Gå till innehåll
vitelpolonia007

Rollspelsundersökning

Recommended Posts

Har idag och igår varit i kontakt med en som driver ett konsultföretag. Där har jag beställt en undersökning av rollspelsmarknaden. Syftet med denna undesökning är att se vad man kan göra för att öka marknaden för rollspel samt titta på var pengarna ligger nånstans. Hur tjäna pengar på rollspel. Jag hoppas att jag ska få fram nåt vettigt för nåt måste göras för den svenska rollspelsmarknaden. Har varit lite otrogen mot sverok då jag varit inne på rollspel.nu och jag kan bara konstatera att det finns mycket bra folk där samt bra trådar som jag skulle vilja se här :).

True Sabbat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går en sån undersökning till?

Jag föreställer mig att största problement med svenska rollspelsmarknaden är att den är för liten... ska bli intressant att se om jag har rätt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han som driver konsult firman är 63år samt och har suttit i ett antal styrelser samt samt jobbat med en massa "ekonomi jobb" åt olika företag. Han spelar inte rollspel själv :).

Det undersökningen handlar om är hur man ska tjäna pengar på rollspel. Samt få den marknaden att växa. Att den är för liten precis som du säger pöniz stämmer men varför är den så liten?

Hur går man tillväga? Jag är inte civilekonom så personligen har jag ingen erfarenhet av sånt men det handlar förstås att kartlägga befintliga verksamheter och kolla på deras lönsamhet exempelvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Den är för liten för att det inte finns några försäljningsställen längre.

Den inställningen kan man ju inte ha då kan vi ju lika gärna lägga ned alla marknader. Då är det väl inte svårare än så att fixa "försäljningsställen" personligen tror jag inte alls att den är liten, men det är ungefär som paralympics och damfotboll. De får inte ta plats och synas, de verkar i det tysta. Mkt handlar ju om nätverkande också, samt att jag tror att bokförlagen i det stora hela är för fega. Ta tex Bonniers, om det är något dom skulle satsa på skulle andra haka på. Hur många förlag finns det som ger ut rollspel i sverige? är det ens fem stycken typ? Jag vet inte men jag tror det är en marknad som har stora potential.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som rollspelsproducent vet jag att den gamla, stora marknaden gick åt skogen när leksakshandeln och varuhusen slutade med rollspel (efter KULT-debatten). Det var det stora dråpslaget, vilket gjorde att återväxten förstördes.

Den andra spiken i kistan (om man får vara melodramatisk) var när Tradition gick samman med EB-games, som sedan slutade med rollspel.

Det gjorde att upplagorna på svenska rollspel gick från tusental till hundratal.

Sedan dess handlar det om affärer. Ett rollspel kostar mycket att köpa in, och har låg omsättning. De är hyllvärmare. Jag har pratat med förlag, och kan tyvärr meddela att deras säljare är totalt ointresserade. Det är mycket jobb för inga pengar.

Visst finns det potential, men då måste "blockaden" mot rollspel på nåt sätt hävas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär nu ungefär (eller de närmast kommande åren) borde tiden vara mogen för att skjuta in sig (mediamässigt) på barnen till Drakar och Demoner-spelarna (de som köpte och spelade svarta lådan med blåa expertboxen, lila mutantboxen osv). Pappa (och möjligen mamma) vet vad det handlar om, det är rumsrent i deras ögon, och kan upplevas som något positivt och bra i och med att det kan få bort barnen från WoW-träsket en stund för lite "riktig" samvaro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske pr-kampanjer riktad till skolungdommar och ungdomsgårdar skulle vara något, att ta bort tönt-stämpeln och bara pimpa hobbyn i största allmänhet. Jag tror det är okunskapen som hindrar marknaden från att växa. Bortsett från att bli introducerad av en vän, hur många vis finns det egentligen för människor att börja med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten pamflett som stoppades i ett större spelföretags brädspel skulle kanske vara välriktad (och kostnadseffektiv?) reklam, tänker på Lautapelit och andra i samma division.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nu... borde tiden vara mogen för att skjuta in sig (mediamässigt) på barnen till Drakar och Demoner-spelarna (de som köpte och spelade svarta lådan med blåa expertboxen, lila mutantboxen osv). Pappa (och möjligen mamma) vet vad det handlar om, det är rumsrent i deras ögon, och kan upplevas som något positivt och bra i och med att det kan få bort barnen från WoW-träsket en stund för lite "riktig" samvaro.

En helt korrekt analys, om du frågar mig. En av de bättre jag hört i denna numera ganska segslitna debatt om rollspelens vara eller icke vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om det helt plötsligt skulle ges ut ett rollspel i 80-talskvalitet i svenska leksaksbutiker igen, skulle folk köpa det då?

Jag tror det. Föräldrar skulle köpa det till sina barn för att det såg spännande och lagom intellektuellt ut - de sitter ju så mycket vid datorn och chattar och spelar enkelspåriga spel så lite aktivitet utan elektricitet vore nyttigt för Edvard och Ludmila.

Inte en kotte skulle associera till de diskussioner om rollspels farlighet eller ens rollspel överhuvudtaget som bränner så tungt i våra egna hjärnor. Rollspel är borta från det allmänna medvetandet och skulle ses som något nytt.

Skulle du?

Kanske det - jag köper ju redan rollspel i min frändliga lokala gamängshopp och är rätt mainstreamig i min rollspelssmak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra fråga! Jag tolkade det i positiv riktning: glassiga boxar med tärningar och karaktärsblad i, men också oblygt textfyllda regelhäften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alltså, vad är 80-talskvalitet mer specifikt?

Ah, det borde jag nog specificerat :)

När jag uttryckte mig på det viset så tänkte jag mig boxar med tärningar och karaktärsblad. Jag tänkte också regelsystem som ryms i ett häfte eller en tunnare bok, med illustrationer i liknande kvalitet som DoD 1.0, Mutant 2089. Personligen har jag en väldigt liten relation till den tidens spel, så min bild av dem kan mycket väl vara missvisande.

Jag tror helt enkelt inte att man skulle kunna hitta Mutant:UA eller Eon i en leksaksbutik... de upplever jag som riktade till en äldre publik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mja, det beror nog på pris och hur mycket beskrivning och setting tilltalade mig.

Jag skulle gärna se lite mindre rollspel, i boxar med allt man behöver för att spela, så att det fanns ett lite bredare utbud. Jag tror att jag skulle göra av med mer pengar på spel isåfall, just för att man kan köpa, och lite snabbt prova på, och sedan har man inte förlorat så mycket även om man inte gillar det. Med stora spel som Eon, eller DnD eller liknande, så behöver man ju hitta någon som har spelet, eller punga ut med rejäla summor pengar, ofta flertalet böcker, tärningar och liknande, och så krävs det massa förberedelser också. Visserligen är de spelen väldigt kul också, men det krävs en del innan jag köper det.

Om det istället var en liten bok i samma storlek som Evolutionens barn, i en liten låda med de tärningar man behöver, och några färdigtryckta karaktärsblad, gärna sudd, penna och kanske ett kort äventyr, så tror jag att det skulle vara trevligt att bara spontanköpa, och provspela på en gång. Jag skulle nästan kunna tänka mig att jag skulle kunna köpa något sådant påväg till en picknick, och spela där, eller köpa som presenter till någon kompis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den inställningen kan man ju inte ha då kan vi ju lika gärna lägga ned alla marknader. Då är det väl inte svårare än så att fixa "försäljningsställen" personligen tror jag inte alls att den är liten, men det är ungefär som paralympics och damfotboll. De får inte ta plats och synas, de verkar i det tysta. Mkt handlar ju om nätverkande också, samt att jag tror att bokförlagen i det stora hela är för fega. Ta tex Bonniers, om det är något dom skulle satsa på skulle andra haka på. Hur många förlag finns det som ger ut rollspel i sverige? är det ens fem stycken typ? Jag vet inte men jag tror det är en marknad som har stora potential.

Det räcker med att titta på en match i damfotboll så vet man varför de verkar i det tysta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha en affär som enbart säljer rollspel vore som att öppna en bokhandel som bara säljer kokböcker. Faktum är att vinsten i att sälja rollspel är väldigt dålig, det var anledningen till att EB Games fasade ut rollspelen totalt när de tog över Tradition. Sen har vi också en marknad där de flesta rollspelen säljs på webhandlar. Adlibris, Ginza och fler andra har börjat ta in rollspel i sina lager som ett komplement till deras mediautbud. Något som gör det ännu svårare för fysiska affärer att konkurrera då det är väldigt svårt att slå en webhandel i priser och utbud. Och även där har de faktiska rollspelshandlarna väldigt svårt att konkurrera med t.ex. Adlibris i priser, du kan bokstavligt talat spara hundralappar på att köpa böcker via Adlibris mot t.ex. SF-bok. Och ingen svensk handel har ett tillnärmelsevis lika bra utbud som t.ex. Leisuregames. Det finns en anledning till att figurspels och brädspels butiker och sidor ökar, medan rollspelsinriktade sådana stått stilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problematiken består väl också mycket i det att man faktiskt inte behöver köpa något alls för att kunna rollspela. System, settingböcker, tärningar och miniatyrer i all ära men det går att spela med stor behållning utan. Det är dessutom så att om man väl har köpt lite grejer till ett spel kan underhållningsvärdet räcka i åratal.

Jag hade gärna sett att rollspelsböcker hade riktat in sig mer på kreativt spelande och spelledande och att föra fram settingens, kampanjens och/eller scenariots temata och stämningar. Det är svåra frågor som behöver annorlunda svar i varje värld och som man alltid kan behöva fundera lite mer på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det räcker med att titta på en match i damfotboll så vet man varför de verkar i det tysta...

För mig är fotboll ungefär lika dåligt vilket som. Jag gillar när de visar klipp på snygga mål men 90 minuter av att sparka en boll fram och tillbaka? Man måste ju vara fullkomlig idiot för finna nöje i att se sådant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu