Jump to content
Sign in to follow this  
Staffan Ericsson

Distriktet är dött - länge leve Svealand och Mälardalen!

Recommended Posts

Hej!

På årsmötet klubbades det igenom om delning av distriktet. Örebro-Värmland bildar Sverok Svealand och Uppsala, Västmanland och Södermanland bildar Sverok Mälardalen.

Distriktsstyrelsen kommer troligen inom kort kalla till ett extra årsmöte tillsammans med bilda stämma för Sverok Mälardalen.

.staffan

Tror faktiskt att medlemmarna vann mest på mötet - kanske ett av de mer inflytelserika mötena i Svealands historia.

.staffan

Mötet som kommer gå till historieböckerna, eller ja nån wikipediartaikel i alla fall?

Efter viss censurering - så är det kanske inte helt omöjligt :D

Men visst var det ett bra möte

Min sammanfattning är denna:

Något tryckt stämning pga konflikter som påverkat årets arbete.. lunchen från Paco's var inget som någon av oss hurrade över, debatterna kring alla motioner gick rätt bra, även om det i vissa fall tenderade åt att bli pajkastning..

Mötet avlöpte dock rätt smidigt och även om inte alla var helnöjda (är alla nånsin det efter ett årsmöte?) så var nog alla väldigt nöjda efter middagen iaf :D

Länge leve Svealand!

All makt åt Zworken vår befriare :)

Hur blir det med styrelse nu? Eftersom det egentligen inte behövs ett extra årsmöte för att ändra stadgarna men beslutades om det, kommer det väljas om, jag tänker på flera som "nu hör till mälardalen" som sitter i styrelsen kommer väl inte sitta kvar?

Samt vi/jag som var intresserad att sitta i Örebro-Värmland styrelsen men väntade på extra årsmötet? Iaf så är jag villig att göra lite arbete och sådant om ni behöver hjälp.

Jag kommer börja försöka arbeta lite med Örebro kommun och även studiefrämjandet för att få bidrag/lokal till Solmunkarna. Så jag kan gärna börja lobba lite för Svealand där och försöka skapa en kontakt även om bamsegrill sitter i styrelsen för studiefrämjandet =)

Hur blir det med styrelse nu? Eftersom det egentligen inte behövs ett extra årsmöte för att ändra stadgarna men beslutades om det, kommer det väljas om, jag tänker på flera som "nu hör till mälardalen" som sitter i styrelsen kommer väl inte sitta kvar?

Har börjat skissa på de nödvändiga punkterna för de kommande mötena som årsmötet klubbade i den här tråden. Och där tar jag upp fyllnadsval i Sverok Svealand efter nyval i Sverok Mälardalen.

.staffan

Jag ser fram emot det här, och hoppas på att kunna sno åt mig i plats i mälardalens styrelse. för att inte säga, kunna närvara på mötet.. köttbullsmacka NOT for the win.. -.-. ordentlig skräpmat ska det vara, då vet man att det inte spelar roll om det är ordentligt tillagat =p

Låter onekligen som ett spännande beslut. Är det nån som har koll på ungefär hur pengarna kommer att bli fördelade? Då menar jag vad de olika landstingen ger ut varje år.

I den ekonomiska berättelsen så har vi fått 0:- från Värmland 2007 & 2008. Är det för att vi inte lämnat in ansökningar eller för att landstinget slutat ge pengar för vår verksamhet? Om man tittar på senaste årsmötesprotokollet för verksamhetsåret 2008 så blir fördelningen:

Svealand: 63.585 :-

Mälardalen: 350.000 :-

Ekonomi spelar ju tyvärr in en hel del i ett distrikt som bygger mycket på resor etc. Det är ju slut på kansli och lokal tex. Som värmlänning så tänker jag främst på hur det kommer att se ut för svealand. 63.000 är ungefär vad det kostar för styrelsen att driva verksamhet. visst går resekostnaderna ner eftersom distriktet krymper men även om man halverar dem så ligger det på ca 40% av den totala budgeten. Att gå från en budget på 400.000 till 60.000 är en väldig förändring. nått som helt förändrar spelplanen för hur distriktet ska jobba,

Vad är folks tankar kring detta?

/Kim

varför svealand inte fått bidrag från värmland är för att vi inte har nog medlemmar i länet, tror det krävs 300 medlemmar och vi har inte nått upp så många i värmland.

Kom dock ihåg att det var otroligt lite pengar vi fick från Värmland. typ 15.000 eller liknande. De gjorde sedan om bidragssystemet så att jag tror att vi föll ur totalt. Såg att en liknande diskussion påbörjats i årsmötesforumet. Jag tror tyvärr att även om det faktiskt är bättre rent engagemangsmässigt med mindre distrikt så faller allt på ekonomi.

Det går inte att driva ett distrikt på 60.000 kronor om man vill göra något annat än att bara ha styrfart. det finns inga medel att investera i projekt eller lokaler eller arrangemang. Det finns knappt pengar för styrelsen att träffas.

Men Chrisp hade en god tanke med att vi kanske inte har identifierat målen med distriktet än. Känns dock som om de borde vara lika över hela sverok.

Genom delningen har nog mycket blivit billigare för de två distrikten. Resekostnader och logi-kostnader har inte varit försumbara genom åren.

Jag tror att Värmland kan rekrytera upp fler medlemmar så de får bidrag från landstinget där.

.staffan

Staffan: det det var nog det närmaste ett icke-svar jag någonsin sett. Logikostnaden lär inte ha förändrats genom att dela distriktet, utan tvärt om kostar två styrelsers logi mer än den förra gjorde ensam. Undantag möjligen att en större andel kan sova hemma under mötena, med andra förlorade sociala värden istället. Resekostnaderna sjunker, det ger jag dig. Men ärligt talat, var det resekontot som knäckte det gamla distriktet? Knappast.

Jag håller helt med Kim här. Det nya Sverok Svealand står och faller med ekonomin. Just nu faller, vad det verkar som. Det här känns som en snygg, lumpen och fräck kupp i bästa sverokanda. Jag kan bara buga mig inför Staffan, som spelat uppenbart bedrägligt - men skickligt!

inte resekostnader men resan i sig. Ingen som var sugen att sitta en halvdag för att åka på styrelsemöte, då blev det heller ingen aktivitet i distriktet. Något man kunde testat var att köra mötena digitalt.

Hur räknas medlemmar i län? är det föreningssäte som kollas först sen vart de bor eller är det rent från medlemmens ort? Man tycker Värmland borde ha mer än 300 sverokare.

Hur räknas medlemmar i län? är det föreningssäte som kollas först sen vart de bor eller är det rent från medlemmens ort? Man tycker Värmland borde ha mer än 300 sverokare.

Det räknas på antalet medlemmar folkbokförda inom värmlands län, sen är det något i stil med att vi måste ha en föreninig på minst 15 medlemar i minst 5 orter tror ja det var, eller i städer där antalet boeden upppgår till mer än hälften av värmland befolkning.

Rätt mig gärna om jag missuppfattat det.

Staffan: det det var nog det närmaste ett icke-svar jag någonsin sett. Logikostnaden lär inte ha förändrats genom att dela distriktet, utan tvärt om kostar två styrelsers logi mer än den förra gjorde ensam. Undantag möjligen att en större andel kan sova hemma under mötena, med andra förlorade sociala värden istället. Resekostnaderna sjunker, det ger jag dig. Men ärligt talat, var det resekontot som knäckte det gamla distriktet? Knappast.

I och med att folk kan delta på en dagars möten så slipper man fredagsmiddagar, lördagsfrukostar, söndagsfrukostar och söndagsluncher i större utsträckning än tidigare. Dessutom kan fler bo hemma eller hos varandra och på så sätt minska inhysningsproblematiken. De ekonomiska delarna runt styrelsemötena har faktiskt varit förhållandevis höga i förhållande till all annan styrelseverksamhet i distriktet. Visst blir det lite dyrare totalt sätt med två styrelser men jag misstänker att det tar ut sig vad gäller resekostnader.

Jag håller helt med Kim här. Det nya Sverok Svealand står och faller med ekonomin. Just nu faller, vad det verkar som. Det här känns som en snygg, lumpen och fräck kupp i bästa sverokanda. Jag kan bara buga mig inför Staffan, som spelat uppenbart bedrägligt - men skickligt!

Jag tittade inte ens på de ekonomiska bitarna när jag skrev motionen - jag tittade på de organisiella bitarna som inte fungerat på flera år. Vissa år har Uppsala varit starkt, andra Värmland men aldrig hela distriktet samtidigt. Jag tror att de båda distrikten kommer stå sig starkare på sikt än de gjort som en enhet.

.staffan

Om det mindre Svealand faller på att Värmland bara kostar pengar så är det bara att dela en gång till. Så länge som distriktens enda roll är att ta offentliga pengar och ge till spelhobbyn är landsting som inte betalar för det inte förtjänta av ett distrikt.

Kul ironisk kommentar där Halken. Det är dock lättare att föra en diskussion om man vet vad den andre egentligen vill säga. Jag vet att vi bara pratat om en massa pengar när distriktet är till för så mycket mer än bara att ta pengar från landstingen och pumpa tillbaka till föreningarna.

Den grymma verkligheten är dock sådan att oavsett visioner och idéer så kommer man ingen vart utan pengar. Vi har nämnt hur svårt det är att få folk engagerade och ska de betala resor etc själva blir det ännu svårare att få folk att ställa upp.

Att sedan utesluta ett landsting ur sverok för att de inte vill betala för vår verksamhet gör ju heller inte mycket för solidariteten... Men det kanske inte var detta du menade Halken?

Om landstingen inte vill finansiera distriktet så får väl medlemsföreningarna göra det. I Sverok Svealand sätter iofs stadgan stopp för det men inte i Sverok Mälardalen.

Finns inte intresset eller viljan hos medlemsföreningarna att driva distriktet så kan det ju lik väl dö.

.staffan

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...