Gå till innehåll
Peter Engström

Nya distriktsgränser?

Recommended Posts

Nu till Riksmötet så är det på tapeten igen med att diskutera distriktens gränsdragningar och sammansättning. På flera håll i landet fungerar distrikten dåligt eller inte alls (NN tex) och en omstrukturering skulle kanske behjälpa den saken.

Vi här i GD har genom åren haft ett enda problem egentligen och det är utflyttningen till universitetsstäder såsom Uppsala främst men även andra.

Hur ställer vi oss till en eventuell sammanslagning med Uppsala? Skulle det påverka oss till det bättre eller skulle det splittra distriktet mer? Jag skulle vilja veta vad folk i distriktets föreningar och i styrelsen anser. En sammanslagning med Uppsala skulle tex. ge att alla GD-människor som flyttar till Uppsala tex. för studier skulle kunna arbeta vidare och vara aktiva inom distriktet.

Ta den här frågan på allvar och tänk lite på det och var med i diskussionen. Det finns eventuellt många stora fördelar att göra den här förändringen men vi vet inget om några eventuella nackdelar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länge tyckt att det skulle vara en bra idé att slå hiop oss med uppsala. Dock kan det ju möjligen bli så att dalarna kommer bli lidande, de redan oaktiva delarna (allt förutom falun/borlänge) kan nog falla bort helt då.

Men samtidigt känns det som att det skulle lösa utflyttningsproblemen väldigt bra, dock som sagt en varning om att den mesta aktivitetenförmodligen kommer hamna i Gävle/uppsala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Tröger, vi har ju pratat mycket om det här men jag valde att inte rapa upp allt utan se om andra också hade åsikter och tankar. :)

Men har man det väl i minnet när man gör omändringen att man måste fördela resurserna till alla delar av distriktet i möjligaste mån redan från början så kan det mycket väl funka. Men, mycket hänger ju på det lokala engagemanget och intresset. Även Hälsingland är lite eftersatt i dags läget, mest för att vi har lite kontakt uppåt men också för att det är lite "glesbygd" även i Sverokögon (dvs. få föreningar).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker detta låter som en bra idé. \o/

Ett större distrikt ger mer styrka i fråga om kunskap och erfarenhet.

Om detta blir verklighet så finns det vissa saker som kan behövas, tex:

- En kunskapsbank ska byggas upp som alla i distriktet ska ha tillgång till.

- En ispirationsgrupp ska startas. Denna ska helt enkelt fara runt och hjälpa och puscha föreningar på plats.

- Olika undergrupper till styrelsen kan bildas där tex 1 styrelsemedlem och 4 aktiva kan sitta ner och arbeta med olika områden. 1 grupp för lajv, 1 grupp för airsoft, 1 grupp för figurspel mm.

Detta är inte nödvändigtvis ett jobb för styrelsen, det kan lejas ut på andra aktiva.

Jag tror så här, styrelsen i ett stordistrik behöver synas och höras mer.

Och framförallt så kommer en styrelse att behöva göra ett hästjobb dom första åren för att få ihop distriktet, det får inte finnas ett "vi och dom" tänkande.

Sen ska en styrelse i ett stordistrikt väljas med omsorg och kunskap.

Alla i en sån styrelse ska veta vad dom ger sig in i och vara beredda på att lägga den tid som behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en riktigt intressant plan tycker jag, men jag är lite orolig att vi kan hitta så många aktiva. Just nu är det ju problem att få folk i styrelsen att göra mer än att värma en stol... :roll:

Men kan vi komma på något sätt att vända den trenden så är jag klart positiv. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får vi leta upp sådana.

Jag är beredd att ställa upp och jobba i ett stordistrikt, dock inte i styrelsen.

Jag vet att det finns unga krafter och gamla krafter som kan samarbeta i en ny styrelse för att göra ett stordistrikt riktigt bra.

Ska vi satsa på ett stordistrikt så ska allt vara planerat i detalj hur det ska skötas innan vi går in i det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inlägg från Svealand

Stort distrikt är inte bara bra, det finns en del negativt med - som resor till och från möten, arrangera möten osv.. Det har iaf varit ett genomlöpande bekymmer i Svealand i år - och jag vill gärna tro att det beror på storleken av distriktet snarare än personerna i styrelsen (troligen en kombination dock)

Vi har fått ställa in flera möten och nu börjat med möten på MSN där vi förbereder en massa beslut som sedan bara klubbas igenom på ordinarie möten (om dom inte ställs in då)

Så, innan ni planerar att börja växa så tänk på att gå igenom de negativa aspekterna också =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är självklart medveten om att avstånd i ett större distrikt kan bli jobbiga. Men GD kommer aldrig växa större än möjligen Uppsala. Det är inte effektivt i längden.

Sen så har vi kikat på resorna redan då många av styrelsens medlemmar har bott eller bor i Uppsala. Det går rätt fort och lätt att ta sig både till Falun och Gävle från Uppsala och du når på så vis kärnpunkterna i distriktet.

Jag håller inte med dig Melin att kommunikationerna är det som stör mest i styrelsearbetet, min erfarenhet är främst på personnivå. Det är väldigt ofta det brister där tyvärr. Och det är ett problem som man såklart måste ta tag i, för om man inte engagerar sig i sitt styrelseämbete, vad har man då där att göra? Såklart kommer alla att ha förhinder nån gång ibland men när det landar på generell lathet och bekvämlighet så... ja, ni förstår. :)

Vad mer för negativa saker skulle man kunna se av en utökning av distriktet? Att all fokus och aktivitet skulle hamna i Uppsala har jag svårt att se numera, vi är så aktiva i GD på föreningsnivå att det är självgående till stora delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att fokus kommer hamna på Uppsala så länge kansliet ligger i Gävle. samt att Dala området är det omdråde som det varit minst problem att få pengar från så kommer fokus ligga kvar på att behålla den kontakten.

Jag ser det positivt att slå ihop eftersom det finns föreningear men saknas folk som vill engagera sig på styrelsenivån- detta pga av det som disukterats om att många engagerade flyttar till Uppsala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak som kan vara värt att tänka på är att GD iår sökte grundgarantin, så som det ser ut nu får vårt distrikt inte riktigt nog med pengar från våra landsting. Får vi med Uppsala borde det problemet lösas utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda riktiga problemet distriktet har och kommer ha oavsett vilka län som ingår är engagemang. Har vi inte folk i styrelsen som engagerar sig för distriktet så kommer verksamheten bli lidande, har vi inte engagerade föreningar i distriktet som gör roliga saker och raggar medlemmar, ja då kommer det bli än svårare att hitta folk till styrelsen...

Jag anser att vad som än händer med distriktsgränserna så måste vi som är engagerade på något sätt i GD börja jobba mer för rekrytering och återväxt i distriktet. Annars kommer vi sluta såsom det är nu i NN. Ingen är villig eller intresserad och då dör distriktet... Jag hoppas att det inte går så långt.

Det här är iofs en helt annan diskussion som vi gärna kan föra i en annan tråd men det är viktigt att ha i bakhuvudet med även här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man införlivar Uppland kommer "yttre" Dalarna hamna längre från centrum av aktivitet, eftersom det inte längre blir utefter Falun-Gävle-resvägen utan en punkt i Gävle. Uppsala har goda kommunikationer med Gävle, men också med Falun/Borlänge. Örebro har goda kommunikationer med både Falun/Borlänge och Gävle, samt med Stockholm för vidare transport till Uppsala (om man inte byter i Västerås). Leksand-Rättvik-Mora tar sig till Falun/Borlänge, men kan bara lätt resa om det blir central punkt istället.

Dessutom är både Uppsala och Örebro perifera orter i begreppet "mälardalen", visserligen så är Örebro om jag förstått rätt en del av den geografiska Mälardalen men i ytterkant och har inte samma grupp av mindre förstäder på kuststräckan runt själva Mälaren. Örebro kan dock vara enda alternativet för Värmland tills dess att TiB (snart) börjar köra tåg till F/B.

Utflyttningsproblemet kan man lika väl lösa genom att ta tillvara inflyttning, eftersom både F/B och G ligger i någorlunda balans.

En gruppering av Falun/Borlänge, Gävle, Uppsala och Örebro skulle behöva släppa västerdalarna och ev. norra dalarna, men deras behov liknar väl snarare norrlands inlands behov.

Med bara halva grundgarantin skulle nog det bästa vara att ha så små distrikt som möjligt, GävleDala skulle kunna fungera tillfredställande som två distrikt med nära samarbete tror jag.

*Goda kommunikationer definierar jag som tåg ungefär varannan timme eller bättre och restid på max 2h drygt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer lägga ett förslag på Svealands årsmöte om att dela in nya distrikt enligt följande.

1,) Sverok Närke/Värmland – Örebro och Värmlands län

2,) Sverok Västmanland/Södermanlands - Västmanland och Södermanlands län

Att Uppsala län tar diskussion med Sverok Gävledala och Sverok Stockholm för att ingå i någon av deras distrikt eller att skapa ett nytt distrikt mellan någon av dem.

Självklart vore det bäst om diskussionen med er/stockholm vore klar när motion läggs. Jag hörde på mötet att Stockholm ville ändra i sitt distrikt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog ett snack med Eli när vi satt och justerade protokollet igår om just distriktsgränserna och han hade inget emot att släppa Uppsala om vi ville ha det och det känns ju bra. Vi vill absolut inte ha några revirstrider eller osämja likt Ost får stå ut med då G&B håller på att ta över allt mer av makten och skärmar av sig från resten av Sverok. Sådant är olustigt och inget jag vill uppleva i den här landsänden.

Men vi får ta ett rejält snack som sagt om hur vi vill se ett framtida GD.

Jag tror dock inte på att göra GD till två distrikt tyvärr. Vi har redan en bra grund att stå på men inget är ju hugget i sten för evigt. Men just nu är jag tveksam.

Att vi kan tappa bort yttre delar av distriktet om vi utökar söderut är ju alltid en risk såklart, men om vi är medveten om den så bör det inte vara ett problem, det är något man får jobba på och motverka genom riktad verksamhet och kontakt. Storstäderna (Uppsala, Gävle, Falun, Borlänge) borde vara stora nog att verksamheten där rullar på av egen kraft medans man kanske då skulle aktivera sig på andra orter lite mer.

Att ta vara på inflyttningen är såklart något vi måste göra, det har GD varit allt för dåliga på genom åren. Högskolan i Gävle och Falun är ju självklara mål för kampanjer och affischering i samarbete med lokala föreningar.

GD får inte tappa farten nu och det är mycket viktigt att styrelsen tar och rycker upp sig och ser till att det börjar hända saker, för föreningarna behöver knuffas lite på och fås att börja göra saker de med. Även nya föreningar behöver startas. Det är något som blivit väldigt uppenbart i Gävleborg där vi knappt verkar ha medlemmar nog för att få landstingsbidrag! Är det nån mer än jag som tycker det är lite oroande???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är extremt oroande. Lite av det löser sig förhoppningsvis nu när nya datasystemet är i gång. Men man känner att "Norrlands syndromet" smyger sig neråt. Överlag har det ju dock märkts att många småföreningar försvinner vilket drabbar GD hårt då vi inte kan ha så många stora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tappa de fasta lokaler som leder till kontinuerlig verksamhet är det mest oroande enligt mig. Jag föreslår att vi i första ledet för att ta vara inflyttningen uppmuntrar spelföreningar på högskolorna med regelbunden aktivitet.

EDIT För de som är i styrelsen så ligger ett förslag på hur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, den här distriktsomvandlingsdebatten har verkligen blossat upp på massor med forum :-)

Jag tror precis som vissa andra att Hälsingland/Yttre dalarna kommer bli förlorarna om GD fångar upp Uppsala. Distriktsverksamhet är ju inte bara att åka till styrelsemöten i centralorten Gävle utan även att hälsa på Ljusdalskommunråd, stötta spelföreningen i Älvdalen, spela spel i Harmånger.

Avstånden i GD är idagsläget inte speciellt små och jag tror att Uppsala inte förbättrar situationen. Tyvärr finns det inga universitetstäder i norra Hälsingland som lockar till norra delarna av distriktet.

Dessutom så blir delningen av Svealand betydligt knivigare utan Uppsala med i matchen. Södermanland/Västmanland är en dålig kombination då kommunikationen mellan länen till stordel består av en enda bro i Kvicksund. Min högre plan var att få Ost att släppa Östergötaland för att para ihop det med Södermanland. Då får man tre 2 läns distrikts av Svealand.

Ska försöka få till ett snabbt möte om distriktsindelningen. Min plan för Svealand är att få bollen i rullning redan på årsmötet 6 februari.

.staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du glömde ju säga SAKUPPLYSNING!

Staffan, tycker du ska chilla lite. Det är för mycket som diskuteras nu. Lägg krutet på att besluta om någon slags delning, kanske att redovisa/budgetera separat för olika län, lägga verksamhetsplan med olika sektioner för olika län osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu