Öppna styrelseforumet.
0

87 inlägg i detta ämne

"Detta är en formel förfrågan om att ni öppnar upp styrelseforumet så att icke-styrelsemedlemmar kan se vad som står i det.

Jag anser att det är en högst relevant insynsfråga, speciellt då det finns anledning att misstänka bedrägeribrott.

/Magnus Johnsson"

Skickade just in denna förfrågan till info@vast.sverok.se , publik notis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra förslag. På sistone har det pågått ännu värre skvaller gällande Sverok Västs styrelse än förra året, då jag oskyldigt fick stå med hundhuvudet.

Problemet är förstås att alla som har tillgång till "det hemliga forumet" kan redigera, men det går ju att ändra på. Och vad jag vet så går det väl att se vem som redigerat och vad det stod från början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker detta är ett bra förslag.

Som styrelsemedlem är jag för öppenhet i distriktet.

Som Sven säger så kan hela styrelsen editera i det forumet men jag tror det då står att det editerats och av vem.

Däremot så står inte vad som skrevs i posten innan.

Förutom styrelsen har valberedare och revisorer tillgång till det i dagsläget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en moderator som editerar är jag inte säker på att det står, vilket ju de som idag har tillgång till forumet alla är, men däremot står det ju i loggen. Och en sådan finns det väl ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det en moderator som editerar är jag inte säker på att det står, vilket ju de som idag har tillgång till forumet alla är, men däremot står det ju i loggen. Och en sådan finns det väl ändå?

Det finns en logg, dessutom har en av huvudmoderatorna gjort en backup :).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Hej Magnus.

Jag vet inte var du får din information ifrån, eller vad du hoppas finna i ett internt informellt forum där ALLA styrelsemedlemmar kan REDIGERA allt material och radera/lägga till/ändra/uppdatera och på annat sätt justera inlägg från vem de vill då Styrelsen är moderatorer.

Forumet är en informell mötesplats där Styrelsen för en intern dialog, om det är som så att du har konkreta misstankar mot Distriktet så är du givetvis välkommen att få del av alla officiella och publika dokument som finns i Sverok Väst.

Jag har inte sett några som helst tecken på att det skulle förekomma någon form av bedrägeri i organisationen.

Om du ger oss dina kontaktuppgifter så kan vi föra en vidare dialog och försöka svara på alla dina frågor.

Mvh

lugn horisont

Sekreterare

Sverok Väst

Tel: 0734-454160

E-post: lugn.horisont@sverokvast.se

Internet: http://www.sverokvast.se

Den 20 maj 2010 10.57 skrev magnus johnsson :

Detta är en formel förfrågan om att ni öppnar upp styrelseforumet så att icke-styrelsemedlemmar kan se vad som står i det.

Jag anser att det är en högst relevant insynsfråga, speciellt då det finns anledning att misstänka bedrägeribrott.

/Magnus Johnsson"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till med uppöppnandet, transparens är oftast den allra bästa sättet att bemöta sådana här rykten.

Vi i fs har bara haft positiva effekter av att öppna upp vårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lycka till med uppöppnandet, transparens är oftast den allra bästa sättet att bemöta sådana här rykten.

Vi i fs har bara haft positiva effekter av att öppna upp vårt.

Men fs har väl inte öppnat upp sitt interna forum? Det är väl bara forumet om själva mötena som öppnats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det svaret som Tuxie fått står inte styrelsen bakom.

Det är ett svar som Tommy själv skrivit. Styrelsen har inte diskuterat detta alls

(men har nu en tråd om det i det interna forumet)

Om där inte finns något att se så borde ju man som Capitol säger öppna forumet för alla för att påvisa att ryktena är felaktiga. Jag är helt för ett öppnande av forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte hittas några bevis kommer de som tror att de finns bara hävda att de tagits bort.

Finns det verkligen djupa misstankar om bedrägeri så är det dags att rösta om det. Finns det inte stöd nog för ett extra årsmöte så finns det inte tillräckligt med misstankar för att styrelsen ska behöva rätta sig efter önskemålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker de vore bra om det öppnades upp så ev rykten fick dö ut om de är falska.

Mvh Ragazar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om det inte hittas några bevis kommer de som tror att de finns bara hävda att de tagits bort.

Finns det verkligen djupa misstankar om bedrägeri så är det dags att rösta om det. Finns det inte stöd nog för ett extra årsmöte så finns det inte tillräckligt med misstankar för att styrelsen ska behöva rätta sig efter önskemålen.

Det fanns en logg skapad sade nån i tråden och en backup.

Så ev ändrade / raderade poster kommer ju kunna kollas upp.

Problemet är att det är svårt o få till extra årsmöte eftersom största mängden av våra medlemmar inte bryr sig ett piss om sverok (mer än att ev få pengar) så kommer de inte ens på ordinarie årsmöte.

Att de flesta inte bryr sig ska inte göra att de som bryr sig inte får göra sig hörda eller kan åstadkomma något.

Vi har i distriktet 4774 medlemmar vilket gör att 477 medlemmar måste kräva det för att det ska bli av.

Vi hade 17 ombud på vårt årsmöte i år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju vända sig till distriktets revisor om det finns misstankar om "foulplay"

revisorn borde redan ha full insyn i styrelsens forum och arbete.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en bra ide att öppna forumet

Finns ju vissa rykten om bedrägeri vore bra om de utreddes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Man kan ju vända sig till distriktets revisor om det finns misstankar om "foulplay"

revisorn borde redan ha full insyn i styrelsens forum och arbete.

Revisorn har utryckt att denne har tystnadsplikt och att de bör ta upp det på ett ordinare årsmöte, men att det inte är deras jobb att "agera polis".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns så klart både fördelar och nackdelar med att öppna upp denna typ av forum.

Jag förstår mystiken över något man inte får se, det vi använder det till är att diskutera våra aktiviteter, förbereda oss inför kommande beslut, småprata och ta beslut utanför ordinarie styrelsemöten.

Inte alla uppskattar att säga vad dom tycker inför en scen av människor, jag tror att det ordinarie styrelsearbetet kommer försvåras om inte alla kan känna att dom vill säga vad dom tycker. I det fallet tror jag forumet kommer användas mindre, att mer saker kommer kommuniceras via mail, pm eller im.

Det finns så klart saker som är hemliga också som kommit in på forumet, till exempel olika typer av lösenord, som i så fall behöver permanentlagras någon bättre stans. Har mest varit bekvämt att forumbehörigheterna ordnat så rätt personer haft tillgång till rätt saker automatiskt.

Jag har dock ingenting emot en diskussion om ökad öppenhet generellt, dock hade jag önskat att en sådan diskussion framförs på årsmötet och beslutas där så att styrelsen vet vad dom har att jobba med hela året. Det är inte alla, tråkigt nog, som lurkar i detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Halken. Om misstro finnes så kommer det finnas nog med röster för ett extrainsatt årsmöte.

Och Berjiz har rätt, det finns ett antal av FS forum som är dolda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns så klart både fördelar och nackdelar med att öppna upp denna typ av forum.

Jag förstår mystiken över något man inte får se, det vi använder det till är att diskutera våra aktiviteter, förbereda oss inför kommande beslut, småprata och ta beslut utanför ordinarie styrelsemöten.

Inte alla uppskattar att säga vad dom tycker inför en scen av människor, jag tror att det ordinarie styrelsearbetet kommer försvåras om inte alla kan känna att dom vill säga vad dom tycker. I det fallet tror jag forumet kommer användas mindre, att mer saker kommer kommuniceras via mail, pm eller im.

Det finns så klart saker som är hemliga också som kommit in på forumet, till exempel olika typer av lösenord, som i så fall behöver permanentlagras någon bättre stans. Har mest varit bekvämt att forumbehörigheterna ordnat så rätt personer haft tillgång till rätt saker automatiskt.

Jag har dock ingenting emot en diskussion om ökad öppenhet generellt, dock hade jag önskat att en sådan diskussion framförs på årsmötet och beslutas där så att styrelsen vet vad dom har att jobba med hela året. Det är inte alla, tråkigt nog, som lurkar i detta forum.

Vem i sitt rätta sinne sparar lösenord på ett forum?

Om man inte klarar av att stå för det man tycker som har med väst bör man fråga sig om man verkligen bör sitta i styrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vem i sitt rätta sinne sparar lösenord på ett forum?

Om man inte klarar av att stå för det man tycker som har med väst bör man fråga sig om man verkligen bör sitta i styrelsen.

Vi uppenbarligen. För att skjuta det ifrån mig så var dom redan där redan förra året när jag kom in, mest kvar av historiska skäl. Förväntar man sig att ett forum är för intern kommunikation kan jag förstå att dom lagt det där. Var trots allt så jag fick det.

Jag kan tycka att scenräddhet inte ska behöva vara ett hinder för att någon gör ett kanonbra styrelsejobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Revisorn har utryckt att denne har tystnadsplikt och att de bör ta upp det på ett ordinare årsmöte, men att det inte är deras jobb att "agera polis".

Men det är ju revisorns roll att övervaka styrelsen för att se när dom gör saker de inte borde och rapportera det vidare till medlemmarna. Detta sker oftast i samband med årsmötet men det bör vara en löpande process. Speciellt när det kommit fram misstankar om bedrägeri/liknande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ju revisorns roll att övervaka styrelsen för att se när dom gör saker de inte borde och rapportera det vidare till medlemmarna. Detta sker oftast i samband med årsmötet men det bör vara en löpande process. Speciellt när det kommit fram misstankar om bedrägeri/liknande

Ja, vilket är exakt vad iallafall den ena revisorn tycker att deras jobb *inte* är, utan att det bara är räkenskaper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pratat med våra revisorer och gått igenom situationen öppet med dom. Ingen har funnit att det finns några belägg för att styrelsen begått bedrägeri eller någon annan oegentlighet mot sina medlemmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 17 ombud av 4774 medlemmar så finns det uppenbarligen inte ens ett förtroende för organisationen bland dess medlemmar. Att revisorn skulle ha tystnadsplikt är ju fånigt, finns det bevis på foul play på forumet där revisorn kan se det så SKA revisorn kalla till extra årsmöte. DET ÄR DET REVISORN GÖR!

Förhoppningsvis har ni någorlunda konventionella stadgar vad gäller extra årsmöte, då kan antingen 477,4 medlemmar, revisor eller styrelse kalla till extra årsmöte. Ni verkar ju inte vara överens, så om det finns ett bedrägeri dolt därinne så måste det vara så att mer än halva styrelsen är inblandad annars skulle ni ju kallat redan. Men eftersom revisorn inte kallat, trots insyn så måste det helt enkelt vara så att revisorn OCKSÅ är med på det. Säkerligen är det så att det finns schweiziska bankkonton åt allihopa... för rykten kan ju inte vara ogrundade?

17 av 4774 bryr sig, antingen är alla folkvalda korrupta ELLER så finns det en massa konspirationsteoretiker.... jag säger LÄGG NER. Det behövs inte ett distrikt, de som gått på att vara involverade kan lika gärna engagera sig någon annan stans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ofta är ju konceptet "hemligt forum" mer spännande än själva forumet, och känslan av att någonting hålls dolt för medlemmarna är lika destruktiv som att faktiskt dölja saker. Som gammal distriktare vet jag hur sällan det faktiskt är känslig information som avhandlas på styrelseforum, och hur stor del av frågorna som är av vardaglig natur.

Har ni ingenting att dölja så är det ingen större eftergift att öppna upp styrelseforumet, och det vore ett bra sätt för er i Sverok Väst att visa att ni är beredda att spela med öppna kort och stå upp mot anklagelserna. Må så vara att ni får flytta era lösenord till ett bättre ställe först.

För ett par år sedan var det förbundsstyrelsen som vägrade offentliggöra möteshandlingar, dagordning etc. före mötet, med argumentet att enskilda ledamoter kunde känna sig utpekade (för dåligt språk etc) eller inte våga säga vad de tyckte om folk fick se möteshandlingarna i förväg. Ett par dåvarande ledamoter vurmade verkligen för att sekretessen skulle hållas på, och var rädda för allvarliga konsekvenser. Idag när möteshandlingarna visas fullt öppet före mötena, har det faktiskt fått konsekvenser. Förbundsstyrelsen uppfattas som mer öppen och har en närmare kontakt med medlemmarna.

Slutligen så är det väl verkligen revisorernas roll att "vara polis" och granska styrelsens verksamhet och ekonomi åt medlemmarna. Inte bara på ordinarie årsmöten utan särskilt när allvarliga anklagelser som den här dyker upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

0