Gå till innehåll
Morn

Alkoholpolicy för Sverok Stockholm

Hur bör Sverok Stockholm utforma sin alkohol policy?  

34 medlemmar har röstat

1. 1. Hur bör Sverok Stockholm utforma sin alkohol policy?

• alkohol bör vara tillåtet i enlighet med förbundets alkohol policy
      19
    • alkohol hör inte hemma i Sverok Stockholm sammanhang
      15

Recommended Posts

Hej

Senaste dagarna har vi inom Sverok Stockholms styrelse diskuterat införandet av en alkohol policy.

Vi har nu 2 egentliga förslag. Anta något i stil med förbundets policy som tillåter att akohol direkts men att Sverok aldrig betalar för det. Eller att köra lite hårdare med att inte tillåta att det driks alkohol i samband med Sverok Stockholm verksamhet.

Jag vänder mig nu utåt och frågar er. Vad tycker ni? När ni röstat så vill jag att ni motiverar erat svar i denna tråd.

OBS! jag vill inte se en debatt här utan endast vad ni tycker. Så max 1 inlägg var. Där ni försöker vara så sakliga som möjligt.

//Mårten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverok Stockholm är en organisation som engagerar många ungdomar. Några av dessa ungdomar är under 18 år. Sverok Stockholm ska vara ett distrikt där alla är välkomna, och dricks det alkohol någonstans under distriktets aktiviteter så finns det risk för att minderåriga eller minderårigas föräldrar inte känner trygghet i att deltaga/låta sitt barn deltaga i distriktets aktiviteter. Det finns också de som inte trivs bra i alkohols närvaro och därav inte känner sig välkomna om det inmundigas sådan under ett distriktsevenemang. Därav säger jag: Ingen alkohol i distriktets verksamhet, över huvud taget. Det handlar om allas möjlighet att delta i distriktets arrangemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Policy: Alkohol inom Sverok

Denna policy gäller Sverok centralt. Det innebär verksamheter anordnade av förbundsstyrelse, förbundskansli, arbetsgrupper och andra centrala organ. Exempel på dylika verksamheter är arbetsgruppsmöten, riksmöten och centrala utbildningar. Den gäller inte medlemsföreningar, distrikt och andra ickecentrala delar av Sverok. Den kan dock antas som egen av distrikt och medlemsföreningar om de så önskar.

Alla ska kunna känna sig hemma inom Sverok. Samtidigt ska Sveriges lag alltid följas. Det leder till följande slutsatser:

* Ingen under 18 ska någonsin dricka alkohol i Sveroksammanhang

* Ingen under 20 ska någonsin dricka alkohol, annat än sådan med max 3,5 volymprocent alkohol, utanför servering, i Sveroksammanhang.

* Ingen ska överlämna alkohol till någon under 20 eller uppmuntra någon att dricka.

Brott mot ovanstående leder ofrånkomligt att man så snart praktiskt möjlighet föreligger sänds hem på egen bekostnad. Dessutom kommer det läggas en polisanmälan för langning, ett brott som måste föreligga för att något ovanstående ska kunna inträffa.

Vidare kan även den som uppträder berusat så att det stör andra sändas hem på egen bekostnad även om denne har de legala åldern inne för alkoholkonsumtion. Sverok bekostar aldrig, under inga omständigheter, alkohol. Om alkohol ingår i materbjudande måste annan dryck än alkohol väljas för att Sverok ska ersätta måltiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm 10 som har röstat men endast 2 som svarat varför dom tycker som dom gör.

Varför svarar ni inte? Jag ser gärna mer konkreta svar och själva sakfråga. Ska det vara ok att ta en öl/vin/sprit med Sverok Stockholm? Och varför?

Hur som så är min åsikt i frågan helt i linje med Eli.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det, på förbundsnivå har vi det här komplementet också:

Sveroks kontrakt

Sverok strävar efter att vara ett tröskelfritt förbund. Allergi, matpreferens, funktionshinder, religion, önskemål om en alkohol/drogfri miljö och dylikt ska inte vara ett hinder för att delta på riksmötet, utbildningshelger, styrelsemöten och andra träffar.

Normen för arrangemang är alkohol- och drogfritt(*) med matalternativ för vegetarianer och köttätare. Plats för rökare ska finnas men icke-rökare ska lätt kunna undvika den. Individer som gravt missköter sig eller uppträder berusat skickas på egen bekostnad hem.

Andra behov och önskemål är något som löses i samarbete med den enskilde individen: Denne meddelar dem i god tid och förmedlar det som Sverok behöver veta för att kunna lösa dem. Sverok försöker efter bästa förmåga lösa dem i den mån det är praktiskt möjligt.

I och med att lokaler varierar oerhört i tillgänglighet kan förbundet inte garantera någon norm - ta gärna kontakt i så god tid som möjligt om du har ett funktionshinder som ställer krav på lokal eller transport.

* Dryck med max 2.25 vol. % alkohol räknas som alkoholfri. Nikotin är förvisso en drog, men särbehandlas här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att alkohol har inom en organisation med en stor del barn- och ungdomar som medlemmar att göra, särskilt inte som vi är en ungdomsorganisation. Jag ser inga problem med att distriktet har en striktare policy än vad förbundet har - det blir snarare ett sätt att vara förebild och påverka förbundet åt den riktning man vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att vi ska ha en hårdare alkoholpolicy för Sverok Stockholm än för förbundet centralt.

För det första, så tycker jag att vi idag, generellt sett, har en rätt bra praxis och syn på alkohol. Vi uppmuntrar aldrig förtäring i Sverok Stockholm-sammanhang, men om vi är ute och äter på restaurang tillsammans, och någon vill köpa någonting i baren - för egna pengar och på separat kvitto - så brukar det aldrig vara ett problem. Vi har ingen kultur av wööuh-supa-kröka utan det hålls alltid städat.

Vi har alltså, oftast, en sund inställning till alkohol, som dessutom råkar överensstämma rätt bra med förbundets alkoholpolicy.

Laga inte sånt som inte är trasigt.

Sedan, för det andra, så tror jag att stränga förbud mest verkar stigmatiserande. Jag blev aktiv i Sverok när jag var 16, och har väl suttit och snackat distriktsgrejer med folk som tagit en öl innan jag själv haft åldern inne ett par gånger. Själv har jag druckit cola och inte uppfattat det som problematiskt. Om vi ska bestämma att ingen får dricka öl när de är på en Sverok Stockholm-aktivitet eller i minderårigas närvaro tror jag bara att det kommer att leda till att de som vill ta en öl och snacka sveroksaker gör det någon annanstans, i en mer exkluderande miljö, där alla inte kan närvara. Som krogen, där minderåriga inte kommer in.

Jag tycker inte heller att vi ska ha krogkvällar eller ölrundor i distriktets regi. Däremot blir en öl till maten inte värre än vad man gör den till. Vi vill odla en sund alkoholkultur där det dricks lite eller ingenting på Sverok Stockholms arrangemang. Men det uppnås lättast av att alla börjar beställa cola till maten, inte av att vi står och viftar med pekpinnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... eller uppmuntra någon att dricka.

Så om jag föreslår att vi ska ta en afterwork på puben så slängs jag ut?

.staffan

Är "afterwork på puben" Sverok Stockholmverksamhet? Eller är du där med vänner från Sverok Stockholm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.staffan

Är "afterwork på puben" Sverok Stockholmverksamhet? Eller är du där med vänner från Sverok Stockholm?

Om jag i anslutning till ett styrelsemöte, onsdagsmiddag föreslår att vi skippar att hänga på kansliet för att förflytta oss till ett öl-hak istället. Slår policyn till i sådana fall?

.staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.staffan

Om jag i anslutning till ett styrelsemöte, onsdagsmiddag föreslår att vi skippar att hänga på kansliet för att förflytta oss till ett öl-hak istället. Slår policyn till i sådana fall?

.staffan

Om du går på krogen efter ett styrelsemöte så är det väl OK. Det förslaget på policy gör är att du inte får ersättning för maten du äter då. Om du efter en onsdagsmiddag vill gå på pub med dina vänner så är det inget som hindrar dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att man skall ha möjlighet att dricka i Sveroksammanhang.

Jag har aldrig hört talas om att folk varit fulla i Förbunds- eller distriktssammanhang. Detta talar för att folk i allmänhet håller sig i kragen, åtminstone så länge sverok regisserar händelsen.

Dessutom, då jag själv varit en del av ett förbund som stängde ute en hel del kommunikation, eftersom det var nolltolerans på alkohol på ett tyngre sätt än i Sverok, när jag var under 18, så vet jag att det mest skapar problem. De som ville dricka gick helt sonika ifrån de andra när de ville göra det. Vilka problem har vi löst då? Inga alls!

Är det inte i så fall bättre om man, på restauranten där Sverok bjuder på maten, tar sig en öl och sitter en timme längre, så att eventuella nyktra, och/eller minderåriga kan vara delaktiga så länge som möjligt. Det skulle vara som om jag krävde att folk gick till en annan restaurant ifall de ville äta kött, eftersom kött faktiskt luktar illa (det gör det tyvärr efter några år utan det!). Det blir separation av folk för en liten fråga som inte vållar problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast "kan man inte vara utan en kväll?" är väl ändå ingen jobbig fråga. Det är klart att man kan vara utan alkohol en kväll, på samma sätt som man kan vara utan spel, mat, musik, socialt umgänge, läsk och tv-serier. Så då skulle vi ju kunna förbjuda det också ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Då kommer den jobbiga frågan då ;)

"Kan inte folk klara sig utan en öl en kväll?"

Ingen jobbig fråga. Bara dum, faktiskt. Frågan är mer intressant om man vänder på det: "Om det inte är ett problem - varför bry sig?"

Den frågan är min åsikt också. Orka göra någon policy som ingen bryr sig om eller påverkar någon i någon större utsträckning. "Kan inte folk klara av att en person som sitter jämte tar en öl en kväll?"

Jag klarar mig utan en öl men är jag sugen på en så ser jag inte problemet med att jag gör det. Jag kan se att Sverok inte skall bjuda men jag tycker att det är dumt att använda hårdare regler på ett område i Sverok än annanstädes. Däremot skall minderåriga alltid ha möjlighet att följa med på Sverokverksamheten men om en restaurang bestäms och den visar sig ha alkoholtillstånd tycker jag det är dumt att inte tillåta folk att beställa efter lagens gränser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker att man skall ha möjlighet att dricka i Sveroksammanhang.

Jag har aldrig hört talas om att folk varit fulla i Förbunds- eller distriktssammanhang. Detta talar för att folk i allmänhet håller sig i kragen, åtminstone så länge sverok regisserar händelsen.

Du har missat mycket i Sveroks historian. Direkt drängfylla har väl varit ovanligt men fylla och alkohol har inte varit det.

.staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förslaget på formuleringen i utläggspolicyn är enligt som det är idag så det kommer nog inte att ändras. En alkoholpolicy kommer troligen att komma så småningenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu