Jump to content
Sign in to follow this  
Caligula

Vilka rollspel lirar ni, chicos?

Recommended Posts

Ok, dags för en ny "chart buster"...

Vilka rollspel spelar ni nu eller planerar att spela inom en snar framtid? Ge mig er 5-i-topp med inbördes rangordning där 1) är det mest frekventa och 5) det minst frekventa.

Här har ni min lista:

1) Mutant (PDIK)

2) Dungeons & Dragons 3.5 ed (CotSQ)

3) Götterdämmerung

4) Dungeons & Dragons 4th ed (planeringsstadium)

5) Call of Cthulhu (planeringsstadium)

1.Shadowrun (spelar)

2.CoC Horror on the orient express (kommer snart)

3.Zombieapokalyps som utspelar sig i Umeå med unisystem(långtgående planeringar)

4.Unknow Armies, To Go (planeras lite löst)

5.?

Jag antar att du menar Pen and paper. Annars måste jag sätta Mass Effect 2 på förstaplats. I övrigt spelar jag bara Coriolis just nu. Så, ja... 1) ME2, 2)Coriolis.

1) Dungeons & Dragons 4th ed (Spelleder en xenakampanj, spelar i en POLandkampanj som ligger alldeles för mycket i träda [men spelledaren är aldrig på Sverokforumet vad jag vet, så det lönar sig inte att hinta).

2) Götterdämmerung (men kampanjen går på sparlåga och det är tveksamt om den fortsätter)

3) Supernatural (planerar att köra vid något tillfälle, men i konkurrensen med D&D om speltillfällena står det sig slätt så jag får se hur det blir)

Övriga rollspel var det åratal sedan jag spelade; i något fall är det en gammal D&D 3.5-kampanj som kan komma att översättas till D&D 4E, men annars är det spel jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att spela igen.

Guest

jag spelar följande:

1)eon

2)drakar och demoner 1:st edition (ev. advanced)

3)lord of the rings

4)dungeons and dragons 3.5

Jag läser följande och ska spela dessa också

1) Call of Cthulhu (lite svårt att få grupp)

2) Warhammer fantasy roleplay Det nya

3) Kult (ska spela snart)

4) Dungeons and dragons 4ed (är newbee på detta så jag läser reglerna är tänkt att jag ska spelleda detta

5) Space hulk (tänker använda missions som uppdrag till mutant chronicles)

1.Shadowrun (spelar)

2.CoC Horror on the orient express (kommer snart)

3.Zombieapokalyps som utspelar sig i Umeå med unisystem(långtgående planeringar)

4.Unknow Armies, To Go (planeras lite löst)

5.?

Mina ögon tåras... Är det den gamla kampanklassikern "Horor on the Orientexpress"? Den har jag alltid velat spela!

Not: Stavfelet blev kul så jag lät det stå kvar. Horor...

Jag läser följande och ska spela dessa också

1) Call of Cthulhu (lite svårt att få grupp)

2) Warhammer fantasy roleplay Det nya

3) Kult (ska spela snart)

4) Dungeons and dragons 4ed (är newbee på detta så jag läser reglerna är tänkt att jag ska spelleda detta

5) Space hulk (tänker använda missions som uppdrag till mutant chronicles)

En eloge! CoC är ett grymt spel, men jag håller med dig, entusiasterna blir allt svårare att få tag på. Kör du den traditionella d% versionen eller den äckliga d20?

En eloge! CoC är ett grymt spel, men jag håller med dig, entusiasterna blir allt svårare att få tag på. Kör du den traditionella d% versionen eller den äckliga d20? Caligula

HaHa, nope inte D20 det vanliga. Hur går det för din spelgrupp då?

Mina ögon tåras... Är det den gamla kampanklassikern "Horor on the Orientexpress"? Den har jag alltid velat spela!

Jo, just den kampanjen :D Blir tredje gången jag ska SL'a den nu om jag minns rätt, tycker den är helt underbar faktiskt. Lagomt lång också, tar väl minst ett halvår om man kör en gång i veckan. De gör inte såna kampanjer nu för tiden tyvärr. Du borde verkligen se till att få spela/spelleda den, personligen tycker jag faktiskt att just den kampanjen är roligare att spelleda.

Tyvärr så är det många från min generation och yngre som inte spelar CoC eller knappt har hört talas om det. Vilket är synd, CoC är ju som alal skräckrollspels moder och fader, och står sig fortfarande starkt. Jag tycker att Kurt Wiegel på Gamegeeks sammanfattade det ganska bra, Call of Cthulhu is mainly about the chills, your characters probably wont survive long enough for you to get deep into the roleplaying Det är också som jag ser det den stora svagheten med CoC. Också på den punkten jag brukar bryta mot kanon en del, spelvärlden 1920 är ju helt utan jämförelse. Och sättet som Chaosium har bearbetat Lovecraft County till de bästa campaign settingböcker jag någonsin sett är ju ja, utan motstycke.

1. Saga (drar igång nästa vecka)

2. Götterdämmerung (planerat att köra en kort kampanj under påsken)

3. Promethean the Created (mellan terminsslut och terminstart)

4. Geist the Sin-eaters (ej planerat när, men hoppas på att kunna lira det någon gång innan skolorna börjar till hösten)

5. Bortom (känner för att spela detta, men vet inte alls när eller om det blir av)

1. Saga (drar igång nästa vecka)

2. Götterdämmerung (planerat att köra en kort kampanj under påsken)

3. Promethean the Created (mellan terminsslut och terminstart)

4. Geist the Sin-eaters (ej planerat när, men hoppas på att kunna lira det någon gång innan skolorna börjar till hösten)

5. Bortom (känner för att spela detta, men vet inte alls när eller om det blir av)

Meine Gut! Jag spelade alla världar till world of darkness 2ed och de var hur bra som helst. Promethean the Created är mycket bra. Geist the sin-eaters vet jag dock inget om.

Götterdämmerung är det bra?

1. D&D 4 (två kampanjer)

2. fritt på nya WoD

3. Vampire the Masquerade

4. Changeling the Lost (SL)

5. Rogue Trader

Har dessutom blandade passiva kampanjer och uppstartsprojekt i flera andra system.

Jag antar att du menar Pen and paper. Annars måste jag sätta Mass Effect 2 på förstaplats. I övrigt spelar jag bara Coriolis just nu. Så, ja... 1) ME2, 2)Coriolis.

Självklart menar jag p&p. Det är inte min grej att kuta omkring i skogen iklädd kjol... :twisted:

1) Dungeons & Dragons 4th ed (Spelleder en xenakampanj, spelar i en POLandkampanj som ligger alldeles för mycket i träda [men spelledaren är aldrig på Sverokforumet vad jag vet, så det lönar sig inte att hinta).

2) Götterdämmerung (men kampanjen går på sparlåga och det är tveksamt om den fortsätter)

3) Supernatural (planerar att köra vid något tillfälle, men i konkurrensen med D&D om speltillfällena står det sig slätt så jag får se hur det blir)

Övriga rollspel var det åratal sedan jag spelade; i något fall är det en gammal D&D 3.5-kampanj som kan komma att översättas till D&D 4E, men annars är det spel jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att spela igen.

Tråkigt att höra att GD går på sparlåga. Det gör den hos mig också. Jag och min kusin är de enda entusiasterna, de andra 3 spelarna vill hellre köra Mutant och Coriolis. GD är i dagsläget ett reservspel vi kör när Mutant blir inställt. Hör av dig ifall du är intresserad av att haka på i GD vad det lider lite längre fram!

HaHa, nope inte D20 det vanliga. Hur går det för din spelgrupp då?

Riktigt illa tyvärr. Jag har inte spelat CoC sen 1812...

Kul att ni kör D%. CoC D20 borde brännas på bål...

Jo, just den kampanjen :D Blir tredje gången jag ska SL'a den nu om jag minns rätt, tycker den är helt underbar faktiskt. Lagomt lång också, tar väl minst ett halvår om man kör en gång i veckan. De gör inte såna kampanjer nu för tiden tyvärr. Du borde verkligen se till att få spela/spelleda den, personligen tycker jag faktiskt att just den kampanjen är roligare att spelleda.

Tyvärr så är det många från min generation och yngre som inte spelar CoC eller knappt har hört talas om det. Vilket är synd, CoC är ju som alal skräckrollspels moder och fader, och står sig fortfarande starkt. Jag tycker att Kurt Wiegel på Gamegeeks sammanfattade det ganska bra, Call of Cthulhu is mainly about the chills, your characters probably wont survive long enough for you to get deep into the roleplaying Det är också som jag ser det den stora svagheten med CoC. Också på den punkten jag brukar bryta mot kanon en del, spelvärlden 1920 är ju helt utan jämförelse. Och sättet som Chaosium har bearbetat Lovecraft County till de bästa campaign settingböcker jag någonsin sett är ju ja, utan motstycke.

Jag kan ju bara instämma. Där till har du ju andra CoC kampanjer av mastodont format såsom "The Masks of Nyarlothep" och "Beyond the Mountains of Madness". Rollspelande blir inte bättre än så.

Personligen gillar jag det faktum att spelarnas kära investigator inte har någon chans i slutändan. Inspärrade på högrisk avdelningen på ett mentalsjukhus väntar, hehe...

Synd att er kampanj går uppe på bystan i Norrland. Annars hade jag hakat på! :wink:

Tråkigt att höra att GD går på sparlåga. Det gör den hos mig också. Jag och min kusin är de enda entusiasterna, de andra 3 spelarna vill hellre köra Mutant och Coriolis. GD är i dagsläget ett reservspel vi kör när Mutant blir inställt. Hör av dig ifall du är intresserad av att haka på i GD vad det lider lite längre fram!

Tack för erbjudandet, men sparlågan är delvis mitt fel eftersom spelet inte var som jag hoppades.

Är Mouseguard så bra som alla skrifter säger?

Sisådär, säger jag, även om jag inte spelat det än.

Vad det gör som verkligen är bra, det är att det har tagit de bra delarna från Burning Wheel (som är ett i min mening såväl ospelbart som oläsbart härke; om än med några fina idéer) och förpackat om dessa till ett väldigt lättillgängligt, vägledande och välproducerat spel.

Tyvärr så upplever jag att man - för att göra spelet så lättillgängligt och tematiskt som möjligt - överladdat spelet med onödigt stora färdighetslistor (i stil med gamla DoD Expert) vilket känns gammalmodigt, och (men här reserverar jag mig en aning, eftersom jag faktiskt inte fått tillfälle att testa mekaniken ordentligt) så används ett taktiskt stridssystem som i mina ögon är brutet; som i praktiken inte erbjuder den sortens rika valmöjligheter som det påstår sig göra.

MG är definitivt ett enormt kliv upp från Burning Wheel, dock. Och settingen är förstås bedårande och ascool.

---

Min lista: (vilket blir mer av en önskelista eftersom jag tvingats göra ett litet uppehåll från rollspelandet)

1. Fantasy Flights nya Warhammer Fantasy-utgåva.

2. Fallen Reich

3. Mouse Guard

4. D&D 4E

5. Friform

1. Mutantmatiné
  2. Mouse Guard
  3. Mutant Chronicles
  4. Trail of Cthulhu-äventyr med Feng Shui-systemet.
  5. Ljus och lykta

Är Mouseguard så bra som alla skrifter säger?

Nä, men det bara för att det inte passar min spelstil. Jag ska testa några gånger och försöka ändra på min spelstil och då kanske det klaffar. Fast efter det kommer jag att lägga ned spelet. Köpte det mest för att det kostade 230 spänn på Adlibris.

Trist att ingen nämner Drakar & Demoner Trudvang. Jag tycker det spelet förtjänar ett omnämnande och framför allt att spelas! Jag tror det blir nästa projekt på min lista dessutom.

Spelas just nu (i en vag bemärkelse av nu):

Burning Wheel (i Old World/Warhammer), In a Wicked Age, The Mountain Witch.

Avser spela innan sommaren:

Burning Wheel (kampanj i hembränd värld under våren), Evolutionens Barn (dema på konvent åtminstone om det inte blir spelat hemma), lite speltest av mitt spel Bläck i mån av tid, inspiration och konkreta idéer.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...