Jump to content
Sign in to follow this  
nickedude

Nyaste world of darkness

Recommended Posts

Tjenare!

Håller på med inköp till en förening och vi funderar på att köpa in det nyaste world of darkness. Jag tänkte höra ifall det är någon som lirat det mycket samt vad ni tycker om det? Är det mycket olikt det andra? Har inte spelat så mycket world of darkness själv så är tacksam om folk skulle kunna utöka mitt kunnande inom den nyare versionen, lämpar den sig för nybörjare?

Tacksam för svar!^^

Har inte spelat gamla WoD, men det nya är ett av mina favoritsystem, det är väldigt enkelt att lära sig så det passar väldigt bra för nybörjare. Sen finns ju alltid möjligheten att använda övernaturliga mallar på sina karaktärer (om man köper Vampire the Requiem, Werewolf the Forsaken, Mage the Awakening, Promethean the Created, Changeling the Lost, Geist the Sin-eaters böckerna. Hoppas att jag inte har missat något av spelen.), men det är kul att köra med vanliga dödliga karaktärer också.

Den enda nackdelen(?) med det enligt mig är att man behöver ganska många d10:or, men det är ett spel jag kan varmt rekommendera.

Ah det låter ju kanon! Jag har läst lite om WoD men inget ingående om själva systemet utan mest lite historier ifrån när folk spelat osv. Låter som ett kul spel att börja lira i alla fall! Tänkte även fråga, finns det mycket material till det? Då tänker jag typ på kampanjer, böcker och sånt för det låter ju som ett rollspel som spelas en hel del.

Med alla tillägg så finns det 187 (enlight White wolfs hemsida) böcker, för tillfället, med World of Darkness-loggan på. Då är romaner inkluderade, men jag skulle gissa på att åtminstone hälften är regelböcker, om inte mer.

Jag har främst spelat och suttit som SL till OLD WoD.

När det nya kom ut var jag snabb att köpa in det i förhoppning att det skulle vara bättre.

Spontant vart jag regelmässigt besviken och världen har inte blivit vettigare.

Enda fördelen som jag ser det med nya är att man åter igen har försökt balansera upp mellan Were-Vamp-Mage.

Werewolfs anser jag är helt spolade. ALLA hatar dem och alla ska slåss, inklusive mellan packen.

Vamp har jag inte hunnit läsa så mycket om men Bloodpotens eller vad det heter blir tokigt då man efter ett tag bara kan livnära sig på andra vampyrer.

Mage´s magi har också fått sig en fet smäll. Nu är de nedbantade till Besvärjare.

Summerat så anser jag att nya Wod Inte är bättre än gamla. Däremot inte sagt att man inte kan ha roligt med det, då det också verkar försöka balansera mellan grupperna.

men jag skulle gissa på att åtminstone hälften är regelböcker, om inte mer.

Holy shit dude xD Det är en hel del! Men är det som i andra rollspel att det typ finns en SL bock och en spelar bok med de flesta grundreglerna eller hur ser det ut, vad är det man behöver för att börja spela?

Tänkte även fråga lite hur det är med raserna, är Mages vanliga människor eller? Hur fungerar vampyrerna, är det "klassiska" vampyrer som brinner i solljus och har en dålig erfarenhet av silver eller hur funkar det? haha xD

Silver funkar inte mot vampyrer, men dock mot varulvar. Vampyrer paralyseras av en påle i hjärtat, men dödas inte. Solljus bränner sönder vampyrer. I grunden är magiker människor som vaknar upp, och upptäcker att världen är större än de trodde, och med det följer en del kraft, magin. Varulvar föds som sådana, och förvandlas för första gången runt tonåren. Månfasen bestämmer vad för sorts varulv du blir. Vampyrer är ganska klassiska, men med en djupare samhällsstruktur bakom sig. De flesta myter om vad vampyrer kan göra stämmer, fast sällan i en och samma vampyr.

Det finns en grundregelbok till alla tillägg, och en grundbok. Du behöver alltid World of Darkness rulebook. Om du vill spela vampyrer behöver du Vampie:The Requiem, för varulv Werewolf: The Forsaken, och så vidare. Alla bygger på World of Darkness rulebook dock (tror jag, det kan finnas undantag).

Som Wallahad säger så är power leveln mycket lägre i nya world of darkness. Alla är svagare, och det passar inte alla. Man måste vara mer försiktig, och prioritera och balansera mer. Om du är en vampyr och håller dig vaken för länge så kommer du inte kunna livnära dig på djur längre, och efter ett tag till inte människor heller, du behöver mer starkare blod. Du kan kompensera för det genom att lägga dig i dvala, men du blir svagare om du gör det, och är borta från världen ett bra tag.

Tackar för grymt bra information hittills!

Det verkar som det finns mest intresse att köra werewolf här så då satsar jag på att köpa grundboken och werewolf tillägget. Är det någon som har några bra förslag på en werewolf kampanj som finns färdig som man kanske kan lira som test? Hade varit gött ifall det fanns något förberett så man fick en liten bild av hur det kan se ut. Är även tacksam ifall någon har ett bra förslag på en WoD bok man kan läsa?

Jag gillar nWoD mkt mer än gamla, men bägge är bra. Jag kan rekommendera flera av de WoD-böcker som finns, som exempelvis Midnight Roads, Urban Legends och Ghost Stories, med flera. De är bra för inspiration till äventyr, oavsett vad man kör för ngt. Är också rätt sugen på att ngn gång köra en Innocentskampanj (barn i WoD), men frågan är väl om tiden finns för det. Hur som haver, du lär kunna hitta mkt material och inspiration; det är som du nämnde ett populärt spel. Har tyvärr inte så bra koll på Werewolf, men ngn här lär säkert kunna ge bra tips.

Tackar för tipsen du! Jo finns det någon som kan tänka sig att skriva lite om werewolf så vore det uppskattat! Hehe ^^ Frågade lite på ett amerikanskt forum om werewolfs i wod men fick till svar att var det första gången jag spelade så är det wampire sm gäller, undrar om det stämmer hehe XD?

Det här med innocents låter dock också rätt intressant, hur fungerar det? Spelar man som människo barn eller kan det vara vilken ras som helst?

Det är tänkt att man ska spela människobarn, men det borde gå att kombinera med en annan kampanj senare. Om du är varulv vet du inte om det förrän du förvandlas, och magiker eller vampyr blir du.

Att man ska börja med vampire är bara folk som är traditionalister. Vampire kom först (ett år innan, både masquerade och Requiem, jämfört med apocalypse och forsaken), och därför tycker vissa att det ska spelas först.

Det är inga som helst problem att spela werewolf först. Det är samma folk som säger att man måste börja spela DnD eller DoD när man börjar spela rollspel.

Varulvarna är ganska inspirerade av indianer. De har sina tribes, och är ganska shamanistiska av sig. De spenderar en stor del av sin tid i andevärlden, och är skapade av moder jord som vakter, och fåraherdar åt människor. Konflikterna varulvar emellan går ofta ut på hur man ska tolka det. De har mycket med natur att göra, och motståndare kan vara företag som förorenar, ofta med något övernaturligt bakom sig. Vill du veta mer gäller det nog att skaffa böckerna. De är riktigt bra. Jag känner folk som starkt ogillar upplägget, speciellt med reglerna, men fokus ligger mycket på inspiration, stämning och bakgrund, så även om du inte tänker spela varulvar kan du ha nytta av boken. Det är mycket trevlig läsning.

Roger roger. Sånt här är riktigt bra att veta alltså hehe tackar så mycket för bra information! Vi har inte riktigt bestämt vem som ska vara SL än men ni andra som har varit SL, har ni några tips när det kommer till WoD?

Jepp. skriv ner SLP´s. Speciellt om du har lagt en Template på dem.

Template = Något utöver människa.

Fixa minst en skärm, då den innehåller saker som är spridda i hela boken. Du slipper slå upp specifika sidor i boken. Tyvär så har man gjort 4 skärmar. WoD, Mage, Vamp o Were.

Stämningen är viktig. Uppmuntra spelarna att spela ut vad de gör.

Ex: Spelaren ska fly i en bil.

Spelare FEL; Då slår jag väll då. [rullar tärningar] Jag lyckas...

Spelare mera RÄTT; Jag rycker handbromsen och sladdar in mot huvud vägen i ett försök att skaka av mig förföljarna.

Börjar de prata sinsemellan i karaktär, så låt de hållas.

Annars är det inte mer annorlunda än ett vanligt spel.

Som Wallahad säger så är power leveln mycket lägre i nya world of darkness. Alla är svagare, och det passar inte alla. Man måste vara mer försiktig, och prioritera och balansera mer. Om du är en vampyr och håller dig vaken för länge så kommer du inte kunna livnära dig på djur längre, och efter ett tag till inte människor heller, du behöver mer starkare blod. Du kan kompensera för det genom att lägga dig i dvala, men du blir svagare om du gör det, och är borta från världen ett bra tag.

Ligga i dvala ett tag? :lol:

Om jag minns rätt så kan vi prata upp mot några år.

Spelar man då i mixed group så blir det riktigt intressant.

Vad hinner en Mage göra med sitt Sanctum/Hem på den tiden?

Nivåerna mellan raserna är inte så olika fr gamla Wod heller.

Werewolfen börjar som den Starkaste karraktären men har svårt att avancera.

Vampyren börjar som näst starkast men avancerar rätt snabbt och kan genom att öka Potens & Fortitude snabbt ge en Werewolf en fysisk match.

Mages börjar näst sämst och tar ett tag att utveckla men i slutändan sitter de åter igen och kan skapa nya typer av Werecreatures.

Människorna börjar sämst, kan bara utvecklas begränsat mycket och deras ända styrka är att de är människor.

Om man är en vampyr så är man ju tekniskt sett odödlig, och det tar ändå något hundratal år att nå en nivå där man bara kan dricka blod från andra vampyrer, tror jag. Om man är borta ur action i 50 (eller med 1 i humanity 1000, om jag minns rätt) år, så visst, då har man missat en del, men det är inget som inte går att reparera. Det är det jag menar med att man behöver balansera och prioritera. Är det viktigare att göra slut på sin motståndare nu, trots att det är obekvämt att inte kunna dricka människoblod? Är det värt att komma på någon plan om att göra människor till vampyrer enbart för att dricka av dem i en blodsfabrik, när man blir mäktigare av att göra det, och kan bossa runt med de andra vampyrerna i staden?

Spelar man mixade grupper kan ju vampyren spela som sin ghoul ett tag, eller childe, som ska se till att ingen sabbar för mästaren, och skydda hennes intressen.

En viktig sak som SL är, slå inte för mycket. Spelet är inte designat för att du ska slå tärningar särskilt ofta, du har en stor chans att misslyckas, och det bör bara göras när det är dramatiskt, när du är i strid, eller när du har tidspress, eller något hot, eller konsekvens av vad du gör.

Hehe okej som det verkar så är det alltså inget alternativ att gå in i dvala om man är spelare? Verkar som att man inte kommer tillbaka på ett tag hehe eller har jag inte fattat det rätt? xD Jag menar spelar man wampire och lägger sig i dvala så vill ju fortfarande andra RP spela hehe xD

@Ellanion såg att du nämnde något om humanity, antar att det är det som avgör hur "mycket" vampyr man är eller? Typ hur lik man är en människa helt enkelt?

@wallahad hur är det en styrka att vara människa hehe? xD Kan tänka mig att de flesta inte spelar människa om det inte finns några fördelar?

Btw vad är skinchangers, påminner det lite om werewolfs? Samt en annan fråga, det är möjligt att ha en grupp där det finns många olika raser, tex en werwwolf en vampyr och en människa, förutsatt att dom har en anledning att vara tillsammans (kampanjen= eller har jag fattat det helt fel haha xD

Gällande Humanityskalan så har det med vampyrens mänsklighet och Besten att göra, ja. Ju lägre Humanity, desto mer har Besten tagit över av vampyren. Här finns lite mer info om Humanityskalan från The Blood. Den boken är verkligen att rekommendera om ni funderar på att spela Vampire.

Människor har flera fördelar, även om de kanske inte verkar lika häftiga som övernaturliga varelser. Inte minst har de fördelen av att passa in i samhället. Jämför man med exempelvis vampyrer så kan ju människor vara ute dagtid vilket inte vampyrer kan. Däremot brukar det underlätta i en kampanj om alla spelar någorlunda samma sak.

Gällande Innocents så har jag själv funderat kring att det vore roligt att köra en kampanj med karaktärerna som barn och sedan fortsätta med lämplig inriktning när karaktärerna vuxit upp. De kan ju råka bli lite vad som i WoD; det är trots allt en tämligen mörk värld.

Alltså, man spelar ju inte en människa för att få fördelen, eller för att få en "bättre" karaktär än andra. Man spelar människor för att det är lätt att relatera till, och det är roligt att utforska en främmande värld som en helt vanlig människa, istället för som ett stort och mäktigt monster.

Att spela ett litet barn i innocents gör ju (som jag förstått det) att du har en löjligt svag och omäktig karaktär, men det är där charmen ligger. Jag tror att det är en ganska viktig attityd att ha om man vill ha kul med WoD. Systemet gör sig inte särskilt väl till powergaming eller att vara så mäktig som möjligt.

Fördelen med att vara människa är att ingen Organisation är ute efter att utrota hela din ras.

Förslava och andra liknande saker javisst men inte utplåna från existensen.

Fördelen är med andra ord att du inte har några nackdelar.

Hur mycket humanity anser ni är bäst att börja med? Från det jag läste så känns mellan 7 och 6 som det bästa men det kanske beror ur vilken synvinkel man ser det, det känns inte som en hit att börja på typ tre och samtidigt så känns det lite weird att ha typ tio. Dels för att det är så ovanligt och dels för att det inte känns som en riktig vampyr (se Twilight).

Att vara människa kanske inte är så lamt då ;D Hehe ne men viktigt att det finns något som väger upp för dom, först när jag läste om det så kändes dom verkligen inte som nått man ville spela ifall man ville ha en bra spelupplevelse, det ändrade jag dock min syn på när Ellanion nämnde det här med att utforska en främmande värld som en människ. Jag hade faktiskt inte ens tänkt på det på det viset hehe xD

Som sagt så verkar det här med innocents rätt intressant, kan tänka mig att det blir väldigt bra rollspel om man ska sätta sig in i den sitsen! Sen blir det ju samtidigt nått helt nytt, jag själv har aldrig spelat barn i något rollspel hehe.

Alltså, vad du har i humanity när du börjar beror ju på vad du spelar för karaktär. Alla karaktärer kommer inte börja med lika mycket och borde inte göra det heller.

Var du en läkare i läkare utan gränser som människa, och blir en vampyr skulle du nog försöka fortsätta hjälpa folk, iallafall till en början, du skulle verkligen kämpa för att inte låta besten ta över, och du skulle ha en del. Om du var en cynisk krigsveteran som tycker att mänskligheten som helhet är ond och förtjänar att utplånas så skulle du nog börja med väldigt låg harmony om du blev en varulv.

7 är standard, för en ny karaktär, har jag för mig, och det är en bra utgångspunkt. Då är du som en typisk människa, vare sig det är morality, humanity, harmony eller vad magikerna nu har, essence, eller wisdom eller vad det är. Sedan kan du modda det baserat på hur din karaktär är.

Nya:

+ Enkelt att förstå

+ Tematiskt konsekvent

+ Fokus på spelarkaraktärerna

- Saknar metafysik

- Supernaturals är för lika varandra

- Hitta på det själv attityd

Gamla:

+ Stark metafysik

+ Bredare och djupare teman

+ Mycket lore att spela på

- Svårare att förstå

- Ibland mycket svårspelat/spellett (främst Mage och Demon)

- Blandad kvalitet på materialet

Jag försökte skriva det någorlunda neutralt men att jag föredrar oWoD framgår kanske ändå. nWoD börjar gärna i vad som verkar häftigt eller passar med systemet och jobbar sig fram till världen därifrån vilket gör att det finns ganska basala saker som faller samman om man funderar på det en stund. De har passat sig noga för att "bestämma" över spelledaren genom att slänga in massa konstigheter, men i mina ögon så är det bättre att sålla bland materialet än att bli pekad i en vag riktning och ombes hitta mitt eget material där borta.

Med det sagt så varierar försämringen mellan olika spel och som ny spelare vädjar jag till dig; om du vill testa werewolf, kolla åtminstone in den gamla boken, för det spelet har blivit våldtaget hårt och länge av nyversionen.

Mitt tips, eftersom jag spelat och spellett nya world of darkness rätt mycket är;

Fördjupa er INTE i alla bloodlines i det nya vampire. Whitewolf gör allting så sjukt obalanserat och fuckat så det går inte att försvara. Håll er till grundböckerna och eventuella tillägg som inte innehåller så mycket bloodlines som t ex miljöer eller allmänna tillägg så som armory, innocent eller relik-boken. De böckerna hjälper till med saker som kan vara lite jobbiga att själv göra som SL men bloodlinesböckerna gör bara systemet obalancerat och broken.

Mage-systemet tycker jag också är lite broken då det i jämförelse med de andra supernaturals är helt overpowered.

Men med lite modifaktioner är grundböckerna bra och jag gillar, trots dessa problem, nWOD. Speciellt Hunters eller Geist, underbara settings ^^

Men som vanligt behöver WhiteWolf moddas en aning för att vara riktigt smidigt och mindre obalanserat.

En stor fördel med det nya är att böckerna är lätta att få tag på. Det går att få tag på oWoD, men det är inte bara att knalla in i en spelbutik och köpa dem.

Gällande Humanity för Vampire (eller vad det nu heter om man kör ngt av de andra spelen) så finns det angivet längst ner på karaktärspappret hur mkt Humanity man har (och 7 är startvärdet), men en rekommendation är att anpassa det som Ellanion nämner efter hur karaktären är. Vi brukar också skippa att man får XP för att sänka Humanityn eftersom det känns som att man då sänker den av fel skäl, men sånt är ju upp till spelledaren och spelgruppen att komma överens om.

Medhåll i övrigt gällande bloodlines. Finns de som är en aning brutna.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...