Jump to content
Sign in to follow this  
Långe

Städdag den 21/3 (aka Dagen D)

Recommended Posts

Så då har jag kollat upp lite om städdagen!

Återvinningsstationen i Lund på Gunnesbo har följande öppettider:

Mån-Fre 13-19

Lör och sön 9-15

Det vi behöver veta nu är vilka som kan hjälpa till och vilka som kan komma med bil och ev släp.

Vi ser till att vi är på studiefrämjandet kl 10 och städar undan allt som behövs. Har vi tillgång till två bilar och chaufförer så skickar vi en bil till IKEA för att handla hyllor och andra saker vi behöver. Detta är dock andraprio då qansliet måste rustas upp och det är lättare att motivera en utflykt till IKEA än en till återvinningsstationen. Städning först!

Jag vet att jag kan den dagen och Maria har även sagt att hon kan ställa upp.

Jag har precis fått reda på att min brorsons sexårsdag ska firas den fjortonde... De har dock inte sagt någon tid än :/ Slutsatsen är att jag förmodligen borde iväg för att fira honom någon gång på eftermiddagen, men om vi börjar vid tio så borde jag kunna i några timmar i alla fall.. Om jag kan låna släp på jobbet ska jag höra efter om. Dock är det i så fall ett litet problem.. och det är det faktumet att jag förmodligen borde ta mig till Lund redan på fredag eller lördag, och jag har ingen aning om var jag kan ställa släpet i tryggt förvar i Lund. Det känns aningen knögigt om jag måste köra till Landskrona och sedan tillbaka till Lund igen på söndagen för att hämta släpet. Någon som har något förslag på hur man kan göra? Eller någonstans man kan ställa släpet tex mellan fredag och söndag, och där det står tryggt?

Det närmar sig städdagen. Så... Vi kanske ska försöka att få upp något mer ingående. Jag måste iväg på eftermiddagen, på grund av min brorson som fyller år. Men jag kan i alla fall några timmar. Som jag sagt redan så kan jag med största sannolikhet låna släpet på jobbet också. Ska bara kolla så att ingen skrivit upp sig på det redan. Fast.. eftersom där är två släp så tror jag att det är lugnt..

Dock funderar jag fortfarande lite på hur man ska göra med släpet. Vet inget bra ställe att ha det på under helgen.. Lund känns ju lite vanskligt, och dessutom är där inte alltid lätt att parkera där Christian bor...

Dock fick jag en liten lös fundering.. Även om det kanske är lite bökigt.. Detta är dock ifall Maria ska vara med på städdagen, och om hon tänkt köra OCH om hon har drag på bilen (Vilket jag har för mig) Men OM alla dessa villkor uppfylls, så skulle jag kunna köra till Svedala på fredag, så att släpet står där. Sedan hade Maria kunnat ta med det på söndag när vi ska städa.. och när jag ska hem på eftermiddagen, tar jag med det hem helt enkelt.

Maria har drag och vi kan ha släpet stående på tomten. Så länge det går att låsa tror jag risken är snudd på noll att någon norpar det. Ja, bilen har släp :)

Jag vet inte om släpet har något lås, men annars får man väl ta med någon vajer och hänglås eller något sådant, så minimeras risken för stöld...

Yes.

Det var lugnt att ha ett släp stående hos oss och Maria kan dra det på söndagen (nu har jag faktiskt kollat med henne också)

Hur är planen rent tidsmässigt? När ställer vi upp i formation och inleder anfallet på söndag? Är vi tillräckligt många för att oddsen ska tala för en ärorik seger? Behövs det några ytterligare vapen inför vår dödsföraktande strid?

Jag kör iaf bil från Svedala och tar en sväng förbi Linero på vägen för upphämtning av en styck Kannesten och en styck skrivare. Jag är i övrigt tillgänglig hela dagen. Jag tänkte ta med kamera för att bejaka krigskorrespondenten inom mig, men behövs det något ytterligare? Har vi någon general eller bör en sådan utses för att lägga upp en lovande strategi + se till så att vi har allt som behövs?

Jag slog ihop en tråd som tidigare legat på det privata styrelseforumet (helt i onödan egentligen) och en tråd här på den publika delen som Maria skapade nyss, därav kan det se lite förvirrat ut. Så nu vet ni..

Kriss, your friendly neighbourhood moderator-man

Bah, min tråd var mycket finare... Men jag gjorde en lite moddning, så att er tråd blev nästan lika fin.

Hur som haver, det finns ju saker som kommer kastas och/eller skänkas bort. Har Någon™ kollat gällande skrivbordet om det är samma som Sfr har och om de isf vill ha det? Likaså finns det en möbel vi troligtvis inte behöver (yeah, right, det finns fullt av dem), men som fanns i rummet när vi flyttade in, så den fick stå kvar, men vet inte om den tillhör Sfr eller de som eventuellt hade rummet innan oss.

I övrigt är en yxa sällan fel när man flyttar... Jag kan ta med vår säckakärra iaf; det kan nog behövas. OM Operation: Brun Möbel ska genomföras bör det kanske också kollas på vad som behövs för det. Om inte ursprungsplanen går att genomföra kan det vara bra att göra möbeln... delningsbar då den är rätt bökig att flytta. Likaså antar jag att det är OK att vi organiserar om bland SydCons grejer för att opta utrymmet. Jag kan tänka mig att det vore bra att se till att det finns något att dricka och något smått att äta (kakor/godis) för att hålla andan uppe.

Ett förslag är i övrigt att vi städar, hivar skit, packar in oss i bilarna/bilen, drar till IKEA och också passar på att äta där då IKEAs mat är lite roligare än random pizza och inte dyrare. Alt. är ju att äta efteråt för att fira segern; det är också trevligt. Vill vi kan vi isf ta motivationsfika på IKEA. ;)

I övrigt, finns det folk som är sugna på att hjälpa till att göra Qansliet lite trevligare så är det bara att hojta. Sådana nöjen är absolut inte vikta bara åt styrelsefolk och övriga aktiva, utan alla är välkomna. :)

Nja, tror att mkt av det egentligen ägdes/ägs av AF SydCon, men well, skillnaden är väl egentligen inte så stor och vi kommer ju oavsett vad inte slänga något av SydCons grejer, bara organisera om. Tack och lov handlar det ju inte om sju kylskåp eller vad det var vi hade ngn gång på SKuDs kansli, back in the old days.

Nja, tror att mkt av det egentligen ägdes/ägs av AF SydCon, men well, skillnaden är väl egentligen inte så stor och vi kommer ju oavsett vad inte slänga något av SydCons grejer, bara organisera om. Tack och lov handlar det ju inte om sju kylskåp eller vad det var vi hade ngn gång på SKuDs kansli, back in the old days.

En del är nog så, men om man kollar ex på den 20m 3fas kablen eller 30m vattenslangen så tillhör det distriktet.

Haha, hade det bara rört de sakerna hade det varit rätt fixat. Tänkte mer på ett halvt ton planscher, ngn låda muggar, ngn låda tröjor, de fyra trälårarna, frysen och allt småkrafs som finns i lårarna. Och jo, det finns en plan om att stapla lårarna, helst så att inte någon råkar dö om de välter. Kan nog bli bra. Inte att någon dör då, men...

Alltså, som sagt (eller snarare som jag skrev), SydCon-sakerna ska inte slängas, utan de ska omorganiseras så att vi inte har en massa luft i trälårarna och en massa saker utanför dem.

Angående släpet. Jag tror att pappa har ett lås till släp ute i garaget (han skulle kolla imorgon) om det är så, så kanske jag inte ens drar ner släpet till Svedala utan låter det "sova" i Lund. Men jag kommer att höra av mig till Maria eller Kriss om det, så det behöver jag inte diskutera mer här nu.

I övrigt. Jag vet inte riktigt vad som tillhör vem, med studiefrämjandet osv. Någon borde dock ta med sig en dammsugare och kanske mopp till städningen också. Vi har bara en liten sopkvast, och jag tror inte den räcker. Vi borde nog även se till att det finns rengöringsmedel och sopsäckar. Ska vi montera eller nermontera saker så kan det även vara bra med hammare, spik, sticksåg, ikeanyckel. För egen del borde jag även ta med mig lite spännband.

Annars... Kasta massa saker som vi ändå inte använder (som det vitrinskåpet som är sönder, bruna möbeln som också är sönder, soff/sängen, kanske partytälten om de är sönder, något bord om det inte är vårt osv). Vi borde även slänga saker som bara ligger där, och som ingen ändå inte använder.

Jag vet inte vem som ska vara general och bestämma vad som ska kastas, men det borde vara någon som har mer koll på vad där egentligen finns på kansliet... typ.. Maria :D

Själv måste jag nog köra från Lund strax efter två någon gång, pga brorson som fyller år. Men i någon timme kan jag ju i alla fall hjälpa till. Tänk dock på att släpet försvinner när jag gör det också.

Angående IKEA så känns det som sista prioritering. Visst är det trevligt om det hinns med, men det är viktigare att allt annat ordnas och slängs.

Jag har rätt bra koll på SKuDs saker; har flyttat Qansliet tre gånger nu tror jag. Det enda som kan tillhöra Studiefrämjandet är skrivbordet samt möbeln som spellådan står på. Den sistnämnda vet jag iaf att den inte är SKuDs.

Mitt förslag är att vi lånar ett av de andra rummen av Sfr, som det mittemot, så att vi kan flytta saker vi ska behålla/är tveksamma på in dit. De saker vi vet att vi inte vill ha kan bäras ut direkt till släpet. När rummet är tömt kollar vi om det behövs grovstädas (så att skiten kan tas med till tippen direkt). Får vi plats i en bil kan alla åka till tippen och hiva saker. Är vi fler än vad som får plats i en bil åker en grupp till tippen och en annan stannar kvar och städar. När någon av grupperna är klara ansluter den till den andra och så kollar vi vad klockan är. Om vi enbart har en bil då att tillgå (dvs om klockan är såpass mycket att Carina inte tycker det är lönt att följa med till IKEA) får vi hoppas att vi får plats i den allihop för en runda till IKEA. Annars får vi lösa det på ett kreativt sätt. Gissningsvis borde den första delen med att tömma Qansliet gå på ett par timmar, inklusive skitsnack. Städning borde gå rätt snabbt. När IKEA är klart återvänder den/de tappra truppen/trupperna med det erövrade bytet, stuvar in det på ett snyggt sätt och kan sedan beundra sitt verk. Släpet kommer primärt att behövas till tippenrundan. Jag har takräcke på bilen vilket räcker rätt bra för IKEA, även om släp alltid är bekvämt.

Saker som borde kollas innan helgen:

* Kan vi få fönstret öppningsbart?

* Om Sfr vill ha någon av möblerna vi ämnar göra oss av med.

* Om Oliver kan ta med den svarta vikväggen till Linköping.

* Vilket rum vi kan låna. Optimalt är det mitt emot, alternativt 4-5:an.

* Att någon kan lägga ut om Distriktet bjuder på mat (vilket jag hoppas) då det brukar vara enklare.

Saker som vi kan behöva:

* Verktyg, som såg/yxa, skruvmejsel, IKEA-nyckel (vilket vi får med från IKEA, men fler är inte nödvändigtvis fel).

* Städmaterial. En stor sopborste, eventuellt dammsugare och mopp.

* Måttband

* Säckakärra

* Motivationsfika (dricka, kakor, godis)

(Fyll gärna på Saker-listorna.)

Nåväl, så länge någon med en hög pengar kan dyka upp borde det lösa sig ändå, någorlunda. Skillnaden är att vi får hyra ett släp i några timmar och det är inte omöjligt att macken vid Max har ngt. Jag själv kan dock inte lägga ut för ngt för stunden, men den biten antar jag iofs redan är löst med tanke på den planerade shoppingen.

Har någon i styrelsen kollat upp grejerna jag listade?

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this