Distriktstillhörighet för Halland
0

46 inlägg i detta ämne

För den som undrar så blev frågan bordlagd till nästa årsmöte. Att ta till sig till nästa år är att försöka precisera tydligare vilka konsekvenser ett byte kommer att ha och ett tydligare framarbetat förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även informera föreningarna i Halland bättre. Jag hörde från något håll, tror det kan ha varit från ngn som var på Västs årsmöte, att folk inte riktigt hade koll på vad det hela handlade om. Det skyller jag absolut inte på Väst, utan det är ju ngt som SKuD och Väst borde göra tillsammans, se till att informera alltså. Kanske vore värt att försöka ha ett möte (eller flera) distrikten emellan under året för att prata ordentligt om saken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framfördes klagomål på mötet att kallelsen inte ska ha kommit ut ordentligt. Detta bör bero antingen på att just den styrelsen har en dålig kontaktperson, eller också att Väst inte fått rätt uppgifter från Riks. Eller eventuellt så berodde det på posten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Även informera föreningarna i Halland bättre. Jag hörde från något håll, tror det kan ha varit från ngn som var på Västs årsmöte, att folk inte riktigt hade koll på vad det hela handlade om. Det skyller jag absolut inte på Väst, utan det är ju ngt som SKuD och Väst borde göra tillsammans, se till att informera alltså. Kanske vore värt att försöka ha ett möte (eller flera) distrikten emellan under året för att prata ordentligt om saken?

Det verkade som att mycket av informationen om årsmötet överhuvudtaget inte gick längre än till postmottagarna, vi får hitta fler och bättre sätt att nå ut till våra föreningar på inför kommande år.

Möten är en bra idé, så kan vi gå igenom konsekvenserna och möjligheterna i god tid. Kanske värt att samtidigt visionera ut större och prata med representanter från Ost (och kanske de som jag förstått är intresserade av att bilda nytt distrikt i Jönköpingsområdet om jag förstod rätt på riksmötet) ifall vi ska göra väl övervägda justeringar i distriktskartan.

Jag tror det vore bra om SKuD gjorde en intentionsförklaring på sitt årsmöte så Halland vet om distriktet faktiskt är intresserat alls av att expandera eller om intresset bara är från styrelsehåll. En motion liknande den som skickades in hit till Väst om att ändra distriktsgränsen så snart Väst på årsmöte gjort samma sak kanske är ett exempel på en bra idé. Så har ni stadgeändringen på standby och visar att ni faktiskt menar vad ni säger.

För att vara tydlig tar jag här inte ställning alls för vilket distrikt Halland bör tillhöra, utan tänker enbart visionärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns/fanns ngn form av motion till SKuDs årsmöte, men den var nog bara aktuell om det hela gick igenom på Västs möte. Om inte annat går det ju att ta upp på lämpligt ställe, såsom i verksamhetsplanen, att saken ska kikas på under året. Det kan nog bli bra i slutändan, oavsett vilket distrikt Halland hamnar i. Och klart att SKuD är allvarliga; det har ju varit en fråga sedan Landslaget 2001... ;)

Postmottagarproblematiken är alltid lite knepig att komma runt, men det kanske finns ngt annat sätt för att nå ut till föreningsmedlemmarna. Det går ju att prata om distrikten emellan också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett av de stora problemen är att det inte funnits någon extern debatt om frågan. Jag vet inte hur det har behandlats internt, men denna tråden är troligen den enda aktuella tråden som tagit upp här på forumet och det som debatterats har främst handlat om formalia. Hur ska man kunna övertyga om man inte ens tar upp en debatt om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är rätt säker på att det förekommit diskussioner på annat håll också, men att de varit främst mellan personer och inte på forum eller dylikt och därför inte synts. Tanken är ju inte ny för SKuD och distriktsgränserna diskuteras från och till. Men som sagt, vore nog bra med lite mer debatt och information om det hela. Kanske går att ha ngt möte i Halland där föreningar får en bättre möjlighet att prata med de bägge distrikten? Kan ju se sedan efter SKuDs årsmöte vad den nya styrelsen har för idéer och vad som beslutas i verksamhetsplanen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu bytt åsikt i den här frågan och anser att Halland bör byta till Skud, detta för att Väst är ett sjunkande skepp och om jag själv kunde byta till Skud skulle jag också göra det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har nu bytt åsikt i den här frågan och anser att Halland bör byta till Skud, detta för att Väst är ett sjunkande skepp och om jag själv kunde byta till Skud skulle jag också göra det...

Okej......

Det måste finnas ett mellanting mellan att kaptenen stannar tills skepper

går under och att kaptenen själv sänker skutan bara för att han är missnöjd.

Funderar lite på om man kanske skulle starta en separat tråd där man diskuterar västs framtid.Är det så att väst har haft en mer tillbaka dragen roll inom lokal planet de senaste åren äller är det bara jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du pratar om handlar främst om konflikter inom distriktet, men frågan om Halland är större än så. Väst har så länge jag kan minnas varit koncentrerat kring Göteborg och andra delar av distriktet har varit akterseglat. Fokuset på Göteborg har funnits även då det varit personer från andra delar av distriktet i styrelsen.

Men frågan är om det skulle bli bättre om SKuD tog över regionen. Det jag känner är att SKuD inte direkt lagt krutet på att övertyga att Halland bör tillhöra deras distrikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-> Sven, du är så välkommen, men nackdelen (eller fördelen) är att du samtidigt bör bli skåning såsom Distriktet ser ut idag. Det torde vara lite drygt att pendla från Väst.

-> Ölme, påminn mig så ska jag skicka över en artikel som skrevs i ett nummer av SKuDs gamla distriktstidning som handlar just om Halland. Annars får vi skicka in Mab. ;) Om jag ska vara lite mer seriös så har väl inte SKuD varit tokaktivast i år, så det beror troligtvis på det. Utreder man det ordentligt under ett år nu så kommer det säkert bli bra i slutändan, oavsett vart Halland hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det så att väst har haft en mer tillbaka dragen roll inom lokal planet de senaste åren äller är det bara jag?

Nej, det är inte bara du. Men flera i den nya styrelsen för Sverok Väst har sagt att de vill arbeta mer med föreningskontakt. Det är något som jag tycker är väldigt roligt att göra, men det kräver ganska mycket engagemang för att genomföra. Vi får helt enkelt se, men vi är medvetna om problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Birger: Jag skulle säga att det är såhär: För några år sen sänkte kaptenen skutan. Därefter har några nya matroser byggt en helt ny skuta, som irrat omkring utan kapten. På denna skuta står matroserna nu och petar sig i näsan istället för att ta tag i den, och därför kommer den också att sjunka.

Ölme: Mycket möjligt att det inte spelar någon roll mellan Väst och Skud för Halland, mycket möjligt att Halland skulle må bäst av ett helt eget distrikt.

Maria: Nej för faen, vad som helst utom skåning! :wink: Nä men allvarligt talat har jag mina funderingar kring ifall distrikt överhuvudtaget är någon bra idé. Men det är bara funderingar, inga klara åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tror snarare nya styrelsen är starkare än nånsin!

det kommer bli ett bra år, hoppas vi får se min vision om att alla *aktiva* föreningar får minst en kontakt av någon förtroendevald :)

om man bara tror på det så går det. sluta sprida negativitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ölme: Mycket möjligt att det inte spelar någon roll mellan Väst och Skud för Halland, mycket möjligt att Halland skulle må bäst av ett helt eget distrikt.

Jag tror inte på detta, eftersom det finns en viss grundläggande administration att ha ett distrikt. Däremot kanske man bör ändra sättet distrikten ska arbeta på. Exakt hur vet jag dock inte.

jag tror snarare nya styrelsen är starkare än nånsin!

det kommer bli ett bra år, hoppas vi får se min vision om att alla *aktiva* föreningar får minst en kontakt av någon förtroendevald :)

Vad kul att höra. Det som speciellt är roligt är att det har kommit in nytt friskt blod i styrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
om man bara tror på det så går det. sluta sprida negativitet.

Sorry, men jag har lärt mig av 2009 års valberedning i Sverok Väst att tro på helt fel saker och därigenom sprida negativitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För den som undrar så blev frågan bordlagd till nästa årsmöte. Att ta till sig till nästa år är att försöka precisera tydligare vilka konsekvenser ett byte kommer att ha och ett tydligare framarbetat förslag.

Kommer Skud att ta upp frågan på sitt årsmöte nu när väst bordlagt motionen? Eller ní väntar på att väst ska ta beslut på riktigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det skulle finnas en poäng i att peta in det i verksamhetsplanen på ngt sätt, kanske att man under året bör diskutera vidare med Halland och Väst om ett eventuellt övertagande av Halland år 2011 (eller när det nu blir). Nu sitter jag dock inte i styrelsen, men kommer nog lyfta frågan på SKuDs årsmöte iaf om inte styrelsen redan har ngt formulerat, vilket är troligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag la en del tid före årsmötet på att försöka förstå vad bytet från Väst till SkuD skulle ge oss som förening, som vi summerade det så hade Väst en printer inom lagom räckhåll vi får använda, något SkuD inte har, och om enda skillnaden är just denna printer låter jag vara osagt.

På mötet lyckades ingen av varken Väst eller SkuD framföra argument som gjorde att iaf jag kände att det motiverade att ändra på något, varpå jag föreslog att frågan skulle bordläggas, så att båda sidor skulle få tid på sig att formulera en plan för Halland.

Eftersom jag nu efter årsmötet är en del av styrelsen för Väst så kommer vi givetvis att arbeta stenhårt på vårt håll, vi har ett år att göra en massa bra saker tillsammans.

Personligen ser jag gärna ett nära samarbete med SkuD då de båda distrikten sammanförs av just Halland.

//

lugn horisont

Sekreterare, Sverok Väst

0734-454160

tommy@arconge.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy, att inte Väst framförde några argument skulle ju kunna bero på att styrelsen inte ville ha någon egen åsikt i frågan utan valde att stötta föreningarna i Halland oavsett vad dessa själva helst ville göra. Nu när styrelsen är ny och du sitter i den kan ni naturligtvis välja att ändra åsikt och antingen kämpa för att behålla Halland inom Väst eller aktivt arbeta för att överlämna Halland till något annat distrikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen ser jag inte distrikten som något som är huggna i sten.

Däremot tycker jag att man alltid skall ha en klar verksamhetsplan.

Att inte ha klara argument och slåss för sin sak när någon kommer och vill ändra den egna organisationen utifrån, från externt håll det är för mig främmande. Om det var som så att en majoritet av föreningarna i Halland kommit fram till och lagt motionen så hade jag förstått inställningen, men nu var det ett annat distrikt.

Om Halland kvarstår i Väst eller går över i SkuD efter nästa årsmöte det vet jag inte i dag, det är inte mitt beslut att fatta, men vi i Sverok Väst kommer knappast att sitta och se på, det är 100% framåt som gäller, i slutänden skall områden tillhöra det distrikt som är villigt att arbeta hårdast, det som kan, vill och faktiskt ger mest för medlemmarna.

Personligen ser jag gärna att vi samverkar, Väst och SkuD, då det helt klart är en del medlemmar som rör sig över gränserna, det finns stora områden där vi kan verka tillsammans och på så vis bygga en ännu starkare organisation för medlemmarna och då talar jag inte enbart om Halland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

0