Jump to content
Sign in to follow this  
Egge

Hur går det för OST i år?

Recommended Posts

Är lite intresserad om hur det går för distriktet i år då VÄS har sökt bidrag därifrån. Fortfarande ekonomiska problem och hur fungerar styrelsen hittills?

Uppenbarligen är vi tyvärr lite sena med att kolla av det här forumet, i övrigt flyter det på... Vi har haft våra styrelsemöten i olika delar av distriktet och i samband med det försökt träffa föreningarna på orten. Vi har gjort ett antal utskick till medlemsföreningarna där vi berättat om hur arbetet går, informerat om bidragsreglerna och skickat ut blanketter för att ansöka om bidrag, vilket har gett ett genomslag i form av att fler nya föreningar sökt bidrag från oss.

Det ekonomiska utrymmet för bidrag till föreningarna varierar lite beroende på vilket län det gäller. Östergötlands landsting är sedan länge snåla med bidragspengar och föreningarna i Jönköpings län blev rånade på 100 000 i bidrag, vilket alltså innebär att det ekonomiska stödet vi kan ge till föreningar i de två länen blir lidande. Dock finns en budgetpost för omfördelning av pengar till föreningar i ekonomiskt missgynnade län, innebär att vissa bidrag kan delas ut även till dessa.

Generellt sett är vi snälla och beviljar bidrag till allt som verkar bra, så det var bra att ni sökte och vi ser gärna att fler föreningar gör detsamma :)

Kan man få fråga om hur det går med den ansökning som lades från VÄS som gick igenom för ett tag sedan, som jag förstått det? Kan vara bra att veta om vi får dem pengarna eller inte när vi sätter medlemsavgift och beräknar budget för nästa år.

"föreningarna i Jönköpings län blev rånade på 100 000 i bidrag"

ok.. det gjorde nog fler än mig nyfiken på vad ni menar..

"föreningarna i Jönköpings län blev rånade på 100 000 i bidrag"

ok.. det gjorde nog fler än mig nyfiken på vad ni menar..

Våra kära Ostare kan berätta mer, men här är historien såsom jag förstått den efter att ha pratat med dem.

Kort historia: Godtycklig hårdare tolkning av landstingsbidragsreglerna i Jönköpings län i samband med att de bytte ansökningsdag gjorde att distriktet hamnade under minsta medlemsantal för att få bidrag från det landstinget.

Längre historia: Bytet av ansökningsdag innebar att det blev bråttom för distriktet att ordna ansökan och när förbundskansliet (som med hjälp av phpmyadin ännu är de enda som kan ta fram data ur bidrag.sverok.se till ansökningarna) fick veta det var det så sent att vi behövde kontakta landstinget för att få veta vad som menades med det som stod i reglerna, så att vi kunde ge sanningsenlig statistik. Då berättade handläggaren på landstinget att en medlemsavgift inte längre kunde betalas genom att en medlemmen jobbade gratis åt föreningen, något som tydligen gått tidigare, och eftersom det är krav på medlemsavgift för att en medlem ska räknas så hamnade distriktet under gränsen på 300 medlemmar för att kunna få landstingsbidrag för Jönköpings län. Det tråkiga i hela historien, som jag förstått efteråt, är att tolkningen lär ha gjorts på stående fot av deras handläggare på landstinget bara för att de blev tillfrågade, inte att reglerna självklart skulle tolkas så. Mycket surt!

/Chrisp

Kan man få fråga om hur det går med den ansökning som lades från VÄS som gick igenom för ett tag sedan, som jag förstått det? Kan vara bra att veta om vi får dem pengarna eller inte när vi sätter medlemsavgift och beräknar budget för nästa år.

Vice ordföranden säger att de redan är utbetalda... skulle de inte dyka upp så mejla mig så reder vi ut det här.

Ah.. då blev dom alltså snarare lurade, än rånade =)

Rånade i mina ögon är "jag har X antal kronor och blev av med dom för att någon tog dom för mig"

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...