att sjunka ytterligare OM jag blir omvald. Sverok är för mig något att slåss för, att arbeta för, att se upp till. De som inte ställer upp på det är välkomna att lämna organisationen eller ta striden med mig.

Jag menar att de som inte står på din sida accepterar du inte, lika lite som du accepterar deras rättigheter till något överhuvudtaget eller dina skyldigheter överhuvudtaget.

Gemenskap?

De som inte ställer upp på det är välkomna att lämna organisationen

Just det ja, det låter som gemenskap...

Engagemang?

Låt se, din kompis som jag tidigare nämnt, jag vill minnas att han valdes till ny vice ordförande på din inrådan? Har jag fel? Hur som helst, tycker du att han engagerat sig mycket för Sverok Väst?

Kunskap?

Om vad? Tja, inte om vad som skrivits i "styrelsens hemliga forum" iallafall. Ärligt nu. Visst hittade du på det där med kunskap som nyckelord för att du vill använda det där med "utbildningsdagar" eller vad de nu hette för att blåsa kommunen på pengar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunskap?

Om vad? Tja, inte om vad som skrivits i "styrelsens hemliga forum" iallafall. Ärligt nu. Visst hittade du på det där med kunskap som nyckelord för att du vill använda det där med "utbildningsdagar" eller vad de nu hette för att blåsa kommunen på pengar?

Tycker att folk kan ge upp det där med ett öppet styrelseforum. Ni kan betrakta styrelseforumet som en privat diskussion, IRL, på mejl eller telefon och det har folk faktiskt inte med att göra. Styrelsens låsta forum är för att styrelsen skall ha en plats att kunna prata på. Om man då inte kan räkna med att den diskussionen hålls låst så kommer styrelsen arbete att försvåras. Istället för ett enkelt forum så skulle det så behövas ett stort antal mejl/sms som det skulle bli omöjligt att hålla koll på. Skall ni kräva att alla styrelsemedlemmars telefoner buggas? Alla deras brev skall vara öppna för allmänheten? Eller tänk på vilka hemskheter dom kan sitta och planera i sina vardagsrum!

Din kommentar om att blåsa kommunen på pengar var lite väl grov. Även om man inte tycker om varandra så kan man vara hövliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan skall jag väl vara så där lite 70-tals flummig.

Enligt min åsikt så behöver Sverok Väst just nu personer som är villiga att samarbeta med varandra för att lyfta distriktet ur den sophögen det just nu befinner sig i. Är ditt (ett allmänt "ditt" och inte riktat mot någon specifik person) mål att stenhårt driva din agenda så är du nog inte rätt person i nuläget. Just nu så måste man vara villig att ge av sig själv och rätta sig efter en majoritet (även om majoriteten inte tycker samma som dig). Får vi ihop en styrelse som är kapabla till detta så kanske vi vid nästa årsmöte rösta in starka viljor som har en hjärtefråga dom är villiga att driva stenhårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tycker att folk kan ge upp det där med ett öppet styrelseforum. Ni kan betrakta styrelseforumet som en privat diskussion, IRL, på mejl eller telefon och det har folk faktiskt inte med att göra. Styrelsens låsta forum är för att styrelsen skall ha en plats att kunna prata på. Om man då inte kan räkna med att den diskussionen hålls låst så kommer styrelsen arbete att försvåras. Istället för ett enkelt forum så skulle det så behövas ett stort antal mejl/sms som det skulle bli omöjligt att hålla koll på. Skall ni kräva att alla styrelsemedlemmars telefoner buggas? Alla deras brev skall vara öppna för allmänheten? Eller tänk på vilka hemskheter dom kan sitta och planera i sina vardagsrum!

Din kommentar om att blåsa kommunen på pengar var lite väl grov. Även om man inte tycker om varandra så kan man vara hövliga.

Först och främst ser jag inte varför styrelsens arbete skulle försvåras av att folk har möjlighet att läsa vad de skriver. Det rör sig inte om deras privata tid, utan om deras arbete som valda för distriktet, vilket jag tycker att distriktets väljare ska kunna betrakta. Vill styrelseledamöterna prata skvaller med varandra som inte har med deras distriktsarbete att göra, ska det inte göras på forumet.

Dessutom handlade det hela om att det sägs finnas bevis för felaktigheter inne i forumet. Det räcker ju därmed att forumet är öppet för läsning i några veckor för att bevisa eller motbevisa detta.

Jag har personligen läst sparade msn-konversationer där det förekommer hänvisningar till det interna forumet som visar att styrelsen visste att de inte fick söka bidrag för vissa saker och valde att ändå göra det. Jag har läst mycket hotfulla och minst sagt ohövliga ord.

Jag var med på senaste styrelsemötet och lyssnade till vad som ansågs var viktigt skulle framkomma där och och varför. Jag tyckte inte att det som var viktigt för Tommy var sanningen, men däremot formuleringar som kunde innebära att kommunen skulle vilja godkänna bidrag för arrangemang som Sverok Väst inte deltagit till enligt VG-regionens bidragsregler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så som jag ser det är diskussionerna som hålls på det interna forumet en förlängning av styrelsemötena.

Styrelsemötena är öppna för medlemmarna och då borde även forumet vara det anser jag.

Det är ni, medlemmarna, som valt oss i styrelsen och det är ni som ska besluta om vi får ansvarsfrihet eller inte.

Jag anser även att det är en bra grund att se var folk står i olika frågor för att veta vilka man vill ha kvar i styrelsen. T.ex. om styrelsen beslutar om något som är enligt dig helt fel är det ju bra att veta vilka som tyckte vad så du vet vilka du håller med eller inte.

Som Sven skriver så bör privata konversationer inte tas över forumet utan på andra vägar och därför är det inte något som jag ser som ett problem att öppna forumet så medlemmar kan läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte med i väst men jag läser ändå den här tråden (mycket för att jag läser "allt" på forumet)

Och nu kan jag inte vara tyst längre..

Jag tycker att många som skriver i den här tråden är barnungar och aldrig borde placeras i en distriktsstyrelse, för om detta är sättet dom hanterar konflikter på så har man inget i en arbetsgrupp av någon sort att göra

Sen att det privata styrelseforumet ska vara fortsatt låst är ju en självklarhet! Den delen av forumet är klart jämförbart med epost skickad mellan olika parter, telefonsamtal eller andra former av samtal där man utgår ifrån att ingen annan sitter och lyssnar. Om ni vill sprida ut vad just Ni sagt (dvs en och en) så kan ni ju kopiera ut det just Ni sagt, men inte det andra sagt..

När vi öppnade upp det dolda forumet #Sverok (som inte var dolt som så men man var tvungen att vara med i gruppen #Sverok) så rensade vi först bort allt som folk ville ha bort just för att det skrivits med vetskapen att det var ett dolt forum (dvs det man skriver syns inte vid forumsökningar, google-indexeringar osv)

Er debatt om att öppna det för att bevisa skuld/oskuld är helt bisarr och barnslig, och jag får svårt att se er som vuxna människor i den här debatten. Om nu olagligheter begåtts, låt myndigheterna utreda det och avbryt den här häxjakten som vissa verkar bedriva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag är inte med i väst men jag läser ändå den här tråden (mycket för att jag läser "allt" på forumet)

Och nu kan jag inte vara tyst längre..

Jag tycker att många som skriver i den här tråden är barnungar och aldrig borde placeras i en distriktsstyrelse, för om detta är sättet dom hanterar konflikter på så har man inget i en arbetsgrupp av någon sort att göra

Sen att det privata styrelseforumet ska vara fortsatt låst är ju en självklarhet! Den delen av forumet är klart jämförbart med epost skickad mellan olika parter, telefonsamtal eller andra former av samtal där man utgår ifrån att ingen annan sitter och lyssnar. Om ni vill sprida ut vad just Ni sagt (dvs en och en) så kan ni ju kopiera ut det just Ni sagt, men inte det andra sagt..

När vi öppnade upp det dolda forumet #Sverok (som inte var dolt som så men man var tvungen att vara med i gruppen #Sverok) så rensade vi först bort allt som folk ville ha bort just för att det skrivits med vetskapen att det var ett dolt forum (dvs det man skriver syns inte vid forumsökningar, google-indexeringar osv)

Er debatt om att öppna det för att bevisa skuld/oskuld är helt bisarr och barnslig, och jag får svårt att se er som vuxna människor i den här debatten. Om nu olagligheter begåtts, låt myndigheterna utreda det och avbryt den här häxjakten som vissa verkar bedriva.

Jag tycker att din syn på ett *forum* som är till för diskussioner om ting som rör saker som du är *demokratiskt vald* till är absurd. Det är dessutom *inte* som ett mail, eftersom det rör sig om en gruppkonversation i ett medium där allt lagras, och som reglerna för forumet som du godkänner när du ens blir medlem på sidan tydligt informerar om.

Det är ingen privat kanal överhuvudtaget, och om det missuppfattats att det är så, well... tough shit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för att fortsätta på melins spår. är detta konstruktivt? kommer detta bidra till mer engagemang i västs styrelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och som reglerna för forumet som du godkänner när du ens blir medlem på sidan tydligt informerar om

helt rätt, dom postade i en del av forumet som dom blivit upplysta inte kan läsas av andra än just styrelsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
och som reglerna för forumet som du godkänner när du ens blir medlem på sidan tydligt informerar om

helt rätt, dom postade i en del av forumet som dom blivit upplysta inte kan läsas av andra än just styrelsen

Vrid inte mina ord. Försök registrera dig på forumet. Det anger tydligt att inga kommunikationer är hemliga. Dessutom vet de att andra kan läsa där, säg, admins, och att rättigheter på det kan ändras godtyckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dessutom vet de att andra kan läsa där, säg, admins, och att rättigheter på det kan ändras godtyckligt.

Väst har kontroll över västs forum. Admins och Sverok Drift kan - rent tekniskt - ge sig själv access och gå in och läsa, på samma sätt som din mobiloperatör kan läsa dina SMS. 'Godtyckligt' kan jag definitivt inte skriva under på, vilket du om någon borde veta efter att ha bett oss gå in och plocka fram uppgifter från det dolda styrelseforumet flera gånger och fått nej varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dessutom vet de att andra kan läsa där, säg, admins, och att rättigheter på det kan ändras godtyckligt.

Väst har kontroll över västs forum. Admins och Sverok Drift kan - rent tekniskt - ge sig själv access och gå in och läsa, på samma sätt som din mobiloperatör kan läsa dina SMS. 'Godtyckligt' kan jag definitivt inte skriva under på, vilket du om någon borde veta efter att ha bett oss gå in och plocka fram uppgifter från det dolda styrelseforumet flera gånger och fått nej varje gång.

Jag ber om förlåtelse för att ha utryckt mig otydligt, vilket med god anledning verkar ha upprört dig.

Jag menade att ni *kan* läsa, ändra saker godtyckligt. Inte att jag tror att ni kommer att göra det. Jag har inget annat än respekt för dig och er andra moderatorer, jag bara menar på att ni har rätt att göra det. Inte att ni skulle göra det. :)

Sedan har jag mig veterligen bara diskutterat det med dig en gång, gett dig en förfrågan och sedan bett dig efter det göra en backup. Det låter på dig som att jag konstant skulle varit på dig, eh?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror vi har kommit ifrån ämnet lite. Fortsatt debatt om att öppna det interna forumet kan vi väl ta här?

Sedan är jag väldigt nyfiken på Melins åsikter om hur konflikter ska hanteras av vuxna människor. Ibland hanteras konflikter oerhört hårt av vuxna människor- inte sällan slutar det med att människor dör. Jag är självklart glad över att något sådant inte har hänt i Sverok. Vanligast är det väl stater som hanterar konflikter så våldsamt- stater som styrs av vuxna människor som borde vara föredömen för resten av människorna i staterna.

Vad jag vill komma till är att det ofta förr eller senare blir omöjligt att hantera en konflikt så som man i själva verket skulle vilja göra det, och så menar jag att det har blivit här.

Liksom Melin är jag naturligtvis väldigt bekymrad över hur konflikterna har hanterats i styrelsen, men framförallt över hur konflikterna blivit till, och det är där jag menar att vi bör fokusera oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt, ni borde lyft fram det smidigare från första början och gjort som stater gör, ta in medlare - Carl Bildt kanske är ledig? :)

Och om felaktigheter begåtts låta rätt instans utreda saken (revisor, polismyndighet osv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
0