Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Studiefrämjandet Malmö

Studiecirklar för Roll-,Bräd och Konfliktspelare

Recommended Posts

Guest

Hej alla spelare!

Nu i vår har studiefrämjandet Malmö bestämt sig för att göra en satsning på Roll-, Bräd- och Konfliktspelare.

Det betyder att vi kommer att lägga extra resurser på att försöka hjälpa alla spel entusiaster att komma igång med studiecirklar. Vi är även intresserade av att höra vad ni själva anser er behöva för att utveckla eran hobby.

Du behöver inte vara med i någon (Sverok) förening för att starta en studiecirkel, utan det räcker med att man är ett kompis/spelgäng på minst tre personer över 13-år. Att vara med i en studiecirkel innebär att man försöker "utbilda sig

själv", dvs man utvecklar sin hobby genom att lära sig mer om det man håller på med, till exempel att man träffas och

skapar rollpersoner eller diskuterar strategi medan man spelar ett parti Warhammer 40K. Att vara med i en studiecirkel

innebär också att man kan få ekonomiskt bidrag till sin hobby.

För mer information och hjälp att starta en studiecirkel kontakta oss:

Mail: adrian.lowander@studieframjandetumea.se

Telefon: 040-108780

Tips är att ta en titt på viewtopic.php?f=110&t=32584 specifikt och viewforum.php?f=110 överlag.

Vi har varit i kontakt med distriktet här nere och pratat lite kring att göra ett vettigt infomaterial - och få till lite smidigare procedurer än de som råder i dag för att planera och rapportera cirklarna. Det är där jag själv tror den stora stötestenen ligger. Jag är jag 30+, inte rädd för blanketter och har fyllt i EU-bidragsansökningar på 17 sidor till och från. Det var smidigare att göra det än att få till en studiecirkel hos er; ett vettigt förstasteg för utveckling är nog i det ledet.

Guest

Hej Kriss

Det är sant som du säger att det kan vara lite krångligt i början, men vår förhoppning är att den

här satsning ska att göra det enklare för spelgrupper att starta studiecirklar, genom att ge dem

en närmare kontakt med studiefrämjandet. Det involverar bland annat att lägga mer tid åt att

gå igenom praktiska saker som cirkellistor m.m. Dessutom får alla grupper som kontaktar oss ett

personligt introduktionsmötet, där vi kan diskutera vad exakt det är vi kan hjälpa till med!

Personligen tycker jag det är lättare att starta en studiecirkel än en Sverok förening helt klart,

i och med att man behöver inga protokoll eller förtroende valda etc.

Mvh. Adrian STF-Malmö

Det är sant som du säger att det kan vara lite krångligt i början, men vår förhoppning är att den här satsning ska att göra det enklare för spelgrupper att starta studiecirklar, genom att ge dem en närmare kontakt med studiefrämjandet. Det involverar bland annat att lägga mer tid åt att gå igenom praktiska saker som cirkellistor m.m.

Jag tror du missförstår mig; själva blanketten i sig är inte svår. Varje gång jag rapporterat cirklar har det däremot varit olika bud på hur det ska gå till. Ibland får man en tom lista, ibland ska alla namn in i förväg och det skickas ut en färdigifylld lista (ibland är det OK att lägga till namn i den, ibland är det inte OK). Ibland så är verkamhet X OK, ibland är den inte OK.

Innan det finns en ökad tydlighet kring de rent basala sakerna så är det väldigt svårt att marknadsföra Studiefrämjandet som en smidig instans att ha att göra med. Det står än så länge ingenting på distriktets hemsida just för att vi inte kan skriva något mer än möjligen "Ring ditt lokalkontor, du kanske har tur och får tag på en vettig handläggare." - det är inte riktigt funkis - och som sagt något som vi hemskt gärna ser en ändring på. Men den bollen ligger i väldigt hög utsträckning hos er. Det jag (personligen) vill se i slutändan är en sida på http://www.skud.sverok.se som säger hur man konkret går till väga och vad som är OK och inte OK som inte påverkas av lokalt godtycke. Det känns inte som en helt orimlig begäran.

Dessutom får alla grupper som kontaktar oss ett personligt introduktionsmötet, där vi kan diskutera vad exakt det är vi kan hjälpa till med!

Skitbra! Men kom överens (i alla fall inom distriktet) och sätt det i pränt så infon finns redan innan ett personligt introduktionsmöte så har vi kommit en bit på vägen. Det är det som har efterfrågats.

Personligen tycker jag det är lättare att starta en studiecirkel än en Sverok förening helt klart,

i och med att man behöver inga protokoll eller förtroende valda etc.

Skulle i och för sig säga att du jämför äpplen och päron, men även om man bortser från det så är det sällan en bra ursäkt att A är krångligt för att B är mer krångligt.

Vill bara upplysa om att reglerna är klara och skulle det vara så att något Studiefrämjandekontor trilskar ber ni bara mig kontakta dem.

Ok att rapportera

Bordsrollspel, lajv, förberedelse av lajv/figurspel, strategisnack för dataspel/figurspel, förberedelse av brädspel/lan. Dessutom, om det är ett "pedagogiskt" redskap för att lära sig om något är det ok att spela dataspel och brädspel.

Jag håller med dig Adrian. Det är lätt och kul att vara med i en studiecirkel!

Jag har fått lite olika bud när jag har pratat med handläggare. Nu visste jag att det jag ville ha som cirkel skulle funka som cirkel, så jag framhärdade och fick prata med en annan handläggare som hade bättre koll på det jag ville. Med andra ord, jag tror inte det rör sig så mkt om trilskande kontor/handläggare som att kunskapen om vår hobby är lite varierande.

I övrigt skulle det vara tokskönt med digital rapportering. Jag tillhör skaran av människor som är väldigt dålig på att skicka in saker via snigelpost, så därför har mer än en sak inte blivit rapporterad.

Utöver det, kul att höra om satsningen. Ska bli kul att se hur det går. :)

Guest

Jag förstår vad du försöker säga Kriss och jag håller med om att det är frustrerande att

Studiefrämjandet inte har samma struktur (bland annat på sina distrikt) som t ex Sverok.

Det hade varit betydligt lättare om man kunde ha överenskommelser som gällde hela

landet, men tyvärr så verkar det inte vara nått dem tänkt ändra på. Jag ska tillägga att

det känns väldigt underligt för mig med, till exempel att det inte ligger inom mitt uppdrag

att försöka ta kontakt med spelgrupper i Lund, trots att det är så nära!

Den här "satsningen" som studiefrämjandet Malmö påbörjat, syftar till att informera så många

spelgrupper som möjligt om studiefrämjandets existens, för att därefter se vad spelare själv

anser att dom behöver hjälp med. Behoven är väldigt olika och för en del kanske det mest

handlar om att ha en plats att vara på. Våra förhoppningar är att det kommer att visa sig

med tiden.

Vem vet, det kanske visar sig att vi lyckas nå ut till spelgrupper som inte har kontakt med

Sverok än och därför använder studiecirklar som en språngbräda in i föreningslivet.

/// Adrian

Hej igen alla spelare!

Efter ett riktigt givande möte med Sverok-Syd så utlyser vi återigen

att studiefrämjandet Malmö finns för att hjälpa alla spelare (Rollspelare,

Brädspelare, Figurspelare, Lajvare osv.) som vill komma igång med studiecirklar.

För de som inte vet vad en studiecirkel är så kan vi sammanfatta det som följande;

En studiecirkel är en studieform som går ut på att man tillsammans med andra

försöker”utbilda sig” i ett ämne man själv är intresserade av.

Studiecirklar är berättigade till statligt stöd som vi på Studiefrämjandet förmedlar

genom bidrag till kurslitteratur, lokaler, material m.m. Du behöver inte vara med i

någon förening (t ex Sverok-förening) för att starta en studiecirkel, utan det

räcker att man är ett kompis/spelgäng på minst tre personer över 13-år.

Hur gör man för att starta en studiecirkel?

1. Gå ihop med dom kompisar som du vill starta en studiecirkel med och kontakta oss.

2. Därefter får ni komma på ett personligt introduktions möte. Då ni ska fylla i en lista

på alla studiecirkel deltagare och lägga upp en studieplan. Om ni har behov kan vi

hjälpa till att lägga fram en studieplan åt er.

3. När Studiefrämjandet fått baslistan skickar vi ut en närvarolista där cirkelledaren

noterar varje gång man träffas och vilka som varit med.

4. När cirkeln är över skickar ni in närvaro-listan tillsammans med kvitton på de utgifter

ni har haft under cirkeln. Som vi behöver ha för att kunna betala ut verksamhetsbidraget.

För mer information och hjälp för att starta en studiecirkel kontakta mig på:

Mail: adrian.lowander@studieframjandet.se

Telefon: 040-108700 / 070-2884885

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this