Gå till innehåll
snake

Bidrag för oss över 25

Recommended Posts

Gäst

Nope. Sverok får pengar av ungdomsstyrelsen för att ge till ungdomar. Skulle Sverok då ge verksamhetsbidrag för folk över 25 så skulle vi ta pengar från ungdomar.

Däremot så kan ni söka de andra bidragen som finns. Eller värva folk under 25.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håkan: Nu är det väl dock så att man inte kan få rena pengar av Studiefrämjandet, utan i resursform?

Nope. Sverok får pengar av ungdomsstyrelsen för att ge till ungdomar. Skulle Sverok då ge verksamhetsbidrag för folk över 25 så skulle vi ta pengar från ungdomar.

Däremot så kan ni söka de andra bidragen som finns. Eller värva folk under 25.

Inte helt sant väl.. Hur Sverok använder pengarna är upp till Sverok så länge vi fullföljer det uppdrag vi fått av Ungdomsstyrelsen. Nu säger jag inte att vi ska skicka pengar till föreningar med enbart 25+'are men att vi faktiskt kan.

De "andra bidragen" är ju också pengar från Ungdomsstyrelsen, så du säger emot dig själv, i ett och samma inlägg =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm studiecirklar men då kommer inte bidragen genom sverok va? och man måste skriva upp alla möten och rapportera in detta antar jag? Sen är väl bidraget baserat på hur många möten man har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Melin har helt rätt, just nu väljer Sverok att ge pengar rakt av för de medlemmar som genererar bidrag till förbundet. Det skulle vara fullt möjligt för förbundet att börja ge bidrag för 25+:are också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Melin har helt rätt, just nu väljer Sverok att ge pengar rakt av för de medlemmar som genererar bidrag till förbundet. Det skulle vara fullt möjligt för förbundet att börja ge bidrag för 25+:are också.

Absolut. Jag brukar säga att vi till och med skulle kunna köpa tårtor för alla pengarna om bara riksmötet vill det. Många tårtor blir det :-). Med det vill jag säga att jag hur som helst inte tror att någon förbundsstyrelse skulle våga ge medlemsbidrag för icke bidragsgrundande medlemmar utan riksmötesbeslut om det. Träffbidraget är ett sådant bidrag, lokalbidraget ett annat, så föreningar med äldre kan absolut få stöd av förbundet; bara inte i form av medlemsbidrag.

Anledningen till principen att koppla bidragen till det som genererar bidrag är ekonomisk säkerhet. Dvs vi kan ett år äta av vårt kapital om vi växer, utan att det blir ekonomiskt vågspel på lång sikt.

/Chrisp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Hmm studiecirklar men då kommer inte bidragen genom sverok va? och man måste skriva upp alla möten och rapportera in detta antar jag? Sen är väl bidraget baserat på hur många möten man har?

Nej, ingenting går genom Sverok utan är något mellan studieförbundet och gruppen. Kontakta Studiefrämjandet, som är vårt studieförbund, där du bor så kan de nog hjälpa er. Det är en annan typ av organisation och struktur, så det är lite annorlunda. Det stöd man kan få varierar i olika landsändar, men man kan få hjälp med material, böcker, lokalhyra etc. Det beror mycket på vad ni har för verksamhet och behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer Molle :)

Vårt stöd får ni ut genom att rapportera er verksamhet som studiecirklar och kulturprogram, och mot kvitton på sånt ni köpt under året får ni pengar. På sätt och viss kan man se det som att ni får tillbaka stödet från Sverok och kan använda det igen lol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu