Gå till innehåll
Gäst Kjell-Runo

Behöver en kopia på rollformuläret till DoD v 1.0

Recommended Posts

Gäst

Hej alla!

Jag ska till att spelleda Drakar och Demoner 1.0 som kom 1982. :D Tyvärr saknar jag rollformulär som passar till första versionen av detta underbara rollspel. :(

Är det någon vänlig själ som vill dela med sig av en pdf eller liknande på nämna formulär blir jag ytterst glad. \o/

Kontakta mig gärna på baldrick[det vanliga tecknet]ludd.ltu.se. Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill minnas att Äventyrsspel har släppt en bundle med pdf:er av alla sina tidigare utgivna spel på piratebay för allmän nedladdning.

Någon som kan bekräfta eller dementera det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vill minnas att Äventyrsspel har släppt en bundle med pdf:er av alla sina tidigare utgivna spel på piratebay för allmän nedladdning.

Någon som kan bekräfta eller dementera det?

Nej, de har inte släppt en sådan. Alla sådan som finns att ladda ned är illegala saker och därmed ett brott att ladda ned.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nej, de har inte släppt en sådan. Alla sådan som finns att ladda ned är illegala saker och därmed ett brott att ladda ned.

Lite OT men. Enligt rådande lagtolkningar (som mig veterligen inte gått ända upp) så är inte nedladdningen olaglig utan uppladdningen.

I sak blir det dock samma. Äventyrsspel har inte släppt grejerna. Någon annan har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen att jag ledde tråden OT :)

Lloyd har rätt i att i princip alla rollformulär brukar tillåta kopiering för privat bruk.

Gällande lagar gör att även nedladdning av upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse är olagligt, så om någon annan har släppt det bundle jag pratar om så är det olagligt att ladda ned. Däremot har jag nu sett att det bara innehåller material som inte längre publiceras eller finns att köpa i butik/på nätet... Huruvida det rättfärdigar något är nog upp till var och en att ta ställning till.

Så. Nu tror jag att tillräckligt är sagt om den saken. Vill någon säga mer kan det nog vara på sin plats att starta en ny tråd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara som en sista liten kommentar så bör påpekas att om du laddar ner något via torrent, så räknas det, enligt lag, som om du själv laddar upp det, eftersom du samtidigt delar med dig av filen till andra, det kan vara värt att ha i åtanke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bara som en sista liten kommentar så bör påpekas att om du laddar ner något via torrent, så räknas det, enligt lag, som om du själv laddar upp det, eftersom du samtidigt delar med dig av filen till andra, det kan vara värt att ha i åtanke.

Om du laddar upp hela filen, är det väl? Torrents skickar ju mängder av små bitar som i sig inte utgör en helhet. Egentligen är det som att ta en tegelsten från ett hus, bara det att tegelstenen sitter kvar efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm Jag vet inte om det är 1.0 2.0 3.0 eller 4.0 men jag HAR en bunt originalblad till drakar och demoner. Tror att jag har flera sorter tillochmed.

Skicka ett PM om du absolut behöver ha ett originalblad kan jag posta ett till din samling - om dom jag har duger alltså.

Dessutom finns det att köpa hos välsorterade samlare - kolla på Collectors Point i Umeå.

Hursomhelst brukar jag göra mina karaktärsblad i word och printa ut 2 sidor (så får man baksidor för utrustning och annat göjs.) Be mig snällt får du en kopia på mitt egengjorda formulär. Bara att justera lite för just din printer och marginaljustera - fyll i dina stats och printa. Dessutom kan du spara en datorkopia som du kan skriva ut när du klottrat sönder / tappat bort bladet. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu