Vad läser ni just nu?
2 2

1 001 inlägg i detta ämne

Det är ju lite dött här, så... vad läser ni just nu?

Själv så har jag nyss plockat en av de sista Clive Cussler böckerna, ni vet de där lättsmälta äventyrsromanerna med Dirk Pitt. Nu läste jag Isstaden (Atlantis found), och den var helt OK. Jag gillar dessa böcker ibland, man vet precis vad man får, ungefär som när man köper en Big Mac - man blir inte överraskad Vet man inte vad man ska läsa så kan man alltid leta reda på en ny Cussler-bok :)

Nu läser jag vidare på del 3 i jätteserien "Left Behind"; Nicholai - The Rise of Antichrist. Kristen bokserie som är helt lysande och superspännande. Nicholai (som är anti-krist) har just tagit över större delen av jorden som en slags super-potentat och börjat droppa atombomber på städer som inte gör som han säger... :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu så läser jag Framgång gnligt Puh av Roger E.Allen och Stephen D.Allen. Men innan det så läste jag Imperiets Dotter, en kanon serie måste jag säga. Tror att det var Terry Brooks eller så som skrve den....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nyss Över Näktergalens golv och dn är riktigt riktigt bra. Tyvär kommer inte fortsättningen förrän om en eller 2 månaders o sen e det ett år till (hösten 2004) till bok 3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men innan det så läste jag Imperiets Dotter, en kanon serie måste jag säga. Tror att det var Terry Brooks eller så som skrve den....

Det är Janny Wurts och Raymond E. Feist som skrivit den serien tillsammans. Skitbra helt enkelt. Jag är inte säker, men jag tror att det är Janny som skrivit storyn och att Raymond (eller hans fru) redigerat/editerat den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imperiets dotter är verkligen toppensmaskens.

Riktigt hur det är med författarskapet till den serien vet jag dock inte, men det är ju en spinoff på Feists tidigare bokserie Riftwar (som först nu börjar ges ut på svenska... suck), som sedan fått diverse uppföljare och annat - fast på svenska har bara Ormkrigscykeln kommit ut.

Dock så har nog Wurts skött mycket av författandet, då jag läst en kommentar av Feist att hon gjorde de tsuranesiska maktintrigerna långt mycket mer avancerade än vad han någonsin kunnat föreställa sig...

Så, för att tippa på en gissning: Wurts skrev det mesta, men höll sig till den tidslinje och den värld som Feist slagit fast i sin tidigare bokserie...

Fast vette faen om det var han som uppfann Midkemia egentligen, med tanke på att han i förordet till varenda bok tackar en viss rollspelsgrupp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!!

Jag läser Christina Jacq:s serie om Ramses och hans liv (är mitt i del 4), 5 ganska tjocka och innehållsspäckade böcker.

Både litterärt och faktamässigt mycket hög kvalitet. Författaren är egyptolog så han är väl insatt i ämnet.

Både denna serien och en annan Egyptenserie som handlar om hantverkarna som bygger pyramiderna (4 delar) av Jacq rekommenderas varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vette faen om det var han som uppfann Midkemia egentligen, med tanke på att han i förordet till varenda bok tackar en viss rollspelsgrupp...

Steve Abrams, Jon Everson, and Conan Lamot hittade på Midkemia som en kampanj till deras D&D lir. Sen kom Feist med i deras spelgrupp och gav sedan ut ett antal RPG-lir baserat på Midkemia. Sen skrev han Magician-böckerna.

Rättigheter till Midkemia och allt som använder den världen har visst ett speciellt företag. Skulle tro att Feist har en fet del i det företaget :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis avslutat "Harry Potter and the Order of the Phoenix", och har börjat med Len Deightons "XPD". Från fantasy till thriller - man måste variera sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm?? moderatorn borde radera det inlägg som är dubblerat :roll: .

Japp, och nu har den gjort det också. Ursäkta dröjsmålet... //Eileen

själv läser jag(läste)första delen av magins skepp av robin hobb(det hette han väl?), som enligt mitt tycke var riktigt bra när man kom in i den. tyvärr så har jag bara hittat denna serie på bibloteket på landet(och eftersom jag inte gärna lägger ut pengar på böcker jag kan låna så får jag vänta tills jag är där uppe igen med att läsa fortsättningen :wink: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läser just nu "Star Trek: The Starfleet Survival Guide"...

En mkt bra bok där det tex. står hur man laddar upp en skyttels batterier med en Phaser (typ 1, 2 och/eller typ 3)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv håller jag mig till skräppocket som Remo och Blade. Får plats i byxfickan och kan knögglas hur som helst. Perfekt på spåvagnen till och från jobbet. Problemet är att de tar slut så fort....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en ovana att försöka läsa flera böcker samtidigt, men den som passar bäst att "showa off" :D med på forumet just nu är nog "On War" av Carl von Clausewitz. Från 1839 och är ganska intressant om man är intresserad av konfliktspel eller politik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men innan det så läste jag Imperiets Dotter, en kanon serie måste jag säga. Tror att det var Terry Brooks eller så som skrve den....

Det är Janny Wurts och Raymond E. Feist som skrivit den serien tillsammans. Skitbra helt enkelt. Jag är inte säker, men jag tror att det är Janny som skrivit storyn och att Raymond (eller hans fru) redigerat/editerat den.

Tackar...

Japp kan bara hålla me dom att den var kanon....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv sitter jag och läster satirikern Michael Moores bok Downsize this!. En bok som klar håller måttet. Kan rekommendera Stupid white men av samma författare också.

Annars så har det blivit lite Åsne Seierstad - Bokhandlaren från Kabul för att vara noga. En ok bok men för någon som inte känner sig intresserad av nutidspolitik eller islam så kan jag referera till Mr Moore istället. En mycket vältalig man som aldrig misslyckas att underhålla.

/kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avslutade "Svenskarna som stred för Hitler" av Bosse Schön häromdagen och tog precis upp "Impro for Storytellers" av Keith Johnstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittat ännu en Clive Cussler; Draken. Som vanligt mycket undervattens-action :)

Skit, jag tror jag har läst alla Cussler-böcker utom 1 nu... :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alf Henriksons Det västliga Hellas. Kul om klassiska greker i Italien och på Sicilien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste nyss ut första boken i trilogin Song of Ice and Fire och den var riktigt bra.

Nu läser jag C++ :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu läser jag C++ :shock:

Whaa?? Inte frivilligt hoppas jag. Helt "out of topic", men för Guds skull, C++ kommer vara mer eller mindre dött om några år, såvida man inte ska programmera några obskyra styrenheter, underhålla några gamla system eller koda action-spel på lågnivå. Till och med DirectX 9 har ju stöd för .NET och de programspråk som man använder där; typ C# och VB.NET.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kommit in i en period där jag läser många böcker samtidigt, och därför läser jag Simarillion, Krönikan om Thomas Covenant och The Icewind Dale Triologi (har även som synes kommit in i en period där jag bara läser fantasy).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu så läser jag "The Dragon Reborn" av James Oliver Rigley Jr. Mycket bra bok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm.. själv läser jag, just nu: modesty blaise-böckerna (snabblästa så det blir i princip alla på en gång), en bok om databasutveckling, "oheliga krig" om "afghanistan, usa och den internationella terrorismen" samt en bok om digerdöden. Det som saknas på listan, som jag normalt sett läser, är något om ekonomi. :)

Dagens tips: Philip Pullman, trilogin om "Den mörka materian". Helt suverän!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

he he he hoppar på tråden lite sent... men kanske kul att väcka den till liv igen? ^^;;

Läser Solaris av Stanislaw Lem, sen ska jag kasta mig över Solaris filmerna har jag tänkt...

Hittills en mycket spännande och underhållande bok!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

just nu

neil gaimans "stardust" samt gunnar höistads "mobbning och människovärde"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

2 2