Gå till innehåll
Animas

Special Kost

Recommended Posts

Jag håller på att arrangera ett konvent och några av arrangörerna har tagit upp att de vill bara sälja veggo/ekologiskmat. Då är min frågan hur många som faktiskt skulle tänka sig intresserade av att faktiskt köpa sån mat på plats. Eller vill folk ha möjligheten att även kunna köpa köttprodukter?

En annan fråga är vad för sorts mat man kan sälja utan att få hälsomyndigheterna på halsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha ett vegetariskt/veganskt alternativ tycker jag nästan är ett krav längre än så vettefan om man behöver gå även om det är en bra tanke.

Så fort du lagar maten själv krävs tillstånd om du ska sälja den, något som man som litet konvent förmodligen inte har resurserna för att få men det är alltid värt att kolla upp vad som krävs. Ett sätt att ta sig runt det är ju att bjuda på maten men det ska man nog också kolla närmare i innan man beslutar något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reglerna kring det där är lite röriga.. det är t.ex helt ok att tillreda mat som sallader så länge inget tillagas

Har hört att kokkorv och bröd även det klassas som ok att laga till och sälja, utan direkta tillstånd

Man kan även göra som andra konvent och låta deltagarna steka till sina egna köttbitar =)

Sen.. "bara" vegetariskt och kravmärkt behöver ju inte betyda att maten ska bli speciellt dyr? Eller menar ni att kravmärkt och vegetariskt ska kombineras så att det inte kommer serveras rätter med kött i? Det är isåfall att inte ta hänsyn till de som faktiskt vill ha kött i sin kost..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen.. "bara" vegetariskt och kravmärkt behöver ju inte betyda att maten ska bli speciellt dyr? Eller menar ni att kravmärkt och vegetariskt ska kombineras så att det inte kommer serveras rätter med kött i? Det är isåfall att inte ta hänsyn till de som faktiskt vill ha kött i sin kost..

De är just det jag undrar över just nu. Jag har inget emot att det finns ett val att kunna äta vegitariansk/vegansk mat på plats (nånting enkelt då likt nån pasta eller dylikt) men det några har förslagit är att det bara är vegomat och att folk som vill ha kött i sin kost får köpa det i någon affär i närheten. Jag är lite tveksam om just det men om majoriteten av besökarna faktiskt vill ha det så kan jag ju inte annat än lyssna på dem.

Sen är ju den konkreta frågan vad för sorts mat man får sälja utan att behöva hålla på med byråkratin. Jag har läst pappret med vad som krävs för att behöva anmäla det till hälsomyndigheterna men är fortfarande rätt så osäker då de var väldigt vaga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, jag har arrangerat många saker, däribland konvent - och aldrig varit med om att vegmaten gått åt hårdare än "vanlig" mat.. tvärtom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Alltså, jag har arrangerat många saker, däribland konvent - och aldrig varit med om att vegmaten gått åt hårdare än "vanlig" mat.. tvärtom

Tack, då kan jag be personerna att dra åt helvete utan att få skuldkänslorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det är en jättebra idé om ni vill underlätta mathanteringen genom att ha färre olika specialalternativ :) Nördar behöver äta mer grönsaker. Men det är viktigt att kioskjepparna vet vad de håller på med så att det inte blir "vanlig mat men utan kött", ni vill inte ha besökare som går runt och är gnälliga av proteinhunger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker att det är en jättebra idé om ni vill underlätta mathanteringen genom att ha färre olika specialalternativ :) Nördar behöver äta mer grönsaker. Men det är viktigt att kioskjepparna vet vad de håller på med så att det inte blir "vanlig mat men utan kött", ni vill inte ha besökare som går runt och är gnälliga av proteinhunger.

Våran kock är militant vegan det är ingen fara med det. Jag oroar mig bara för att folk vägrar köpa maten av princip bara för att det inte är kött i rätten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som sagt.. ingen ska tvinga vegs att äta kött, och ingen ska tvinga en "carnivore" att bara äta grönsaker =)

Med samma argument då: "Vill man inte ha köttmat så kan man köpa frukt i nån affär"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Våran kock är militant vegan det är ingen fara med det. Jag oroar mig bara för att folk vägrar köpa maten av princip bara för att det inte är kött i rätten.

Jag tror snarare det kan bli så att folk hellre köper en pizza eller dylikt istället för att köpa av maten. Alltså inte av princip utan för att pizza > veganmat (grov generalisering, jag vet) för rätt många. Beror nog mkt på maten, vilka alternativ som finns i närheten och vad er mat kommer kosta. Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa vegetariskt om den var vettig och verkade god, men jag skulle inte handla en vegetarisk rätt och sedan handla även kött till. Då är det mycket enklare att gå och handla en hel köttinkluderad måltid med en gång. Med andra ord, jag tror ni får färre som köper, men å andra sidan är det ju enklare att bara tillaga ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SnöKons veganmackor brukade tillhöra våra mest sålda om jag minns rätt. Gör man tillräckligt god veganmat går den åt. :)

Favoritögonblicket var ändå när min kära sambo (matansvarig) stod och småpratade med en konventsbesökare när det hela var över. Han sa att 'det enda som var dåligt var att ni inte hade någon veganmat.' Hon sa 'vad menar du? vi har ju haft veganmackor - jag stod uppe själv en hel natt och bakade bröd för att kunna vara säker på att det var veganskt!'

Hans svar blev 'jaha... jag utgick ifrån att ni inte hade något....' :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vegmat är bra att ha, gör den vegansk så täcker du alla baserna=) Och erbjud vegetarisk billys pizza ovanpå det. Hade en pastasallad som huvudrätt på Sävcon, hade kycklingrna i en bunke, cornbiffarna i en annan och salladen i en tredje, bara att blanda efter preferens :D Det där med ekomat däremot låter bara löjligt i ett konventssammanhang. Tror ärligt talat inte att nån bryr sig. Sålänge du driver restaurangen ideellt inom föreningen och inte har den öppen längre än konventet så är det inga problem med livsmedelsverket, såvida du nu har tillgång till ett vanligt kök som är rent och håller sake roch ting kylda till de rekommenderade temperaturerna inom bästföredatumet så är det lungt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det där med ekomat däremot låter bara löjligt i ett konventssammanhang. Tror ärligt talat inte att nån bryr sig.

Sånt vet man aldrig. När SnöKons caféansvariga på invigningen meddelade att caféet enbart serverade rättvisemärkt kaffe fick hon stående applåder.

Men visst, även om sådana initiativ är uppskattade så innebär det inte per automagik att de är nödvändiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sånt vet man aldrig. När SnöKons caféansvariga på invigningen meddelade att caféet enbart serverade rättvisemärkt kaffe fick hon stående applåder.

Men visst, även om sådana initiativ är uppskattade så innebär det inte per automagik att de är nödvändiga.

Klart alla applåderade, alla applåderar ju allt som är eko eller rättvisemärkt eller whatnot för det är ju inte ansträngande att applådera. Sen hur många som nu bryr sig tillräckligt för att ha det hemma i kaffepannan är ju en annan sak.

Dubbemoral - det enda sättet att vara ärlig mot dig själv :mrgreen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart alla applåderade, alla applåderar ju allt som är eko eller rättvisemärkt eller whatnot för det är ju inte ansträngande att applådera. Sen hur många som nu bryr sig tillräckligt för att ha det hemma i kaffepannan är ju en annan sak.

Dubbemoral - det enda sättet att vara ärlig mot dig själv :mrgreen:

Sen å andra sidan finns de dem som om det fanns eco (även om det kostar dubbelt) väljer det direkt oavsett andra alternativ (min egen moral) och även har det i pannan hemma (även om det är gudförbannat svårt ibland att hitta kravmärkt/rättvisemärkt kokkaffe.. (muttrar nått om ¤%&¤% bryggmaskiner)) :wink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sen å andra sidan finns de dem som om det fanns eco (även om det kostar dubbelt) väljer det direkt oavsett andra alternativ (min egen moral) och även har det i pannan hemma (även om det är gudförbannat svårt ibland att hitta kravmärkt/rättvisemärkt kokkaffe.. (muttrar nått om ¤%&¤% bryggmaskiner)) :wink:

Japp, men de som applåderar är nog fler än de som faktiskt köper eco/rättvisemärkt kaffe.

Sen är ju frågan hur många ur den senare kategorin som hade vägrat köpa konventskaffe om det inte varit eko/rättvisemärkt... inte många, tror jag.

Själv köper jag enbart rättvisemärkt kaffe för övrigt. Ett av få politiska ställningstaganden jag gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kommer nog många bete sig som bortskämda snorungar och gnälla om man bara har mat utan kött. Men satsa på god och vällagad vegetarisk mat kombinerat med frysta Felix/Dafgårds/Random-rätter. Den som vill ha kött för kötts skull kan smälla i sig lite natriumbomber gjorda på slaktavfall och kemikalier, så kan kocken fokusera på de som är villiga att testa nått nytt.

Sen om det kommer någon som inte äter grönsaker, då kan vi börja diskutera alternativ för "köttätare". Har hittills inte träffat någon som inte äter måltider om de inte innehåller lite av varje, kan man äta en korv med bröd utan en grönsak kan man väl äta en grönsak utan bacon till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tyvärr kommer nog många bete sig som bortskämda snorungar och gnälla om man bara har mat utan kött. Men satsa på god och vällagad vegetarisk mat kombinerat med frysta Felix/Dafgårds/Random-rätter. Den som vill ha kött för kötts skull kan smälla i sig lite natriumbomber gjorda på slaktavfall och kemikalier, så kan kocken fokusera på de som är villiga att testa nått nytt.

Ah, grinig vegetarian. Försök hålla dig objektiv. Jag har förståelse för vegetarianer men ganska lite förståelse för sådana elitister som dig som säger att vi som äter kött (större delen av befolkningen) kan äta slaktavfall om vi vill. Allt du säger kan man vända på: "Den som tvunget måste äta grönsaker kan väl beta i en park som korna".

Jag tycker att det är larvigt att ha en vegankock som konventskock om han skulle vägra ha med kött. Men sedan tycker jag precis som Gordon Ramsay att det är omöjligt att vara en riktig kock om man är vegan då man väljer bort så oerhört mycket ingredienser. Du ska inte tvinga dem som vill äta kött att äta grönsaker bara för att kocken har någon personlig övertygelse, på samma sätt som du inte ska göra tvärt om. Vägrar kocken laga med kött när folk vill ha det, byt kock, han kan uppenbarligen inte tillgodose kundernas (besökarnas) önskemål.

Pastasallad är en bra idé. Då kan folk välja själva istället för att få ett beslut nedtryckt i halsen av någon som tycker att han/hon vet bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Armitage: Jag skulle kunna skrivit typ samma sak som halken och jag är då verkligen inte vegetarian. Mycket för att jag anser att den stora massan av befolkningen inte är köttätare, utan allätare och därför klarar sig fint utan en del av allt de äter i en helg. Sen om de inte gör det är det bara att gå ut och äta utanför konventet. Då vegetarianer är en relativt stor grupp av specialkost är det enklare att bara ha vegetarisk mat och sen ha körtillbehör om man känner för det.

De mindre av alla specialkostgrupperna går det inte att ta hänsyn till alla då de är så många med olika krav och därför anser jag att om man tillhör en grupp med lite mer "ovanliga" specialbehov så kan man räkna med att det oftast inte finns någon mat till en och därför vara glada om det finns, men fixa mat på egen hand annars.

En glad allätare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bara för att en liten grupp folk har en personlig övertygelse om att det är av någon anledning är fel att äta kött så ska alla tvingas att avstå eller arbeta lite extra för att få tag på det? Det tycker jag är helt helt fel. Du kan ju inte tvinga alla som vill äta normal mat att gå någon annanstans. Vad är det för service? De kanske kan åka på konvent någon annanstans där de får sina önskemål tillgodosedda på ett bättre sätt med. Jag förstår inte att man kan säga att alla som vill ha kött får gå ut och äta. Det är uselt kundbemötande.

Man skulle också kunna vända på det du säger och säga att man skulle kunna tvinga alla vegetarianer att äta kött i en helg. De skulle nog må bra rent fysiskt. Kött är ju faktiskt inte farligt. Vegetarianer har inte plötsligt blivit växtätare för att de vägrar äta kött, utan de är allätare också. Men är det rätt att tvinga någon att äta mat av sämre upplevd standard än vad som önskas bara för att en MINORITET sätter sig på tvären?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så bara för att en liten grupp folk har en personlig övertygelse om att det är av någon anledning är fel att äta kött så ska alla tvingas att avstå eller arbeta lite extra för att få tag på det? Det tycker jag är helt helt fel. Du kan ju inte tvinga alla som vill äta normal mat att gå någon annanstans. Vad är det för service? De kanske kan åka på konvent någon annanstans där de får sina önskemål tillgodosedda på ett bättre sätt med. Jag förstår inte att man kan säga att alla som vill ha kött får gå ut och äta. Det är uselt kundbemötande.

Man skulle också kunna vända på det du säger och säga att man skulle kunna tvinga alla vegetarianer att äta kött i en helg. De skulle nog må bra rent fysiskt. Kött är ju faktiskt inte farligt. Vegetarianer har inte plötsligt blivit växtätare för att de vägrar äta kött, utan de är allätare också. Men är det rätt att tvinga någon att äta mat av sämre upplevd standard än vad som önskas bara för att en MINORITET sätter sig på tvären?

Varför kan man inte tvinga någon som vill ha "normal mat" att gå någon annan stans? Ett konvent är på intet sätt skyldigt att stå för mat. Vegetarisk mat är något som alla mår bra av om inte annat för att det är bättre för miljön. Arrar man ett konvent kan man servera vilken mat man vill och ingen är tvungen att äta den. Det här rör sig inte om ett företag, det finns inga kunder, det finns deltagare.

Kika på majoriteten av alla konvent, finns det vegetariskt mat? Nej oftast inte, de tvingas alltså äta kött eller gå någon annanstans och oftast får de leta lite ändå för att hitta något. Det behöver knappast köttätare göra.

Armitage, du beter dig som att det är köttätarna som på något sätt är förtryckta, det är bara löjligt.

Vill konventets arrangörer servera vegetariskt, veganskt, fruktarianskt och tror att det inte kommer hindra folk från att dyka upp? Så gör det, det är en miljöinsats och dom är det alldeles för ont om.

Edit: Om jag skrivit osammanhängande och konstigt så beror det på ganska mycket brist på sömn. Rätar upp eventuella konstigheter imorrn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Varför kan man inte tvinga någon som vill ha "normal mat" att gå någon annan stans? Ett konvent är på intet sätt skyldigt att stå för mat. Vegetarisk mat är något som alla mår bra av om inte annat för att det är bättre för miljön. Arrar man ett konvent kan man servera vilken mat man vill och ingen är tvungen att äta den. Det här rör sig inte om ett företag, det finns inga kunder, det finns deltagare.

Likväl känns det som ganska kasst bemötande av besökarna att all mat ska vara anpassad för en liten minoritet. Klart man kan göra det men jag skulle till fullo sympatisera med alla icke-vegetarianer som lackar ur på det. Jag ser det som självklart att ska man tillhandahålla mat ska den vara "normal", på så stora arrangemang tycker jag dock att man bör se till att ha vettiga vegetariska alternativ, så svårt kan det ju inte vara tycker man. Rimligen bör vegetarianmaten då vara billigare, eftersom kött är dyrt och det ska ju inte vegetarianerna behöva betala för när de inte får det.

Till skillnad från många andra köttätare så avskyr jag kyckling, så när det serveras sådant vet jag mycket väl hur det är att man får anstränga sig lite extra för att hitta något man kan äta, eller helt enkelt äta något mindre näringsriktigt. Jag förstår till fullo om man inte fixar specialkost då, även om jag blir glad vid de tillfällen då man kan säga till i förväg för att slippa sådant man inte klarar av att äta. Hade en majoritet varit vegetarianer, fine, då kan jag köpa att jag ibland får anstränga mig lite extra för att uppfylla mina avvikande köttätarintressen, även om jag så klart hade föredragit att kött fanns som alternativ.

Vill konventets arrangörer servera vegetariskt, veganskt, fruktarianskt och tror att det inte kommer hindra folk från att dyka upp? Så gör det, det är en miljöinsats och dom är det alldeles för ont om.

Nu kan jag bara utgå från mig själv här, om ett konvent jag tänkt åka på utannonserar att de endast kommer att tillhandahålla vegetarisk/vegansk mat för att vegetarianerna bland besökarna ska bli glada skulle jag nog iallafall ta mig en rejäl funderare på om det är värt att åka på ett konvent där arrangörerna uppenbarligen tänker rätt jävla snett, dvs. bortser från vad majoriteten av deras besökare vill ha när de avgör vilken mat de ska servera. Det handlar alltså inte om att jag inte kan tänka mig att äta vegetarisk mat, för det kan och gör jag, utan om vilket tänk som ligger bakom det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett vad du väljer att kalla det, så är ett konvents besökare kunder. De kommer dit för att de köper något av dig som arrangör. Vad de köper är individuellt, men det är ett faktum att de köper något - mat, en upplevelse, ett stunds rollspelande/annat spelande utanför den egna klubbens ramar, lajvande, möten med andra människor etc.

På samma sätt säljer du som konventsarrangör. Och då är det upp till dig att välja vad du vill sälja. Vad vill du tala om för dina potentiella kunder att du säljer? Är det att du säljer en konventsupplevelse, möjligheten att spela spel, eller säljer du exempelvis ett ideologiskt ställningstagande?

Vill man nå ut till en bred kundkrets så får man nog se till att erbjuda en allsidig kost åt alla, alternativt skippa matbiten helt, satsa på ett mindre café och sedan god information om vart besökarna kan bege sig för att köpa sig riktig färdiglagad mat. Det skulle jag som potentiell konventsbesökare se som god service.

Och slutligen så vill jag påpeka att det faktiskt är så att det finns en hel del människor som inte mår bra av vegetarisk kost som innehåller mycket fibrer och bönor av diverse slag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle någon tveka inför att åka på ett konvent som serverar vegetarisk mat, det får jag inte ihop. De flesta konvent serverar ingen lagad mat. Lagad mat är att se som en bonus och vad det är för mat är upp till arrangörerna. Sen kan man ju absolut tillhandahålla micromat vid sidan av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det handlar om att folk inte skulle åka på konvent, utan hur bra det skulle säljas. Folk som inte är nöjda med maten kanske väljer annan mat än den som konventet står för. Det är därför viktigt att konventet står för mat som är attraktiv för besökarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu