Jump to content
Sign in to follow this  
Caligula

Vilka rollspel lirar ni, chicos?

Recommended Posts

Spelas nu papper och penna i ordning

1.Call of Cthulhu

2.Anima: Beyond Fantasy

3.EON

4.Mutant:undergångens arvtagare

5.Drakar och Demoner... Trudvang

Spelas nu rollspel i allmänhet

1.ME2(pc)

2.Dragon Age(pc)

3. Call of Cthulhu(papper)

4.Anima: Beyond Fantasy(papper)

5. TES IV Oblivion(pc)

En eloge till "Hollowdarkness" ovan. Uppenbarligen en kille med smak! Äntligen Call of Cthulhu på listan. Och fin delikatess med både Mutant och Drakar & Demoner. Nästan lika fin lista som min egen. Men var är Götterdämmerung, mein Freund?

Spelar Pathfinder, om det blir nå annat system på ett tag vettetusan, men skulle det bli nåt annat system skulle det för mig bli WFRP eller Mutants & Masterminds. Dock skulle inte jag spelleda då och inom gruppen så finns det en hel hög med olika system. Så det skulle kunna bli lite vad som helst.

Såg att någon nämnde nya utgåvan av WFRP. Är den nåt att ha? Kollade lite på boxen och tyckte det såg lite väl... brädspeligt ut...

WHFRP 2nd var ett riktigt kul system, jag hoppas lite att den nya utgåvan inte är för radikalt annorlunda. :(

1. Eon - Har spelat kontinueligt sen 2001 nu. Fortfarande storfavoriten, bra stämning, system som inte uppmanar till våld som lösningsmetod hela tiden och en värld där magi inte är vardagsmat passar mitt spelande mycket bra :)

2. Shadowrun - Har insett storheterna med 4th edition och numera lagt 3rd på hyllan. Helt fantastiskt mysig värld om inte annat..

3. Midnight - Lagom mörkbitter D&D-värld där all über d&d-magi är borta och där mörkret har segrat, så man får vara hjälte som försöker slå underifrån (men mörkret kommer alltid segra i längden)

4. Star Trek the roleplayinggame (deciphers) - Troligen det spel jag helst av allt skulle vilja testa just nu, men det ställer mkt stora krav på SL och spelarna.. Har köpt på mig allt, men inte fått tummen ur..

5. D&D 4th edition - Även om det egentligen är stämningen jag är ute efter när jag spelar rollspel, så vore det kul att testa på en gammal hederlig dungeon crawler igen där man bara är en kompromisslös äventyrare som hackar sig genom monster på bästa WoW-manér.. och vad är klyshigare är forgotten realms när det gäller dungeon crawls 8)

Spelas just nu:

1)MutantUA: Pirit, Nordholmia, Hindenburg och därefter resten.....(VRS avklarad plus några mellanäventyr)

2)Matiné

Planerat spel:

DoD Trudvang: Snösaga, Galtevår, Eldsjäl, Likstorm (Vildhjarta avklarat)

AD&D(alternativt D&D BECMI):Planescape/Forgotten Realms: Great Modron March, Dead Gods, Tales from the infinite Staircase m.m

Götterdämerung: Ubel Stahl, egen kampanj m.m

CoC: Arkham, Dunwich, Kingsport, Delta Green

Coriolis:Ghazalis sista färd

Trist att ingen nämner Drakar & Demoner Trudvang. Jag tycker det spelet förtjänar ett omnämnande och framför allt att spelas! Jag tror det blir nästa projekt på min lista dessutom.

Så fort den kommande boken är släppt lär vi sätta oss med det igen. Trudvang är lite speciellt i vår rollspelsgrupp. Vi har faktiskt aldrig spelat själva spelet, däremot har vi spelat i den världen med DoD 91's regler. Fördelen är väl kanske att det finns mer att välja på i gamla 91'an, framförallt vid karaktärsskapandet. Sen har vi klart bättre koll på 91 också. Dock får man en hel del problem i stridssituationer med handlingsräknandet, men det är störtkul när det flyter på.

Trist att ingen nämner Drakar & Demoner Trudvang. Jag tycker det spelet förtjänar ett omnämnande och framför allt att spelas! Jag tror det blir nästa projekt på min lista dessutom.

Så fort den kommande boken är släppt lär vi sätta oss med det igen. Trudvang är lite speciellt i vår rollspelsgrupp. Vi har faktiskt aldrig spelat själva spelet, däremot har vi spelat i den världen med DoD 91's regler. Fördelen är väl kanske att det finns mer att välja på i gamla 91'an, framförallt vid karaktärsskapandet. Sen har vi klart bättre koll på 91 också. Dock får man en hel del problem i stridssituationer med handlingsräknandet, men det är störtkul när det flyter på.

DoDT och DoD91 är mina favoritversioner och de jag spelat mest (på tok för lite DoDT dock). Skulle nog själv inte använda 91 till Trudvang då DoDT´s regler är så "trudvangifierade" att jag aldrig skulle orka husregla. Använder du exempelvis Trudvangs magi, eller heliga förmågor från de olika religionerna?

Nästa gång jag spelar DoD91 lär det antingen bli i egen kampanjvärld istället för Ereb Altor som jag slösat alldeles för mycket dyrbar speltid på (det enda därifrån jag skulle använda vore Trakorien boken).

DoDT och DoD91 är mina favoritversioner och de jag spelat mest (på tok för lite DoDT dock). Skulle nog själv inte använda 91 till Trudvang då DoDT´s regler är så "trudvangifierade" att jag aldrig skulle orka husregla. Använder du exempelvis Trudvangs magi, eller heliga förmågor från de olika religionerna?

Nästa gång jag spelar DoD91 lär det antingen bli i egen kampanjvärld istället för Ereb Altor som jag slösat alldeles för mycket dyrbar speltid på (det enda därifrån jag skulle använda vore Trakorien boken).

Vi har inte använt regelboken överhuvudtaget. Inga raser, magi, färdigheter, förmågor, yrken eller något liknande. Vi kör med DoD 91 och en massa husregler däremot men vi befinner oss i Trudvangs värld. Det gör att vissa saker tappar, tyvärr, som magin som är väldigt mycket mer mystisk och främmande i Trudvang men lättsam och simpel i DoD 91. Ibland kan jag känna att DoD91's lite mer lättsamma miljö och känsla som man tar med sig med karaktärer skapade i den världen går lite stick i stäv med Trudvangs mer mörka, och ibland läskiga, fantasy (så som jag har upplevt den). Dock är spelgruppen väldigt hemma i DoD 91's regler och kan troligtvis inte leva utan alla valmöjligheter och allt coolt som finns, inte minst på grund av våra extensiva husregler, magier, förmågetabeller osv. som har tillkommit under åren. Det funkar dock ganska bra på hela taget även om våra karaktärer alltid har bakgrundshistorik som involverar att man varit bosatt i en helt annan del av världen och skådeplatsen för äventyren då är främmande för karaktärerna (om man inte gör så måste man vara insatt på ett sätt som vår grupp inte är, bortsett spelledaren). Detta gör ju förstås att spelupplevelsen blir ganska unik, med både fördelar och nackdelar.

Ayjef:

Så länge det funkar och man har kul så ska man köra på det :) . Har själv funderat på att använda DoDT till spel i Trakorien. Kanke låter underligt i vissas öron men jag tycker de på något sätt passar ihop. Vet nog dock inte om jag skulle orka konvertera Konflux-serien (började pilla med att konvertera första delen till DoD6 någon gång men rann ut i sanden av brist på tålamod).

Kan man sitt system väldigt väl så är det ju bara att ta bort och skapa nytt där det behövs samt höfta värden. Det gör man ju ändå väldigt ofta. Mina kampanjer brukar exempelvis bli ganska high-magic väldigt snabbt där rollpersonerna blir riktiga hjältar osv, och då måste man kanske fixa nya värden på fienderna eftersom den färdigskrivna kampanjen annars blir för lätt t.ex. Men en korrekt konvertering där ingenting ändras utan bara översätts till nya spelregler innebär mycket mer arbete, så klart.

Nu minns jag inte exakt vilket stadie Konfluxserien är i men i många av DoD's äldre äventyr används ju konstiga regler. Varför inte karaktärsbeskrivningen för SLP's där skaparen av äventyret menar att SLP'n har besvärjelsevärdet = FV i magiskolan minus SV i besvärjelsen plus 2T6. Vem orkar sitta och slå fram dessa värden bara för att nekromantikern KANSKE lägger SPINDELBÖLD på en rollperson? :P

BEP, som beskrivning för hur mycket föremål väger, är ju också underbart.

Nu känner jag att det blir lite off-topic här.

2)Matiné

Coolt. Jag är nyfiken på vad ni spelar för typ av scenarion. :)

Jag spelar i din polare Pax grupp så settingen är Arkiv X+Van Helsing ,typ, i 1500-tals Polen(yepp vi har ju språkats på wrnu fast jag har ju annat nick där).///Wulf

1. Shadowrun (Något jag tycker är svårt att vara SL för men spelarna uppskattar det och världen är toppen. Egengjorda äventyr)

2. Trudvang (En blandning av egna äventyr och köpta. Spelas också ofta)

3. Mutant Chronicles (Ett spel jag för en gångs skull spelar och inte leder. Lite udda värld and I like it. Tyvärr så är det ett äventyr vi bara spelar när någon inte kan. Ett så kallat utfyllnads äventyr. :( )

4. NeoTech (lite generisk cyberpunk men vi har haft fantastiskt roligt och med roliga spelare, tyvärr ligger det lite på is just nu eftersom jag flyttade 50 mil från övriga spelgruppen)

5. Eon (Förmodligen det som spelas mest just för tillfället. En egengjord kampanj som är snart 10 år gammal. Tyvärr tycker jag världen är lite tråkig även om reglerna är toppen)

Min lista ser följande ut

1: Giovanni chronicles (spelare, klar med bok 1)

2: Vampire the masquerade (spelare i en kampanj, sl i en annan)

3: D&D 3,5 (spelar en kampanj)

4: Angel (spelledare)

5: Kult (börjar i morgon)

1) Drakar och demoner 91 edition

2) Mutant:UA

fast mest nu för tiden rollspelar jag på Forumet "world of Feila", ett trevligt friform rpg forum med vänliga medlemmar och mycket flexibilitet i vad man kan rollspela.

Min lista ser följande ut

1: Giovanni chronicles (spelare, klar med bok 1)

2: Vampire the masquerade (spelare i en kampanj, sl i en annan)

3: D&D 3,5 (spelar en kampanj)

4: Angel (spelledare)

5: Kult (börjar i morgon)

Kult. Mitt blod svallar när demonerna slickar mitt ansikte...

Vilka moduler har ni spelat hittills?

Jag har samtliga utgivna produkter i nyskick. Längtar efter att starta upp min egen kampanj.

1. 7th Sea - 2nd print (roll & keep). Har just avslutat Freiburg-kampanjen.

2. Star Wars D6 - 2nd ed revised. Kampanj i Gamla Republiken 4000BBY.

3. CoC D% - Spelar Beyond the Mountains of Madness.

4. BattleTech (FASA) - Klankrigen

5. Dark Heresy - Purge the Unclean-kampanjen

1 Kult (spelleder)

2 Mutant UA (Splleder en kampanj , spelar i en)

3 Dark Heracy

4: Wharhammer Fantasy battel (båda två i WH miljö spelas bara för att det är det enda som erbjuds där jag slipper vara SL)

5: Trail of Cathulhu (på uppstart)

6: Unhallowed metropolis (lite halvhjärtat spelledande)

Rollspel på sparlåga som jag vill ta upp igen.

1 Götterdämmerung. (snälla, snälla rollspelsgudarna ge min pojkvän en uppenbarelse så han vill spelleda igen, älskar min karaktär.)

2 Eon

2) Dark Heresy vanilj (Haarlock-kampanjen)

Intressant blandning...

? =)

Captain Harlock debuterade som huvudrollsinnehavare 1978, i form av en vemodig rymdpirat. Vi snackar angstigt och japanskt alltså. På dig låter det som att Haarlock är nåt officiellt material, vilket bara ger mig känslan av att nån sitter och fnissar på sitt kontor.

Harlock har ett rätt ballt skepp förresten (skymtar i bakgrunden).

albator84595959.jpg

Captain Harlock debuterade som huvudrollsinnehavare 1978, i form av en vemodig rymdpirat. Vi snackar angstigt och japanskt alltså. På dig låter det som att Haarlock är nåt officiellt material, vilket bara ger mig känslan av att nån sitter och fnissar på sitt kontor.

Ah, tack för upplysningen. Vi snackar nog inte om samme:

Haarlocks1Cover.jpg

Guest

Mutant-UA (Börjar med sista delen av kampanjen till veckan)

DoD Trudvang (Spelar Svavelvinterkampanj med Trudvang regler)

Coriolis (Ska köra GSF samt MV till sommaren)

EON (Börjar en EON kampanj till höstren)

Vilka rollspel spelar ni nu eller planerar att spela inom en snar framtid? Ge mig er 5-i-topp med inbördes rangordning där 1) är det mest frekventa och 5) det minst frekventa.

Här kommer min lista:

1. Mutant Chronicles powered by NOIR

2. Mutant-Undergångens arvtagare, äventyret Brännpunkt Hindenburg

3. Burning Wheel, världen Trudvang, äventyret Galtevår

4. NOIR - planeringsstadiet/april

5. WFRP 3.0 - planeringsstadiet

6. Dragon Age - planeringsstadiet

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...